PDA

View Full Version : Brug 12 snarig VRAAG



Rock Bottom
22 september 2009, 15:33
Hallo, het is weer eens tijd voor een vraag.
Ik zit nu bij mijn vader en er staat hier nog een oude 12 snarige lanola gitaar die ik weer op wil gaan knappen
Er horen 2 kammen op de brug maar er zit er nog maar 1 op.
Ik heb net gemeten dat de kam 76mm moet zijn maar ik heb geen idee hoe hoog?
Moet deze dan ook ingeveild woorden voor 12 snaren of zijn ze zo te krijgen?
Zo ja waar kan ik deze bestellen?
Hier nog even een fot om het duidelijker te maken:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OX7KBXKB.jpg

Alvast bedankt.

Plant
22 september 2009, 15:52
Dit type in hoogte verstelbare bruggen ken ik wel, maar dan met 1 zadelsleuf.

Ik denk ook niet dat er bij deze gitaar 2 zadels tegelijk in horen. Waarschijnlijk zitten er twee sleuven in om zo de intonatie te kunnen corrigeren bij een hogere of lagere aktie. Dat moet het zadel óf in de ene sleuf óf in de andere. Wel een erg groffe methode trouwens. Waarschijnlijk is de gitaar in beide gevallen nooit zuiver en moet je de minst erge afwijking maar nemen :???:

Je moet met een verse set snaren erop maar eens luisteren hoe oktaafzuiver de gitaar is. Meten kan ook. De afstand van de 12de fret tot de topkam moet even groot zijn als de afstand tussen de 12de fret en het brugzadel.

Is het trouwens Lanola of Landola?

Hiro
22 september 2009, 15:56
Mooi werk ;)
ben net bezig om mijn eigen 12 snarige uit 1972 helemaal opnieuw te reviseren.

budje
22 september 2009, 18:22
bij een 12 snaar zijn afwijkingen eerder gewenst dan een probleem, er zijn zelfs veel 12snaar spelers die de boel bewust niet helemaal zuiver stemmen, omdat je dan een geweldig zweverig geluid kan creeren. Experimenteer er maar eens mee!

Rock Bottom
22 september 2009, 19:20
Dit type in hoogte verstelbare bruggen ken ik wel, maar dan met 1 zadelsleuf.

Ik denk ook niet dat er bij deze gitaar 2 zadels tegelijk in horen. Waarschijnlijk zitten er twee sleuven in om zo de intonatie te kunnen corrigeren bij een hogere of lagere aktie. Dat moet het zadel óf in de ene sleuf óf in de andere. Wel een erg groffe methode trouwens. Waarschijnlijk is de gitaar in beide gevallen nooit zuiver en moet je de minst erge afwijking maar nemen :???:

Je moet met een verse set snaren erop maar eens luisteren hoe oktaafzuiver de gitaar is. Meten kan ook. De afstand van de 12de fret tot de topkam moet even groot zijn als de afstand tussen de 12de fret en het brugzadel.

Is het trouwens Lanola of Landola?

Landola het finse merk. ooit eens bij het grofvuil gevonden en is op de brug na helemaal perfect.
Er horen wel degelijk 2 kammen op:
http://www.landola.fi/brochures/E%20231(12)_V-73(12).jpg

Plant
22 september 2009, 21:11
I rest my case :???:

Nooit gezien. Ik vraag me ook af waarom 2 zadels. Dat staat zo te zien niet in de beschrijving.
Nu, je hebt een zadel als referentie wat betreft radius en hoogte. Ik kan me toch niet voorstellen dat je met het achterste zadel een deel van de snaren hoger zet. En als je het achterste zadel iets lager maakt... wat doet het dan :???: De 'snaarknik' verkleinen?

Rock Bottom
22 september 2009, 23:11
Dat zou ik ook allemaal wel willen weten?
Weet iemand wel waar ik deze maat kan bestellen, ik kom vooral 7,1 tegen en dit is 7,5?