PDA

View Full Version : hals onder spanning houden?



tom123
21 september 2009, 16:06
Ik had laatst in het blad de gitarist gelezen dat als je gitaar snaren vervangt
dat je dat 1 voor 1 moet doen zodat de hals onder spanning blijft staan.
Anders zou dat slecht zijn voor de hals.

maar ik heb dat eigenlijk nooit gedaan en ik heb nergens last van gehad.
wel een paar keer dat er snaren begonnen aan te lopen maar dat zal
toch niet daar door komen?

En wat nou als je hals vettig is en als je die wilt schoon maken.
dan moeten toch ook al de snaren er vanaf.

post maar, hoe doen jullie dit?
alles eraf en nergens naar kijken.
of is het toch beter 1 voor 1?

snaarplukker
21 september 2009, 16:15
Het kan de hals geen kwaad hoor.
Het voordeel van 1 voor 1 verwisselen is dat je hem sneller gestemd hebt.

Rick trodat
21 september 2009, 16:54
Er zit zeker een kern van waarheid in, maar dan gaat het over enkele dagen of weken dat de hals niet onder spanning staat.

Eko
21 september 2009, 17:01
Ik doe ook al jaren de snaren er vanaf halen , schoonmaken , en dan pas weer snaren er op. Kan geen kwaad. Inderdaad alleen als je gedurende langere tijd de hals onbelast laat.

Braindead
21 september 2009, 17:19
Het lijkt mij altijd veiliger om gewoon de snaren 1 voor 1 of eventueel per 2 te verwisselen. Je voorkomt dan dat de halt toch wat gaat verbuigen en voor het schoonmaken kan je net zo goed,2 snaren eraf halen, stukje schoonmaken en dan weer 2 , schoonmaken en dan de laatste 2 doen. Alles erafhalen kan best vaak goedgaan maar waarom het risico nemen als het ook veiliger kan?

wat je nog weleens ziet is dat mensen hun snaren helemaal losdraaien als ze een gitaar versturen. Dat lijkt me dus in ieder geval geen goed idee omdat je dan al snel (internationaal) over dagen zoniet een kleine week spreekt.

Plant
21 september 2009, 18:05
Het lijkt mij altijd veiliger om gewoon de snaren 1 voor 1 of eventueel per 2 te verwisselen. Je voorkomt dan dat de halt toch wat gaat verbuigen en voor het schoonmaken kan je net zo goed,2 snaren eraf halen, stukje schoonmaken en dan weer 2 , schoonmaken en dan de laatste 2 doen. Alles erafhalen kan best vaak goedgaan maar waarom het risico nemen als het ook veiliger kan?

wat je nog weleens ziet is dat mensen hun snaren helemaal losdraaien als ze een gitaar versturen. Dat lijkt me dus in ieder geval geen goed idee omdat je dan al snel (internationaal) over dagen zoniet een kleine week spreekt.


Hoeft niet helemaal los!
Dat laatste is vrij gebruikelijk bij verzending / verscheping naar het buitenland (b.v. nieuwe gitaren). Er kunnen onderweg best grote temperatuurverchillen zijn.
Je hebt als het goed is zelf ook wel gemerkt wat er met je gitaar gebeurt als je er in de winter mee op stap gaat. Dan kom je na een poos ergens binnen en dan staat alles veel te hoog gestemd door de kou. Om dat te voorkomen draai je de snaren vooraf wat losser.
Ook als je een gitaar een tijd niet meer gebruikt kan dat verstandig zijn.

Zelf vervang ik snaren 1 voor 1, tenzij ik de toets eens goed wil reinigen en behandelen. Maar dat is maar even en dat kan geen kwaad.

jerome
21 september 2009, 19:05
Als de gitaren van een beetje kwaliteit zijn kan je gerust de snaren er allemaal afhalen.
Ook een paar weken of een paar maanden kan echt geen kwaad als het een beetje stabiele gitaarhals is.
Wel is het beter on de snaren snaren 1 voor 1 in een paar etappes slapper te draaien.
Als alle snaren eraf zijn kan je ook makkelijker de toets en de fretjes ff schoonmaken.
Vreemd, maar weinig gitaristen doen doen dat.
Want als de fretjes schoon zijn speelt de gitaar gelijk een stuk soepeler, het benden gaat veel makkelijker en klinkt ie ook een stuk helderder en directer...
Met een sommige tremelo's / FR bruggen moet als je alle snaren eraf haalt wel even een stripje hout (bijvoorbeeld een verfroerhoutje of zo) onder de brug leggen, anders kunnen 1 of meerdere veren losschieten...

budje
21 september 2009, 19:15
ik haal altijd alle snaren er af, en maak dan de toets schoon. Enkele van mijn gitaren zijn 30 tot 50 jaar oud. Geen problemen mee. Zelfs niet met de Symphonie, een zeer goedkope gitaar uit de 50's/60's

ThaBluesBreaker
21 september 2009, 20:53
Alles eraf, schoonmaken, besnaren. Thats the way I do it :)

wietse
22 september 2009, 08:23
Er zit zeker een kern van waarheid in, maar dan gaat het over enkele dagen of weken dat de hals niet onder spanning staat.

en dat valt ook heel erg mee, heb wel gitaren hier hangen waar toen ik ze kocht geen snaren op zaten (voor wie weet hoeveel jaren) niks mis mee.
als het zo slecht zou zijn waarom zijn er dan losse halzen te koop?
het enige wat kan gebeuren is dat de hals iets rechter gaat staan en als je een gitaar opnieuw besnaart het effe tijd nodig heeft voordat de hals weer in z'n oude stand staat.

Rinze
22 september 2009, 08:30
Maakt geen f*** uit. Vroeger werd dat verhaaltje ook in bladen wel gebracht als een manier om je gitaar te beschermen. Ik haal alle snaren eraf, maak de hals schoon en zet hem in de olie en zet er nieuwe op. Vroeger wachtte ik even met de snaren op volle spanning brengen maar tegenwoordig ook niet meer.

Als je hals er niet tegen kan dan is die hals beslist niet in orde. Ik heb in elk geval nog ooit meegemaakt dat er problemen van kwamen en ik denk dat alle gitaarwinkels en -bouwers mijn verhaal zullen bevestigen. Ik zie ze daar nog niet de snaren 1 voor 1 vervangen.

j3r03n
22 september 2009, 15:10
Sterker nog: nadat ik de oude snaren heb losgedraaid/afgeknipt en de hals/toets heb gepoetst en geolied leg ik de nieuwe snaren erop en stem ik ze allemaal een toon te hoog. Dan laat ik hem even hangen, en elke keer als ik er langs loop stem ik hem bij. Zo zijn de nieuwe snaren na een dag helemaal uitgerekt en kan ie er weer tegenaan. :rockon:

Hiro
22 september 2009, 15:54
Als dit ook zo zou zijn dat hij ontstemt zou je hemdus ook niet in een ander stemming mogen doen omdat weer een verkeerde strain geeft aan de nek.

Nee, het maakt in grote lijnen niet uit wat je doet, het is beter om 1 voor 1 te doen, maar het is ook beter om je kamer op een constante luchtvochtigheidsgraad te houden en je gitaar nooit te vervoeren, maar dat doe je ook niet ;)