PDA

View Full Version : humbucker naar single



johanb
22 september 2009, 13:46
Als je van een gibson LP standaard het hals element van humbucker naar single maakt via een push-pull volumepotmeter,heb je dan bij benadering een p90 geluid

Rock Bottom
22 september 2009, 13:51
P90 en normale single coil schelen nogal.
P90 is een flink overwonden p90 met imo warmere toon dan een standard sc als in een fender.

Je kan dan het best kijken voor een seymore duncan p-rail
Deze kan als normale sc, P90 en humbucker.

Hiro
22 september 2009, 14:18
inderdaad p90 en single coil zijn verschillend in geluid, door de hoeveelheid omwentelingen van de spoel, die van een p90 is veel en veel dikker dan een gewone single coil, zoek op seymourduncan.com maar eens het verschil op, je hebt er een lijst met al hun elementen en soundfiles ervan

soup
22 september 2009, 14:26
Wat is trouwens het verschil qua sound tussen een gewone gibson humbucker en een p90?

Bram+
22 september 2009, 14:28
Een P-90 is helemaal geen humbucker. Een 'gewone' Gibson humbucker klinkt als een typische humbucker, een p-90 als een vette warme single coil.

lindstrom
22 september 2009, 14:30
Dimarzio Bluesbucker:


and now for something completely different: the Bluesbucker™ looks like a standard humbucker, but sounds like a P90 and cancels 60-cycle hum as effectively as the average humbucker. This means any guitar with standard size humbuckers can now have the sound of P90s without altering the guitar in any way and without noise. Patented Virtual Vintage® and Airbucker™ technology let the Bluesbucker™ "see" a narrow string window like a true single-coil, making it extremely sensitive to playing dynamics. When a pair of these pickups are on together, they achieve the open, slightly hollow sound that two single-coils produce. Splitting the pickup produces a sound similar to that of a Strat® pickup, with very little drop in output.

Recommended For: All positions
Tech Talk: The coil with the 6 adjustable slotted poles is the "hot" coil. The coil with the solid poles is along for the ride to cancel hum and look cool. Since one coil is doing most of the work, the direction the Bluesbucker® is installed makes an obvious difference in the sound. When the hot coil is closest to the bridge, the sound is brighter; towards the neck is warmer. Even though the look is a little nontraditional, we like the sound of the bridge pickup "backwards" (with the screw coil towards the neck). With a Bluesbucker® in the neck position with the screw coil towards the bridge (also "backwards") the combined sound is Tele-like. With the neck pickup in the more traditional direction, the combination is like two P-90s. The Bluesbucker® comes with special wiring instructions.

johanb
22 september 2009, 14:33
Op de site gekeken.De p-rails geeft veel keuze,maar het oog wil ook wat,hij is wel heel erg lelijk.De p90 elementen vind ik er ook niet uitzien ,vandaar ook dit topic.Zou je dan van een andere humbucker uit kunnen gaan een 498 bv

lindstrom
22 september 2009, 14:35
Op de site gekeken.De p-rails geeft veel keuze,maar het oog wil ook wat,hij is wel heel erg lelijk.De p90 elementen vind ik er ook niet uitzien ,vandaar ook dit topic.Zou je dan van een andere humbucker uit kunnen gaan een 498 bv

de dimarzio bluesbucker ziet eruit als een gewone humbucker, geloof me ECHT de moeite waard!

Hiro
22 september 2009, 14:40
maak er anders zelf een cover voor als je de p-rail lelijk vind, neem je een humbucker cover en daar maak je een uitsparing in voor de single coil, niet moeilijk lijkt me

johanb
22 september 2009, 15:00
Volgens de site van dimarzio is hij er ook met metalen kap .Dit is inderdaad wat mij voor ogen staat.Ik ga binnenkort naar Keulen en zal eens kijken of ze hem daar hebben, 84 euro valt mee

Hiro
22 september 2009, 15:07
ook zon p-rail systeem? dan moet ik die zelf ook even bekijken :)

lindstrom
28 september 2009, 11:55
Volgens de site van dimarzio is hij er ook met metalen kap .Dit is inderdaad wat mij voor ogen staat.Ik ga binnenkort naar Keulen en zal eens kijken of ze hem daar hebben, 84 euro valt mee

en? is het wat? of moet je hem nog halen?

johanb
28 september 2009, 12:06
Ik moet nog naar keulen,he he "inkopen doen" er staat nog meer op mijn verlanglijst.

johanb
3 oktober 2009, 15:56
In keulen geweest,die Dom is heel erg groot en mooi van binnen.De music -store is ook mega.De lijst van inkopen bleef beperkt tot wat snaren .De bluesbucker hadden ze alleen de creme kleurige in voorraad.Op de terugweg even langs Almere gereden en daar de juiste besteld.Het is een gok ,ik hoop een goede.

johanb
13 december 2009, 14:38
De bluesbucker geplaatst ,en het is precies wat ik bedoelde.Ik heb ook een tripleshot besteld,daarmee kan je hem serie of parallel schakelen.Het geluid van de bluesbucker ( Neck positie ) gaat een heel eind richting lipstick van een telecaster die ik hier thuis heb.(en waar ik al een hele tijd met jaloerse blik naar keek ).