PDA

View Full Version : Fender Jazz V ombouwen naar PJ?



Joghy
3 april 2003, 09:38
Zie ook de topic 'Welke Fender moet ik aanschaffen'.

Ik heb een 'oude' (1991), maar van uitstekend hout voorziene Fender Jazz V (USA), met Lace sensors, waarvan de actieve elektronica definitief de geest gegeven heeft. Omdat ik het geluidenpalet van een PJ eigenlijk veel breder vind (en daardoor geschikter voor mijn coverwerk), en de Fender PJ V onbetaalbaar is, zou ik mijn JJ V laten ombouwen tot een PJ V, met Bartolini's en bijhorende pre-amp. Iemand ervaring hiermee? Is dit aan of af te raden? Komt er uiteindelijk een Fender PJ karakter uit op die manier of moet ik een ander basmerk zoeken?

Venomer
3 april 2003, 13:02
Volgens mij is een PJ een P met een extra J-element. Jouw project zou een J met een P-element opleveren. Het is niet alleen de pickup die de P-karakteristiek oplevert. Ook de body en de neck dragen bij aan het geluid. Ik verwacht daarom niet dat het resultaat hetzelfde zal zijn.

Misschien kun je je eens laten voorlichten door een ervaren gitaarbouwer.

Easy Rider
3 april 2003, 21:23
Dude, ik denk niet dat er dan ook *precies* zo'n PJ sound uit komt, dat is idd een Precision met toegevoegd Jazz element.
Ik denk echter dat er een VEEL VETTERE sound uit komt!! :grin:
Man, dat wordt volgens mij toch wel een hele vette Fender! Ik bedoel, een Jazz V (veel lekkerdere body dan een Precision V) met de extra dynamiek van die Precision V elementen.
Whoei! Hot damn!!
Als je de elementen van zo'n Precision V weet te scoren en die erin laat zetten heb je de veelzijdigste Jazz V ooit.
Maar dat is maar mijn mening natuurlijk. :smile:

EZ

Joghy
9 april 2003, 10:50
Als je de elementen van zo'n Precision V weet te scoren en die erin laat zetten heb je de veelzijdigste Jazz V ooit.
Maar dat is maar mijn mening natuurlijk. :smile:


Je hebt me overtuigd - de elementjes zijn besteld. Het zullen wel Bartolinis worden i.p.v. Fenders (of namaak). Ik heb ooit een Pedulla (Rapture of zoiets) geprobeerd met een PJ V setje van Bartolini, en dat gaf wel een veelzijdige en stevige vette sound, die ook passief heel goed overeind bleef.

Nu nog wachten ... (en dit kan naar het schijnt HEEEEEL lang duren bij Bartolini)

Easy Rider
9 april 2003, 12:20
Volgens mij bestaat deze opstelling trouwens al. Het is geloof ik zo'n signature model van Fender... Effe kijken...

EZ

Venomer
9 april 2003, 12:25
Vergeet niet dat je in de body moet gaan hakken om het element erin te krijgen...

Easy Rider
9 april 2003, 12:29
Jah zie je wel...
check 'm out!
http://www.fender.com/gear/gear.php?partno=0158500

Ach een beetje dremelen... :smile: komt toch zo'n slagplaat overheen!

EZ



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Easy Rider op 2003-04-09 12:31 ]</font>

Joghy
9 april 2003, 12:48
Heel mooi. Maar ze kost meer dan 2000 Euro ...

Easy Rider
9 april 2003, 13:32
En op hoeveel komt het totaal van jouw home-made JazzPrecision dan?
Dus aanschaf + conversie van pickups?
Als het onder de 2000 euro uitkomt heb je een sweet deal te pakken! :grin:

EZ

bassopotmus
9 april 2003, 19:25
vergeet niet dat die Regie wel een passive en active switch heeft en een speciaale pre-amp. Maargoed ik weet wel dat je met alles zelf te knutsellen wel onder de 2000 komt..

Joghy
10 april 2003, 08:50
Op 2003-04-09 13:32, schreef Easy Rider:
Als het onder de 2000 euro uitkomt heb je een sweet deal te pakken! :grin:


Nou: ik heb ze enkele jaren geleden tweedehands gekocht voor een extreem zacht prijsje (750 Eur). Ik heb gewoon heel veel geluk gehad met dat ding.

De dollar stond toen zeer laag, zodat de nieuwe USA Fenders een stuk goedkoper stonden dan vandaag. In elk geval wou de verkoper er echt van af, maar wist niet goed wat hij deed. Die bas was afschuwelijk slecht afgesteld, dus elke potentiele koper dacht dat het een baggerding was en vreesde dat er mee geknoeid was, ook al omdat de actieve elektronica maar half meer werkte. Ik heb gewoon gewacht tot de prijs laag genoeg was voor mijn portemonnee, want mijn reparateur garandeerde mij dat het een schitterend stuk hout was - wat ook bleek na een eenvoudige afstelbeurt: ik had plots geen haast meer om de preamp te vervangen. Ik speel nu uitsluitend passief op dat ding en heb een warme en duidelijke toon, die ook OK is om te slappen. Maar goed, ik ben toe aan een ander (iets moderner) geluid.

Dus: 750 Eur + bartolini's + preamp = ongeveer 1250 Eur. En de kost is gespreid over enkele jaren ... zelfs mijn vrouw vindt het een goeie deal :razz:

Easy Rider
10 april 2003, 11:12
Kijk, zo hoort het nou! :smile:

EZ

bassopotmus
10 april 2003, 12:08
jah goh je hebt dan geluk met de vrouw, denk niet dat de meeste vrouwen dergelijke GAS kunen appricieren..
Ochjah...

Bastijn
10 april 2003, 20:22
nu we het toch over JP's (of PJ's) hebben, wat vinden jullie van deze?

http://www.fender.com/misc/winternamm2003/0254500_506.html

Ik vind m er echt fantastisch uitzien, ik ben ook op zoek naar een 5 snarige PJ, (jammer dat deze 4snarig is), maar 2000 euro voor die signature is mij echt teveel...
zijn er nog andere goede PJ alternatieven, van Fender, 5 snarig?
Ik had ook al een Fender P-Hotrod gezien, maar die was ook alleen maar 4-snarig verkrijgbaar...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bastijn op 2003-04-10 20:23 ]</font>

koen_V
10 april 2003, 20:35
Koop u een standaart fender jazz bas en laat je daar dan de juiste pick-ups in zetten.
dan heb je hetzelfde alleen ben je goedkoper uit.
Maar dan heb je wel geen amerikaan, maar een mexikaan.
Maar die zijn naar mijn normen ook al heeel goed!!
je kan natuurlijk ook hetzelfde doen met amerikaanse fenders, maar dan kom je een stuk duurder uit.
Een beetje afwegen voor je zelf, wat je belangrijk vind!