PDA

View Full Version : Klankkast



LazyLiberty
19 september 2009, 21:54
Ik ben nieuw in 'de branche' en vroeg me na wat opzoekingen nog wat af:

- ik weet dat hertz zoiets is als hoeveel trillingen per seconde, maar volgens de chladni patronen: hoe meer hertz hoe beter, toch?

- welk hout is het beste en sterkste voor het spelen?

- what's up with die maten: 1/4, 1/8, 1/2,...?

- wat is beter: steelstring of kunststofstrings?


eenderwelke vraag beantwoord krijgen zal me al veel helpen, dank ùù!:hippie:

Bram+
19 september 2009, 22:36
Lekker gevarieerde vragen in ieder geval.

- Hoe meer hertz hoe hoger de toon.

- Ligt aan de toepassing.

- Waar heb je het precies over?

- Ligt aan je eigen voorkeur/toepassing. Het is geen wedren.

Fireplace
20 september 2009, 01:39
Ik neem aan dat je maten als 7/8 bedoelt, 1/8 is wel heel erg klein. Als ik je vraag goed begrijp gaat het hier niet om muzieknotatie maar om de afmetingen van gitaren. Een 7/8 gitaar is simpelweg een gitaar met een grootte van 7/8 van een normale gitaar. Dit kan lekker spelen, vooral voor mensen met kleine handen, maar doordat ook de klankkast kleiner is lever je wel iets aan geluid en vooral volume in.

Ik hoop dat dit is wat je bedoelde!

Git Aar
21 september 2009, 19:49
4/4 is gewoon gangbaar.

Om te lessen is nylon misschien wat toegankelijker. Staal gaat snel in je vingers snijden.
Later kan je altijd overstappen.

Over hout zou ik me nog niet al te druk maken. Een nylon beginnersgitaar klinkt altijd goed voor de beginner. Iets van Valencia of Stagg vanaf 7 tientjes..

--=HANS=--
21 september 2009, 20:43
Ik zou me bij de keuze voor nylon of staal niet laten leiden door eventueel speelgemak maar door de muzieksoort die je wil gaan spelen. Je kan grofweg zeggen dat voor klassiek en flamenco nylon snaren de beste keuze is en voor al het overige staal.
Als beginner gaan je handen toch wel zeer doen :ok:

Voor wat betreft het hout sluit ik me bij de vorige sprekers aan. Er is binnen de gebruikelijke houtsoorten niet een absoluut beste keuze. Ook dit hangt namelijk af van het geluid dat je zoekt. Scharrel maar eens rond op dit forum, er zijn pagina`s vol geschreven over hout en de eigenschappen er van.

Succes met je zoektocht en laat even weten wat het geworden is als je een keuze gemaakt hebt, incl. foto van de beauty in kwestie natuurlijk :)

LazyLiberty
25 september 2009, 08:00
Lekker gevarieerde vragen in ieder geval.

- Hoe meer hertz hoe hoger de toon.

- Ligt aan de toepassing.

- Waar heb je het precies over?

- Ligt aan je eigen voorkeur/toepassing. Het is geen wedren.


Ik neem aan dat je maten als 7/8 bedoelt, 1/8 is wel heel erg klein. Als ik je vraag goed begrijp gaat het hier niet om muzieknotatie maar om de afmetingen van gitaren. Een 7/8 gitaar is simpelweg een gitaar met een grootte van 7/8 van een normale gitaar. Dit kan lekker spelen, vooral voor mensen met kleine handen, maar doordat ook de klankkast kleiner is lever je wel iets aan geluid en vooral volume in.

Ik hoop dat dit is wat je bedoelde!


4/4 is gewoon gangbaar.

Om te lessen is nylon misschien wat toegankelijker. Staal gaat snel in je vingers snijden.
Later kan je altijd overstappen.

Over hout zou ik me nog niet al te druk maken. Een nylon beginnersgitaar klinkt altijd goed voor de beginner. Iets van Valencia of Stagg vanaf 7 tientjes..


Ik zou me bij de keuze voor nylon of staal niet laten leiden door eventueel speelgemak maar door de muzieksoort die je wil gaan spelen. Je kan grofweg zeggen dat voor klassiek en flamenco nylon snaren de beste keuze is en voor al het overige staal.
Als beginner gaan je handen toch wel zeer doen :ok:

Voor wat betreft het hout sluit ik me bij de vorige sprekers aan. Er is binnen de gebruikelijke houtsoorten niet een absoluut beste keuze. Ook dit hangt namelijk af van het geluid dat je zoekt. Scharrel maar eens rond op dit forum, er zijn pagina`s vol geschreven over hout en de eigenschappen er van.

Succes met je zoektocht en laat even weten wat het geworden is als je een keuze gemaakt hebt, incl. foto van de beauty in kwestie natuurlijk :)

aan allen: BEDANKT!! de dingen die ik zo wat niet snapte zijn nu wel opgeklaard (:
ik ga wel nog effe wachten met mijn eigen beauty ;) te kopen...
ik heb er nu een in leen van nen dude die bijna alleen maar op zijn elektrische speelt... (:
is een met nylon strings, en na mijn eerste gitaarspel ooit (op steelstring) speelt deze wel lekkerder xD :B


De groeten!!
Jonas.