PDA

View Full Version : Modden Harley Benton voor bass



AvU
21 september 2009, 17:17
Hallo mede-forumleden,

Mij leek het leuk om de Harley Benton GA-5H te modden zodat deze geschikt is voor bass. Veel ervaring met buizen versterkers heb ik niet maar ben geen complete n00b in elektronica. De versterker wil ik baseren op de F2B preamp. http://www.geofex.com/FX_images/alembpre.gif

Maar ik zit toch met enkele vragen.
Is er een schema voor de HB GA5H? Ik kan deze nergens vinden.
De pre-amp aan passen is geen probleem aangezien ik weet hoe deze werkt, maar van de EL84 weet ik weinig. Zal ik de eindtrap ook moeten veranderen om de versterker geschikt te maken voor een bass?

Alvast bedankt!

Groeten Arjan

Chris Winsemius
21 september 2009, 17:23
Schematisch zeer vergelijkbaar met Epiphone Valve Junior.

Zelf zou ik er niet te veel van verwachten qua laagweergave en headroom.... misschien dat 'n 6V6 (zonder al te veel getweak) wat handiger is voor bas-gebruik.

YB
21 september 2009, 17:23
De HB is dezelfde als een Epiphone Valve Junior.

http://users.telenet.be/svokke/valve%20junior%20mods.htm
Staat bijvoorbeeld wat op maar het zijn er nog veel meer.

EDIT:Chris is me voor

AvU
21 september 2009, 17:30
Mij was het ook al bekend dat deze op de Valve junior is gebaseerd, maar ik vroeg me af of die klakkeloos is gekopieerd en wat die tone pot doet.

@ Chris: Ik was er ook al een beetje bang voor, miss beter om voor een 18 watter te gaan. Het gaat puur om thuis te kunnen spelen, liefst bruikbaar voor gitaar en bas.

fredjuh
25 september 2009, 19:23
een paartje EL84 vind ik perfect voor bassen op de slaapkamer. Overstuurd ronkt dat ook stevig!

Chris Winsemius
25 september 2009, 19:31
Mij was het ook al bekend dat deze op de Valve junior is gebaseerd, maar ik vroeg me af of die klakkeloos is gekopieerd en wat die tone pot doet.

@ Chris: Ik was er ook al een beetje bang voor, miss beter om voor een 18 watter te gaan. Het gaat puur om thuis te kunnen spelen, liefst bruikbaar voor gitaar en bas.

Qua kosten zal 2x6L6 nauwelijks meer zijn; misschien iets als 'n 1 kanaals Ampeg Portaflex?
Favoriete bass-amp voor James Jamerson en vele studio's...
(ook zeer bruikbaar voor gitaar)
check de uitvoering met cathode-biased 6L6s, pre-amp dan met de tonestack achter de 2e gainstage.

18 Watter gaat behoorlijk snel opbreken, te snel met bas imho

AvU
28 september 2009, 16:42
http://www.drtube.com/schematics/ampeg/b15n68-jp.gif

Deze dus? Ik zal me er eens in gaan verdiepen, het ziet er allemaal veel belovend uit, alleen vraag ik me af wat die 470k voor Ra doet? Lijkt me voor een 12AX7 aan de hoge kant, of gebruiken ze in dit schema andere pre amp buizen?

SimonS
28 september 2009, 17:42
de beste aanpassing die je zou kunnen doen is een speakerkast voor basgitaar gebruiken (uiteraard)

- ik kan me herinneren van mijn eigen Valve Junior dat de input een beetje dubieus was (zeer lage weerstand naar aarde, ik meende 68k). Verhogen naar bijvoorbeeld 1M.
- de cathode bypass elco op de EL84 was 22uF. Verhogen naar bijv. 220uF, en de cathode bypass elco op V1a verlagen naar 2u2 maakt de preamp minder modderig.
- in de EVJ stond de EL84 nogal te stoken, misschien de cathode weerstand verhogen? Moet je even meten.
- tussen V1a en V1b zit een 1M weerstand. die bypassen met een condensator van bijvoorbeeld 500pF voor wat meer helderheid.

Dit zij mods voor de Epi Valve Jr, het zou kunnen dat in de Harley Benton kopie het een en ander al verbeterd is. Succes!

EDIT: zie dat je een head koopt, relaxt dan hoef je die paupere interne speaker niet te gebruiken...