PDA

View Full Version : Ledje 12V??



peter_heijnen
21 september 2009, 15:16
Hallo, hier weer eens een noob vraag.

Ik wil deze tb-looper (http://www.musikding.de/product_info.php/info/p372_Bypass-Looper-einfach.html) maken. De dubbele versie hiervan -prima werkend- heb ik al eens in elkaar gedraaid, de onderdelen daarvoor heb ik toen bij newtone besteld. Echter, vandaag stond ik bij de lokale electronica boer met mijn mond vol tanden toen deze mij een 12v ledje gaf en ik vroeg of dat dan eigenlijk geen 9v moest zijn. Hij had ook helemaal geen 9v leds btw.

Ok, maar hoe zit dat dan eigenlijk, behoort zo'n ledje dan idd 12v te zijn, of moet ik toch een 9v hebben aangezien er ook 9v op komt te staan?

Alvast bedankt maar weer eens!

Mvg, NOOB.

JER00N
21 september 2009, 15:25
Hehe, echt kaas heb je er niet van gegeten :p Die elektronicaboer ook niet volgens mij want er bestaat helemaal niet zoiets als 12V-LEDs of 9V-LEDs. Bij LEDs kijk je altijd naar de stroom die erdoorheen gaat. Die stroom regel je met een weerstand (in het geval van die looper 1,5 kOhm). Het maakt niet uit op welke spanning je de LED aansluit. Hij zal sowieso wel branden, alleen op 12V zal hij iets feller branden dan op 9V, omdat er meer stroom door de LED gaat lopen (wet van Ohm).

peter_heijnen
21 september 2009, 15:31
Nee ik heb er absoluut geen kaas van gegeten en die boer blijkbaar ook niet. Dat was een hulpje die idd niets zelf wist en steeds alles bij een collega moest navragen. Hij vertelde me dat de 12v juist minder fel zou branden....

Ok ik ben weer iets wijzer, thnx JEROON!

Plant
21 september 2009, 15:52
Het maakt niet uit op welke spanning je de LED aansluit. Hij zal sowieso wel branden, alleen op 12V zal hij iets feller branden dan op 9V, omdat er meer stroom door de LED gaat lopen (wet van Ohm).

:???: Over kaas eten gesproken.

Een LED (zonder weerstand) heeft een werkspanning van plm 1.7 - 2.1V Dat verschilt per kleur, welke overigens niet word bepaald door het gekleurde huisje maar dat terzijde.

Een hogere spanning mag je absoluut niet aansluiten op een LED, daarvoor zit dus die weerstand er tussen. Als je de LED met weerstand aansluit op 12 V, dan is de stroom de spanning over de weerstand (plm. 10 V) gedeeld door de waarde van die weerstand. Bij 1.5 kOhm is dus de stroom iets meer dan 6 mA. Voor een hoog-rendement LED zal dat voldoende zijn, bij een normale LED kun je 1 kOhm (10 mA) of iets lager gebruiken. Als je 9V gebruikt is dus de spanning plm. 7 V over de weerstand en heb je voor de benodigde stroom een lagere weerstand nodig. 680 Ohm is dan een standaard waarde.

JER00N
21 september 2009, 16:20
:???: Over kaas eten gesproken.


Wat klopt er dan niet volgens jou?

Dirk_Hendrik
21 september 2009, 16:39
Wat klopt er dan niet volgens jou?


Ongeveer alles niet ;)

Een led is een diode en diodes gaan bij een bepaalde spanning in geleiding. Die spanning is afhankelijk van de techniek en bij leds is die techniek weer bepalend voor de kleur van het licht. Blauwe en witte leds hebben een hogere spanning nodig dan rode bijvoorbeeld. (en idd niet afhankelijk van de kleur van de behuizing)

Dat betekent dat wanneer die spanning is bereikt de Led amper meer feller gaat branden maar die stroom wel toeneemt. Dat betekent dat er in het geval van een led met een werkspanning van 1,2 volt op een 12 volt bron 10,8 volt in warmte omgezet gaat worden omdat de Led voor die hoge spanning als kortsluiting fungeert en de volledige stroom die je voeding kan leveren erdoorheen gejast wordt. Je Led gaat dus uitfikken (en heel snel!)

12 volt leds bestaan wel. Voer 182451 - 8A in als bestelnummer op de conrad.nl site en wees Verbaasd!

En da's dus een led met ingebouwde voorschakelweerstand.

Tenslotte,
De wet van ohm is niet van toepassing op Leds. Een led is geen weerstand of reactantie.

KoenB
21 september 2009, 17:02
Tenslotte,
De wet van ohm is niet van toepassing op Leds. Een led is geen weerstand of reactantie.

Met behulp van de wet van ohm kun je anders heel gemakkelijk de voorschakelweerstand van een led berekenen ;)

JER00N
21 september 2009, 17:16
Het maakt niet uit op welke spanning je de LED aansluit. Hij zal sowieso wel branden, alleen op 12V zal hij iets feller branden dan op 9V, omdat er meer stroom door de LED gaat lopen (wet van Ohm).


Ik heb het hier dus over de LED in dat schemaatje, niet over LED's in het algemeen nee. :roll:

peter_heijnen
21 september 2009, 17:17
Blijkbaar nog knap ingewikkeld zo'n ledje! ;)

Maar heren experts, zit ik nou goed met mijn rode 5mm -en volgens de winkelier 12v- ledje icm de 1,5k weerstand ervoor?

JER00N
21 september 2009, 17:22
Blijkbaar nog knap ingewikkeld zo'n ledje! ;)

Maar heren experts, zit ik nou goed met mijn rode 5mm -en volgens de winkelier 12v- ledje icm de 1,5k weerstand ervoor?

Ja hoor kan prima, mits het een gewone LED is en niet zo'n ding met ingebouwde voorschakelweerstand. In het laatste geval zal de LED minder fel branden maar dat merk je vanzelf wel.

peter_heijnen
21 september 2009, 17:23
Ok! :).......

rock-frank
30 november 2009, 01:41
ik heb ook wel eens gehoord van een 12v led, dan zit er al een voorschakel weerstand ingebouwd, dit zou betekenen dat je de led met 9v nooit optimaal kan laten branden...
overgens geeft een rode led al niet zo overdreven veel licht, zeker bij dag licht.

ik zou gewoon testen met een 9v batterij en een 1,5k ohm weerstand, als er dan heel weinig licht uit komt moet je kijken of hij het ook zonder die 1,5 k ohm werkt. en als hij kapot gaat moet je dan helaas een nieuwe bij die boer kopen ...:)

aad
30 november 2009, 18:25
Met behulp van de wet van ohm kun je anders heel gemakkelijk de voorschakelweerstand van een led berekenen ;)

Klopt, maar dan wel toegepast op de weerstand die je voor die LED gebruikt.

Voorbeeld:
Stel U=24Vdc Uled=1,7V Iled= 10mA. Dan moet over de weerstand 24-1,7= 22,3volt vallen. Die spanning delen door de stroom (=vermenigvuldigen met het omgekeerde) geeft dan 2K23. Afronden naar boven 2K7 (of naar beneden 2K2) of natuurlijk 2K26 1% weerstand gebruiken.