PDA

View Full Version : Eindbuizen aan/uit schakelen, schakelen tussen twee buis paren



flo123
22 september 2009, 00:56
Ik wil graag in mijn 4x EL34 versterker (London City DEA MArk IV), 2x EL34 en daarnaast 2x THD Yellow Jacket EL84s gebruiken en tussen de twee paren schakelen. Dus:
2x EL34
OF
2x THD Yellow Jacket EL84s.

Na een zoektocht en een email naar THD kreeg ik de volgende oplossing aangeboden om eindbuizen aan/uit te kunnen schakelen:


What you are proposing can be done, but you will have to put the amp on "standby" before switching between the two tube pairs.
I would recommend a heavy-duty switch on the back that lifts the cathode ground connection on one pair or the other, but there are other ways of accomplishing the same thing.


Is het verstandig om, in standby stand, bij de eindbuizen die ik niet wil gebruiken de verbinding tussen de kathode en aarde te verbreken,
en bij de eindbuizen die ik wel wil gebruiken de verbinding tussen de kathode en aarde juist te maken?

Is dit een goede veilige manier voor de buizen en de versterker of heeft iemand een ander idee?

nico verduin
22 september 2009, 07:00
De reden om die standby aan te zetten is om te voorkomen dat je een knal mogeljk gaat horen. Tevens krijgen de pre-amps een opdonder (hoeft niet perse schadelijk te zijn), omdat de stroom op de eindbuizen even weg is waardoor de B+ gauw een volt of 20-30 kan stijgen om daarna weer te dalen naar de normale waarde.
Alternatief is om een make-before-break relais te gebruiken, maar dan krijgt de Voedingstrafo op zijn donder omdat je even beide sets online zou hebben.
De kathode loskoppelen kan geen kwaad voor de eindbuizen zelf. Wordt wel meer toegepast bij amps met een halfpower switch waardoor er 2 eindbuizen losgekoppeld worden (o.a. Kitty Hawk).
Mbv. Halfgeleider (mosfets of transistors) techniek is ook eea mogelijk dan zou je bijvoorbeeld een schakelmechaniek kunnen maken die de ene set geleidelijk laat loskoppelen en de ander gelijdelijk laat aantrekken. Dan kan het gewoon online en zelfs zonder klikken cq ploppen cq knallen.

cluseau
22 september 2009, 08:10
Heel goed mogelijk door de kathodelijn om te schakelen zoals in het voorstel. Je zou een dubbel wissel contact kunnen nemen om zowel de katohode's als de voeding te schakelen. Simpel en eenvoudig te maken en ook nog eens gebruikersvriendelijk. Maar eigenlijk is het niet nodig om de amp eerst op standby te zetten, dat doe je namelijk al door de kathode te liften. Dus op het moment van schakelen gaat de ene eindtrap van bedrijf naar standby en de andere eindtrap gaat juist van standby naar bedrijf.

Frans

flo123
23 september 2009, 01:46
Bedankt voor de antwoorden.
Is dus goed te doen lees ik en veilig genoeg voor versterker en buizen.

De voedings spanning is met 2xEL34 momenteel trouwens 450V als de versterker in bedrijf is, en 470V in standby stand (spanning na gelijkrichter voor standby schakelaar).

Dus als de versterker eerst standby gezet wordt, is de voedingslijn niet meer met de preamp verbonden. Dan wordt de preamp niet met de hogere voedings spanning geconfronteerd (max 470V) als de eindbuizen niet in bedrijf zijn. Dat is blijkbaar verstandig om te doen.

De voeding naar de eindbuizen ook schakelen, tegelijkertijd met de kathode-aarde verbinding, door een DPDT schakelaar te gebruiken, spreekt me wel aan.

THD adviseerde trouwens ook om te proberen hoe het klinkt met de 2xEL34 EN de THD yellow jacket EL84s samen in bedrijf. Dat klinkt ook interesant.
Dan zou ik dus twee schakelaars nodig hebben: 1 per buis paar om het paar aan of uit te schakelen.

nico verduin
23 september 2009, 07:07
Bedankt voor de antwoorden.
Is dus goed te doen lees ik en veilig genoeg voor versterker en buizen.

De voedings spanning is met 2xEL34 momenteel trouwens 450V als de versterker in bedrijf is, en 470V in standby stand (spanning na gelijkrichter voor standby schakelaar).

Dus als de versterker eerst standby gezet wordt, is de voedingslijn niet meer met de preamp verbonden. Dan wordt de preamp niet met de hogere voedings spanning geconfronteerd (max 470V) als de eindbuizen niet in bedrijf zijn. Dat is blijkbaar verstandig om te doen.
Klopt.



Dan zou ik dus twee schakelaars nodig hebben: 1 per buis paar om het paar aan of uit te schakelen.Je zou eens kunnen kijken voor een ON-ON-ON schakelaar. Dus een 3 standen die :
a) de EL34 aanzet of
b) de Yellow Jackets aanzet of
c) beide

cluseau
23 september 2009, 08:24
.... Dan wordt de preamp niet met de hogere voedings spanning geconfronteerd (max 470V) als de eindbuizen niet in bedrijf zijn.....Je preamp wordt niet koud of warm van deze spanningsverhoging, bovendien is de piek tijdens de omschakeling maar enkele ms aanwezig waardoor grotendeels uitgefilterd door de preampvoeding zelf.
De voeding naar de eindbuizen ook schakelen, tegelijkertijd met de kathode-aarde verbinding, door een DPDT schakelaar te gebruiken, spreekt me wel aan.Naar mijn idee absoluut overbodig.

Ik zie het toch iets anders, en dat mag toch?

Ik realiseer me nu pas dat je of het ene of het andere buispaar wil gebruiken (of ik moet je verhaal verkeerd begrijpen). Heb je dan wel gedacht aan de veranderende aanpassing?

Als je toch de hele voeding uit wil schakelen tijdens omschakelen tussen twee paren zou je kunnen volstaan met één dubbele wisselschakelaar waarvan één helft de kathodes schakeld en de andere helft de voeding.

Wil je toch de mogelijkheid beide paren onafhankelijk van elkaar te kunnen schakelen zou je twee enkele schakelaars nodig hebben. De orginele standby schakelaar heb je dan eigenlijk niet meer nodig omdat je dan beide paren kan uitzetten. Dit is een vaker gebruikte manier van standby schakelen.

Frans.

flo123
23 september 2009, 21:43
Je preamp wordt niet koud of warm van deze spanningsverhoging, bovendien is de piek tijdens de omschakeling maar enkele ms aanwezig waardoor grotendeels uitgefilterd door de preampvoeding zelf.
Ok, het op standby zetten is verstandig maar niet per se nodig. Ik snap het.




De voeding naar de eindbuizen ook schakelen, tegelijkertijd met de kathode-aarde verbinding, door een DPDT schakelaar te gebruiken, spreekt me wel aan.
Naar mijn idee absoluut overbodig.
Ah ... ik dacht dat je dat juist zelf voorgesteld had in je vorige post.
Prima, ik schakel alleen de kathode-aarde verbinding voor een buis paar.
Het wordt er simpeler van en dat heb ik graag! ;)



Ik realiseer me nu pas dat je of het ene of het andere buispaar wil gebruiken (of ik moet je verhaal verkeerd begrijpen). Heb je dan wel gedacht aan de veranderende aanpassing?
Ik wil inderdaad OF de 2xEL34s gebruiken OF de 2 THD yellow jackets.
Als het niet te lastig is wil ook nog een derde optie:
2xEL34s gebruiken EN de 2 THD yellow jackets.
Maar welke "veranderende aanpassing" bedoel je?



Als je toch de hele voeding uit wil schakelen tijdens omschakelen tussen twee paren zou je kunnen volstaan met één dubbele wisselschakelaar waarvan één helft de kathodes schakeld en de andere helft de voeding.
Hmmm nu raak ik in de war.
Dat is juist wat ik probeerde te verwoorden maar daarop antwoord je:
"Naar mijn idee absoluut overbodig."
Alleen de kathode-aarde verbinding schakelen is dus voldoende, toch?



Wil je toch de mogelijkheid beide paren onafhankelijk van elkaar te kunnen schakelen zou je twee enkele schakelaars nodig hebben. De orginele standby schakelaar heb je dan eigenlijk niet meer nodig omdat je dan beide paren kan uitzetten. Dit is een vaker gebruikte manier van standby schakelen.

Duidelijk, bedankt voor deze tip!


Klopt.
Je zou eens kunnen kijken voor een ON-ON-ON schakelaar.
Goed idee, alles in 1 schakelaar!
Zijn die een beetje goed te vinden in "heavy duty" uitvoering?
En dan alleen de kathode-aarde verbinding schakelen, toch? Voedingslijn ook schakelen is blijkbaar niet nodig.

Floris

cluseau
23 september 2009, 22:02
Ah ... ik dacht dat je dat juist zelf voorgesteld had in je vorige post.
Nee, ik beantwoord alleen jouw wens, of het noodzakelijk is is een ander verhaal.



Ik wil inderdaad OF de 2xEL34s gebruiken OF de 2 THD yellow jackets.
Als het niet te lastig is wil ook nog een derde optie:
2xEL34s gebruiken EN de 2 THD yellow jackets.
Maar welke "veranderende aanpassing" bedoel je?

In jouw geval zou ik twee schakelaars nemen welke je onafhankelijk van elkaar kan inschakelen. Dit is visueel ook duidelijk hoewel de oplossing van Nico ook mogelijk is. Tis maar net wat je persoonlijke voorkeur is.

Ik doel op de aanpassing van de speaker uitgang, Door er 2 buizen af te koppelen verhoog je de inwendige weerstand van de eindtrap. Een 4 ohm uitgang wordt dan 8 Ohm. Let ook op de buiskarakteristiek met het gebruik van de yellow jackets, daarmee klopt de aanpassing van de uitgang ook niet meer.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cluseau
Als je toch de hele voeding uit wil schakelen tijdens omschakelen tussen twee paren zou je kunnen volstaan met één dubbele wisselschakelaar waarvan één helft de kathodes schakeld en de andere helft de voeding.
Hmmm nu raak ik in de war.
Dat is juist wat ik probeerde te verwoorden maar daarop antwoord je:
"Naar mijn idee absoluut overbodig."
Alleen de kathode-aarde verbinding schakelen is dus voldoende, toch?

Ik blijf bij deze stelling, maar als jij het wilt kan het. Dus alleen de kathode schakelen is voldoende. Standby is immers om te voorkomen dat je je eindbuizen staat op te snoepen.

Frans

flo123
23 september 2009, 22:20
In jouw geval zou ik twee schakelaars nemen welke je onafhankelijk van elkaar kan inschakelen.
Ja, twee schakelaars lijkt mij ook duidelijker en heeft momenteel mijn voorkeur.
Ik kan ook nog niet een metalen heavy duty ON-ON-ON toggle schakelaar vinden.



Ik doel op de aanpassing van de speaker uitgang, Door er 2 buizen af te koppelen verhoog je de inwendige weerstand van de eindtrap. Een 4 ohm uitgang wordt dan 8 Ohm
Ah! Ja, daar hou ik rekening mee. Maar bedankt voor de waarschuwing.



Ik blijf bij deze stelling, maar als jij het wilt kan het. Dus alleen de kathode schakelen is voldoende.
Ik ben erg traag van begrip, mijn excuses hiervoor, maar:
Vind je beter om alleen de kathode te schakelen?
Of vind je beter om zowel de kathode en de voedingsspanning te schakelen?

Bedankt voor je geduld!

Floris

cluseau
23 september 2009, 22:24
Ik ben erg traag van begrip, mijn excuses hiervoor, maar:
Vind je beter om alleen de kathode te schakelen?
Of vind je beter om zowel de kathode en de voedingsspanning te schakelen?


Alle begrip voor een traag begrip, geen probleem.
kathode alleen is voldoende imo

Frans.

flo123
23 september 2009, 22:29
Duidelijk! :)