PDA

View Full Version : amp/rackgear gezocht: Mesa Boogie?



strate
20 september 2009, 11:05
Hoi,

na 2 fenders te hebben gehad (Hotrod Deluxe en Bassman) ben ik er toch achtergekomen dat fenders niet mijn ding zijn.

Ik ben opzoek naar, al zullen veel mensen zeggen dat fenders dit wel hebben, een steengoede clean die dik en warm is en punch en veel dynamiek heeft. Hij moet dus ook vette licks kunnen.

Daarnaast ben ik ook opzoek naar een goede overdrive/distortion:
-1) een randje, crunch, voor het bluesy nét overstuurde geluid (John Mayer bijvoorbeeld, maar ook een wat ruigere, schellere crunch zou fijn zijn)
-2) lekkere gain à la Hendrix. denk bijvoorbeeld aan de Band of Gypsys, maar ook Doyle Bramhall II vind ik een te gekke overdrive-sound hebben.
-3) moderne overdrive om de wat meer moderne rock-sound te krijgen.

Ik ben een blues gitarist en speel voornamelijk Hendrix. Dan lijkt de moderne overdrive nogal raar, maar het zou fijn zijn om dat er ook bij te hebben, speel natuurlijk niet alleén maar Hendrix.

Nu weet ik zelf al dat het behoorlijk, eigenlijk ontzettend moeilijk is om een versterker te vinden die aan al deze eisen voldoen.

Nou heb ik een tijd geleden een Mesa Boogie Lonestar (6l6) en een Express 5:25 uitgeprobeerd, waar ik echt van mn stoel af viel van die ongelooflijk mooie clean. De overdrive was ook erg gaaf, al had ik iets minder tijd om dat uit te proberen en vraag ik me soms af of de overdrive bij Mesa niet iets te compressed is.
Sindsdien heb ik mijn zinnen gezet op Mesa Boogie en kan geen ander merk verzinnen die aan mijn eisen gaat voldoen.

Omdat ik maar een budget heb van 900-1000 euro, is het natuurlijk moeilijk om een Mesa binnen mijn budget te vinden. De volgende staan op mijn lijstje:
- F-series
- Maverick
- Heartbreaker

Rackgear:
- Formula pre-amp + een poweramp waar ik nog niet uit ben

De F-series zijn zeker binnen mijn budget en een Maverick waarschijnlijk ook nog wel, al zou ik het liefst iets meer mogelijkheden willen. --> de Heartbreaker en rackgear dus. Nu heb ik veel slechte dingen gehoord over de Heartbreaker en kan er tot nu toe niet een binnen mijn budget krijgen, maar misschien dat de verkoper nog met de prijs gaat zakken.

Daarom kom ik nu zo'n beetje uit op een rack. de Formula lijkt me te gek, maar om ook nog binnen mijn budget een poweramp + cabinet te vinden, dat wordt krap. Daarom zit ik meer naar marshall poweramps te kijken, die goedkoper zijn dan de Mesa's. de 20/20 van marshall lijkt me aantrekkelijk, maar past dit bij de Formula?

Veel dillemma's, en weinig oplossingen.

Misschien een amp van een ander merk zoeken?
Andere Mesa suggesties?
overstappen op rackgear, zo ja welke?
Heartbreaker laten vallen?

Speel gewoon thuis, niet in een band, dus moet niet al te hard gaan. Gisteren een vintage modern uitgeprobeerd maar op laag volume viel de klank gewoon echt weg, alleen voor on stage dus. Vox ac50 ook uitgeprobeerd, gaaf, goede sound maar niks meer, niet verbijsterd. Koch Classistone, goede sound, maar tikkeltje saai, gewoon 1 goede clean en de overdrive gaat slechts tot een randje.

Hulp zou ik dus erg waarderen! Alvast bedankt voor eventuele reacties!

Muzikale groet,
Ed

qwertyuiop
20 september 2009, 12:00
he!
ik speel o.a. op een rackje met formula en 20/20 van mesa, en ik vraag mij af of je daar uit gaat halen wat je zoekt. het clean is super maar de drive/scheur is zeker geen Hendrix... ik weet niet waar Hendrix zelf mee speelde, maar het lijkt mij dat je met "zijn" versterker eerder in de beurt komt... maar dat zal wel fender zijn geweest....;-) en daar wilde je net vanaf...

een andere optie van mesa is de al wat oudere DC-5. die kun je 2ehands wel vinden voor rond de 700/800 euri, en die scheurt ook heerlijk en heeft ook een prachtig clean. gewoon een goede allround versterker.

mesa heeft in ieder geval inderdaad altijd een beetje een compressed soundje, het is lastig om dat te "openen", te laten ademen.

edit; ik zie net dat je alleen thuis speelt, dan moet je natuurlijk ook even naar zo'n leuk klein 5 wattertje kijken, en dan kom ik gelijk met mijn laatste liefde; de blackstar ht5-c, geweldig clean, en slikt pedalen als geen ander, dus een hendrix geluid kun je er ook uithalen, mits je het juiste pedaaltje ervoor zet!

mijn 50 cent..

DVBAS
20 september 2009, 12:23
Als ik mij niet vergis gebruikte hendrix een marshall jtm45 super lead (of hoe noemt die 100 watt versie?) en als pedalen voornamelijk een wah en een fuzz pedaal.

Als je echt een hendrix-achtig geluid wilt moet je eens kijken voor zo'n jtm45 clone zoals die van ceriatone (http://www.ceriatone.com/), die zijn naar het schijnt betaalbaar en klinken net als die oudere marshalls.

Een gewone jtm45 kan misschien te luid zijn voor thuis, maar ze hebben nog kleinere 18-watters ook dacht ik.

Normaal gezien heb je dan nog wat geld over en kan je je nog een goede wah en een dunlop fuzzface of iets dergelijks kopen (tenminste, als je deze nog niet hebt ;))

Psychomantis
20 september 2009, 16:23
Als ik mij niet vergis gebruikte hendrix een marshall jtm45 super lead (of hoe noemt die 100 watt versie?) en als pedalen voornamelijk een wah en een fuzz pedaal.

Als je echt een hendrix-achtig geluid wilt moet je eens kijken voor zo'n jtm45 clone zoals die van ceriatone (http://www.ceriatone.com/), die zijn naar het schijnt betaalbaar en klinken net als die oudere marshalls.


is een heel goede hendrix-versterker, maar er komt maar 1 soort geluid uit, zeker geen moderne distortion, en om een mooi geluid te krijgen moet het ding vreselijk luid, dus heb je een hotplate of zoiets kopen en dat kost ook een pak

AART
20 september 2009, 16:59
Koch Twintone of Multitone eens proberen?

Bij mesa is het aardig lastig om binnen dat budget een amp te vinden die dat allemaal levert. De Maverick is een geweldige bluesbak, maar moderne gain lukt gewoon niet. Wat dan het dichtste bij komt is een Studio .22+ denk ik, die hebben wel wat leuke sounds aan boord en die zijn heel veelzijdig (zeker met de eq). De Nomads zijn ook wel bluesgericht met een aardige bak gain aan boord.

Ik denk dat je bij andere merken dan meer gaat vinden wat je aanspreekt.

iWishmaster
20 september 2009, 17:09
Rivera! Fandango of Rake bijvoorbeeld.

Clean is fender-achtig, maar minder headroom en wat meer ballen.
Crunch kanaal met gain laag kan van randje, tot lekkere drive die een beetje richting Marshall gaat. De boostfunctie op het crunch kanaal geeft een flinke gain boost voor Soldano-achtige lead sounds.

Verwacht geen fender / marshall / soldano in 1 doosje: Rivera heeft wel echt een eigen karakter wat je moet liggen.

pietvanbuiten
21 september 2009, 00:14
Koch Twintone of Multitone eens proberen?

Bij mesa is het aardig lastig om binnen dat budget een amp te vinden die zoals dat allemaal levert. De Maverick is een geweldige bluesbak, maar moderne gain lukt gewoon niet. Wat dan het dichtste bij komt is een Studio .22+ denk ik, die hebben wel wat leuke sounds aan boord en die zijn heel veelzijdig (zeker met de eq). De Nomads zijn ook wel bluesgericht met een aardige bak gain aan boord.

Ik denk dat je bij andere merken dan meer gaat vinden wat je aanspreekt.

ik ben zelf in het bezit van een zowel een mesa nomad als een multitone van koch.
Een van beide versterkers gaat live altijd mee, maar de laatste tijd is het toch vaak de nomad.
Je kunt met beide amps alle kanten op vooral bij een gevarieerd repertoire zoals in mijn top 100 band, ik vind het beide wel toppertjes!

strate
21 september 2009, 12:28
Bedankt voor alle reacties!


he!
ik speel o.a. op een rackje met formula en 20/20 van mesa, en ik vraag mij af of je daar uit gaat halen wat je zoekt. het clean is super maar de drive/scheur is zeker geen Hendrix... ik weet niet waar Hendrix zelf mee speelde, maar het lijkt mij dat je met "zijn" versterker eerder in de beurt komt... maar dat zal wel fender zijn geweest....;-) en daar wilde je net vanaf...

een andere optie van mesa is de al wat oudere DC-5. die kun je 2ehands wel vinden voor rond de 700/800 euri, en die scheurt ook heerlijk en heeft ook een prachtig clean. gewoon een goede allround versterker.

mesa heeft in ieder geval inderdaad altijd een beetje een compressed soundje, het is lastig om dat te "openen", te laten ademen.

edit; ik zie net dat je alleen thuis speelt, dan moet je natuurlijk ook even naar zo'n leuk klein 5 wattertje kijken, en dan kom ik gelijk met mijn laatste liefde; de blackstar ht5-c, geweldig clean, en slikt pedalen als geen ander, dus een hendrix geluid kun je er ook uithalen, mits je het juiste pedaaltje ervoor zet!

mijn 50 cent..

Erg blij om te horen dat je een Formula hebt, een eigenaar kan natuurlijk altijd goed oordelen over zijn gear! Zo te horen is de formula precies wat ik bij de Lonestar en Express ervaarde: waanzinnige clean, maar de overdrive is inderdaad te compressed. Ik moet ze binnenkort nog maar eens een keer aan de tand voelen, kijken hoe de overdrive dan is. Of het compressed me stoort of dat het juist lekker is. Het gekke was dat bij de eerste keer lonestar, ik de overdrive ook ontzettend gaaf vond. Moeilijke keuze dus...

Ik heb ook een tijd over een Caliber .50+ gespeeld bij een vriend, en die was erg gaaf. Qua uiterlijk, ik weet niet of het innerlijk ook zo is, lijkt de Caliber nogal op de DC-5. De Caliber klonk super, alleen vond ik het clean iets te helder en niet 'donker' genoeg, waar ik juist zo van hou. Verder klonk het overdrive kanaal erg goed, alleen bij teveel gain werd het geluid wat ongedefinieerd en onduidelijk, een beetje rommelig. Is dat altijd zo of lag het aan de instellingen? En heeft een DC-5 hier ook 'last' van?
Wel bedankt voor de DC-5 tip, had ik zelf nog niet aan gedacht! Als er eentje tweedehands te koop staat, ga ik hem aan de tand voelen!

Ook bedankt voor de Blackstar! Het is inderdaad ook een goede optie om een kleine amp te kopen met wat pedalen ervoor! Kun je leuk experimenteren, al moet ik wel zeggen dat ik het liever allemaal in 1 versterker heb, dan dat al die snoeren en pedaaltjes op de grond liggen waardoor het onoverzichtelijk en rommelig wordt. Maar ik ga hem zeker eens proberen!


Als ik mij niet vergis gebruikte hendrix een marshall jtm45 super lead (of hoe noemt die 100 watt versie?) en als pedalen voornamelijk een wah en een fuzz pedaal.

Als je echt een hendrix-achtig geluid wilt moet je eens kijken voor zo'n jtm45 clone zoals die van ceriatone (http://www.ceriatone.com/), die zijn naar het schijnt betaalbaar en klinken net als die oudere marshalls.

Een gewone jtm45 kan misschien te luid zijn voor thuis, maar ze hebben nog kleinere 18-watters ook dacht ik.

Normaal gezien heb je dan nog wat geld over en kan je je nog een goede wah en een dunlop fuzzface of iets dergelijks kopen (tenminste, als je deze nog niet hebt ;))

Hij speelde geloof ik inderdaad op een jtm45, in ieder geval op een Marshall;) In zijn vroege jaren nog op twin reverbs dacht ik.

Een jtm45 heeft natuurlijk een waanzinnige sound, maar is niet veelzijdig genoeg. Je speelt bij zo'n oude marshall altijd met een beetje overdrive, je kunt hem nooit helemaal clean zetten. En ik hoef echt niet per sé een Hendrix-sound te hebben, het mag ook best anders klinken, maar als het Metallica-achtig gaat klinken ga ik toch wel twijfelen;)

Wat wel een optie is om bijvoorbeeld een jtm45 te kopen + daar nog een andere, meer cleane amp bij te kopen zoals een ceriatone overtone special, maar dat wordt dan wel een erg duur grapje;)

Heb zelf trouwens helemaal niks meer qua gear, heb alles verkocht;)


is een heel goede hendrix-versterker, maar er komt maar 1 soort geluid uit, zeker geen moderne distortion, en om een mooi geluid te krijgen moet het ding vreselijk luid, dus heb je een hotplate of zoiets kopen en dat kost ook een pak

Dit ervaarde ik precies bij de vintage modern, op laag volume geen mooi geluid meer. Overigens heb ik me bedacht dat moderne distortion zeker geen must is, maar alleen leuk zou zijn meegenomen. Dit zal ik nog even corrigeren bij mn openingspost.

Een amp die wat minder veelzijdig is maar toch waanzinnig klinkt, daar heb je meer aan dan een heeel veelzijdige amp die gewoon klinkt maar niet buitengewoon bijzonder.

Wat de bedoeling is dat ik zo'n versterker krijg die zo goed klinkt dat je er maar blijft op doorspelen en niet kan stoppen;) Dan ben ik ook best bereid wat veelzijdigheid op te offeren al moet het niet te gek worden natuurlijk.


Koch Twintone of Multitone eens proberen?

Bij mesa is het aardig lastig om binnen dat budget een amp te vinden die dat allemaal levert. De Maverick is een geweldige bluesbak, maar moderne gain lukt gewoon niet. Wat dan het dichtste bij komt is een Studio .22+ denk ik, die hebben wel wat leuke sounds aan boord en die zijn heel veelzijdig (zeker met de eq). De Nomads zijn ook wel bluesgericht met een aardige bak gain aan boord.

Ik denk dat je bij andere merken dan meer gaat vinden wat je aanspreekt.

Die Multitone ziet er interessant uit zo op de site, had ik nog niet aan gedacht, bedankt! Waar ik wel mee zit, is dat die Classictone gewoontjes klonk, niet heel bijzonder ofzo. Hier staat dacht ik Koch ook bekend om. Is dit ook zo bij de Twintone en Multitone?

Een aparte EQ voor clean en overdrive is trouwens wel echt een must. Dit zal ik ook nog even aan de openingspost veranderen.

Het budget voor een Mesa is inderdaad niet buitengewoon groot;)

De Maverick is misschien toch wel een interessante optie, omdat de moderne gain dus niet een must is.

De Studio .22+ ziet er ook weer cosmetisch zo uit als de Caliber .50+, en misschien is het wel écht een domme opmerking van mezelf, maar heeft de Studio ook dezelfde 'problemen' als van de Caliber? De grafische EQ lijkt me overigens erg leuk om mee te experimenteren!

Ik dacht dat de Nomad juist een soort metal-amp was? Hij is wel 3-kanaals:D en niet al te duur! Maarja, misschien wel weer te compressed... ik ga deze wel in de gate houden! (hoe schrijf je dat gate eigenlijk??)

En de Heartbreaker, is dat een optie of is deze echt slecht zoals die bekend staat? Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat zo'n dure Mesa slecht is...

Een andere must is trouwens een 12" speaker, en het liefst 2x12" ipv 1x12".

Heb je misschien een een idee bij welk(e) merk(en) ik beter kan kijken dan Mesa/Boogie Aart?


Rivera! Fandango of Rake bijvoorbeeld.

Clean is fender-achtig, maar minder headroom en wat meer ballen.
Crunch kanaal met gain laag kan van randje, tot lekkere drive die een beetje richting Marshall gaat. De boostfunctie op het crunch kanaal geeft een flinke gain boost voor Soldano-achtige lead sounds.

Verwacht geen fender / marshall / soldano in 1 doosje: Rivera heeft wel echt een eigen karakter wat je moet liggen.

Hmm, bij Rivera denk ik meteen aan het fender clean, wat niet slecht is maar waar ik niet naar op zoek ben. Het lijkt een beetje dunnetjes te klinken. Ook lijkt het een 'vintage' amp te zijn, wat misschien raar klinkt als ik blues speel, maar waar ik niet echt naar op zoek ben. Sorry dat ik zo negatief ben, en misschien zit ik er wel helemaal naast! Je mag me hier zeker op corrigeren! Is Rivera ergens in Nederland te koop?


ik ben zelf in het bezit van een zowel een mesa nomad als een multitone van koch.
Een van beide versterkers gaat live altijd mee, maar de laatste tijd is het toch vaak de nomad.
Je kunt met beide amps alle kanten op vooral bij een gevarieerd repertoire zoals in mijn top 100 band, ik vind het beide wel toppertjes!

Blij om te horen! En ze zijn allebei ook geschikt voor blues/bluesrock?
Klinkt zo'n Nomad bij overdrive/distortion nou erg compressed? En hoe is de Multitone? Waanzinnig of gewoon een goede standaard sound?


edit: kan helaas niet meer wat dingetjes aan mn openingspost toevoegen. Klopt dat?

Eko
21 september 2009, 12:41
Gek dat je clean zoekt en niet een Fender Twinreverb hebt geprobeerd. Heeft alles wat je zoekt ( plus een studie Hernia GT).

pietvanbuiten
21 september 2009, 14:39
de mesa en de koch zijn beide wel geschikt voor bluesrock.
misschien zul je het 3e kanaal van de nomad wat te compressed
vinden klinken, maar met een beetje zoeken en spelen met verschillende
instellingen haal je ook daar een lekker geluid uit.
bij lage volumeinstellingen klinkt het 3e kanaal niet altijd even fijn,
maar ik speel meestal op een behoorlijk volume en
dan klinkt de mesa erg lekker

Michael AE
21 september 2009, 15:25
Ik zou een single channel nemen met pedalen voor de gain, want een echt lekkere blues sound krijg je bijna niet uit een channelswitcher.

iWishmaster
21 september 2009, 19:44
Hmm, bij Rivera denk ik meteen aan het fender clean, wat niet slecht is maar waar ik niet naar op zoek ben. Het lijkt een beetje dunnetjes te klinken. Ook lijkt het een 'vintage' amp te zijn, wat misschien raar klinkt als ik blues speel, maar waar ik niet echt naar op zoek ben. Sorry dat ik zo negatief ben, en misschien zit ik er wel helemaal naast! Je mag me hier zeker op corrigeren! Is Rivera ergens in Nederland te koop?

Rivera is te koop bij Nederland Muziek in Almere. Het geluid is wat tussen vintage en modern in, scheelt sterk per type welke kant het op neigt: De Venus is redelijk vintage, de Fandango ertussenin en de K Tré supermodern highgain.

De clean heeft meer ballen dan een fender, en de weer drive misschien wat minder ballen dan een marshall. Maar je moet ze niet teveel vergelijken: wel echt een eigen geluid.

strate
23 september 2009, 18:07
Gek dat je clean zoekt en niet een Fender Twinreverb hebt geprobeerd. Heeft alles wat je zoekt ( plus een studie Hernia GT).

Ik weet dat veel mensen het hier mee eens zijn, maar fender geluid is niet wat ik zoek. Vind het niet erg bijzonder klinken. Tevens gaat een Twin Reverb behoorlijk hard wat misschien iets teveel van het goede is voor thuis, zeker omdat het een 'vintage' versterker is die pas op hoog volume goed gaat klinken.


de mesa en de koch zijn beide wel geschikt voor bluesrock.
misschien zul je het 3e kanaal van de nomad wat te compressed
vinden klinken, maar met een beetje zoeken en spelen met verschillende
instellingen haal je ook daar een lekker geluid uit.
bij lage volumeinstellingen klinkt het 3e kanaal niet altijd even fijn,
maar ik speel meestal op een behoorlijk volume en
dan klinkt de mesa erg lekker

De Nomad begin ik nu wel behoorlijk interessant te vinden. kanaal 1 met clean en pushed (randje), en kanaal 2 en 3 voor vintage en modern gain. De 100 watter heeft ook nog een grafische EQ, wat ook een erg leuke functie is. Deze maakt een heel grote kans om het te worden, nu moet er nog eentje tweedehands te vinden zijn..


Ik zou een single channel nemen met pedalen voor de gain, want een echt lekkere blues sound krijg je bijna niet uit een channelswitcher.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het hier niet mee eens ben. Hetzelfde als PTP-wired, zie ik hier niet hoe het de sound zou kunnen verbeteren. Ik denk dat het eerder een fabeltje is... Want waarom zou een één-kanaals amp anders klinken dan precies dezelfde amp, maar dan met een kanaal erbij? Sorry dat ik zo negatief ben, maar heb het zelf zo ervaart maar het natuurlijk weerleggen!


Rivera is te koop bij Nederland Muziek in Almere. Het geluid is wat tussen vintage en modern in, scheelt sterk per type welke kant het op neigt: De Venus is redelijk vintage, de Fandango ertussenin en de K Tré supermodern highgain.

De clean heeft meer ballen dan een fender, en de weer drive misschien wat minder ballen dan een marshall. Maar je moet ze niet teveel vergelijken: wel echt een eigen geluid.

Almere is hier een eindje van vandaan, woon in Zutphen, dus zou er niet zo snel naartoe gaan eigenlijk.. maar wie weet kom ik ze wel ergens anders tegen en dan zal ik ze proberen!

strate
23 september 2009, 18:09
Weet iemand nog andere amps die interessant zijn? Misschien Egnater?
En hoe is de Heartbreaker? AART?;)

AART
23 september 2009, 18:50
Weet iemand nog andere amps die interessant zijn? Misschien Egnater?
En hoe is de Heartbreaker? AART?;)

Heartbreaker is ongeveer een Mark I met een tweede kanaal. Ik heb er zelf echter geen ervaring mee. Het zijn goede amps verder volgens mij.

Er staat er al een tijd een op marktplaats, maar dat is volgens mij omdat die redelijk aan de prijs is.

Michael AE
23 september 2009, 19:03
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het hier niet mee eens ben. Hetzelfde als PTP-wired, zie ik hier niet hoe het de sound zou kunnen verbeteren. Ik denk dat het eerder een fabeltje is... Want waarom zou een één-kanaals amp anders klinken dan precies dezelfde amp, maar dan met een kanaal erbij? Sorry dat ik zo negatief ben, maar heb het zelf zo ervaart maar het natuurlijk weerleggen!

Begrijp ik. Iedereen die nog niet zo lang meegaat maakt dezelfde fout. In time you will learn, young padawan. :p

Even serieus: PTP is een heel ander verhaal dan channel switcher/non-channel switcher. Bij een channel switcher is een heel ander circuit nodig dan bij een non-channel switcher. PTP/PCB is gewoon een andere manier van dezelfde componenten verbinden.

Een heel goed clean geluid, een dynamische crunch en een modern gain kanaal gaan gewoon niet samen in 1 amp. Ik weet dat er hier heel veel mensen zitten die dat niet met me eens zijn, maar ik ga al heel wat jaartjes mee en heb in een tevergeefse zoektocht naar zo'n amp heel wat channel switchers versleten. De Hook komt het dichtste in de buurt, maar geeft me toch altijd weer zo'n "net niet" gevoel. Met mijn Matchless en de juiste pedalen heb ik veel meer sound mogelijkheden dan met mijn Bogner XTC bijvoorbeeld.

Ik zou je dus nogmaals adviseren toch eens naar (goede) non-channel switchers te kijken en ze naast een channel switcher uit te proberen. Na een tijdje ga je begrijpen hoe het zit en wil je nooit meer een twee kanaals amp. Zeker niet als je blues of classic rock speelt.

strate
23 september 2009, 19:33
Heartbreaker is ongeveer een Mark I met een tweede kanaal. Ik heb er zelf echter geen ervaring mee. Het zijn goede amps verder volgens mij.

Er staat er al een tijd een op marktplaats, maar dat is volgens mij omdat die redelijk aan de prijs is.

Dankje! Het is de Heartbreaker die nu op marktplaats staat waar ik geïnteresseerd in ben. Tot nu toe heeft hij mijn bod niet geaccepteerd, opzich ook wel begrijpelijk als die nieuw 2900 euro kostte. Maar diezelfde Heartbreaker stond bij Guitars and Amps in Nijmegen te koop (de verkoper van marktplaats had hem daar aan verkocht maar later terug gekocht) en de verkoper zei dat de volume pot alleen maar zacht of keihard kon, en bij stampen op de grond naast de versterker, dan viel het geluid wat weg o.i.d.



Begrijp ik. Iedereen die nog niet zo lang meegaat maakt dezelfde fout. In time you will learn, young padawan. :p

Even serieus: PTP is een heel ander verhaal dan channel switcher/non-channel switcher. Bij een channel switcher is een heel ander circuit nodig dan bij een non-channel switcher. PTP/PCB is gewoon een andere manier van dezelfde componenten verbinden.

Een heel goed clean geluid, een dynamische crunch en een modern gain kanaal gaan gewoon niet samen in 1 amp. Ik weet dat er hier heel veel mensen zitten die dat niet met me eens zijn, maar ik ga al heel wat jaartjes mee en heb in een tevergeefse zoektocht naar zo'n amp heel wat channel switchers versleten. De Hook komt het dichtste in de buurt, maar geeft me toch altijd weer zo'n "net niet" gevoel. Met mijn Matchless en de juiste pedalen heb ik veel meer sound mogelijkheden dan met mijn Bogner XTC bijvoorbeeld.

Ik zou je dus nogmaals adviseren toch eens naar (goede) non-channel switchers te kijken en ze naast een channel switcher uit te proberen. Na een tijdje ga je begrijpen hoe het zit en wil je nooit meer een twee kanaals amp. Zeker niet als je blues of classic rock speelt.

Hoi Michael, bedankt voor je uitleg! PTP en channel switcher is natuurlijk iets heel anders, het was maar een voorbeeld. Ik geloof je echt op je woord dat single channel amp bij blues beter klinkt als een channel switcher, maar waarom hebben gitaristen met andere soorten muziekstijlen dan niet hetzelfde probleem? Zij spelen vaak op channel switchers zonder pedaaltjes ervoor.

Maar waar ligt het aan dat clean, crunch, distortion etc. voor blues niet in een amp gaan? Maakt de fabrikant hiervoor de amp niet goed? Want ik zou zeggen, stop een cleane amp + overdrive amp bij elkaar en ziedaar, je hebt het resultaat.

Ik ben geïnteresseerd om nog meer cleane amps uit te gaan proberen, maar waar moet ik dan aan denken, behalve Fender? Heb je nog tips voor merken of types? En op watvoor amp speel jij nu?

AART
23 september 2009, 19:49
Ik denk zelf dat channel switchers voor blues sounds vaak niet geliefd zijn omdat ze vaak gericht zijn op de drive kanalen. De eindtrap en dergelijke is wat gevoiced op de drive (of om goed te klinken op alle kanalen).

Van een single channel amp die Michael fijn vindt zou je in principe een channel switcher kunnen maken zonder dat je het circuit zou aanpassen voor het oorspronkelijke kanaal en de eindtrap (mits gescheiden preamps, wat tegenwoordig vaak voorkomt).

Het ligt niet aan het principe van channel switching imo. Verder klopt het wel dat veel channel switchers op minstens 1 van de kanalen inleveren qua tone en dynamiek.

Michael AE
23 september 2009, 19:51
Hoi Michael, bedankt voor je uitleg! PTP en channel switcher is natuurlijk iets heel anders, het was maar een voorbeeld. Ik geloof je echt op je woord dat single channel amp bij blues beter klinkt als een channel switcher, maar waarom hebben gitaristen met andere soorten muziekstijlen dan niet hetzelfde probleem? Zij spelen vaak op channel switchers zonder pedaaltjes ervoor.

Maar waar ligt het aan dat clean, crunch, distortion etc. voor blues niet in een amp gaan? Maakt de fabrikant hiervoor de amp niet goed? Want ik zou zeggen, stop een cleane amp + overdrive amp bij elkaar en ziedaar, je hebt het resultaat.

Ik ben geïnteresseerd om nog meer cleane amps uit te gaan proberen, maar waar moet ik dan aan denken, behalve Fender? Heb je nog tips voor merken of types? En op watvoor amp speel jij nu?

Er zijn inderdaad vaak mensen te vinden die toch voor de channelswitcher optie gaan. Dat komt voornamelijk door de high-gain sounds die je uit een channel switcher krijgt. Vaak voelt dat toch anders dan wanneer je een pedaal gebruikt.

Over dat "voelen"; vaak hebben mensen het over de sound van een amp, maar ze vergeten eigenlijk altijd te praten over hoe de amp aanvoelt als je er op speelt. Sommige amps zijn heel erg vergevingsgezind en verbloemen daarmee slecht spel. Wat het jammere aan zulke amps is, is dat ze de speler niet echt boven zichzelf uit doen laten stijgen. Je kan niet alles uit zo'n amp halen, want de tax is snel bereikt. Ik hou dus meer van amps waarop je moet werken voor een goede sound. Met zulke amps heb JIJ de controle over je geluid en geef je dit niet in handen van de amp zelf, waardoor je dus het maximale uit je spel kan trekken. Mensen die wat minder ervaring hebben, zullen op internet heel vaak in het begin dit soort amps aanprijzen aan de hand van soundclips, maar na er zelf op gespeeld te hebben vinden ze het toch tegenvallen. Dit komt dus naar mijn mening omdat ze er niet het maximale uit kunnen halen en omdat hun fouten direct hoorbaar zijn.

Qua sound zul je niet zo enorm veel verschillen ontdekken. De meeste amps tweak je net zo lang totdat je de sound die je in je hoofd hoort er uit krijgt. Hoe een amp op je spel reageert is dus het allerbelangrijkste, IMO.

Met jouw budget kun je best een aantal goede amps vinden, denk ik. De Vox AC30cc serie is bijvoorbeeld erg goed, maar ik denk dat hij naar jouw smaak iets te dun is. Een tweedehands JCM800 is misschien ook een optie, alhoewel het clean daarvan minder goed is dan de crunch. Ook zou ik eens serieus kijken naar een amp van CMW.

Ik kan op dit moment niet zo heel veel bedenken, daar ik een beetje grieperig ben en niet echt goed kan nadenken zonder aspirine, maar ik zal eens kijken welke opties je nog meer hebt als ik weer wat beter ben!

EDIT: Ik gebruik zelf meestal een Matchless Phoenix voor de gigs waar ik veel sounds nodig heb, de Fender Twin of Vox AC30 voor de blues/country gigs, de JCM 800 voor classic rock en de Bogner XTC voor de moderne high gain gigs. Vaak neem ik ook meerdere amps mee als ik veel verschillende sounds nodig heb. De combinatie Matchless/XTC is voor sommigen misschien vreemd, maar gebruik ik regelmatig, omdat ik de combinatie van klassiek en modern best cool vind soms.

Michael AE
23 september 2009, 20:00
Van een single channel amp die Michael fijn vindt zou je in principe een channel switcher kunnen maken zonder dat je het circuit zou aanpassen voor het oorspronkelijke kanaal en de eindtrap (mits gescheiden preamps, wat tegenwoordig vaak voorkomt).

Het probleem blijft dat een cleane, dynamische eindtrap gewoon niet lekker klinkt voor high gain en vice versa. Het blijft met meerdere kanalen altijd een compromis. Jammer maar helaas. Als je met dit compromis kan leven, prima, maar ik hou gewoon van een lekker clean kanaal, een vette dynamische crunch en een dikke, volle en relatief strakke high gain tone. ik neem dus lekker mijn Matchless en XTC mee naar gigs. Dan maar een kapotte rug. :p

AART
23 september 2009, 20:11
Het probleem blijft dat een cleane, dynamische eindtrap gewoon niet lekker klinkt voor high gain en vice versa. Het blijft met meerdere kanalen altijd een compromis. Jammer maar helaas. Als je met dit compromis kan leven, prima, maar ik hou gewoon van een lekker clean kanaal, een vette dynamische crunch en een dikke, volle en relatief strakke high gain tone. ik neem dus lekker mijn Matchless en XTC mee naar gigs. Dan maar een kapotte rug. :p

Ach, hoe meer amps hoe beter, voor welke sound dan ook ;)

Michael AE
23 september 2009, 21:02
Zeker weten! Hmmm, typt makkelijker op een PS3 dan ik dacht.

AART
23 september 2009, 21:34
Zeker weten! Hmmm, typt makkelijker op een PS3 dan ik dacht.

niks zinnigers te doen dan PS-3en? :chicken:

Michael AE
24 september 2009, 00:19
niks zinnigers te doen dan PS-3en? :chicken:

Nee, helaas geveld door een griepje, dus alleen de PS3 en een kop thee gaan er bij mij in op dit moment.

Chris Winsemius
24 september 2009, 00:35
Nee, helaas geveld door een griepje, dus alleen de PS3 en een kop thee gaan er bij mij in op dit moment.

BETERSCHAP!!!

(sorry voor off topic post, rest van dit topic moet ik nog even lezen)

Michael AE
24 september 2009, 06:37
Bedankt Chris!


(Nu zal ik me ook niet meer off topic uiten...sorry daarvoor!)

strate
24 september 2009, 16:49
Bedankt voor de uitleg Aart en Michael! Ik snap wat jullie bedoelen, maar (toch een beetje eigenwijs hè;)) ga denk ik toch voor een meer kanaals amp, heb mn zinnen nu gezet op een Nomad. Misschien lever ik dan wel wat op qua tone, maar denk niet dat het heel erg veel zou uitmaken en heb ook een hoop meer kanaals amps gehoord die ik erg goed vond klinken.

Ik geloof echt dat jullie gelijk hebben, maar misschien moet ik dat zelf echt ervaren. Het zou kunnen zijn dat het me na een tijdje opvalt en die amp weer verkoop, maar daar vind ik ook niks mis mee. Het is leuk om gewoon weer een andere versterker te hebben, stilt het GAS een beetje;) en als ik het niet heb gedaan blijf ik misschien altijd honger houden naar een meer kanaals amp. Blijkt het niks te zijn, heb ik het zelf ervaren, en verkoop ik 'm weer en schaf ik een 1 kanaals amp aan.

dynamiek en het 'zelf' spelen van de versterker en je niet dóór de versterker laten spelen, is wel een eis bij de aankomende aanschaf en zal daar zeker naar kijken bij het aanschaffen ervan. Ik wil zelf geen 'luie' gitarist worden zegmaar.

Ik ga binnenkort wel weer even een gitaardagje doen en misschien dat ik dan nog tegen iets oploop. Nog suggesties? De AC30 vind ik idd iets te dun. JCM800 is natuurlijk hartstikke gaaf, maar idd maar 1 kanaals en wil wel een écht clean kanaal hebben. Chris, heb jij misschien nog een betaalbare, goede amp voor me? Zou het erg op prijs stellen als je het topic door zou lezen!

Erg gave gear heb je trouwens Michael, ben er jaloers op haha!

Trouwens, is het ook mogelijk met mijn budget om een cleane en een gain amp voor elkaar te krijgen? Zegmaar een fender en marshall, al wil ik dus geen fender.

Tot slot beterschap!! Hopelijk niet de mexicaanse griep?;) Heb 'm zelf al gehad en stelt niet zoveel voor hoor, dus wees niet bang;)

PS: het off-topic maakt niks uit hoor! Vind het juist wel grappig om te lezen haha.

hdhv
25 september 2009, 17:05
Je hebt PM.