PDA

View Full Version : Gebruik maken van 2 amps



soup
20 september 2009, 12:44
Kan iemand mij vertellen wat de voordelen zijn (of nadelen?) als je gebruik maakt van 2 amps, eentje die redelijk clean blijft en de andere die met bv. een distortion gebruikt etc.?


Alvast bedankt :)

pimmetje
20 september 2009, 12:52
Bedoel je tegelijkertijd om 1 geluid uit te bouwen of volgtijdelijk (meer als 2 kanalen)?

soup
20 september 2009, 12:55
Ja tegerlijkertijd. Ik heb het gisteren zelf geprobeerd, ik heb daarvoor mijn oud transistorversterkertje gebruikt en ik vond het best leuk om te horen.


Clean + delay => naar mijn Laney
Clean + delay + Maxon delay + Distortion van mijn Engl => Engl

ACSlater
21 september 2009, 13:46
Het voordeel is duidelijk; twee verschillende sounds. Het nadeel is het sjouwen. Ik heb het wel geprobeerd met twee versterkers maar ben inmiddels van 4x12 naar 2x12 cab gegaan en vind het eigenlijk nog teveel sjouwen. Vooral als je veel optredens hebt en geen vrachtwagen en roadies tot je beschikking hebt, wil je zo compact mogelijk erop uit. Dat wil zeggen; één versterker.

pimmetje
21 september 2009, 14:13
Tegelijk kan idd leuk werken en zorgt sowieso voor wat extra spreiding.

Ik vind 't persoonlijk soms wel lekker om 1 ouwe kut-amp lekker in overdrive te laten brullen. Dan een clean geluid van een andere, wat modernere versterker er op zo'n volume bij (onder) dat dat clean op het eerste gehoor bij wat slagjes alleen het overdrive-geluid vetter lijkt te maken. Het vult dan meer en het strakkere laag van de moderne ter aanvulling van dat lossere gebrom van die ouwe bak is ook niet verkeerd.
Bij solo's lijkt dat cleane geluid er iets snerpender doorheen te komen en geeft die OD-amp het een prettig randje.

En het slepen blijft het nadeel. Zelfs als 't maar om 2 niet achterlijk grote combo's gaat.
Wat dat betreft houd ik 't ook liefst bij 1 ampje.

Roel#1
21 september 2009, 15:26
Op een Mesa V-Twin preamp kun je clean en lead kanaal mixen met je voetpedaal. En dan in de eindtrap van je versterker prikken....
De nieuwe Pod's van Line6 hebben dacht ik ook een optie om twee versterker tegelijk te mengen..

Ideaal. :cheerup: Alleen een dure dingen. :(

soup
26 september 2009, 20:49
Heb ook nog een filmpje gemaakt


http://www.youtube.com/watch?v=B1_bcOXQxOg


Het is dus gitaar -> Boss GT6 (space echo + delay)
-> 'uitgang' 1 -> Laney (clean- reverb en treble op 8, mid op 12 uur)
-> 'uitgang' 2 -> Maxon delay -> Engl thunder (waarvan de distortion aanstaat - reverb en treble op 0 of 2, mid rond 12 uur, bass op standje 4)


Ik vind zelf de Engl erg goed klinken 2 delays en dan die distortion.:lovelove:

Mathidal
10 november 2009, 10:52
Wat ik dan wel adviseer is om een vertraging van circa 18 milliseconden op de rechtse versterker te plaatsen, dan is het stereo-effect natuurlijker.

Heb het ook eens onlangs gedaan en dat was wel vet, maar wel niet van twee verschillende kanaal-instellingen. :D

Harald
11 november 2009, 17:32
Ik speel live stereo, maar dat is ook omdat ik sowieso een reserve versterker bij me wil hebben. (het is idd wel gesleep. Misschien toch eens twee (of één stereo) 19" amps in een rack, met een cab met 4 speakers (2 voor elke amp) erbij.. moet ik misschien toch eerder nog aan een pod of zoiets, met twee monitors erbij :sssh: mja, wat is dan je backup?) Heb ooit een gitarist uit de brand geholpen wiens mesa boogie er midden in een set mee kapte. Rechtstreeks inprikken op een mengtafel met een elektrische gitaar klinkt niet tenzij je een modelling ding ertussen zet. Heb je ellende met je amp dan is je gig dus afgelopen zonder reserve.

Voor sommige sounds is stereo ook erg gaaf. Als je tegen een delay in wilt spelen krijg je met meerdere amps gewoon een beter geluid. Brian May doet dat, rechtstreekse gitaar op de ene, dan de delay naar een andere, en nog een delay naar een derde amp. Je hebt dan een veel betere definitie dan als je dat allemaal over dezelfde amp doet. Ook voor chorus effecten is stereo erg mooi. Een amp met chorus, de andere clean. Panning echos zijn ook erg mooi. Helaas heeft de DD7 in de panning stand extra echos bij de reverse delay, en daar heb ik voor één nummer een enkele delay nodig, anders zou de DD7 op panning staan. Klinkt erg breed nl.

Mathidal
11 november 2009, 20:02
Ik speel live stereo, maar dat is ook omdat ik sowieso een reserve versterker bij me wil hebben. (het is idd wel gesleep. Misschien toch eens twee (of één stereo) 19" amps in een rack, met een cab met 4 speakers (2 voor elke amp) erbij.. moet ik misschien toch eerder nog aan een pod of zoiets, met twee monitors erbij :sssh: mja, wat is dan je backup?) Heb ooit een gitarist uit de brand geholpen wiens mesa boogie er midden in een set mee kapte. Rechtstreeks inprikken op een mengtafel met een elektrische gitaar klinkt niet tenzij je een modelling ding ertussen zet. Heb je ellende met je amp dan is je gig dus afgelopen zonder reserve.

Voor sommige sounds is stereo ook erg gaaf. Als je tegen een delay in wilt spelen krijg je met meerdere amps gewoon een beter geluid. Brian May doet dat, rechtstreekse gitaar op de ene, dan de delay naar een andere, en nog een delay naar een derde amp. Je hebt dan een veel betere definitie dan als je dat allemaal over dezelfde amp doet. Ook voor chorus effecten is stereo erg mooi. Een amp met chorus, de andere clean. Panning echos zijn ook erg mooi. Helaas heeft de DD7 in de panning stand extra echos bij de reverse delay, en daar heb ik voor één nummer een enkele delay nodig, anders zou de DD7 op panning staan. Klinkt erg breed nl.

Eddy Van Halen en Jimmy Page doen dat ook hoor. :D
Luister maar eens naar "ain't taking 'bout love" of "whole lotta love". Vooral bij het eerste valt dat enorm op. :D (op de plaat toch tenminste)

ThaBluesBreaker
18 november 2009, 01:12
http://www.youtube.com/watch?v=CIv72OWuPEQ

niet 2 amps denk ik, maar wel los ingespeeld. clean en distortion.

Mathidal
18 november 2009, 06:37
Mijn beste vriend (bassist) heeft het vaak over "grind", iets wat tussen clean en overdrive in ligt. Hij is daar erg tevreden.

Zijn vox bass-versterkertje heeft zo'n effect ingebouwd en dat is nice. :)