PDA

View Full Version : jcm 800 4010



rinaldo
22 september 2009, 20:09
hallo luitjes, even een vraagje. ik heb een jcm 800 4010 combotje, en ik zou er graag een andere speaker in willen hebben. de stock speaker is een celestion GM 70 geloof ik, maar dat ding klinkt erg schel in mijn oren.

wat zou nu een goeie speaker zijn in de jcm 800, zodat dat schrille geluid eens een mooi warm geluid word?

the sure thing
22 september 2009, 20:20
eeehhh... de versterker harder zetten? :). Ik denk dat als je het geluid echt heeel schel vindt, dit weinig met de speaker heeft te maken.

De M-70 is vergelijkbaar met de G12T-75 en is "de mindere" speaker volgens velen op dit forum. Een andere speaker maakt wel verschil, maar ik denk het anders afstellen van je versterker, andere buizen, andere condensatoren/weerstanden, enz. je veel betere resultaten moet kunnen behalen.

Als je gaat experimenteren: een celestion G-65 (al dan niet heritage) zou IMHO de beste speaker zijn.

Ga er mee naar een goede amptechneut, want de 4010 ZOU erg goed moeten kunnen klinken, ook met de M-70. . Laat m goed nakijken/afstellen.

Geen geintje, maar deze versterker op slaapkamervolume is geen gehoor. Deze versterker moet BRULLEN! :)

rinaldo
22 september 2009, 21:27
versterker harder zetten? tja in de band komt hij dekl ik niet verder dan een standje 3 ofzo en dat is al erg hard kan ik je vertellen, en ik weet ook wel dat hij het beste klinkt op volle oorlogsterkte, maar dat is het niet.

hij klinkt op zich goed, alleen een beetje schril. ik heb vroeger een 50 watt jmp combo gehad die dat probleem helemaal niet had. die klonk gewoon goed, preamp niet te hoog, en dan had je een lekker vol rock geluid.

ik had gehoopt dat met de 4010 ook te krijgen, alleen vind ik het allemaal net wat te schril klinken, vandaar dat ik dacht dat ik met een andere speaker een beter resultaat zou krijgen.

andere buizen heb ik al geprobeert, veranderd wel iets, maar is nog niet dat verschil waar ik naar zoek.

wat ik zoek is dat geluid met ballen, dat geluid wat meteen staat, zonder dat je steeds de neiging hebt om toch aan je knoppen te draaien om het beter te krijgen, en volgens mij moet dat kunnen met de 4010.

niet dan?:punk:

jerome
22 september 2009, 21:58
Sommige merken preampbuisjes kunnen ook een heel gemeen schel geluid geven
Probeer eens een Tung Sol pre ampbuisje op positie 1, dat kan net dat warme en minder schelle toevoegen wat jij zoekt.
Met een beetje geluk ben je met 10 tot 20 Euro klaar...
En een Tung Sol klinkt ook hééél lekker i.c.m. een (oudere) Celestion G-65 speaker.
Maar een andere speaker kan altijd nog...

the sure thing
22 september 2009, 22:03
Sommige merken preampbuisjes kunnen ook een heel gemeen schel geluid geven
Probeer eens een Tung Sol pre ampbuisje op positie 1, dat kan net dat warme en minder schelle toevoegen wat jij zoekt.
Met een beetje geluk ben je met 10 tot 20 Euro klaar...
En een Tung Sol klinkt ook hééél lekker i.c.m. een (oudere) Celestion G-65 speaker.

Maar een andere speaker kan altijd nog...+1. Pre amps buizen kunnen veel doen.

Je zou toch echt ook het geluid van de JMP combo moeten kunnen halen, je 4010 is immers van dezelfde opzet.

Mijn suggestie is nogmaals ermee naar een ervaren amp tech te gaan. Die kan ernaar luisteren en je adviseren. BIJVOORBEELD CMW amps in Vleuten: die man heeft HEEL VEEL ervaring met jouw soort versterkers en hoort direct wat er fout aan klinkt/hoe die kan/hoort te klinken. Die kan je gerichte adviezen geven over voor/eindbuizen, speakers en de binnenkant bekijken. Investeer in de amp: it will be worth it!

caliban
22 september 2009, 22:03
Ik vind een g12t75 of een gelijkaardige speaker maar niks, v30 vind ik veel beter klinken, maar die heeft weer iets specifiek, waar je wel van moet houden. Die 65 speaker hoor je veel goeds over, maar ik heb hem nooit geprobeerd.


Deze d en t moeten trouwens omgewisseld worden:


andere buizen heb ik al geprobeert, veranderd wel iets, maar is nog niet dat verschil waar ik naar zoek.

rinaldo
22 september 2009, 23:13
hm, tung sol, zal het eens proberen dan. heb er nu jj's in zitten, sie staan toch ook wel bekend om hun warme toon. nou ja in ieder geval bedankt voor jullie reacties, en mischien moet ik er toch maar eens mee naar vleuten, en oja mocht er iemand een g 65 hebben liggen dan hoor ik het graag.

Henri H
22 september 2009, 23:30
Een JCM 800 klinkt anders, misschien zelfs wel wat "schriller" dan een JMP.
Ik heb een 4212 en ook een JMP combo gehad en de JMP heeft een iets vollere sound volgens mij dan een JCM 800.
De JCM 800 heeft ook een "sweet spot"; het kanaal volume moet op 7 à 8, de gain tussen 5 en 10, en de master volume zo hard mogelijk, rond de 5 zit ie dan op oorlogssterkte.
Op 0,8 tot 1 kun je hem thuis ook nog wel gebruiken.

Ik zie net dat een 4010 geen aparte gain en volume heeft, dus dan weet ik het ook niet zo goed. :chicken:

Een speakerwissel is evt. een verbetering, de G12-65 speaker zou ik ook aanraden, deze klinkt wat meer vintage/warm dan een V30 die toch ook weer dat mid-hoog heeft.
De JMP combo die ik had zaten ook 65's in.
Het beste zou een Greenback zijn, maar die heeft maar 25 W.
De 65 Watters zijn de vervangers voor de Greenbacks.
Er staat volgens mij een 65 Watter te koop op Marktplaats.

the sure thing
23 september 2009, 09:03
Een JCM 800 klinkt anders, misschien zelfs wel wat "schriller" dan een JMP.
Ik heb een 4212 en ook een JMP combo gehad en de JMP heeft een iets vollere sound volgens mij dan een JCM 800.
De JCM 800 heeft ook een "sweet spot"; het kanaal volume moet op 7 à 8, de gain tussen 5 en 10, en de master volume zo hard mogelijk, rond de 5 zit ie dan op oorlogssterkte.
Op 0,8 tot 1 kun je hem thuis ook nog wel gebruiken.

Ik zie net dat een 4010 geen aparte gain en volume heeft, dus dan weet ik het ook niet zo goed. :chicken:

Een speakerwissel is evt. een verbetering, de G12-65 speaker zou ik ook aanraden, deze klinkt wat meer vintage/warm dan een V30 die toch ook weer dat mid-hoog heeft.
De JMP combo die ik had zaten ook 65's in.
Het beste zou een Greenback zijn, maar die heeft maar 25 W.
De 65 Watters zijn de vervangers voor de Greenbacks.
Er staat volgens mij een 65 Watter te koop op Marktplaats. De JMP's KUNNEN idd wat warmer klinken. Maar: de 4010 heeft volgens mij wel een gain en (master)volume regelaar...

PieterFX
23 september 2009, 09:58
Ik heb ook beide: een jcm 800 4010 met t-75 of hoe heten die dingen, en een jmp50 combo met 65 speakers.

De jmp vind ik ook ronder en voller, de jcm800 scheller of schriller, volgens mij met name door de speaker, hoewel de jcm800 door de speakers van de jmp nog steeds niet de jmp bijblijft.

Henri H
23 september 2009, 10:00
De 4010 heeft een preamp volume en een master volume, maar geen aparte gain knop en kanaal volume, zoals een 4212/2205, komt natuurlijk omdat de 4010 één-kanaals is.

the sure thing
23 september 2009, 10:10
De 4010 heeft een preamp volume en een master volume, maar geen aparte gain knop en kanaal volume, zoals een 4212/2205, komt natuurlijk omdat de 4010 één-kanaals is. Precies. En daarom eigenlijk gelijk aan de JMP versie van de 1 kanaals versie. Ik heb "iele" JMP's gehoord, en "warme" JCM800 1 kanaals versies. Het verschilt ook per stuk.

rinaldo
23 september 2009, 17:39
mischien zou ik ook eens kunnen proberen om een 2x12 kast er onder te zetten, zodat het allemaal wat breder word? ach het blijft een eeuwige zoektocht naar het ultieme geluid.

jerome
23 september 2009, 19:10
hm, tung sol, zal het eens proberen dan. heb er nu jj's in zitten, sie staan toch ook wel bekend om hun warme toon. nou ja in ieder geval bedankt voor jullie reacties, en mischien moet ik er toch maar eens mee naar vleuten, en oja mocht er iemand een g 65 hebben liggen dan hoor ik het graag.


Als je de Tung Sols gehoord hebt vind je de JJ's abosluut niet warm meer... JJ's zijn wel helder en transparant maar missen laag en warmte kunnen met speakers met gemeen hoog zoals de G 75's echt scherp gaan klinken.
Ik zou als ik jou was 1 Tung So kopen en die in de eerste instantie op de V1 positie proberen. V1 heeft de meeste invloed op het totaal geluid.

Ome Keith
23 september 2009, 23:05
Ik heb JJ ECC803s preamp buisjes in mijn Laney GH50Ls gezet ipv ECC83 en dat maakte ze
veel warmer (en mijn Laneys neigen naar schel! enorme piek 3k-4k). Werkt bij JCM800 wellicht ook.