PDA

View Full Version : Basgitaar afstellen



Slappin'Erny
3 april 2003, 16:01
Mijn snaren lopen aan, en het omhoog zetten van de snaren dmv de zadels helpt niet voldoende

Weet iemand hoe ik de kromming van de nek van mijn basgitaar kan afstellen?

iwan
3 april 2003, 16:20
Je moet even je thruss rod bijstellen. Dat is de metalen stang met schroefdraad in de hals. De toegang daartoe zit meestal onder een afdekplaatje in de kop van je bas. Draai hem een achtste slag per 24 uur op (want het kost tijd voor de hals om bij te trekken na het stellen).

Ik dacht met de klok mee voor holler, tegen de klok in voor vlakker.

De hals van een bas moet iets hol staan, er zou ongeveer een bankpas tussen moeten passen als een snaar indrukt op de 1e en 12e fret (die snaar is dan een rechte lijn).

Echter: het stellen van de hals is iets wat ik zelf niet doe, omdat het best nauw luistert. Je kan het voor een paar pleuro's bij elke goede gitaarzaak laten doen.

bassopotmus
3 april 2003, 16:28
Aaah en hier zien we alweer de vraag naar een FAQ..sorry kom er echt binnenkort aan, maar met de huidige toestand van het forum, zal het niet gaan.

Anyway, de vorige gast had het ongeveer goed(maar als je het zelf niet doet, waarom geef je dan advies)

Ik nem aan dat je snaren aanlopen, dus je moet de neck meer "holler" zetten, concaaf.
Je moet de thusrof LOSSER draaien en dat met minstens tussenposen van enkele uren, liefst over een aantal dagen..
1/8 per keer is een goede regel. FF voor de duidelijkheid, los is tegen de klok in....

Slappin'Erny
3 april 2003, 17:48
Ok, bedankt voor het advies. Eigenlijk wist al dat ik die flusthrod moest verstellen. Maar de juiste draairichting en dat het zoveel tijdnodig had, wist ik niet. Bovendien las ik op internet een uitleg van een gozer die veel meer enge dingen deed, zoals het los schroeven van de hals op de body... Daar werd ik een beetje nerveus van.

Venomer
3 april 2003, 17:52
Het losschroeven KAN nodig zijn, als je truss rod vanaf de body-kant versteld moet worden. Op mijn J-bass wordt hij ook vanaf de body-kant versteld, maar ik kan er bij als ik alleen de slagplaat er af haal. Als de verstelling aan de kopkant zit, dan is er helemaal geen probleem.

AntY
3 april 2003, 19:19
bij mijn aria meot ie ook vanaf de body, dat kan eigenlijk niet volgens mij, nu heb ik een klein krasje/deukje :smile: maar dat is wel mooi :smile:

dikkie dik
3 april 2003, 19:26
hhihihihi ik ben nu : trussrod, thusroff en flushtrot tegengekomen :grin:

iwan
4 april 2003, 10:40
@bassopotmus: had ik het verkeerd om? Woeps! Niet nagekeken....sorry.

maar je hebt gelijk dat dit soort dingen eigenlijk in een faq moeten.... we wachten met spanning!

(enne... ik doe het niet zelf omdat ik er snel gefrustreerd van raak. Ik weet namelijk nooit wanneer te stoppen en dan moet ik weer terugstellen.... Spaar me de fuz liever.
Maar de techniek beheers ik wel, hoor :smile:, dus mijn adviesjes blijf ik graag geven).

Greetz,
Iwan

Venomer
4 april 2003, 10:42
Wat is eigenlijk het juiste Nederlandse woord ervoor?

Trekstang?

Steunstaaf?

Easy Rider
4 april 2003, 10:52
'Halspen' is wat ik kon vinden...
Tja ik was ook wel nieuwsgierig...

EZ

Laus
4 april 2003, 12:36
volgens mij was het trekstang. Zo staat het geloof ik in dat boek van Denyer. Maar ik weet het niet meer zeker.