PDA

View Full Version : Kurt Cobain speelstijl



xSophie
18 september 2009, 16:54
Dit is een vraagje naar aandleiding van een opmerking van een bandlid van me.. ik weet niet echt waar het ondervalt maar ik denk wel onder speeltechniek.

Een tijdje geleden tijdens een bandoefening van de bigband waar ik inzit maakte de bassist een opmerking over een klein riedeltje wat ik speelde om even op te warmen. Hij vroeg of ik Kurt Cobain kende dus ik zo ja... Hij zo: Ja je speelt een beetje als kurt want die had ook van die rare dingetjes in z'n muziek. dus ik zat echt zo van okee.....

Daarom is mijn vraag wat was een beetje de speelstijl van kurt want ik zie niet echt de overeenkomst tussen mijn manier van spelen en die van kurt...

Arvoitus
18 september 2009, 17:34
Wat bedoel je in hemelsnaam met die rare dingetjes in je muziek?

DeiDRagonas
18 september 2009, 17:38
Of zoek op U-buis een aantal filmpjes van hem op.. Dan zie je zelf mss overeenkomsten in je spel?

Ik zou btw niet weten wat er zo specifiek aan Kurt zn speelstijl is. Mss die "rare dingetjes" als het intro van "Come as you are" ofzo?? Toch noem ik dat nou niet perse specifiek voor Kurt Cobain zn stijl. Zn stijl was meer majeur barre akkoorden rammen.

Een eigen sound had ie vanaf Nevermind mss wel enigszins, maar een eigen stijl..? Hm..

My 0.02 eu...

Sterik
18 september 2009, 18:24
hij slaat vaak open snaren aan bij de akkoordwisselingen, voor de rest heeft hij niet echt eigen dingen volgens mij,..

Tho
18 september 2009, 21:05
Volgens mij was het gewoon een openingszin

TimmU
18 september 2009, 21:13
Jup,volgens mij ook. Slotje!

Mathidal
18 september 2009, 23:58
Ik merk dat hij vaak dezelfde akkoorden grijpt (my girl bijvoorbeeld) en daar met aanslag en zijn stem op gaat variëren.

Ik speel smells like teens spirit in een band, en weet je waar ik nog het meeste schrik heb om te falen? Niet tijdens het refrein, niet tijdens de solo, gewoon tijdens de verse, zo eenvoudig dat het gewoon opvalt als het fout is. :soinnocent:

bastiaanvanbeek
19 september 2009, 10:11
kurt cobain gebruikte dissonanten en sloeg z'n noten en akkoorden niet al te precies aan, dus soms een beetje slordig (wat o.a. zijn stijl maakte).
mischien is dat het.....?

JER00N
19 september 2009, 10:37
kurt cobain gebruikte dissonanten en sloeg z'n noten en akkoorden niet al te precies aan, dus soms een beetje slordig (wat o.a. zijn stijl maakte).
mischien is dat het.....?

Oftewel hij bedoelde gewoon dat je er niks van bakt? ;)

xSophie
19 september 2009, 16:55
Oftewel hij bedoelde gewoon dat je er niks van bakt? ;)

Ja dat dacht ik ook... want ik bedoel nirvana is niet echt een muzikaal hoogstandje maar alsnog wel populair geweest enzo

M Kactus
19 september 2009, 18:36
Ja dat dacht ik ook... want ik bedoel nirvana is niet echt een muzikaal hoogstandje maar alsnog wel populair geweest enzo

Ouch, dat doet pijn :) Nee, ze zijn muzikaal véél hoogstaander dan je zou denken, hoor. Stevig, beukend, maar toch stemmig en complexer dan je zou denken. Hij was geen gitaarvirtuoos als Vai, maar muzikaliteit kan in verschillende dingen zitten.
Goed, ik probeer hier niemand te overtuigen, want zoiets kan toch nooit, en het lijkt me niet dat je overtuigd moet worden. Maar het stak toch een beetje dat Nirvana hier wordt afgeschilderd als een soort Milli Vanilli... De gruwel!

Edit: Vergeet ik het nog. Een beetje over zijn speelstijl... Ik zou het ook niet meteen typerend noemen, maar er zitten vaak kleine variaties op een algemeen thema. Variaties in aanslag (die over het algemeen gewoon hard is), open snaren laten doorklinken, een kleine dissonant ergens tussenmoffelen... Meer kan ik zo snel ook niet bedenken. Leunen op de andere muzikanten ? Kortom: Ik denk ook dat hij je wilde versieren ;)

eggen_h
3 oktober 2009, 12:57
ik denk inderdaad dat kurt cobain s'avonds laat met een goed glas rode wijn in zijn lederen fauteuil 'variaties op het thema' zat te bestuderen en te componeren. Waarbij hij zijn inspiratie haalde uit prachtige stukken van onder meer componisten als 'Peer Gynt' , 'Debussy' en 'Rachmaninov'.

haha, kom op man.. zijn speelstijl gaan analyseren?

gewoon fucking hard aanslaan vooral, dat is wat ie doet. En springen, tieren en beuken.

TDZH
14 maart 2010, 21:43
ik denk inderdaad dat kurt cobain s'avonds laat met een goed glas rode wijn in zijn lederen fauteuil 'variaties op het thema' zat te bestuderen en te componeren. Waarbij hij zijn inspiratie haalde uit prachtige stukken van onder meer componisten als 'Peer Gynt' , 'Debussy' en 'Rachmaninov'.

haha, kom op man.. zijn speelstijl gaan analyseren?

gewoon fucking hard aanslaan vooral, dat is wat ie doet. En springen, tieren en beuken.

Zoals ik het zelf maar al te graag zie:seriousf: