PDA

View Full Version : Slaapkamer-amp: laag volume buizen of transistor?



Orbis
19 september 2009, 20:22
Hallo iedereen,

Ik ben mijn Fender G-Dec Jr. toch een beetje zat aan het worden, en daarom ben ik op zoek naar een nieuwe versterker. Nu heb ik de stoute schoenen aangetrokken en gelijk eens gekeken naar een buizenversterker, namelijk de Blackstar HT-5. En wat een waanzinnig apparaat was dat. Het probleem is echter, dat die ondanks zijn 5 watts eigenlijk nog te hard gaat voor een slaapkamer-amp. Hij moet in ieder geval te hard om er een écht vet geluid uit te krijgen.

Maar in vergelijking met een transistor klinken buizen toch gaver, daarom is mijn vraag eigenlijk: zijn er buizenversterkers te vinden van ook pak hem beet 350,- euro die op lager volume toch een vol geluid kunnen uitbraken. En zo niet, welke transistorversterker zouden jullie me dan aanraden?

Alvast bedankt!

Ferraririk
19 september 2009, 20:48
Dat vraag ik me trouwens al een tijdje af,
wat verstaan jullie (op een roland cube 20x) onder slaapkamer niveau, dan weet ik gelijk of ik boven of ondergemiddeld speel.

Mitch
19 september 2009, 22:10
Maar in vergelijking met een transistor klinken buizen toch gaver, daarom is mijn vraag eigenlijk: zijn er buizenversterkers te vinden van ook pak hem beet 350,- euro die op lager volume toch een vol geluid kunnen uitbraken. En zo niet, welke transistorversterker zouden jullie me dan aanraden?

Tja... eigenlijk moet toch vrijwel iedere serieuze buizenversterker nét te hard voor thuis om echt heel veel beter te klinken dan transistor/modelling amps. Er zijn plenty amps die een goede mastervolume hebben maar tenzij je in geweldig geïsoleerde nieuwbouw woont knalt een buizenamp al gauw door naar de buren.
Ik twijfel ook hevig om toch eens geld te besteden aan een Valvetronix achtig iets in plaats van 'serieuze' gear...


Dat vraag ik me trouwens al een tijdje af,
wat verstaan jullie (op een roland cube 20x) onder slaapkamer niveau, dan weet ik gelijk of ik boven of ondergemiddeld speel.
:seriousf:
Kom op met die dB meters jongens, Rik wil van zijn onzekerheid af!

Ukeloeder
19 september 2009, 22:33
Kijk eens of de VOX AC4TV iets voor jou is. Die kun je op 4Watt/1Watt/0,25Watt laten draaien. Moet zeggen dat ik 'm tijdens het proberen in een testruimte (3m2, wat zal 't zijn 7,5 m3 of zo?) bij Feedback Utrecht alweer te luid vond. Ik mag er van uit gaan dat je slaapkamer iets ruimer is? Proberen dat ding want het geluid is fenomenaal. Hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=122944) ook een topic over kleine buizenampjes.

Orbis
19 september 2009, 23:21
@Ukeloeder: kijk, da's een goede tip! Voor zaken als overdrive of distortion zal zeker wel een pedaal aangeschaft moeten worden?

Mitch
19 september 2009, 23:50
Geniaal clipje, afgezien van de lead waar de opname overstuurt:
http://www.youtube.com/watch?v=AhldW4N7rto

Henri H
20 september 2009, 00:19
Als het echt zacht moet: GT-8/10, Line 6 POD, Behringer V-amp, Vox Tonelab, en als je echt kwaliteit zoekt een Fractal Audio Axe FX.
Sluit je PC speakers, stereo-installatie of een koptelefoon erop aan en je hebt een dijk van een sound.
Een V-Amp heb ik ook gehad en kost geen drol, zeker 2e hands niet.
Ik heb 'm verkocht omdat ik m'n kelder tot gitaarhol heb omgebouwd, en dus een beetje herrie kan maken.
Ik kreeg er best acceptabele sounds uit.

Baker
20 september 2009, 08:58
Een buizenbak thuis werkt voor mij echt niet. Het gaat altijd te hard.

Ik heb een paar jaar geleden een POD + 4 kanaals footswitch opgescharreld op marktplaats. Het doel was om gewoon eens wat te experimenteren met modeling.

Het is één van mijn beste aankopen ever.

Ik gebruik hem nu:
-Als oefen amp
-Home-recordings tool
-Main amp voor een dialect-pop bandje wat ik erbij doe
-Backup amp.

En mijn buizenbak gebruik ik uitsluitend op repetitieavonden / optredens met de band.

Hanzemannetje
20 september 2009, 09:25
Heb zelf een heel rijtje versterkers in de woonkamer gehad, waaronder buizen. Nu staat er een transistor Vox Pathfindertje, en op huiskamervolume klinkt die beter dan al die andere. En kost geen drolletje.

FruscianteFan
20 september 2009, 10:30
Heb zelf een heel rijtje versterkers in de woonkamer gehad, waaronder buizen. Nu staat er een transistor Vox Pathfindertje, en op huiskamervolume klinkt die beter dan al die andere. En kost geen drolletje.
Toen ik de afgelopen twee weken op mijn Pathfinder speelde (wegens Blues Junior in reparatie), merkte ik juist dat die thuis veel lomper klinkt. Ik kan de BJ veel lekkerder afstellen dan de Vox, en misschien zelfs op lager volume. Al weet ik niet hoe goed alles doorklinkt, behalve dan dat de buren de Vox in elk geval kunnen horen.

Hanzemannetje
20 september 2009, 10:54
Ik kan de BJ veel lekkerder afstellen dan de Vox, en misschien zelfs op lager volume.

Hangt misschien ook af van welke gitaar eraan hangt en hoeveel overstuurd je speelt. Bij mij klinkt de Vox in ieder geval verre van 'lomp'.

mesaman
20 september 2009, 23:10
voor een geniaal geluid ben je niet goedkoop uit.koop een gave buizen versterker en zet er een mesa boogie v-twin voor,kan je op normaal volume spelen met een dijk van een sound.bleus,deathmetal en gewoon clean zijn geen probleem.als je er een eq pedaal bij doet is het helemaal fantastisch,alles goed af te stellen van rustig tot extreem hard(ligt ook aan de versterker)dit komt doordat het een extra voorversterker is maar daardoor ook meer te controleren.kost wat, heb je ook wat

Hanzemannetje
21 september 2009, 06:01
voor een geniaal geluid ben je niet goedkoop uit.koop een gave buizen versterker en zet er een mesa boogie v-twin voor,kan je op normaal volume spelen met een dijk van een sound.bleus,deathmetal en gewoon clean zijn geen probleem.als je er een eq pedaal bij doet is het helemaal fantastisch,alles goed af te stellen van rustig tot extreem hard(ligt ook aan de versterker)dit komt doordat het een extra voorversterker is maar daardoor ook meer te controleren.kost wat, heb je ook wat

Tsja, in een Bentley Mulsanne kun je natuurlijk ook gewoon boodschappen doen...

Orbis
22 september 2009, 17:15
Wel, ik heb mijn aankoop gedaan. Na een middagje Rock Palace is het inderdaad de Vox AC4TV geworden! Heerlijk geluid en niet te hard. En met het eveneens gekochte Boss MD-2-pedaal erbij heeft hij heerlijke distortion ook. Het valt me alleen wel tegen dat bij het pedaal noch een kabel, noch een adapter zit. Beetje cheap en bovendien onhandig, aangezien ik nu zelf ergens een kabel zal moeten kopen :stop:.

Maar buiten dat is het een heerlijke set, en ik zou jullie graag bedanken voor het meedenken!

FruscianteFan
22 september 2009, 17:43
Wel, ik heb mijn aankoop gedaan. Na een middagje Rock Palace is het inderdaad de Vox AC4TV geworden! Heerlijk geluid en niet te hard. En met het eveneens gekochte Boss MD-2-pedaal erbij heeft hij heerlijke distortion ook. Het valt me alleen wel tegen dat bij het pedaal noch een kabel, noch een adapter zit. Beetje cheap en bovendien onhandig, aangezien ik nu zelf ergens een kabel zal moeten kopen :stop:.

Maar buiten dat is het een heerlijke set, en ik zou jullie graag bedanken voor het meedenken!
Gefeliciteerd!

Maar het is vrij normaal dat er bij een pedaal geen adapter zit (althans, bij Boss is dat normaal). Dat er geen kabel bij zit, is gewoon normaal. Alleen een beetje jammer dat de verkoper niet heeft gevraagd of je er een kabeltje bij wilt.

Orbis
22 september 2009, 17:46
Tja, het is mijn eerste pedaal, dus op dat vlak valt het een beetje tegen :seriousf:. Maar goed, morgen koop ik in Leiden bij de muziekzaak tegenover het station (waar ik toch van de bus stap) wel een kabel en dan kan ik echt los gaan. Nu zet ik de versterker gewoon harder voor distortion, maar ik wil het kunnen (dumdumdum)... beheersen!

Ukeloeder
24 september 2009, 19:35
@Ukeloeder: kijk, da's een goede tip! Voor zaken als overdrive of distortion zal zeker wel een pedaal aangeschaft moeten worden?

[sorry, effe niet op GN geweest]
Als je op fluisterlaag volume met distortion wilt spelen, dan wel ja. Wanneer je de 0,25W helemaal opengedraaid niet te luid vindt heb je een schitterend scheurijzer.