PDA

View Full Version : verschillende types MD421; wat zijn de verschillen?



Speeddemon
19 september 2009, 13:45
Ik heb 3 Sennheiser MD-421's, en na inspectie bleek, 3 verschillende aanduidingen!
1x MD-421HN.
1x MD-421-II
1x MD-421-U4

Kan iemand mij het verschil hiervan vertellen (qua sound e.d.)
Ze zijn qua body ook licht afwijkend, 1 ervan mist de M-S 5-standen draaiknop en de HN is iets kleiner en heeft z'n houder iets meer in 't midden geplaatst.

Han S
19 september 2009, 15:14
De connectoren kunnen verschillen tussen grote en kleine tuchel en XLR, maar dat zal kwa geluid geen verschil maken. Het grootstse verschil tussen de MK1 (grijs) en de MK2 (zwart) is dat de 1 een koperen coil heeft en de 2 een aluminium coil. Dat betekent dat de 1 wat ronder en warmer klinkt en de 2 wat heter. Ik gebruik het meest de MK1.

Er zijn mensen die de vijf standen schakelaar er uit slopen omdat die ook in de M (music) stand invloed op het geluid zou hebben. Ik heb ze inderdaad altijd op M staan dus misschien kan ik dat beter inwendig bypassen, maar ik heb geen problemen met het geluid.

Speeddemon
19 september 2009, 15:16
mijn 3 versies zijn allemaal zwart en met een standaard XLR connector.
Zit er dan klankmatig geen/weinig verschil in? Kan ik ze zonder problemen gebruiken om 3 toms te micen, of zouden evt. verschillen daar roet in 't eten gooien?

Speeddemon
28 oktober 2009, 14:11
bump. Iemand? :???:

fivelastwords
28 oktober 2009, 16:04
Ik denk dat het allemaal reuze mee zal vallen qua verschil. Het is een type microfoon dat steeds een klein beetje is aangepast, maar qua klankverschil denk ik dat het wel meevalt. Je mict natuurlijk ook verschillende bronnen, dus je zal wel safe zitten. Het enige om het zeker te weten is natuurlijk testen!

Cheers

skanky
28 oktober 2009, 16:31
http://www.coutant.org/md421u4/the421.gif

De verschillen zitten voornamelijk in de connector en de pinout. De N en de U hebben nog een roll-off filter voor het laag.


de MD421-HN (of HL) is een N versie die je voor 2 verschillende impedanties kan aansluiten. 200Ohm en Hi-Z (iets van 10kiloOhm)

De MD421-U4 is een U versie waar oorspronkelijk een een mic-adapter voor 3/8" statieven bij zat. De U5 heeft een adapter voor 5/8" statieven.


Alleen de MD421N en de MD421-II zijn er ook in het grijs. Verder zijn ze allemaal in matzwart.

Speeddemon
28 oktober 2009, 21:48
Thanks Skanky. Daar kan ik wat mee.

Al baart je afbeelding me wel zorgen; bij geen één van de drie zit de ground op dezelfde pin...normaal is het Ground=1, Hot=2, Cold=3....

Han S
28 oktober 2009, 22:39
Geen zorgen, de U op de derde afbeelding is de XLR, de andere zijn kleine en grote Tuchel (1=klein) en die hebben een andere configuratie maar dat doet er verder niet toe.

Speeddemon
29 oktober 2009, 13:08
Geen zorgen, de U op de derde afbeelding is de XLR, de andere zijn kleine en grote Tuchel (1=klein) en die hebben een andere configuratie maar dat doet er verder niet toe.
Dus die oude(re) 2 en (H)N versies zijn zowel met XLR als Tuchel (ik neem de witte/grijze) connector gemaakt?

Han S
29 oktober 2009, 13:25
De echte oude weet ik niet zeker, maar welke ik heb (ik heb er zes) hebben allemaal een kleine Tuchel of Din zoals dat ook genoemd wordt. Maar die zijn dan ook wel 40 jaar of nog ouder.

skabouter
30 oktober 2009, 12:59
ik heb ook weer een nieuwe (ouwe) md421, voor 80 euro van mp gevist, het is dezelfde als de andere die ik al had, dus met MS stand (2 way, traploos).

Op mn ouwe staat MD421HN. Op de nieuwere is dat stickertje eraf, dus ik weet niet welke het is, maar qua uiterlijk precies hetzelfde. Het stickertje "made in.... " is niet compleet, welk land hoort daar te staan? In elk geval klinkt die nieuwe weer prima, moet alleen even zo`n nieuw din-xlr verloopje erbij maken/kopen.