PDA

View Full Version : M'n Warwick heeft een slecht contact... zelf repareren?



Phyrexian
3 april 2003, 12:07
Hello ello,

kheb een klein probleempje met m'n Warwick Corvette. Het betreft de volumeknop. Als die op maximum staat komt er niks geluid meer door :smile: raar hé?!!

Als de volume knop volledig dicht is, komt er uiteraard geen geluid meer uit. Wanneer ik de knop dan opendraai, zwelt het volume aan totdat ik op ongeveer 70-80% van het volume zit. Dan komt er ruis en net erna (vanaf 80% van het draaivermogen van die knop dus) heb'k geen geluid meer. Lastig!!

Gisteren heb'k nog kunnen repeteren met die volumeknop op de stand net voor ik ruis krijg, maar dan staat het volume van m'n bass maar op 70% en ik heb toch graag 100% output nr mn amp.

Wat doe ik er aan. Het lijkt me dat het hoogstens een vuile/bestofte potmeter is? Of zou het een slecht contact zijn?
Als het vuil is? Hoe repareer ik dit dan zelf? Knopje loschroeven en dan? Lucht spuiten?

hulp is welkom... thanks, Bart

AllodoX
3 april 2003, 12:14
Ooit aan gedacht je batterij te vervangen ? :wink:

Joghy
3 april 2003, 12:52
Ruikt naar een versleten potmeter. Achterkant openvijzen en IN de potmeter spuiten met contactspray (te koop in elke elektronicazaak), en daarna enkele malen heen en weer draaien met de knop. Een kwartiertje laten rusten en voila.

Eventueel checken of de draadjes nog goed vasthangen en zo nodig bijsolderen.

Maar: de enige echte langetermijnoplossing is de potmeter te vervangen door een goed (duur) type, dus geen 'standaard' potmeters kopen uit de elektronicazaken, die gaan niet zo lang mee. Elke reparateur kan dit voor je doen.

Phyrexian
3 april 2003, 12:55
Op 2003-04-03 12:14, schreef AllodoX:
Ooit aan gedacht je batterij te vervangen ? :wink:


m'n warwick is passief :smile:

Elaine
3 april 2003, 13:05
Op 2003-04-03 12:52, schreef Joghy:
Ruikt naar een versleten potmeter. Achterkant openvijzen en IN de potmeter spuiten met contactspray (te koop in elke elektronicazaak), en daarna enkele malen heen en weer draaien met de knop. Een kwartiertje laten rusten en voila.

Eventueel checken of de draadjes nog goed vasthangen en zo nodig bijsolderen.

Maar: de enige echte langetermijnoplossing is de potmeter te vervangen door een goed (duur) type, dus geen 'standaard' potmeters kopen uit de elektronicazaken, die gaan niet zo lang mee. Elke reparateur kan dit voor je doen.


Ik weet niet of je je gitaar altijd zelf repareert, maar als je dat nog nooit gedaan hebt zou ik sowieso effe om advies vragen bij een reparateur, maar dat wat hierboven staat is wel het slimste om te doen.....

Phyrexian
3 april 2003, 13:11
Ik heb net wat foto's genomen van m'n bass en zal ze snel online zetten... geen slecht contact te zien. Potmeter zou'k zowiezo niet zelf doen. Ik heb daar geen verstand van.

Contactspray kan'k zelf proberen. Maar bekijk even m'n foto's please :smile:

dikkie dik
3 april 2003, 13:24
gewoon pcies dezelfde potmeter bestellen, kan misschien wel 1 euro kosten. en dan kijken hoe het aangesloten is, ouwe eruit, nieuwe erin, solderen. klaar :smile:

Joghy
3 april 2003, 13:28
Juist. Een potmeter is niet zo moeilijk, fout aansluiten maakt je bas niet kapot (als het een passieve bas is, tenminste). Als het lukt heb je weer wat geleerd :smile:

Phyrexian
3 april 2003, 13:50
... thanks guys, maar ik heb niet eens een soldeerbout, laat staan dat'k weet hoe het moet :smile:

hier staan foto's van m'n bass:

http://www.everlasting.be/bart/warwick/

bassopotmus
3 april 2003, 16:34
Wat is "openvijzen??"

Anyway, koop een nieuwe potmeter, die zijn redelijk el cheapo en echt supermakkelijk erin te zetten.
Kost je 3 min werk, en veeel speel plezier.

Als je dit niet kunt(lijkt me sterk, maarjah kan zijn) zou ik het ff iemand laten doen (je pa, buurman, vriendin(haha))

koen_V
3 april 2003, 16:41
ohoh een lesje belgisch nederlands voor bassopotmus!
een vijs = een schroef
dus openvijzen is openschroeven!

bassopotmus
3 april 2003, 16:42
Jah en hoe moet ik dat nou weten? Ik ben geen belg, spreek het al helemaal niet en ik neem aan dat het grootste gros gebruikers het ook niet weten..
Maarjah zullen we maar gewoon ABN lullen, openschroeven?

basswasp
3 april 2003, 16:47
"Zullen we ABN lullen" is wel mooi gezegd :wink:

koen_V
3 april 2003, 16:56
Ik zal jullie tolk spelen :grin:
nee, de Belgen die hier op het forum zitten moeten zich maar aanpassen en voor jullie verstaanbare taal schrijven.
Ik doe dat ook...
Maar ik heb dat wel niet zo hard als de meeste Belgen van dat dialect, ik heb namelijk lang in Neerpelt gewoont op 3 km van de Nederlandse grens.

Easy Rider
3 april 2003, 21:39
Probeer nou maar eerst die contactspray.
Anders loop je strax te klooien voor nix.

EZ

bassopotmus
4 april 2003, 10:11
Sure, een tolk is altijd handig! Maar ik weet nu wat vijzen is!
Ik vind het wel zeeer kwalijk dat een (nieuwe?) warwick al last heeft van slechte/kapotte potmeters, ik zou me zeker eens gaan beklagen bij onze Duitse vrienden!

En jah eerst maar de contact spray, maar volgens mij is en spuitbusje spray nog duurder dan een potmeterje..maar goed...

Easy Rider
4 april 2003, 10:18
Dat laatste is op zich wel waar ja, bassopotmus.
Maar ja, contactspray moet je eigenlijk al hebben staan en had je dat niet dan werd het hoog tijd dat dat veranderde! :smile:
Net zoiets als geen WD-40 in huis hebben... BRRR!

EZ

Phyrexian
4 april 2003, 10:21
hey hey hey

lang leve de vijs :smile:

tis een second hand warwick, maar ze is maar van '99 dus tzou niet mogen, maar bon niks aan te doen, binnenkort eens contactspray zoeken en proberen... ik zie wel wat het geeft.

bassopotmus
5 april 2003, 11:35
Jah indd, zou alles eigenlijk eens in huis moeten halen, maar soldeerbout en tin, heb ik, daar kan ik niet meer zonder mee.
Zullen eigenlijk eens een lijstje moten maken wat een (bas) gitarist eigenlijk standaard mee moet nemen, bij zich moet hebben..
Maar das offtopic