PDA

View Full Version : Vox AC15CC "ombouwen"



B-studio
21 september 2009, 15:56
Goedenmiddag,

Ik heb even een vraagje betreft mijn Vox AC15CC, degene met wharfdale speakers.

Nu is hij een paar dagen geleden dood gegaan, waarschijnlijk gewoon een zekering die doorgebrand is, maar dat is niet zo erg, want dat is wel redelijk snel gefixt (hoop ik). Nu zat ik er gelijk aan te denken om tegelijk met het vervangen van de zekering een nieuwe speaker (een celestion blue) erin te zetten. Nu is mijn vraag hierover:

Hoe moeilijk is het om dit zelf te doen? Ik heb wel enigszins verstand van elektronica, maar om nu te zeggen dat ik een expert ben.... Verder is het natuurlijk ook zo dat je van een buizenamp een flinke opdoffer kan krijgen ook al staat er geen stroom op, hoe kan je het beste vermijden dat je een optater krijgt van je geliefde amp?

Met vriendelijke groet,

Bas Tuijnman

Chris Winsemius
21 september 2009, 16:57
Zkering vervangen kan ip. zelf maar meestal gaan zekeringen niet voor niets door (beveiliging verdere schade bij defect/kortsluiting/te veel stroom).

Speaker vervangen moet imho zeker zelf kunnen, het is wel aan te bevelen om de draadjes goed te solderen (verbinding is beter en betrouwbaarder dan met die klemmetjes).

Als je de amp open moet maken voor die zekering: er kan nog restspanning aanwezig zijn, ontladen/etc. gaat weer behoorlijk technisch worden.....

Guitarleon
21 september 2009, 16:59
het vervangen van de zekering is vrij simpel, waarschijnlijk is de zekering kapot die in het chassis van de eurostekker zit.
Voor het vervangen van de speaker moet je denk ik het versterkergedeelte eruit halen, maar dit weet ik niet zeker. misschien kun je met een beetje draaien de speaker er ook zo uit krijgen?

succes

jerome
21 september 2009, 23:40
Echt heel belangrijk is dat je de boutjes/schroeven van de speaker niet te vast draait bij het monteren in de box/amp, want dan kan de metalen rand van het speaker-chassis vervormen.
Dat gebeurt vrij snel bij Celestion Silver Alnico's (door de opgelijmde rand van kurk of rubber) en ik denk dat dit met de Blue Alnico's niet anders is...
Want als de rand behoorlijk vervormd is kan een speaker gaan aanlopen en en vervolgens naar de klote gaan...
En ff goed opletten dat je de + en de - niet omdraaid want dan wil de speakerconus naar binnen i.p.v. van naar buiten als je een akkoord aanslaat...