PDA

View Full Version : 16 Ohm speaker aanpassen naar 8 Ohm met parallele weerstand?



Hout
18 september 2009, 15:13
Mogge!

Ik heb een 16 Ohm speaker (red fang) liggen die ik in een combo wil gebruiken van 8 Ohm (princeton reverb reissue). Als ik tussen de extra plus en min polen van de speaker een 16 OHm weerstand zet van een gelijk wattage als de speaker, heb ik een 8 Ohm speaker van hetzelfde wattage, toch?

Dan kan ik hem volgens mij op de andere polen van de speaker aansluiten als ware het een 8 Ohm... is ie tenminste gematched.

(Ik heb de topics over unmatched speakers gelezen, maar vind dit wel zo zeker, en hoeveel kost nou een weerstandje?!?!)

BVD
Gr
Hout

Chris Winsemius
18 september 2009, 15:18
15 ohm weerstand van wat meer dan het halve vermogen van je amp: aantal euro's. Met deze methode wordt de helft v/h vermogen "weggevroten" wat voor subtiele volume-vermindering 'n plus zou kunnen zijn.

Wat voor amp is het trouwens? Bij redelijk wat amps zal er met 'n mismatch naar boven weinig misgaan.

Hout
18 september 2009, 15:40
Ik heb hem nog niet, maar ik zit wel aardig te gassen. Het gaat om een fender princeton reverb reissue (8ohm), en ik heb al een eminence red fang 16 ohm, 12 inch. Dat lijkt me wel een aardige combi;)

Dus als ik het goed begrijp stel je een weerstand van 15 ohm voor van meer dan 7,5 watt voor. Wat kost zo'n weerstandje denk je?

Ik ga hem met name thuis gebruiken, dus minder volume is een bijkomend voordeel!

Gr
Hout

Plant
18 september 2009, 15:58
15 ohm weerstand van wat meer dan het halve vermogen van je amp: aantal euro's. Met deze methode wordt de helft v/h vermogen "weggevroten" wat voor subtiele volume-vermindering 'n plus zou kunnen zijn.

Wat voor amp is het trouwens? Bij redelijk wat amps zal er met 'n mismatch naar boven weinig misgaan.

De weerstand zorgt er alleen maar voor dat je amp de belasting blijft zien. Aan het geluid (volume) doet het niks.

Als je alleen de 16 Ohm speker aansluit, hou je de helft van het versterkervermogen over (scheelt maar 3 dB hoor, dus merken zul je dat nauwelijks). Als je wel een (groot) volumeverschil hoort zal dat eerder liggen aan een ander rendement van de speaker. Het geluid kan uiteindelijk zelfs harder zijn.

Als je een weerstand parallel zet wordt daar de andere helft van het vermogen in omgezet in warmte. Een kacheltje dus.

Ik zou alleen de speaker aansluiten. Die mismatch maakt niks kapot. Andersom (8 Ohm speaker op een 16 Ohm output) zou je wel een probleem krijgen omdat je de versterker overbelast.

Hout
18 september 2009, 16:04
Ik hoop dat ik niet een oude topic de wereld in schop, maar de conclusie van wat ik al gevonden had voor een buizenversterker, is dat het ohmage van speaker gelijk of lager moet zijn dan dat van de versterker. Vandaar dat ik hem wel gewoon wil matchen...
Zie eerder:
http://gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=669114&postcount=130

Gr
Hout

bert k
18 september 2009, 16:10
Nee, vooral niet lager dan de amp. Hoger kan wel, bij transistoramps, maar bij buizenbakken zou ik echt gaan voor een goeie match.
Monteer die weerstand wel op een koelplaat, hij wordt f&^*cking heet.

DeiDRagonas
18 september 2009, 16:49
"Bij BUIZENVERSTERKERS moet de totale impedantie LAGER zijn dan de impedantie van de speakeruitgang van de versterker."

Deze uitspraak in de geposte link klopt niet volgens mij.. De totale impedantie v/d speakers moet altijd MINIMAAL het aangegeven Ohmage v/d uitgang zijn, nooit lager! Een hogere impedantie is geen probleem.

Ook zou ik in dit geval zeker geen weerstandje monteren ivm de warmte die hierbij vrijkomt. "If it ain't broken don't fix it!!!" Die speaker kan je zonder enig probleem monteren in die amp, waarom zou je dan gaan pielen met weerstandjes??? Ik zie de logica niet hoor.

Dei.

Chris Winsemius
18 september 2009, 17:00
De weerstand zorgt er alleen maar voor dat je amp de belasting blijft zien. Aan het geluid (volume) doet het niks.



Helft v/d output gaat naar 'n "soak" en niet naar 'n speaker die het ingevoerde vermogen naar geluid om kan zetten, dus rendementsverlies.

Frits van Mourik
18 september 2009, 17:04
Nee, vooral niet lager dan de amp. Hoger kan wel, bij transistoramps, maar bij buizenbakken zou ik echt gaan voor een goeie match.
Monteer die weerstand wel op een koelplaat, hij wordt f&^*cking heet.

Valt zat mee, hoor!
Heer Hout zou met z'n Princeton kontinu voluit moeten spelen, om zo'n 7 à 8 watt in de weerstand op te stoken.
Met een 10-wattertje zit 'ie bèst; bij gemiddeld gebruik wordt de weerstand hooguit lauw...

Plant
18 september 2009, 17:18
Helft v/d output gaat naar 'n "soak" en niet naar 'n speaker die het ingevoerde vermogen naar geluid om kan zetten, dus rendementsverlies.

Mjààh, beetje dom ja :soinnocent: Zeker als ik in de zin erna schrijf dat het 3 dB scheelt.
't is vrijdagmiddag hè? Dan is niet alles meer zo helder.

Chris Winsemius
18 september 2009, 17:26
Mjààh, beetje dom ja :soinnocent: Zeker als ik in de zin erna schrijf dat het 3 dB scheelt.
't is vrijdagmiddag hè? Dan is niet alles meer zo helder.

Ok!!!!

Hier ook vrijdagmiddag en helemaal onder invloed van soldeerdampen en drang naar weekend ;)

FIJN WEEKEND!!!

Hout
18 september 2009, 18:08
Bedankt voor de tips! We kunnen weer met een gerust hart doorgassen...

Gr
Hout
:ok: