PDA

View Full Version : Maton ebg808te of artist1



bguitar
20 september 2009, 19:45
hee allemaal

Op deze site http://www.guitarvillage.co.uk/ kwam iemand de 2 gitaren voor een lage prijs tegen,
Ik wou even vragen wat nu echt het verschil is tussen deze 2 gitaren, of dat ze heel veel op elkaar lijken, persoonlijk vind ik artist iets mooier qua kleur, maar het zijn andere houtsoorten dus wat is het verschil
Ps. Is www.guitarvilalge.co.uk ook een goede winkel/webshop!?

Groeten bob

Guitar GoD
20 september 2009, 20:43
ik weet niet wat het verschil is.

volgens mij is die site goedkoper omdat je de orginele koffer er niet bijkrijgt, maar ik kan me vergissen met een andere site.

groeten,

gg

blindfaith85
22 september 2009, 11:22
Hoi

Als je die artist mooier vind neem je die toch, je moet gitaar nemen omdat je hem mooit vind klinken en lekker vind spelen niet om de specs. en koop nooit blind van internet omdat je zelfde type gitaar heb gespeeld, kwaliteit en klank verschil per gitaar

Harald
22 september 2009, 11:32
Houtsoorten zijn inderdaad het verschil, daarnaast heeft de TE gewone dots als markers en een CGP inlay. Kop is iets anders. Op zich is de Artist eigenlijk inderdaad net wat classier qua looks. Mooie snowflake inlays op de hals, en dat gat in de kop past best mooi. Model is afgezien daarvan eigenlijk het zelfde, de pick up ook. Qua geluid zitten ze wel bij elkaar in de buurt, en qua podiumgeluid zal het nog minder uitmaken.

bguitar
22 september 2009, 13:24
Dus als ik bijde gitaren bespeel, zal ik bijna geen verschil horen, als ik het goed begrijp?

Harald
22 september 2009, 14:56
Als je twee gitaren van hetzelfde type bespeeld is de kans al behoorlijk groot dat je het verschil hoort. (heb dat bij het Doyle Dykes model van Taylor zelfs HEEL extreem meegemaakt. Denk aan een tele vergeleken met een Les Paul, die orde van grootte.) Maar de artist en de TE hebben wel een heel vergelijkbaar karakter, en op het podium beide uitstekend bruikbaar. De kast van de Maton is redelijk stijf. Vermoed dat daardoor de invloed van de houtsoort van de achter en zijkant wat minder is.

Plant
22 september 2009, 16:05
Als je twee gitaren van hetzelfde type bespeeld is de kans al behoorlijk groot dat je het verschil hoort. (heb dat bij het Doyle Dykes model van Taylor zelfs HEEL extreem meegemaakt. Denk aan een tele vergeleken met een Les Paul, die orde van grootte.).

+1

Ik bezit twee Washburn D-12 gitaren en die klinken héééél verschillend. Wel allebei heel helder, maar het laag en midden karakter wijkt enorm af. Ze zijn toch beide uit dezelfde houtsoorten gemaakt.
De ene heb ik dan ook niet als back-up gitaar voor de ander o.i.d., de ene is lekkerder voor plectrumwerk en de andere heeft een mooiere toon bij fingerpicking. En het voelt verder hetzelfde, das wel zo prettig.

Harald
22 september 2009, 16:20
Wat dat betreft zou ik de feitelijke aanschafprijs ook goed van te voren bekijken. Verzendkosten meenemen, bedenk dat je idd. maar moet afwachten wat voor exemplaar ze opsturen, en ook nog het risico dat het instrument tijdens het transport beschadigd raakt. Dan kun je het waarschijnlijk wel terugsturen, maar die verzendkosten zijn ws. eigen risico... (en geen idee hoe het met importkosten vanuit Engeland zit)

Kun je dezelfde gitaren dan ook in Nederland ergens krijgen waar je de gitaar zelf in handen hebt voor je hem koopt (en dan ook dat exemplaar meenemen, niet een gitaar die nog netjes in de doos zit), moet het prijsverschil toch al behoorlijk zijn voordat ik voor import via een internet winkel (met alle extra risicos) zou gaan. Maar goed, heb mijn Maton nog in Australie besteld. Toen was er simpelweg niemand die ze verkocht in Nederland.

budje
22 september 2009, 18:40
+1

Ik bezit twee Washburn D-12 gitaren en die klinken héééél verschillend. Wel allebei heel helder, maar het laag en midden karakter wijkt enorm af. Ze zijn toch beide uit dezelfde houtsoorten gemaakt.
De ene heb ik dan ook niet als back-up gitaar voor de ander o.i.d., de ene is lekkerder voor plectrumwerk en de andere heeft een mooiere toon bij fingerpicking. En het voelt verder hetzelfde, das wel zo prettig.

t is niet meer dan logisch he, hout blijft toch een product dat nooit helemaal hetzelfde is. En gelukkig maar!

Eko
23 september 2009, 07:37
Importeren vanuit allerlei landen is al meerdere malen langs gekomen. Verzenden is voor risico van de besteller. Je moet , als je dat wilt , zelf een transportverzekering afsluiten. Let er wel op dat die dan ook je factuurwaarde verzekert en niet per kg een vast bedrag uitkeert.
Ik zou eerst even in NL op een Maton gaan spelen. Ze zijn heerlijk eigenwijs gebouwd en niet iedereen kan wennen aan halsprofielen e.d. Beetje te duur om zo maar aan te rommelen. De TE versie is de signature van Tommy Emanuel. Daar mag je met een gerust hart van uit gaan dat die goed zijn. Tommy slijt ze als een gek , maar goed , die gebruikt ze zo ongeveer als trommel en bijzettafel tegelijk.

vibro
1 oktober 2009, 19:56
Ik neem aan dat het TE model ook vol zit met contact-microfoons om het geheel percussie gevoelig te maken?
Tommy weet zijn gitaar in ieder geval te laten klinken zoals hij bij niemand klinkt.
Spul zal toch wel ergens in't rek hangen?

Harald
1 oktober 2009, 20:02
Nope, gewoon een intern microfoontje en een piezo. Werkt prima. Je moet alleen niet denken dat je die percussie-sound uit je akoestisch versterkertje haalt. Heb je naast de AER en reverb nog doorversterking via een PA dan werkt het geweldig met een standaard Maton TE of Artist. En als er goede subs bij die PA zitten wordt het echt leuk. Maar om die percussie echt geweldig te laten klinken is die PA toch wel belangrijk. (en je moet het niet erg vinden dat je gitaar er uit ziet als die van Tommy...)

Als je Tommy's sound wil kopieren ook je ogen openhouden voor een Alesis midiverb II. Dat ding doet toch ook iets typisch met het geluid.