PDA

View Full Version : Nieuwe elektro-accoustic ca. 1000EUR



Dmx
22 september 2009, 19:50
Hallo!

Ik weet dat er al enorm veel topics bestaan met dergelijke vraag,
maar juist daarom blijft het zo onduidelijk voor mij.

Ik ben op zoek naar een degelijke elektro-akoestische gitaar. Ik speel voormamelijk akkoorden (waarbij ik zing). Het is belangrijk voor mij dat de akkoorden simpelweg mooi vol klinken en dat je versiernootjes tussen en tijdens akkoorden duidelijk hoort.

Daarnaast hou ik hele erg van zwarte gitaren, maar ik hetkrijg vreemdgenoeg de indruk dat deze heel zeldzaam zijn in deze prijsklasse. Nuja, kwaliteit blijft belangrijker dan kleur voor mij.

Ik had deze op het oog:

Gibson Songmaker DSR-CE
Taylor 214CE
Ovation Balladeer Std
Takamine tan16c

Alle tips, ervaringen, opmerkingen, ed. zijn welkom!
Alvast bedankt!!

Bart1981
22 september 2009, 21:35
Ik heb zelfs sinds 2 weken een Taylor 114CE en ik ben nog nooit zo blij met een gitaar geweest. Gebruik de gitaar eigenlijk voor dezelfde doeleinden als jij: akkoorden/fingerpicking ter begeleiding van mezelf of "m'n zangeres". Ik zocht dus ook een gitaar die vol klonk, maar niet breierig. En ook elke noot in een akoord goed hoorbaar. Ook de versieringen. De Taylor 114CE doet daarin precies wat ik wil. Als je even de zoekfunctie gebruikt vind je 2 andere topics van mij waarin wat meer over deze gitaar beschrijf. Succes!

Flipkoos
23 september 2009, 15:13
Niet zwart, maar wel heel erg voldoend aan je verdere eisen:
De Larrivee D-03E.
Ik heb er ook eentje. Een dreadnought.

Ik ben zelf meer een man van de wat kleinere modellen, dus misschien dat ik 'm binnenkort wel weer eens ga verkopen.

Goldfoxx
24 september 2009, 11:43
Heb zelf een 214 CE, en vind het een fantastische gitaar. Voldoet aan jouw omschrijving. Vol geluid, met toch een duidelijke onderscheid tussen de snaren. Werkt ook goed voor fingerpick werk. Voor mij sprong deze er duidelijk uit qua sound en bespeelbaarheid t.o.v. andere gitaren in dezelfde/hogere prijsklasse, maar dat is natuurlijk mijn beleving.

Een gitaar moet je niet kopen op basis van wat anderen er van vinden, maar wat jij zelf ervan vind. Ga zelf gewoon naar een grote gitaarwinkel, en probeer daar een hele rits gitaren in dezelfde prijsclasse, en pik degene eruit die jij het meest geweldig vind. Je maakt zo altijd de beste beslissing. Het kan trouwens goed zijn dat er van een door jouw begeerd model een slechte staat, en de gitaar van een onbekend merk er helemaal uitspringt.

Een gozer die ik ken had dezelfde gitaar als zijn vriend, maar de zijne klonk een stuk beter (ook volgens zijn vriend), dus probeer gewoon een hele rits, en pak degene die jou het meest ligt. En vergeet niet je gitaar te laten afstellen bij de winkel waar je hem koopt (doen ze gratis als t een goede winkel is), voor de taylor scheelde dat enorm in bespeelbaarheid.

Ruudj
24 september 2009, 14:26
Tja.... misschien komt dit over als zeuren, maar ik ben uiteindelijk gegaan voor een geweldige Taylor 414 ce nadat ik goedkopere Taylor modellen had geprobeerd; gitaren uit de 100 , 200 en 300 serie die mij niet konden overtuigen. Ieder zijn voorkeur zullen we maar zeggen :noob:

Dmx
26 september 2009, 17:31
Welja, dat heb ik al 2 keer gehoord in winkels..
Ze raadden de 214ce af, hoewel deze de meest verkochte is, zeiden ze.
Deze en de 100-series zijn ook in andere fabriek gemaakt (mexico) en missen het taylor-pickup-systeem enzo. Nuja, vanaf de 300-series zijn ze ook veel duurder en dus buiten mijn budget. Nog nooit een uit de 100- of 200-series kunnen testen, nergens hadden ze een in stock, heel jammer.

Ook Tanglewood zou ik eens willen testen, al veels goed van gehoord. Maar heb de indruk dat ze die nergens in België hebben.

De Takamine Tan16c heb ik wel kunnen testen. Ik vond hem zeker niet slecht spelen en klinken, maar had toch net iets meer verwacht voor zijn geld (ca. 1200 euro). Dus ik was niet overtuigd.

Die Gibson ook nergens gevonden..

Alle tips en ervaringen zijn nog steeds welkom!
bedankt!

MD
26 september 2009, 20:26
Eastman!!!

Aragorn
26 september 2009, 22:52
hi.

5 jaar geleden voor hetzelfde vraag stuk gestaan. Zelf ben ik destijd voor een taylor 200 serie gegaan (in mijn geval een 210). Erg goede gitaar (laat je door verkopers niets wijsmaken, -samen met kappers- zijn zij niet te vertrouwen).
Zo rond de 1000 e heb je een hoop goede gitaren. Wat voor mij een leerpunt is geweest is het volgende: kies niet op basis van prijscategorie, maar ga opzoek naar het "geluid" wat je wil hebben.
Zo is mijn taylor een goede gitaar, maar ik ben er achter gekomen dat het taylor geluid niet helmaal mijn ding is. Uiteraard kan je wel wat rommelen in de marge door andere typen/houdsoorten te nemen, maar mijn ervaring leert dat met name het merk/bouwer het leeuwendeel van de sound bepaald. Zo wordt bijvoorbeeld een taylor 500 serie (sommigen all mahogany) nooit een martin 15 serie, en andersom.

Welke sound je wil hebben hangt heel erg af van je genre. Ik zelf verkeer af en toe in de folk/alt-country hoek en ben er achter gekomen dat ik meer met gibson (j-45 oid) heb. Om een beetje richting in deze zoektocht te krijgen kun je eens kijken waar jouw "helden" op spelen.

Bottom-line: bespeel zoveel mogelijk, luister niet naar verkopers maar naar je gitaar. Durf ook eens een goedkopere gitaar te pakken.

tips: epiphone masterbilt serie, seagull, een goede martin vind ik in de 15 serie. Dit is wel afgestemd op mijn muzikale voorkeur.

Good luck chuck.

Muzieknono
27 september 2009, 06:58
DMX je hebt een PM.
Mvgr. Dirk Jan :B

Dmx
27 september 2009, 08:18
Allemaal heel erg bedankt! :)
Volgend weekend ga ik eens een muziekshoptourtje maken! :noob:

Dmx
30 september 2009, 20:08
2 zwarte gitaren gevonden in die iets duurdere series:
Yamaha APX 900 MB
Tanglewood TW 49 BK DLX

Iemand ervaringen?

Bedankt!!

Muzieknono
1 oktober 2009, 07:31
Ik zou in het geval van yamaha kijken voor een CPX omdat de APX serie akoestisch wat vlak klinkt, dit komt door de snalle klankkast.
Mvgr. Dirk Jan :B

Aragorn
1 oktober 2009, 12:22
Als je aan kleur vast wil houden wordt de markt inderdaad wat krap.

IK (let op: eigen mening) zou geen van beide doen...in deze prijsklasse zijn er betere gitaren. Verder ben ik het met muzieknono eens; de CPX is de minst slechte.

Good luck.

Dmx
8 oktober 2009, 20:18
Ik denk dat het uiteindelijk de Seagull Artist Studio zal worden :d

Aragorn
8 oktober 2009, 20:22
Ik denk dat het uiteindelijk de Seagull Artist Studio zal worden :d

Gave gitaar! :noob:Neem je de sunburst? (alhoewel alleen gibson een mooie sunburst maakt ;) )
Ik ken zelf alleen de (standaard) S6. Heb je hem al bespeeld? Succes.

Dmx
8 oktober 2009, 22:24
neen, ik ben niet zo voor sunburst :)
die subtiele inlay vind ik prachtig!

ik heb hem bespeeld, en ik hou er wel van!
ik vind dat de hals sterk aanleunt bij die van taylor, dus hij speelt heel gemakkelijk.
volle warme klank, en heel deftig pickupsysteem!

Git Aar
9 oktober 2009, 20:44
Ik heb altijd het idee dat de minder mooie gitaren naar de zwart en sunburst afdeling gaan :???: