PDA

View Full Version : boston stratocaster



walberg
18 september 2009, 19:33
Ik heb onlangs een Boston Stratocaster gekocht, niet duur maar ik dacht ik ga er zelf het een en ander aan verbouwen.
Wat mij opviel is (en dat merk ik al als ik een stemapparaat aansluit doordat de wijzer blijft staan) dat de gitaar extreem lang na ijlt, dat klinkt voor geen meter, wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Nielsje
18 september 2009, 19:43
Een gitaar die 'na ijlt'?
Wat bedoel je?

walberg
18 september 2009, 19:50
Elke gitaarsnaar blijft doortrillen waardoor je een soort zoem gaat krijgen.

Midwolda
18 september 2009, 19:58
Als dit een klacht is over teveel sustain heb je de hoofdprijs... :soinnocent:

hezz
18 september 2009, 19:58
De zoem is alleen door de sterker te horen of akoestisch ook? Check waar het geluid precies vandaan komt.

walberg
18 september 2009, 20:02
Als dit een klacht is over teveel sustain heb je de hoofdprijs... :soinnocent:

Wat is sustain???

Overigens is het al aanwezig zonder dat je een versterker aansluit.

Ferraririk
18 september 2009, 20:05
Sustain= Goddelijk!

Midwolda
18 september 2009, 20:15
Sustain is het doorklinken van de noot die je hebt aangeslagen.
Gitaarbouwers doen er alles aan om een gitaar zoveel mogelijk sustain mee te geven, zodat de noot zo lang mogelijk doorklinkt.
Je kunt een noot namelijk wel korter maken (door te dempen etc.) maar nooit langer maken.

Dus als jouw gitaar lekker lang doorklinkt nadat je een snaar hebt aangeslagen is dat juist e-r-g g-o-e-d. :cheerup:

walberg
18 september 2009, 20:23
Sustain is het doorklinken van de noot die je hebt aangeslagen.
Gitaarbouwers doen er alles aan om een gitaar zoveel mogelijk sustain mee te geven, zodat de noot zo lang mogelijk doorklinkt.
Je kunt een noot namelijk wel korter maken (door te dempen etc.) maar nooit langer maken.

Dus als jouw gitaar lekker lang doorklinkt nadat je een snaar hebt aangeslagen is dat juist e-r-g g-o-e-d. :cheerup:

Dan heb ik wel 20 kalveren nodig om deze gitaar te dempen ;-)

Stratman70
18 september 2009, 20:23
Sustain = het aanhouden van de toon, de klank die je gitaar voortbrengt. Veel gitaristen doen daar een moord voor en belanden daardoor vaak in de bak...

...de effectenbak dus, zoals bijv. compressors.

Een compressor is een apparaat waarmee je onder hoge druk met water stof en modder van je gitaar wegspuit. Dit komt dan weer ten goede van de klank en het cirkeltje is weer rond.

En zo werkt dat.

Ik zit even op www.vandale.nl te kijken wat de uitleg van 'compressor' is, maar ik begrijp nu dus dat de sluitspier van de endeldarm ook een soort van compressor is.

Maar dit even terzijde.

Billy Turf
18 september 2009, 20:23
Zoem ? Fretbuzz misschien

walberg
18 september 2009, 20:27
Zoem ? Fretbuzz misschien

Dat houdt dus in een andere hals erop gooien? Het heeft inderdaad ook veel weg van rammelen.

ShredTallicA
18 september 2009, 20:37
Ik zou eerder aanraden je gitaar te laten afstellen door iemand die er ervaring mee heeft :chicken:

toneblo
18 september 2009, 20:54
ik offer mij belangeloos op, waar woon je?

Hallie
18 september 2009, 22:20
Hahaha:seriousf:

humbucker
19 september 2009, 01:34
Waarschijnlijk zal het wel fretbuzz zijn, kwestie van de hals goed af te stellen (kijk wel eerst even topkam en brug na) of misschien frets vlakken. Zo te zien kan je best even naar een gitaarshop gaan en vragen of ze het voor je doen. Vraag ook even of je even mag kijken wat ze allemaal doen, daar leer je heel wat van bij!

walberg
19 september 2009, 09:51
Ja ik heb de snaren via de brug wat hoger gezet en nu wordt het minder, ik heb even een classic vibes onder handen gehad en die hals voelt ook stukken beter aan, ik ga de hals vervangen.

Midwolda
19 september 2009, 10:02
Een Boston Strat wordt volgens mij meteen meer dan 2x zo duur met een nieuwe hals...

Halzen hoef je niet direct te vervangen, die moet je afstellen. En er zijn nog veel meer dingen die je zelf kunt doen.
Laat het doen door een gitaarzaak, kijk mee, leer een hoop en betaal een paar tientjes.
Of vraag het aan een vriend/kennis die weet hoe zulke dingen gedaan moeten worden.
Of meldt hier even je woonplaats, misschien zit er wel een mede-forummer om de hoek bij jou.

walberg
19 september 2009, 10:09
Een Boston Strat wordt volgens mij meteen meer dan 2x zo duur met een nieuwe hals...

Halzen hoef je niet direct te vervangen, die moet je afstellen. En er zijn nog veel meer dingen die je zelf kunt doen.
Laat het doen door een gitaarzaak, kijk mee, leer een hoop en betaal een paar tientjes.
Of vraag het aan een vriend/kennis die weet hoe zulke dingen gedaan moeten worden.
Of meldt hier even je woonplaats, misschien zit er wel een mede-forummer om de hoek bij jou.

Ja ik neem de gitaar wel even mee naar de plaatselijke gitaarboer. Het is geen pak melk dus het komt niet op een dag.
Ik woon trouwens in Diemen, ik denk dat de meesten hier in het zuiden of oosten van het land zitten. En als ik later in het seizoen wat meer tijd heb in het weekeinde zal ik ook een de cursus in Borger doen.

macwilliams
19 september 2009, 10:20
Ik heb een gitaarstandaard van Boston, prima ding. Zit geen rammeltje aan.

Midwolda
19 september 2009, 10:37
Ja, ik heb er ook geen problemen mee, is toch goed spul hoor:

http://img24.imageshack.us/img24/7162/bostonod.jpg

Hoewel, deze zoemt toch ook wel een beetje... maar rammelen doet-ie niet!

guitarkid
20 september 2009, 09:51
Ik heb een gitaarstandaard van Boston, prima ding. Zit geen rammeltje aan.

Poe, heb jij even mazzel.... ;)

Gr. C.