PDA

View Full Version : Groundcontrol Tap Tempo



Rectifier
20 september 2009, 22:34
Zijn hier mensen die de DMC Ground Control hebben en een tap tempo hebben aangesloten op 1 van de externe pedaal aansluitingen?

Ik kom nl. CC's te kort en ik wil de Tap Tempo op die manier aansluiten. Nou las ik dat de Boss FC5-U daar geschikt voor is.
Hoewel... nu heb ik nog een Korg sustainpedaaltje over en die werkt op de G-force wel op de pedal input (achterop) voor tap-tempo, maar op de DMC krijg ik hem niet aan de praat.
Het bereik gaat niet verder dan 0-15 terwijl dat 0-127 zou moeten zijn toch?
Neem toch aan dat het een gewone momentary schakelaar is.
Zijn er nog kleine handzamere pedalen daarvoor geschikt behalve de Boss FC5-U?

ieme
18 oktober 2009, 07:31
Goeie vraag... misschien kun je zelf iets kleins bouwen met een momentary switch er in?
Rafael moreira had ook een kleine switcher naast zijn ground control liggen voor taptempo.

ieme
18 oktober 2009, 07:36
http://thumbs.ebaystatic.com/pict/140322742472_0.jpg

Rectifier
18 oktober 2009, 13:58
Ja ik heb wel een momentary switch maar om 1 of andere reden lukt het niet.
Als ik hem rechtstreeks aansluit op de pedal-input van de Gforce dan werkt tap-tempo wel maar ik wil dat via midi via de DMC GCP.

Ik heb alles geconfigureerd volgens het boekje en als ik hem intrap dan komt er wel een midi signaal binnen op de Gforce maar daar houdt het op.
Als ik de tap tempo op bv. control 10 zet (CC waarde) op midi kanaal 1 en ook zo op de DMC GCP programmeer gebeurd er verder niets.

De waarde van de momentary schakelaar wordt weergegeven op de DMC display als 0-2.
Zou dat niet 0-127 moeten zijn? 0 dicht, 127 open? of vice versa?

ieme
18 oktober 2009, 16:26
Als je de switch indrukt via ground control zie je wel MIDI IN op de g force maar hij reageert er niet op? Dan heeft het logischerwijs met de settings van de GCP te maken. ik heb er toen ook lang over gedaan om zowel mijn 3 line 6 units als g force goed te kunnen laten samen werken, op een gegeven moment werkte het maar snapte ik niet meer waarom het werkte... dus alles weer uit elkaar want ik wil natuurlijk wel weten waarom dingen zijn zoals ze zijn. euhm, even denken, probeer iig verschillende cc nummers, values en staat ie wel op latched switching?

Liquid_Metal
18 oktober 2009, 21:48
Ik heb wel eens mijn footswitch (Engl Z4) aangesloten maar die doet het ook totaal niet. Hij geeft een CC-waarde van 14 weer maar er verandert niets bij aan/uitzetten.

Weet één van jullie wat de functie MIDI Link betekent? Met de waardes "none", "slave" en "master"? Ik kan daarover niets vinden in de manual, maar zou dat zoiets betekenen als dat je de MIDI Out als MIDI Through zou kunnen gebruiken oid?
De manual is op wel meer punten onvolledig.

Rectifier
18 oktober 2009, 23:31
Hij is aangesloten op Pedal 1, die is bedoeld voor een potmeter bediening (expressiepedaal) dus daar valt niet in te switchen tussen momentary of latching whatever.
Volgens de forums/fora zou een Boss FS-5 moeten werken. Maar als ik op het voodoo lab forum lees werkt alleen dat tap pedaaltje van Mission Engineering.

Ik heb zelf ook wel een Sustain pedaaltje welke identiek als de Boss FS-5 zou werken maar die geeft ook maar een waarde tussen 0-15.
Ik heb ook al verschillende CC nummers geprobeerd. Ik zie op m'n Gforce dat er wel een midi signaal binnenkomt (hij knippert) en als ik 'Learning' doe dan geeft hij ook wel het juiste CC nummer aan maar hij schakelt hem niet aan of uit.
Zou dan denk ik toch met die waarde's hebben te maken van 0 = uit en 127 = aan. (o.i.d.)

Ik heb Voodoo Lab gemaild aangezien er ook ergens op hun forum stond dat ze wel een schema hadden. Misschien dat alleen de momentary schakelaar vervangen moet worden of van 1 bepaald merk kan/moet zijn.

Wordt vervolgd.

Liquid_Metal
19 oktober 2009, 10:40
Hij is aangesloten op Pedal 1, die is bedoeld voor een potmeter bediening (expressiepedaal) dus daar valt niet in te switchen tussen momentary of latching whatever.
Volgens de forums/fora zou een Boss FS-5 moeten werken. Maar als ik op het voodoo lab forum lees werkt alleen dat tap pedaaltje van Mission Engineering.

Ik heb zelf ook wel een Sustain pedaaltje welke identiek als de Boss FS-5 zou werken maar die geeft ook maar een waarde tussen 0-15.
Ik heb ook al verschillende CC nummers geprobeerd. Ik zie op m'n Gforce dat er wel een midi signaal binnenkomt (hij knippert) en als ik 'Learning' doe dan geeft hij ook wel het juiste CC nummer aan maar hij schakelt hem niet aan of uit.
Zou dan denk ik toch met die waarde's hebben te maken van 0 = uit en 127 = aan. (o.i.d.)

Ik heb Voodoo Lab gemaild aangezien er ook ergens op hun forum stond dat ze wel een schema hadden. Misschien dat alleen de momentary schakelaar vervangen moet worden of van 1 bepaald merk kan/moet zijn.

Wordt vervolgd.

Volgens mij is een CC aan vanaf waarde 56. Iig iets in die buurt.

Rectifier
19 oktober 2009, 23:23
Volgens mij heb ik het gevonden. Op hugeracks stond het volgende bericht m.b.t.
een zelfde soort probleem:

============
The pedal ports on the GC Pro are expecting to see a pedal (potentiometer) not a switch.

Your best bet is to open up the momentary switch and put a 100k resistor across the switch contacts. This will fake the controller into thinking you have a pedal that quickly goes from heel to toe (0-127).

ieme
22 oktober 2009, 07:04
Wauw, goeie oplossing!

ME.
22 oktober 2009, 21:33
Bij Thomann kun je ook een tap tempo pedaal kopen voor een Ground Control Pro.

http://www.thomann.de/nl/voodoo_lab_tap_tempo_box.htm

Goedkoop is hij niet. Kun je waarschijnlijk beter een Boss modden.


Die manuals van Voodoo Lab zijn wel vaker onvolledig.

Liquid_Metal
22 oktober 2009, 22:09
Da's idd nogal prijzig voor een pedaal waarmee je slechts 1 enkel knopje erbij krijgt. Zelfs voor de helft zou ik 'm niet kopen :P (zoiets kun je volgens mij ook best zelf maken).

Rectifier
24 oktober 2009, 00:28
Die oplossing met een weerstand van 100k werkt toch niet. Vandaag geprobeerd maar dan krijg ik helemaal geen waardes meer.
Had voodoo lab gemaild en ze bieden zelf ook zo'n kant en klare tap tempo kast aan voor 50$, maar tevens een schema.
Het gaat om een SPDT switch. Dat ga ik dus morgen proberen.

Wordt vervolgd.

Nocki
24 oktober 2009, 08:40
Wil je dat schema even delen misschien?
Ik heb nu al een maand of 5 die onderdelen liggen maar kom er steeds maar niet toe om de taptempo te gaan bouwen.

Liquid_Metal
24 oktober 2009, 09:24
50 dollar is nog wel te doen en als je 'm zelf maakt ben je vast niet veel meer dan 15 euro kwijt. Dat vind ik een goed bedrag voor een knop. :P

Rectifier
25 oktober 2009, 11:38
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-SFUQXXHGM7UP.pdf

Dit is alles wat ik heb ontvangen.

Liquid_Metal
25 oktober 2009, 21:00
Naar aanleiding van een topic in zelfbouw heb ik zelf ff 5 minuutjes lopen knutselen. Ik heb een oude switch (uit een Dunlop Wah) verbonden aan een stereokabel en die in de GCP gestopt. En het werkt perfect :O.
Het is een 1PDT switch (zo een (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=22_23&products_id=36) dus) en op positie 1 verbindt ie pootje 1 met pootje 2 (beide aan dezelfde kant) en in positie 2 verbindt ie pootje 1 met pootje 3 (3 zit aan de andere kant).
ff doormeten gaf me de volgende gegevens over de GCP: tip verbonden aan sleeve geeft waar 127, tip verbonden aan ground geeft waarde 0 (dus voor de switch is dit net zo makkelijk als 1+1=2).
Het ziet er in dit geval niet mooi uit en ik heb geen metalen doosje, maar het werkt dus 100%. Een aanrader!!

Liquid_Metal
26 oktober 2009, 07:39
Ik betwijfel nu wel een beetje of het gaat werken met een momentschakelaar. De latchschakelaar wisselt van 0 naar 127 en door 2x te klikken geeft ie een tap tempo. Bij de momentschakelaar zou ie het eerste signaal geven bij indrukken en het tweede signaal bij loslaten, maar dan zou je voor tap tempo het in- en uitdrukken precies even snel moeten doen. Ik heb dat eens geprobeerd (op de GCP kun je de switches ook op momentary zetten) maar dat werkt een stuk minder fijn dan latching. En volgens mij kun je de instellingen van de pedals niet veranderen. Am I wrong?