PDA

View Full Version : Een mix opener en helderder maken



Thoom42
20 september 2009, 23:00
Beste recorders,

Het onderwerp zegt het al; ik wil mijn mixes graag wat helderder en minder dof laten klinken. Ik heb van alles geprobeerd en haal ook redelijk resultaat maar vraag me af wat jullie doen om je mix helder, breed en niet zo dof/duf te laten klinken.

Gooien jullie bijvoorbeeld over het geheel nog een reverb?
Gooien jullie bijvoorbeeld over het geheel nog compressie of EQ?


Alvast bedankt voor de reacties.

Mr.Bluesbreaker
20 september 2009, 23:23
Lastige vraag om in 1 zin te beantwoorden.

Persoonlijk begint het voor mij tijdens het "soundchecken", oftewel microfoonplaatsing en even snel aflusiteren. Afhankelijk van het stuk dat je opneemt, maak je hier al hele belangrijke beslissingen. Hoe een microfoon voor een luidspreker wordt gezet, voor een klankkast van een instrument wordt gezet, en welke microfoon je pakt bepaalt al voor een groot deel je sound.

Zelf probeer ik de EQ zo recht mogelijk op de mengtafel te houden, en later na de opname zo weinig mogelijk recht te trekken. Je doet vaak wel dingen als de-essing op vocalen, laag-af op overheads enzovoorts. Ook kunnen meerdere gitaren in een mix anders worden gemixed qua toonregeling. Hoe vaker je instrumenten opneemt, hoe sneller je doorkrijgt wat je wel en niet wil in de toonregeling.

Over het algemeen zou ik dus niet echt veel van je klank qua EQ oplossen nadat je hebt gemixed. Probeer terwijl je alle sporen luistert, eerst alleen een selectie van 3 instrumenten uit (of stemmen/synths, wat je dan ook maar gebruikt) en laat deze een prettige mix qua balans vormen. Voeg langzaam andere sporen toe, die je meer ziet als een soort 2e fase. Dit werkt voor mij altijd goed met de meeste popgerelateerde muziek. Naderhand nog dingen helderder maken vind ik lastig, doordat instrumenten soms niet reageren zoals ik het wil. Vocalen die met bekkens in de war raken, etc.

Compressie op de eindmix doe ik vaak wel, maar meer om meer kracht/pompende onderkant te krijgen in plaats van helderheid. Reverb voeg ik alleen op afzonderlijke tracks toe. Meer galm verzuipt ook sneller, en levert in qua helderheid naar mijn idee - liever directer. Doordat je een compressor op de eindmix zet, krijg je vaak ook al een iets andere klank: luister maar eens goed naar de snare en de "snelheid" van het laag.

Han S
20 september 2009, 23:37
Het begint aan de voorkant van de microfoon, het brongeluid moet goed zijn, ben je niet tevreden doe daar dan eerst wat aan. Ik gebruik tijdens opname geen EQ, het geluid dat uit de microfoon komt gaat op analoge tape. Ik gebruik alleen hi pass filters, als het geluid me niet bevalt neem ik een andere microfoon of plaats hem anders.

Je moet een geluid kunnen beoordelen over hoe het in de mix gaat klinken, je moet daarvoor ook een paar goede monitoren hebben en liever meerdere paren. Hoe korter de signaalweg, hoe beter het geluid. Ik zet nooit galm op een totaalmix, altijd op geluiden apart. Op de vocalen een langere galm dan op de drums bijvoorbeeld, een heel klein beetje chorus (bijna onhoorbaar) op de bas kan ook wonderen doen.

Tijdens de mastering zou je iets met EQ kunnen doen, maar daarmee kun je ook bijvoorbeeld een gitaargeluid mee slopen. Beter is om het met de mix goed te krijgen. Ik heb een paar NS10 monitoren en die zijn ideaal om geluiden van elkaar te scheiden, want hoewel ze helemaal niet prettig klinken, kun je heel makkelijk een piano en een gitaar die elkaar bijten uit elkaar halen met wat EQ.

Ik weet niet hoeveel en welke microfoons je hebt, maar die zijn ongeveer het belangrijkst, daar begint het gelul meestal al mee.

Het is dus een kwestie van bron > microfoon > monitoren en oortjes.
Wat de ruimte in een mix betreft, ik heb al jaren het gevoel dat een analoge setup veel makkelijker een breed en diep geluid geeft dan een DAW, maar ook met een DAW moet het kunnen lukken, zij het met meer moeite. Strooi niet te kwistig met plugins, maar houd het simpel.

kevaho
21 september 2009, 00:03
Het begint aan de voorkant van de microfoon, het brongeluid moet goed zijn, ben je niet tevreden doe daar dan eerst wat aan. Ik gebruik tijdens opname geen EQ, het geluid dat uit de microfoon komt gaat op analoge tape. Ik gebruik alleen hi pass filters, als het geluid me niet bevalt neem ik een andere microfoon of plaats hem anders.

Je moet een geluid kunnen beoordelen over hoe het in de mix gaat klinken, je moet daarvoor ook een paar goede monitoren hebben en liever meerdere paren. Hoe korter de signaalweg, hoe beter het geluid. Ik zet nooit galm op een totaalmix, altijd op geluiden apart. Op de vocalen een langere galm dan op de drums bijvoorbeeld, een heel klein beetje chorus (bijna onhoorbaar) op de bas kan ook wonderen doen.

Tijdens de mastering zou je iets met EQ kunnen doen, maar daarmee kun je ook bijvoorbeeld een gitaargeluid mee slopen. Beter is om het met de mix goed te krijgen. Ik heb een paar NS10 monitoren en die zijn ideaal om geluiden van elkaar te scheiden, want hoewel ze helemaal niet prettig klinken, kun je heel makkelijk een piano en een gitaar die elkaar bijten uit elkaar halen met wat EQ.

Ik weet niet hoeveel en welke microfoons je hebt, maar die zijn ongeveer het belangrijkst, daar begint het gelul meestal al mee.

Het is dus een kwestie van bron > microfoon > monitoren en oortjes.
Wat de ruimte in een mix betreft, ik heb al jaren het gevoel dat een analoge setup veel makkelijker een breed en diep geluid geeft dan een DAW, maar ook met een DAW moet het kunnen lukken, zij het met meer moeite. Strooi niet te kwistig met plugins, maar houd het simpel.

Niks aan toe te voegen...:hippie:

flitslicht
21 september 2009, 00:45
het gelul

Je ziet zelden dat iemand zijn vak in twee woorden kan samenvatten :D:D:D:D

bert k
21 september 2009, 10:25
Jimmy Rabbitt, in de film The Commitments, ziet voor het eerst van zijn leven een mengtafel en zegt: 'O, dus je hoeft alleen maar die schuifjes op en neer te bewegen? Da's makkelijk, dat kan iedere idioot.'

skabouter
21 september 2009, 13:37
haha! Goede uitleg allemaal uiteraard, Goed miken is heel belangrijk!
WAt eventueel ook kan helpen is bepaalde analoge apparatuur zoals exciters/vitalizers/enhancers enzovoort! genoeg merken en genoeg prijsklasses! Uiteraard heb je hier ook plugins voor. MAar let goed op, je kan er soms meer mee vernaggelen dan goedmaken!

Fenderwim
21 september 2009, 17:10
haha! Goede uitleg allemaal uiteraard, Goed miken is heel belangrijk!
WAt eventueel ook kan helpen is bepaalde analoge apparatuur zoals exciters/vitalizers/enhancers enzovoort! genoeg merken en genoeg prijsklasses! Uiteraard heb je hier ook plugins voor. MAar let goed op, je kan er soms meer mee vernaggelen dan goedmaken!

Mijn ervaring is dat exciters/vitalizers/enhancers eerder je mix verzieken dan beter maken. Ze gooien je hele stereo ruimte vol met boventonen en tenzij je ze heel subtiel gebruikt, verlies je totaal je transparantie.

Als je wat meer boventonen wilt is een shelving EQ aan de hogekant vaak veel effectiever.

Maar ok soms helpen die units wel, maar ze maken nooit iets wat slecht klinkt mooi.

Groeten
wim

skabouter
21 september 2009, 23:20
Idd, zeer subtiel toepassen, en liefst op aparte sporen en niet over mixes (of je moet misschien hele goede apparatuur hebben). Het is eigenlijk nooit een oplossing, maar het kan soms iets moois nog mooier maken :)

Jimi Hendrix
22 september 2009, 07:33
zoek het eerst zo dicht mogelijk bij de bron:
- zorg dat je arrangementen niet te dicht zijn.
- zorg dat alles zo 'strak' mogelijk (ritmisch gesproken) wordt gespeeld
- probeer bij het opnemen al zoveel mogelijk de sound die je zoekt te maken
- hoe zachter je op instrumenten speelt, hoe warmer ze klinken... harder/anders aanslaan?
- let op proximity effect

op het psycho-akoestische vlak kan een mix al veel helderder lijken door goed gebruik van reverb en delays, gebruik van een zacht akoestisch gitaartje ('dun' ge eq'd), tamboerijntje.

Zelfde geldt voor een goed gestemde snaredrum.

Goede plaat om hiervoor te bestuderen is wat mij betreft Joshua Judges Ruth van Lyle Lovett. Supergelikte en heldere sound, maar wel 'echt' en live gespeeld.

guhlenn
22 september 2009, 09:58
Een doffe mix geef je toch gewoon meer top end (dus EQ, ik doe zelf boven de 14-16 kHz wat boosten, wees zuinig!)? Breder word het met een stereo enhancer, maar dat is echt een vak apart als je het mij vraagt.

skabouter
22 september 2009, 12:02
Kheb 2 units die stereo-enhancen, maar dat word ik nooit blij van en blijf ik liever gewoon vanaf...ik snap het idd niet vrees ik. Ook een paar plug-ins, maar ik vind er niet zoveel aan....
Wie past dat nou waarop toe?