PDA

View Full Version : telecaster assembleren



thekid
21 september 2009, 20:15
Hey

Het tele-virus heeft mij ook gebeten. maar wil de eerste assembleren dus niet zelf frezen en zagen.

Waar kan ik vanuit belgie het beste stukken halen.

Of kan ik ook een cheap ass telenamaakding kopen en deze upgraden.

Ook twijfel ik over humbucker in de hals of singlecoil.

Muziek genre is vooral hardrock. zie izzy stradlin toch ook wel eens met een tele spelen dus moet toch kunnen. country moet deze gitaar ook aankunnen.

Alvast bedankt

Kakihara
21 september 2009, 20:43
Er zijn verschillende mogelijkheden :

Je koopt een DIY kit (http://www.bouwjeeigengitaar.nl/?p=p_30&sName=diy-kits). Ik ken de kwaliteit van die dingen niet, maar afgaande op ervaringen op het internet, zijn er vaak personen die de hardware later vervangen door betere kwaliteit
Je kijkt op sites als Guitarsupplies en Tonefactory naar losse bodies, halzen en hardware en stelt zo je tele samen.
Je koopt een tele genre SX, Richwood, of weet ik veel wat voor merk en je upgradet de hardware.

Hoe goed de tele uitvalt, is afhankelijk van de kwaliteit van alle gebruikte materialen: zowel het hout, de gebruikte bruggen, tuners, pickups, caps en noem maar op.
Als je een humbucker wil, zou ik kijken naar een single coil-sized exemplaar, tenzij je wil frezen.

Anderie
21 september 2009, 20:45
Je bedoelt waarschijnlijk humbuckersized

thekid
21 september 2009, 20:49
waarschijnlijk bedoeld hij singlecoilesized he want anders moet ik frezen dus het beste een humbucker in single coil vorm.

Ik zou mss liefst de body en hals en alle stuff apart kopen omdat je dan ook wat kwaliteits controle hebt voor jezelf.

wat zijn zoal de beste site's om van te bestellen?

Midwolda
21 september 2009, 21:04
Zelf hou ik wel eens wat rommel over van het sleutelen: een brug, een element, een hals, een set tuners...
Op een gegeven moment heb ik dan zoveel los spul liggen dat ik er bijna een gitaar mee kan bouwen.
Dan bedenk ik wat er nog bij moet (bijv. body, welk model, welk hout) en dan ga ik daarnaar op zoek.
Meestal worden dat dan weer losse spullen van Marktplaats, lekker goedkoop, maar soms moet je dan wel geduld hebben.
't Is dus ook altijd een verrassing wat m'n volgende gitaar wordt... :seriousf:

Anderie
21 september 2009, 21:16
Oeps ik dacht dat hij de body bedoelde. mijn excuses ;)

Hendriks
21 september 2009, 21:20
Op ebay is veel koop , je hebt ook bv axesrus.co.uk ,ook niet duur.

snaarplukker
21 september 2009, 22:47
Als je een Telecaster zelf wilt bouwen met allemaal goede kwaliteitsonderdelen dan kan je al meer geld kwijt zijn dan aan een echte Fender Telecaster. En die blijven redelijk de waarde behouden.;)

thekid
21 september 2009, 23:04
Dat is natuurlijk niet de bedoeling ik wil het een beetje cheap houden omdat mijn main gitaar toch altyd de les paul zal zijn.

JurjenYarr
25 september 2009, 11:13
my 2 cents: dure gitaren zijn niet rock 'n roll. ik ben nu zelf met een flying v pakket bezig, kan het je erg aanbevelen, er is een verkoper op e-bay (een duitser) die erg mooie DIY tele's heeft. zwarte binding, zwarte trapeze inlays op een maple toets enz. de hardware zal waarschijnlijk wel tegenvallen.

Yoshida
25 september 2009, 14:00
Ik zou ook gaan met Guitarsupplies en Tonefactory. Onderdelen hoeven niet duur te zijn. Ik vind Wilkinson en Gotoh wel vrij goede hardware hebben voor een betaalbare prijs. Meestal ga ik voor een Wilkinson brug, Gotoh tuners en een graphtech topkam. Pickups zijn iedere keer wisselend maar voor een telecaster stel ik daar vreemd genoeg niet echt hoge eisen aan.

Hendriks
25 september 2009, 15:05
+ 1 voor Wilkinson , ook hun tuners zijn niet verkeerd .

E-J
25 september 2009, 15:19
Voor 600 euro kun je een hele goede Tele bouwen!

Ik heb mijn (Mighty Mite) body op Ebay gekocht: 175 euro
Allparts hals (gelakt) gehaald bij The String: 125
Pickups: Fender CS '52 nocasters: 100 euro
Hardware (brug, tuners straplocks etc) en kant en klare wiring kit inclusief potmeters, switch bij een mooi adresje in Amerika: 200 euro

Twee daagjes werken (enkele gaten boren voor tuner schroefjes, brug, straplocks) en ik heb nu een fantastische Telecaster. Ik verbaas me nog steeds over de kwaliteit en mensen vragen nog steeds bij welke custom shop bouwer ik de gitaar heb laten maken :seriousf:

Even serieus, een goede Telecaster hoeft dus niet duur uit te vallen. IGoede materialen/spullen kost nu eenmaal wat, maar daar de Telecaster eigenlijk een zeer simpele gitaar is valt het allemaal erg mee. Als je weet wat voor geluid je precies wilt, welke hals je voorkeur geniet... gewoon lekker gaan struinen op het internet en de juiste spullen aanschaffen.

http://i37.photobucket.com/albums/e59/Emiel_J/Guitars/HPIM3578.jpg?t=1253884686