PDA

View Full Version : Goeie 'vocal/allround' condensator mic; 500-1500 euri?



Speeddemon
20 september 2009, 03:38
Het budget is nogal breed ja, want ik zie/lees een hoop interessante dingen.

Mics die ik overweeg:
-KEL HM7U
-Rode K2
-Brauner Phantom Classic
-Neumann TLM49
-iets van Peluso?

De Neumann is ongeveer even duur als 2 K2's + een HM7U, maar heeft natuurlijk wel de naam om tzt klanten te trekken naar je studio. En geheid dat 99% van de Nederlandse muzikanten nog nooit van Kel gehoord heeft, en waarschijnlijk ook niet van Brauner...

Maar wat vind men hier? Ik heb een MXL V67G, Shure SM7B en CAD 179, die ik als vocal mics kan gebruiken, maar ik zoek de 'next step'.

fivelastwords
20 september 2009, 14:26
Ik zou voor dat geld niet voor de Neumann gaan, maar voor meerdere microfoons waar een iets minder hoog prijsje aan verbonden is. Ook al trekt de naam inderdaad klanten aan, als jij gewoon goeie producten kan afleveren en bijvoorbeeld op die manier je reclame maakt, in plaats van met het hebben van een klassieke mic, dan lijkt me dat meerwaarde hebben. Just my 0.02.

Han S
20 september 2009, 16:35
Ik heb vorig jaar op de AES de TLM67 geprobeerd, die klonk vrij goed maar die kost wat meer. Een jaar of tien geleden heb ik de goedkope TLM103 kunnen vergelijken met de M149 en dat was dag en nacht verschil. De M149 kost ook iets meer uiteraard en ik hem hem nu ruim 12 jaar in gebruik en ik moet eerlijk zeggen dat het een fantastische microfoon is, maar de MXL V77 komt er verdomd dicht bij, alleen wordt die niet meer gemaakt. De V77 heb ik indertijd iets van 300 euro voor betaald.

Als ik jou was zou ik de latere MXL modellen eens proberen, niet de goedkopere maar de opvolgers van de V77. Ik heb ook de V69M en ook die klinkt behoorlijk goed. Neumann klinkt lekker duur, maar eigenlijk zijn ze veel te duur voor wat ze presteren. Probeer ook eens een AKG C414, ook een fijne vocal mic.

kevaho
20 september 2009, 16:44
Ik zou toch wel voor een Neumann gaan, maar dan een U87. Voor 15OOe moet je, mits wat geduld toch deze microfoon vinden. Deze mics zijn nog altijd een van de paradepaardjes.

Ik zou het niet meteen doen om meer klanten te krijgen want dat gaat niet lukken. Klanten die komen voor de U87 verwachten ook dat je een stapel Avalons en nog meerdere dure mics hebt. De rest van de klanten zijn ook tevreden met mindere mic, Rode NTK ofzo. Geloof me, tis ook in da circuit dat er nog iets te verdienen valt, als je muziek in het algemeen als hobby bekijkt.

Waarom dan voor een U87 gaan? Tis toch wel een geweldige mic en het brengt je producties echt wel naar een ander niveau. Je kan hem ook op akoestische gitaar gebruiken oa.
Om echt het uiterste te hebben zou je ook een goede preamp moeten zoeken. Voor hetzelfde budget, richting Focusrite of zelfs avalon op de 2dehandsmarkt. Maar dat is dan de volgende investering he :)

Ach ja, het houdt je van straat... :seriousf::seriousf::seriousf:

Speeddemon
20 september 2009, 17:09
@ Kevaho
mijn preamps zijn momenteel:
2x M-Audio DMP-3 (lekker clean)
1x Joemeek VC1Q (oude serie, MET transformer-coupled input. karakter)
1x Art Voice Channel (tube channelstrip, redelijk clean)
Golden Age Project PRE-73 (in bestelling. Neve-1073 clone)
(en verder de pre's van m'n Yamaha AW2400 en Korg D1200...)

een volgende preamp zal ook zeker geen budget-ding meer zijn, maar ik zit dan te denken aan een Avalon VT737, Great River MP1-NV, etc...misschien een SPL Channel One, al vinden een hoop mensen dat ook nog steeds een budget/mid-range pre.

Overigens, een U87 zou mooi zijn, maar na wat ik zo gelezen heb over de matigheid van de huidige U87ai, kijk ik daar ook nog de kat uit de boom...

Iemand ervaring met de Brauner Phantom en Phantera?

@Han; AKG C414 heb ik mee gewerkt in Audioworkx studio, maar die vond ik erg neutraal. Té neutraal voor zang. Wel goed voor piano, OH en ac. gitaar.

Han S
20 september 2009, 17:23
Over de U87ai lees ik ook alleen maar berichten dat hij het niet haalt bij de oude U87. Van de C414 zijn meerdere uitvoeringen.

kevaho
20 september 2009, 17:50
Dat valt toch wel mee vind ik. Een collega/vriend van me heeft beide, vintage U87 en nieuwe U87 (http://www.apesontapes.be/). We hebben de test eens gedaan. Er is inderdaad wel een verschil, maar toch niet echt noemenswaardig hoor. Met wat EQ en compressie extra kom je een heel eind. In ieder geval verder dan de meeste budget mics.

Die gast heeft vorige week een SSL AWS 900+ SE gekocht. We zijn nu nog aan het aanlsuiten maar hebben te donderdag al wat getest. Vluchtig monitors en CD speler aangesloten, wachten was moeilijk :). Het ziet er wa fisherprice uit, maar klinken... Jeetje, dan begrijp je waarom er dergelijk prijskaartje aan vast hangt. Ik benieuwd hoe hij Nuendo controlled.

Enfin effe ontopic terug, Die Joemeek is inderdaad budget, maar hij moet toch in iedere studio staan vind ik. Echt een klassebak, vind ik persoonlijk.

Grtz

Speeddemon
21 september 2009, 14:42
(http://www.apesontapes.be/).
Toffe gearlist! Hoe bevalt die Boss DR-880? Ik heb net zo hard nog een extra drumcomputer nodig als een extra been (arm zou WEL praktisch zijn!), maar vind hem wel interessant.



Enfin effe ontopic terug, Die Joemeek is inderdaad budget, maar hij moet toch in iedere studio staan vind ik. Echt een klassebak, vind ik persoonlijk.

Grtz
Dat was mijn gedachtegang ook zo'n beetje. Na alles wat ik erover gelezen had kwam maar steeds naar voren dat ie een uniek karakter had wat af en toe heel goed werkt, op momenten dat allerlei high-end channelstrips minder goed presteren... Ik zie hem mezelf ook niet zo snel wegdoen. Ben wel nog steeds benieuwd naar hoe ie zich verhoudt met de nieuwe Joemeek OneQ.

skabouter
22 september 2009, 12:53
Die K2 lijkt mij zelf altijd wel wat! alleen gehoord van de opnames op de site, maar lijkt lekker allround, en handig dat je de karakteristieken in kan stellen! Er staan er 2 op marktplaats, ook per stuk te koop......

guhlenn
22 september 2009, 16:49
De C414 is echt bang for buck. Doet het goed op alles. Of ie neutraal is weet ik eigenlijk niet. Denk dat kevaho wel een goed punt heeft: als je het voor de impress factor doet heb je meer dan 1 neumann nodig... (een mooie grote ruimte met beesten van monitors doet het voor mij meestal wel... ;) )

Speeddemon
22 september 2009, 18:12
Welke C414 hebben jullie 't dan over? B-ULS, XL-II of nog iets anders?

guhlenn
25 september 2009, 13:30
Wat is het verschil dan?

Speeddemon
28 september 2009, 16:06
ik weet het niet 100%. Heb ooit eens gelezen dat de XL-II versie meer op instrumenten dan alleen stem was gevoiced...

Overigens; heb me al 2 dagen zo'n 10 uur per dag suf zitten te lezen op studio monitors en akoestiek/treatment en ik denk dat ik mijn mic-ambities toch maar een trede lager zet (niveau Rode K2/MXL V69) dan Neumann/Brauner en voor het verschil (1000 euro!) beter in basstrapping e.d. kan investeren.

Ik zie erg veel home/project-studio's, die hun diensten op marktplaats aanbieden en op een enkeling na, zie ik bij geen van allen fatsoenlijke treatment. Hooguit wat noppenschuim hier en daar, of tapijttegels tegen een wand. Dat ze daarnaast over het algemeen ook nog eens vaak low-end gear hebben, maar wel 20-25 euro per uur vragen, maakt het er niet beter op.

Ik denk dat ik met mijn low/mid-end gear een stuk verder kom in een goedklinkende (treated) ruimte, dan high-end spul blijven kopen en weinig/niks aan de ruimte doe...

bert k
28 september 2009, 16:37
Goeie gedachtengang. Bij hi-end mics is de hogere kwaliteit minimaal, het is er zeker, maar je moet goed luisteren.
Maar een onbehandelde ruimte klinkt altijd ruk, hoe goed je mics ook zijn. Dan wordt een behandeling ook echt goed hoorbaar.

Han S
28 september 2009, 18:51
Ik heb het voorrecht om een microfoon te hebben uit de hoogste prijsklasse van Neumann en die klinkt echt beter, maar je hoort dat alleen op echt kritische geluiden als viool, piano etc. Op zang klinkt een SM58 soms beter, hangt van de stem af. De dikke Neumann laat exact horen wat er voor de microfoon gebeurt en dat vind je soms helemaal niet mooi.

Speeddemon
30 november 2009, 19:02
Even een bump voor dit topic:
na veel research heb ik een Audio Technica AT4047 besteld.
Vanuit de US een slok op een borrel goedkoper dan hier (even duur als de Rode K2 ongeveer).
Men is zo'n beetje overal unaniem lovend over de kwaliteiten van deze mic, dus ja, schaap dat ik ben, volg ik dan. :soinnocent:;)

RB-1
4 december 2009, 12:03
Verbaast me, dat de Audix SCX-25 (http://www.audixusa.com/docs/products/SCX25-A.shtml)niet wordt genoemd.
Mijn ervaringen zijn gelijk aan die in deze review (http://emusician.com/mics/emusic_audix_scx/).
Is een beest van een micro, zowel live als studio....

Han S
4 december 2009, 12:36
Die microfoon ken ik niet, dus kan ik daar niets zinnigs over zeggen behalve dat Audix een bekend merk is.

Maar die bladen worden altijd min of meer gedirigeerd door de adverteerders.
We hebben onlangs een shootout gedaan met microfoons uit de duurste klasse, in de Legacy studio en daar zat ook een goedkope Audio Technica tussen. Die hield heel goed stand tussen de Sony van 6000 euro, de Flea U47, de Neumann U67 en de U87 en eigenlijk vond ik die AT van rond 600 euro beter klinken dan de peperdure Flea.

Een heel aardige microfoon die ik zelf heb is de MXL V77, maar die wordt niet meer gemaakt, is een opvolger voor.

Speeddemon
4 december 2009, 13:08
Die microfoon ken ik niet, dus kan ik daar niets zinnigs over zeggen behalve dat Audix een bekend merk is.

Maar die bladen worden altijd min of meer gedirigeerd door de adverteerders.
We hebben onlangs een shootout gedaan met microfoons uit de duurste klasse, in de Legacy studio en daar zat ook een goedkope Audio Technica tussen. Die hield heel goed stand tussen de Sony van 6000 euro, de Flea U47, de Neumann U67 en de U87 en eigenlijk vond ik die AT van rond 600 euro beter klinken dan de peperdure Flea.

Een heel aardige microfoon die ik zelf heb is de MXL V77, maar die wordt niet meer gemaakt, is een opvolger voor.
Was die Sony een C800g en weet je nog welke AT mic je gebruikt had?

Han S
4 december 2009, 15:01
Dat was idd de 800 en die AT was volgens mij de 4050 of 4060 en nogmaals, die bleef fier overeind tussen de dure jongens.

Maar de makke met microfoons is dat je ze probeert met alleen een stem of een gitaar oid, maar dat zegt niks over hoe hij zich gedraagt als hij ergens in een orkest staat want dan krijg je pas echt te maken met moeilijke omstandigheden.

Ik nam zaterdag een koor op met een man of 45, met een orkestje en daarin een violist met een geweldige mooie viool uit 1740. De stokoude man speelde ook nog eens loepzuiver en dan sta je dus met een mooie viool tussen de accordeons, bas, gitaar en drums en nog dat koor met zeemansliederen en alles tegelijk in dezelfde ruimte.

En dan komt het er echt op aan, je moet dan een microfoon hebben die goed klinkt met een viool, maar ook erg richtinggevoelig is en een heel mooie off axis response heeft want je krijgt gegarandeerd een bak overspraak waar je U tegen zegt. En ik heb zulke microfoons, een condensator klinkt op viool vaak te scherp, een hele goede dynamische klinkt zelfs beter op viool, maar het mooist is een oude Beyer ribbon van +/- 40 jaar oud, helemaal goed.

En nu ik het er toch over heb: ik had uiteraard erg veel microfoons nodig en er bleef niet zo veel keus over voor de drums, die geen grote rol van betekenis hebben in zo'n productie. De C451's had ik in het koor staan en voor de drums heb ik de Samson CO2's genomen voor overheads. Het resultaat is geweldig, twee microfoontjes voor 100 euro en een prima drumgeluid, zelfs de kick klinkt prima op die overheadjes. En die gasten in Music Maker vonden het nergens naar klinken, weer het indiaan en pijlen verhaal?

RB-1
5 december 2009, 15:19
Die microfoon ken ik niet, dus kan ik daar niets zinnigs over zeggen behalve dat Audix een bekend merk is.

Maar die bladen worden altijd min of meer gedirigeerd door de adverteerders.
We hebben onlangs een shootout gedaan met microfoons uit de duurste klasse, in de Legacy studio en daar zat ook een goedkope Audio Technica tussen. Die hield heel goed stand tussen de Sony van 6000 euro, de Flea U47, de Neumann U67 en de U87 en eigenlijk vond ik die AT van rond 600 euro beter klinken dan de peperdure Flea.

Een heel aardige microfoon die ik zelf heb is de MXL V77, maar die wordt niet meer gemaakt, is een opvolger voor.'t Is dat je net even te ver weg woont (N-Holland?), anders bracht ik ( als het je zou uitkomen, natuurlijk ;) ) er wel even een langs, dan kun je het zelf horen.
Ik ben er ooit op gewezen door een amerikaanse bluegrassmusicus/geluidstechnicus, die me wist te vertellen dat deze nog een hoorbaar verschil maakte met de, volgens hem, in de States erg gehype-te Audio Technica's.
Nieuwsgierig geworden heb ik er een tweedehands overgenomen. En inderdaad, de Audix klinkt duidelijk beter, nog rechter.
Het enige nadeel is het hoger noise aandeel dan bijv. zijn vergelijkbare Neumann collega TLM 103, maar dat telt alleen bij opnamen met een reuze dynamiek. In dat geval zou ik liever meteen een U87 hebben. Maar als je dan het prijsverschil ziet.:stop:
Maar voor live spelen is dit mijn ideale single mike.
En voor opnamen gebruik ik ze soms in combinatie met mijn KM-84 s

Han S
5 december 2009, 16:05
Ik ben nooit zo kapot geweest van de U87, de U67 vind ik mooier en die is ook zeldzamer. Bluegrass is heel apart, met z'n allen rond één microfoon en als er een solo komt gaat ie een stap naar voren. Daar moet je eigenlijk een omni voor hebben en de M149 die ik heb kan in negen stappen van omni naar fig 8 en dat is wel heel erg handig. Ik heb spijt dat ik hem toen niet heb meegenomen naar die shootout want ik had hem graag vergeleken met die andere kanonnen.

RB-1
6 december 2009, 11:00
Nou, wat je ziet is dat zo'n Audix een vrij groot vangbereik heeft (kijk maar eens naar de polaire diagrammen) waardoor je van 60 graden links en rechts en 45 graden onder en boven, nauwelijks verlies hebt en de totaalsound wonderlijk goed intact blijft. Zet je een band in een keihard decor, dan heb je wel veel hinderljke reflecties en ligt feedback op de loer, maar met een beetje gezond verstand kom je meestal ver genoeg.

Met onze vorige band hadden we het probleem dat onze bassiste ook lead vocals deed en dat instrument niet steeds kon verslepen, dus dat wisselen voor de mike was een nogo.
Toen het matched pair SCX-25 ook maar uit de kast getrokken, L en R neergezet zodat de rest van de band over de vleugels naar voren kon komen. Voldoende afstand, dat wel. Niets klinkt zo out of place als faseverschuiving op een bluegrass groep....:seriousf:

Tja, U67... daar noem je wel even iets....:)

Han S
6 december 2009, 13:34
Een collega van mij heeft onlangs een U67 gekocht en die ga ik nog eens vergelijken met mijn M149. Maar ik denk dat veel mensen de subtiele verschillen niet eens horen. Wat wel heel handig is met zo'n microfoon is de vele patterns. Dat verschil is wel heel erg goed te horen. Zaterdag 28.11 stond de M149 in het midden voor de voorste rij zangers/zangeressen van dat koor en als er een solozanger(es) in het nummer voorkwam werd die achter de M149 gezet welke in hyper cardioid stond. Als je dat signaal solo beluistert hoor je heel weinig overspraak van de rest.

Over microfoons kan ik wel ff doorgaan, zijn mateloos interessante apparaatjes.