PDA

View Full Version : 1e Gitaar.. Akoestisch of Electrisch?........



Nelis84
21 september 2009, 18:37
Beste mensen,

Ik ben van plan om mijn 1e gitaar binnenkort aan te schaffen. Ik heb al een beetje op het net gesurft om te kijken wat er allemaal is.

Ik ben erg fan van electrische gitaar muziek en daarom zou ik graag een electrische gitaar als 1e gitaar aan willen schaffen. Maar heb ook gehoord dat het voor beginnende gitaristen slimmer is om een Akoestische gitaar te nemen.
Wat is wijsheid?;).

Mijn oog is gevallen op een Fender Strat. maar zoals ik al zei, ik ben er nog niet helemaal over uit.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? En wat lijkt jullie het beste om te doen?

mvg,
Nelis..

Jasper.
21 september 2009, 18:41
Mijn mening is dat je het best kunt beginnen op wat je het leukst lijkt, veel motiverender (schrijf ik dat goed?), maar er zullen op dit forum vast veel mensen zitten met een heel andere mening.

FruscianteFan
21 september 2009, 18:57
Mijn mening is dat je het best kunt beginnen op wat je het leukst lijkt, veel motiverender (schrijf ik dat goed?), maar er zullen op dit forum vast veel mensen zitten met een heel andere mening.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik wilde een elektrische gitaar. Papa had al een akoestische gitaar en daar oefende ik weleens op. Maar pas toen ik mijn eerste elektrische gitaar had, was ik écht gemotiveerd om elke dag te oefenen.

Als je dus vooral elektrisch wilt spelen, moet je vooral een elektrische gitaar kopen. Een akoestische komt dan vast nog wel eens.

macwilliams
21 september 2009, 19:03
Doe wat je leuk vind, ik heb akoestisch nooit leuk gevonden.
Bij twijfel is er nog een schaduwzone, semi-akoestisch ;)

stonerdaf
21 september 2009, 19:23
Het leren spelen is, denk ik, iets leuker voor je vingers op een elektrische dan op een akoestische (harder indrukken van snaren).

Ferraririk
21 september 2009, 19:26
Ik koos ook voor electrisch als 1e, en het gaat me goed af, niks mis mee!

dus.....

craftergirl
21 september 2009, 19:40
Ik ben begonnen op een akoestische staalsnarige gitaar en heb er best lang over gedaan voordat ik er een goed geluid uit kreeg, vooral bij de barre accoorden. Maar ja dan had ik natuurlijk ook beter nylon kunnen pakken, maar ik vond het geluid van een staalsnarige nou eenmaal mooier...:soinnocent: Na 2 jaar heb ik er afgelopen mei een electrische gitaar bij gekocht en dat gaat een stuk gemakkelijker!
Al ben ik toch wel erg blij dat ik akoestisch ben begonnen, je pikt alles nu met de electrische veel sneller op.
Het andersom leren zal in ieder geval een stuk moeilijker zijn, maar als je de intensie hebt om toch alleen maar electrisch te gaan spelen zou ik zeggen: Begin er gewoon meteen mee!
Al is het natuurlijk wel erg leuk om met je akoestische gitaar liedjes te kunnen spelen in de buitenlucht bij een kampvuurtje met vrienden...;)

bagheera
21 september 2009, 19:46
mijn eerste gitaar was een nylon 3/4 die ik van mijn bompa kreeg als kind toen ik wat ouder was ben ik daar meer op gaan spelen maar het is pas echt begonnen toen ik een electrische had gekocht aanvankelijk zelfs zonder amp gewoon unplugged maar nu 6 jaar later nog altijd bezig en elke dag beter

Mathidal
21 september 2009, 19:54
Hangt, zoals al eerder gezegd, ervan af wat je het liefste hebt.

Akoestische en elektrische gitaren hebben zo hun eigen technieken.

Als je bijvoorbeeld gitaar ook als percussie-instrument wilt gebruiken, zoals in onderstaande video, dan raad ik je een akoestische aan. :D

http://www.youtube.com/watch?v=MFK-VoKLpVM 00.17

Met een elektrische gitaar lijkt me dat niet erg haalbaar, of toch niet zo'n mooie klank in elk geval. :)

Als je pop wilt spelen kun je dit kopen, als je een voorkeur naar rock/metal hebt, is een elektrische gitaar leuker.

En zorgen al eerder gezegd: een semi-akoestische gitaar is voor als je niet kunt kiezen. Dan heb je de feel van een akoestische gitaar, dat makkelijk aangesloten kan worden op een versterker en effecten op geplaatst kan worden. :D

Als je allround wilt leren kun je beter beiden nemen. Dan ben je meer de verschillen gewend.
Maar niet tegelijkertijd. Eerst de ene nemen dat je het liefste heb, dan de andere.

De overgang is niet makkelijk, maar dat lukt als je blijft werken. :)

Ik ben van nylon naar elektrische overgegaan, ik weet waar ik het over heb!!

Rene88
21 september 2009, 20:28
Maar heb ook gehoord dat het voor beginnende gitaristen slimmer is om een Akoestische gitaar te nemen.
Wat is wijsheid?;).


Ligt een beetje aan je situatie. Moet je nog beginnen met leren, of speel je al een tijdje en weet je zeker dat je het gitaarspelen leuk vindt.
In de eerste situatie zou ik eerst ergens een gitaartje lenen of een goedkope op de kop tikken.
In de tweede situatie kun je mijns inziens makkelijk wat duurders zoeken.
En als geld niks uitmaakt zou ik beginnen met wat je het leukste vindt.

Ik ben begonnen op een of ander merkloos akoestisch gitaartje met nylon snaren, die lag al iets van 25 jaar op zolder(was van mijn vader), setje snaren erop en klonk nog redelijk goed. Daar ben ik maanden mee naar les geweest. Toen ik zeker wist dat ik zou doorzetten heb ik een elektrische gekocht. Ik ben nu in het bezit van een Fender Strat, toen 2ehands gekocht van mijn gitaarleraar voor 800 euro.
Waar ik trouwens wel last van heb, is dat mijn strat gigantisch licht staat afgesteld, waardoor ik op sommige gitaren flink meer moeite moet doen om het enigzins te laten klinken.

hezz
21 september 2009, 23:50
Ik ben voor het beginnen met akoestische gitaren. Na een paar jaar ga je een fijne akoestische gitaar ook heel veel waarderen hoor... tenzij je een metalhead bent.

Naar mijn mening weet je in het begin ook niet goed genoeg naar welke elektrische toon je opzoek bent, misschien wil je wel iets totaal anders nadat je een tijdje gespeeld. Je kunt met elektrische gitaren en versterkers zoveel kanten op! Akoestisch kun je je veel meer focussen op wat in het begin belangrijk is en klinkt er ook mooier in.

Voor de handen ben ik blij dat ik akoestisch begonnen ben, zijn sterker dan als ik elektrisch begonnen was. Je hebt naar mijn idee ook wat meer controle over je handen, omdat het elektrisch 'erg makkelijk' kan zijn. Het is een beetje teveel verwennerij voor als je begint.

Maargoed, dat is mijn tip maar uiteindelijk ligt het bij jezelf.

Riky
22 september 2009, 10:07
Ik zeg: altijd beginnen op akoestische gitaar, maar als je dat niks lijkt moet je het naturlijk niet doen.

Waarom? Akoestische gitaar speelt zwaarder, moeilijker gevoel in te leggen dan electrisch. Kun je goed akoestisch spelen dan is de overstap naar electrisch niet zo groot (eigen ervaring). Ik speel tegenwoordig thuis ook weer alleen maar akoestisch en dan in de band lekker electrisch:).

Maar zoals gezegd werkt het alleen als het je beide leuk lijkt.

daghengst
22 september 2009, 10:23
Ik heb me direct een electrische budget gitaar (strat-o-like) gekocht via MP. Daar heb ik een tijdje zonder amp op gespeeld en heb daarna een tele gekocht via MP. Tussentijds nog een akoestische gitaar gekocht maar hier vond ik persoonlijk niet zo veel aan.
Recent heb ik de strat geruild tegen een Les Paul, iets wat ik altijd wilde.

Ben helemaal happy op de elektro toer...

McVenco
22 september 2009, 10:49
Ik heb van mijn 12e tot mijn 18e klassiek gitaarles gehad op de muziekschool, hoewel ik toch het meest fan was van elektrische gitaarmuziek (Mark Knopfler, Eric Clapton, Santana). Tegenwoordig pak ik nog maar nauwelijks mijn Spaanse gitaar op, maar ik ben toch wel blij dat ik die klassieke scholing heb gehad, met name wat betreffende speeltechnieken - ik speel bijvoorbeeld net zo makkelijk (afhankelijk van de muzieksoort dan) met mijn vingers als met een plectrum.

Maar goed: de keuze is helemaal aan jezelf. Voor beide types is wat te zeggen, maar kies gewoon wat je het leukste vind en ga vooral eens naar een gitaarwinkel om feeling te krijgen met verschillende gitaren. Daarvoor hoef je niet eens te kunnen spelen, pak gewoon een gitaar, ga zitten en sla een paar noten aan.

Hiro
22 september 2009, 11:30
Wat je leert op een acoustische kan je ook op een elektrische maar wat je leert op een elektrische kan niet altijd op een acoustische gitaar.

Maar je moet ook kijken wat je wilt, in het begin is het heel moeilijk om door te zetten voraal als je na een paar weken nog het idee hebt dat je niet echt vooruit gaat, en als je dan ook niet de gitaar hebt die je eigenlijk wilt heb je steeds minder de motivatie om door te zetten en dan stoppen de meeste mensen.

Pijn aan je vingers krijg je toch wel, ben hier niet klaar voor ga dan voor klassiek acoustisch met nylon snaren, wil je echt eleketrisch leen er dan een van een vriend of vriendin en als je het echt leuk vind ga dan kijken wat je zelf wilt kopen, zo heb ik het ook gedaan.

Welke muziek wil je spelen en baseer daar je gitaar op.
En doe je t voor de passie voor de muziek of voor de pussys die je krijgt als je een gevoelig nummer speelt aan het kampvuur ;)

vincent136
22 september 2009, 17:41
Ik ben begonnen op een akoestische gitaar en pakte regelmatig de elektrische gitaar van vrienden. Later, na een jaar ofzo, een Fender strat gekocht. Heb ik nu al een jaar of 4. Speel iets meer elektrisch dan akoestisch, maar pak ook vaak de akoestische gitaar. Heerlijk!

Ik sluit mij aan bij 'eerst de akoestische gitaar'. Maar het is echt jouw keuze, wat jij wilt is het belangrijkste. Doe dat ook gewoon.