PDA

View Full Version : Maybe Next Time



artnaz
19 september 2009, 15:25
Maybe Next Time van Rainbow heb ik ook maar opgenomen, want heb is een ongelooflijk mooi nummer, en lekker veelzijdig. Uiteraard is het bij lange na niet zo mooi als sir Blackmore het doet, maar toch. En hij heeft natuurlijk een hele band die op hem reageert, ik heb enkel een backing track.

Opgenomen met een Strat met een Toneport UX2 en een zelfgemaakte treblebooster (op advies van Stratman70), dat maakt de sound toch wat smoother.

Ik hoor graag de reacties!
http://artnaz.hyves.nl/

Wat ik zelf hoor is dat de timing niet altijd goed is, en de snelle stukjes zijn niet heel netjes. En ik mis het geniale gevoel van the Man in Black natuurlijk. :)

glennshred
19 september 2009, 18:45
Mijn vriend die solo's staan veel te hard waardoor het onplezierig is om
naar te luisteren, als je dat al voor een groot deel terugschroeft dan moet
het juist goed zijn, je speelt die solo's echt mooi maar hier en daar wat slordig, zoals je al zegt alsook de timing kan wat beter :)

Dat liedje dat erachter komt klinkt niet slecht.

Stratman70
19 september 2009, 19:43
Ik zit nu op mijn werk, waar ik geen geluid op de pc heb helaas. Ben wel razend benieuwd! Ik dacht dat ik 'm ook al eens gepost had, maar kan 'm nergens terugvinden via 'zoeken'.

Zodra ik thuis ben, ga ik 'm gelijk luisteren.

artnaz
19 september 2009, 20:39
Mijn vriend die solo's staan veel te hard waardoor het onplezierig is om
naar te luisteren, als je dat al voor een groot deel terugschroeft dan moet
het juist goed zijn, je speelt die solo's echt mooi maar hier en daar wat slordig, zoals je al zegt alsook de timing kan wat beter :)

Dat liedje dat erachter komt klinkt niet slecht.Valt mee volgens mij. Heb het nu met twee verschillende hoofdtelefoons geluisterd plus mijn gewone boxen. Maar ik wacht nog even een paar reacties af, dan zal ik het wel aanpassen. Bij mij lijkt het in ieder geval niet overmatig. En bedankt voor je reactie! :)

Tweede liedje is een eigen nummer van mij en nog een gitarist. Hij zingt ook (niet zo best, maar het moet maar zo bij gebrek aan een "dedicated" zanger).


Ik zit nu op mijn werk, waar ik geen geluid op de pc heb helaas. Ben wel razend benieuwd! Ik dacht dat ik 'm ook al eens gepost had, maar kan 'm nergens terugvinden via 'zoeken'.

Zodra ik thuis ben, ga ik 'm gelijk luisteren.Ja, ik wilde die van jou ook terugvinden, maar kon het niet. Je had echt een supermooi geluid weet ik nog. Maar het "ruige" eindstuk had je niet opgenomen, of wel?

Stratman70
19 september 2009, 23:05
Ja, ik wilde die van jou ook terugvinden, maar kon het niet. Je had echt een supermooi geluid weet ik nog. Maar het "ruige" eindstuk had je niet opgenomen, of wel?
Hoe kom je aan die backingtrack? De backingtrack die ik gebruikte is anders. daar staat ook de gitaartokkel (midi) op. Ik begrijp wel een beetje wat glennshred bedoelt. Het is misschien niet te hard, maar de backingtrack is wat ongelukkig gemixt. De drums staat er wat hard op, waardoor je je gitaar wel zo qua volume moet zetten, zoals jij gedaan hebt.
Ik zou een andere backingtrack (http://www.guitarbackingtrack.com/play/rainbow/maybe_next_time.htm) zoeken. Of heb je deze zelf gemaakt? Ik denk dat het qua mixen en timing dan wat gemakkelijker wordt.

Spel: goed, alleen ik zou langer op de pitch blijven hangen, voordat je weer naar een andere toon gaat. Bij 1.03 maak je wel een hele gave sliding. Je moet wel aan je vibrato werken: die is te 'nerveus', te snel. Mooie, langzame, wijde(re) vibrato's gebruiken, zeker in het stuk na de brug, waar je dus niet meer met slide speelt.

Gitaargeluid: op zich wel een mooi, strak geluid, maar wijkt nog iets teveel van het origineel af (te 'dicht', het lijkt alsof je de tone-knop van het hals-element dicht hebt staan en waarschijnlijk omdat je iets teveel gain gebruikt. Tip: laat die gain zo, of misschien ietsje minder, maar draai de volume van je gitaar terug naar 3 ongeveer (geldt voor heel het nummer). Als je de RBTC erin hebt zitten, ergens tussen 2 en 3. Het tekort aan sustain opvangen met een beetje compressie.

Ik wil mijn versie ook graag posten, maar wacht nog wel even totdat jij 'klaar' bent. De eerste poging heb ik inderdaad zonder eindstuk opgenomen, dus alleen het slide gedeelte. Ik had daarna een tweede versie opgenomen, waarbij ik het laatste stuk er ook bij opgenomen had.

Al met al best knap gedaan. Ik hoop dat je iets met mijn tips kunt en ben benieuwd naar de verbeteringen.

artnaz
20 september 2009, 15:53
Hey bedankt! :)

Backingtrack heb ik van www.guitarbt.com dacht ik. En ik vond hem ook ongelukkig gemixed, de synth is vrij zacht en de bass heel hard. Heb het een beetje met de equalizer proberen recht te zetten, maar het is nog steeds niet super inderdaad. Ik zal eens naar deze backing kijken, bedankt ervoor! :)

Die "nerveuse" vibrato heb ik zo "verkeerd" aangeleerd, ik zal er wat meer op letten inderdaad.

Bij het slide-stuk heb ik inderdaad de tone-knop dicht, ik zal het eens zonder proberen. Maar het volume terugdraaien werkt volgens mij niet zo super met de Toneport, hij lijkt dan minder te tracken. Met een buizenversterker heb je helemaal gelijk, dan doe ik het ook zo. Maar ik zal het ook zoals je zegt ook wel proberen, misschien is het wel beter.

Misschien dat ik morgen tijd heb, zal dan wel weer gaan klooien!

stratie
20 september 2009, 16:03
Wel aardig, ik ben alleen niet zo te spreken over je sound. Hij is erg dik en vol en klinkt gewoon niet lekker ofzo, maat dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Ook mag je je bends best wat leven in brengen met een kleine viberato?

Al met al, wel een leuk stukje hoor!:)


Gr Jor

Stratman70
20 september 2009, 16:27
Bij het slide-stuk heb ik inderdaad de tone-knop dichtDe meester heeft 'm NOOIT dicht! ;)
Volume zachter bij de toneport zou toch moeten kunnen volgens mij. met de POD werkt het ook namelijk. Misschien wel wat opvangen met iets van compressie. Je toon zal daardoor toch drastisch veranderen en meer richting Ritchie's geluid gaan, is mijn ervaring tenminste.

Heb je nou een RBTC er in zitten? Misschien die ook wat minder open draaien. Door de RBTC wordt de toon ook iets doffer, zeker als het potmetertje helemaal open staat.


Ik hoor het wel weer.

artnaz
20 september 2009, 16:57
@Stratie: Je vindt het dik en vol maar dat staat je niet aan? Die termen klinken mij namelijk wel positief, maar helemaal tevreden ben ik inderdaad ook niet met de sound. Aan die vibrato's zal ik inderdaad ook werken.

@Stratman: Ik zal het allemaal proberen! :)

RBTC heb ik er wel tussen, ik gok dat hij ongeveer op 70% staat, niet helemaal open in ieder geval. Met mijn ENGL was dit de meest optimale positie vond ik.

Tho
20 september 2009, 23:15
@Stratie: Je vindt het dik en vol maar dat staat je niet aan? Die termen klinken mij namelijk wel positief, maar helemaal tevreden ben ik inderdaad ook niet met de sound. Aan die vibrato's zal ik inderdaad ook werken.

Misschien bedoelt hij dat het geluid 'volgeplamuurd' zit. Dat vind ik namelijk wel.