PDA

View Full Version : Gitaar Afstellen



art|saves
2 april 2003, 22:55
Ik zou graag mijn gitaar laten afstellen door iemand die het kan. Ik zoek een winkel in amsterdam iemand tips ervaring?

pimmetje
3 april 2003, 00:25
Ik weet niemand in A'dam die dat doet, dus eigenlijk is dit een kut-post, maar toch... DOE 'T ZELF!

Serieus... meestal als je een gitaar wegbrengt naar een of andere gitaarboer, dan stelt hij 'm af zoals 't in de boekjes staat... dus een beetje gemiddeld. Als je wat beter weet wat je wilt, dan kan je daar wel wat aan bijsturen.

Als je echter gewoon zelf leert dat ding een beetje bij te houden, dan kan je voortaan experimenteren en zo dus zoeken wat jij 't fijnst vindt spelen en klinken. Met wat zoekwerk hier op 't forum moet je wel wat artikelen hierover vinden (moretel heeft bijvoorbeeld een rits op z'n site staan).

Het is echt gewoon een kwestie van een paar stukjes gereedschap (geen enorm dure dingen), een beetje leeswerk, wat geduld en een beetje precies kunnen werken.

urezna
3 april 2003, 08:27
De vraag is natuurlijk ook:
WAT wil je afgesteld hebben? Er is best veel dat je zelf kunt doen, veel dingen kun je zelf, door logisch na te denken over wat je doet...

art|saves
3 april 2003, 13:51
ik wil gewoon action,intonatie en hals laten afstellen. Zelf durf ik het niet aan de hals af te stellen en dat is wel nodig. Op de g snaar slaat de snaar dood in een open aanslag.

pimmetje
3 april 2003, 14:07
Hals afstellen is idd een beetje eng de eerste keer. Maar als je voldoende hebt gelezen en 't gewoon voorzichtig doet, merk je al snel dat er eigenijk helemaal niets engs aan is.

Intonatie is iets dat je natuurlijk altijd zelf moet kunnen regelen. Iedere keer dat je er nieuwe snaren op zet, zal dit nodig zijn (niet direct na het opzetten doen... eerst ff de snaren een klein beetje laten wennen en inspelen).

Zadeltjes is ook iets dat je gewoon leert door zelf te klooien...

Ik neem aan dat je de juiste schroevendraaiers, dopsleuteltjes en/of imbusjes wel hebt voor de brug en(/of) zadels en hals. Koop dan een setje voelermaten voor een paar euro en besteedt de rest van 't geld voortaan aan leukere of nuttiger dingen.

art|saves
3 april 2003, 15:41
Ik heb zelf geen documentatie hierover heb je misschien wat linkjes voor mij.

alvast bedankt

termopain
3 april 2003, 19:43
Gitaar moet je gewoon zelf afstellen als je een beetje voorzichtig doet kan er niets fout gaan.
Je kijkt over de hals en dan zie je wel of hij te hol staat of te recht.
Meestal als hij te recht staat loopt hij aan (hoeft niet)
Als je de trekstang in de hals aandraait als een gewone schroef dus rechtsom
trekt hij de hals iets krom je moet GEEN hele slagen draaien! maar bv een kwart
Wil je hem rechte hebben dan draai je linksom.
niet alle trekstangen kunnen de hals recht trekken wat je dan doet is je draait hem wat losser en je wacht een paar dagen door de warmte in je kamer kan hij weer recht trekken als je het rustig doet kan er weinig mis gaan succes en durf je het niet aan laat je het doen en kijk je het gewoon af :wink:

moretel
4 april 2003, 09:38
Op 2003-04-03 15:41, schreef art|saves:
Ik heb zelf geen documentatie hierover heb je misschien wat linkjes voor mij.
alvast bedankt


Zoals Pimmetje al zei staan er op mijn site een aantal oude tijdschrift artikeltjes die je goed op weg helpen. (klik op het huisje van mijn profiel).
Neem de eerste keer rustig de tijd, een middag of avond en niet een uurtje om alles goed door te nemen, favoriete muziekje op en je hebt jezelf geld uitgespaard maar nog beter, meer kennis van je instrument en dat komt op termijn altijd terug in je geluid.

moretel
4 april 2003, 09:42
Op 2003-04-03 19:43, schreef termopain:
Gitaar moet je gewoon zelf afstellen als je een beetje voorzichtig doet kan er niets fout gaan.
Je kijkt over de hals en dan zie je wel of hij te hol staat of te recht.
Meestal als hij te recht staat loopt hij aan (hoeft niet)
Als je de trekstang in de hals aandraait als een gewone schroef dus rechtsom
trekt hij de hals iets krom je moet GEEN hele slagen draaien! maar bv een kwart
Wil je hem rechte hebben dan draai je linksom.
niet alle trekstangen kunnen de hals recht trekken wat je dan doet is je draait hem wat losser en je wacht een paar dagen door de warmte in je kamer kan hij weer recht trekken als je het rustig doet kan er weinig mis gaan succes en durf je het niet aan laat je het doen en kijk je het gewoon af :wink:


Het is precies andersom !

Casey
4 april 2003, 11:12
Niet alle gitaren hebben een standaard trekstang dus bij sommige is het andersom of zelfs met 2 trekstangen (o.a. Rickenbacker) , dat moet je dus wel weten voordat je gaat draaien of test het door een heel klein beetje te draaien en de verandering in snaarhoogte daarna te meten als je niet zeker bent .
Intoneren doe ik niet na elke snaarwisseling tenzij ik dikkere of dunnere snaren er op pleur . .
Een goed boek kopen lijkt me wel handig voordat je zelf als leek gaat beginnen .

art|saves
4 april 2003, 13:57
bedankt voor de artikels ik ga ze eens goed doornemen. Zelf heb ik een gibson les paul dus klopt de trekstang post?

pimmetje
4 april 2003, 14:34
Op de Gibson-site staat ook wel wat:
http://www.gibson.com/pure/exchange/tech.html
http://www.gibson.com/relations/columns.html
http://www.gibson.com/magazines/amplifier/1997/10/tipfile.html

Die laatste is voor jou nu wel interessant... die gaat over hals, zadels en intonatie. Bedenk je wel dat die afstanden die worden genoemd standaard zijn... 't betekent dus niet dat die afstellingen voor JOU ook 't beste zijn. Ze zijn alvast wel een goed uitgangspunt om vanuit te gaan experimenteren met de afstellingen.

JackDanielz
4 april 2003, 16:41
hey mortel

Hoe draai jij een schroef aan?????
als je de trekstang aandraait trekt de hals krom of je moet engels schroefdraad hebben maar dat ken ik niet ghehehe
Als je de trekstang aandraait dus rechtsom is de afstand van de stang korter dus gaat de hals krom of hol staan!!! :smile:

greetzz j d

art|saves
4 april 2003, 19:35
Op 2003-04-04 14:34, schreef pimmetje:
Op de Gibson-site staat ook wel wat:
http://www.gibson.com/pure/exchange/tech.html
http://www.gibson.com/relations/columns.html
http://www.gibson.com/magazines/amplifier/1997/10/tipfile.html

Die laatste is voor jou nu wel interessant... die gaat over hals, zadels en intonatie. Bedenk je wel dat die afstanden die worden genoemd standaard zijn... 't betekent dus niet dat die afstellingen voor JOU ook 't beste zijn. Ze zijn alvast wel een goed uitgangspunt om vanuit te gaan experimenteren met de afstellingen.



Hee pimmetje bedankt voor de informatie. Idd in het laatste linkje staat heel goed beschreven wat je moet doen. Ik ga dit weekend het uitproberen want ik wordt gek van mijn g-snaar irritante frettbuzz.

later
Tom

art|saves
5 april 2003, 16:49
Ik heb gitaar vandaag afgesteld!.
Eerst heb ik de trekstang wat boller gezet zodat de gsnaar niet meer buzzed in een open aanslag. Vervolgens heb ik de actie verlaagt zoals een standaard gibson staat afgesteld volgens het laatste linkje. Daarnaast was de intonatie zo goed als goed alleen de b snaar stond iets verkeerd.
Me gitaar heeft nu geen frettbuzz meer op de gsnaar en de aktie is wat lager geworden.
Dit heeft me zo'n 40 euro bespaard en ik kan het nu zelf! THANKS!

Hitpoint
5 april 2003, 19:59
En hoe zit dat dan met je electronica? Hoe kijk je dat na? Alles doormeten en contactpunten controleren??

sash
5 april 2003, 20:20
Als het werkt hoef je toch niets door te meten? Als er wat fout zit in je gitaar merk je dat vanzelf wel.

art|saves
5 april 2003, 21:11
Idd er is geen rede om die dingen na te kijken het gaat om speelbaarheid en mijn gitaar is een jaar oud dus alles werkt oke.
Zelf zou ik niet weten hoe ik electronica kan testen het doet het of niet.

Swan
5 april 2003, 22:04
misschien door erop te spelen

Anders Destium
5 april 2003, 22:18
Vooral door er ook nog op dat moment naar te luisteren, als je alleen op een gitaar speelt schiet je er nog niets mee op als je je oren niet gebruikt :razz:

moretel
5 april 2003, 22:32
Op 2003-04-04 16:41, schreef JackDanielz:
hey mortel

Hoe draai jij een schroef aan?????
als je de trekstang aandraait trekt de hals krom of je moet engels schroefdraad hebben maar dat ken ik niet ghehehe
Als je de trekstang aandraait dus rechtsom is de afstand van de stang korter dus gaat de hals krom of hol staan!!! :smile:
greetzz j d


Dat zie je niet helemaal goed.

Als er geen spanning op de hals staat trekken de snaren de hals krom.
Als je b.v. als SRV een setje 13 erop zet gaat ie zo krom als een hoepel staan, door nu de schroef en dus de spanning op de stelpen te vergroten trek je de boel weer recht. Lees de artikeltjes er maar op na want ik heb deze wijsheid ook hieruit gehaald.
En gewoon geprobeerd dan zie je dat zoals ik vertel goed is.

JackDanielz
6 april 2003, 02:42
klopt wat je zegt!! alleen welke kant draai je de schroef nu op??? om hem recht te krijgen met een setje 013 snaren??

Ohzoso
6 april 2003, 10:50
Op 2003-04-06 02:42, schreef JackDanielz:
klopt wat je zegt!! alleen welke kant draai je de schroef nu op??? om hem recht te krijgen met een setje 013 snaren??

tegen de klok in is voor een bolle afstelling.Met de klok mee is voor een holle afstelling.NOTE:doe dit telkens met een KWARTSLAG en niet meer.Denk eraan dat je een trekstang ook kapot kan draaien!Ter controle:linker wijsvinger op de 1e positie en rechter wijsvinger op 12e positie van dezelfde snaar houden.De afstand snaar-neck moet dan op 7e-9e positie ongeveer 3 mm groot zijn.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ohzoso op 2003-04-06 10:52 ]</font>

moretel
6 april 2003, 11:58
Heren, echt onzin,

met een snaardikte van 13 die de hals kromtrekt dan moet je de stelpen AANDRAAIEN (rechtsom, met de klok mee !!!!!!)
om de boel weer in het gareel te krijgen.

En als je afstelt op 3 mm dan klopt het ook niet helemaal, dan heb je een soort pijl en boog.

Lees nou eerst eens die artikeltjes want daar staat het allemaal correct in.
Ik hou ermee op om het uit te leggen.

JackDanielz
6 april 2003, 14:48
zoals ik al zei trekstang naar RECHTS draaien voor een holle afstelling (hals gaat krom staan)
of mijn Gibson Les Paul heeft het verkeerde schroefdraad anders weet ik het ook niet!

moretel
7 april 2003, 10:29
Ik ook niet.
Mar als je dan lingsom draait zet je dan meer spanning op de hals ?

JackDanielz
7 april 2003, 18:07
hey hallo

ja als je de stelschroef linksom draait komt er minder spannig op de hals omdat je de trekstang dan zegmaar iets langer maakt.
Er zijn ook trekstangen die 2 kanten op drukken. zodat je de hals krom kunt zetten of helemaal vlak.
De meeste gitaren hebben dit niet als je hals dan te krom is moet je de spanning er afdraaien en een paar dagen wachten dan heb je kans dat hij weer wat rechte gaat staan.
Maar ik weer zeker als je de schroef rechtsom draait dat de hals dan hol gaat staan, draai er nooit teveel aan in het begin je kunt er je gitaar mee slopen!!

groeten Jackdanielzz

niels_r
7 april 2003, 19:04
Op 2003-04-06 10:50, schreef Ohzoso:
...Ter controle:linker wijsvinger op de 1e positie en rechter wijsvinger op 12e positie van dezelfde snaar houden.De afstand snaar-neck moet dan op 7e-9e positie ongeveer 3 mm groot zijn.


Ik weet niet hoe jij je gitaar afgesteld hebt.. als je er 3 mm tussen hebt zitten zuigt je afstelling in ieder geval enorm. Luister nu maar gewoon naar moretel, want hij heeft het gewoon goed!

JackDanielz
7 april 2003, 19:22
hey hallo

ik heb ik weet niet hoeveel gitaren met floyd-rose en vaste bruggen.
en je wil mij vertellen hoe ik een gitaar af moet stellen?? ik geef het op!!!!
mijn gitaren zullen allemaal wel zuigen
1 ding weet ik wel ik laat ze niet bij jullie afstellen :smile:

greetzz

hoofd
7 april 2003, 19:25
Hey jackdanielzzz, ff offtopic hoor, maar ik zag dat je weer een ESP hebt aangeboden op gitaarmarkt, en er dit keer extra duidelijk bij hebt gezet GEEN LTD!!! :wink:

JackDanielz
7 april 2003, 19:40
hey
ja ik heb er een aantal te koop
wie weet is het wel een ltd ssttt niets zeggen. ik ben niet bang voor reacties
ik vind het erg leuk. kijk er nu al naar uit wat er nu weer gaat komen mzzl

greetzz the mummy
:smile:

moretel
7 april 2003, 22:39
Zeg jack, weet jij het verschil tussen links en rechts ?
Lijkt een gekke opmerking maar ik heb een vriend en als je daarbij in de auto zit en je zegt hier linksaf gaat ie rechts en als je dan zegt je gaat verkeerd zegt ie ik ga toch linksaf terwijl die naar rechts gaat. Hij heeft nu een R en L op zijn stuur staan :grin:

Als hij een gitaar afstelt vrees ik ook allerlei spraakverwarringen.
.

JackDanielz
8 april 2003, 00:06
hey

een schroef draai je naar rechts vast net zoals b.v dop op een fles.
dus spanning zetten op een trekstang doe je naar rechts. uitzondering van een trekstang die 2 kanten op kan (drukken)
greetzz
p.s je hebt r en l verkeerd staan het is l en r

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jackdanielz op 2003-04-08 00:07 ]</font>

moretel
8 april 2003, 09:16
L en R , R en L zijn allebei hetzelfde toch?

Als ik er een stuurtje bij had getekend zou dat correct zijn.

Ik heb gister nog even aan mijn gitaren gedraaid en alle gaan bij rechtsom de snaren flink kletteren omdat de hals dan rechter gaat staan (lees boller, minddr hol etc.)

Laten we maar stoppen met het advies om de hals goed de gaten te houden hoe die reageert bij het draaien zowel links als rechtsom.

Ohzoso
8 april 2003, 09:40
jullie zoeken t je maar uit! In elk geval mijn advies aan de leken:ga niet zelf aan de hals liggen stellen als je dr geen verstand van hebt maar laat dit door n vakman doen.Uiteindelijk is dit speelgoed al duur genoeg!

art|saves
8 april 2003, 13:43
Op 2003-04-08 09:40, schreef Ohzoso:
jullie zoeken t je maar uit! In elk geval mijn advies aan de leken:ga niet zelf aan de hals liggen stellen als je dr geen verstand van hebt maar laat dit door n vakman doen.Uiteindelijk is dit speelgoed al duur genoeg!

Oke het is eng de eerste keer maar er kan weinig fout gaan als je niet als een aap aan de trekstang gaat draaien. Lees een van de links die pimmetje gepost heeft eens door dan zie je dat het allemaal wel meevalt. De vakman doet niets meer dan wat er in die linkjes staat dus bespaar je geld en spaar voor een nieuwe gitaar.

Soulflyhigh
8 april 2003, 14:13
Op 2003-04-07 19:25, schreef mtlhead:
Hey jackdanielzzz, ff offtopic hoor, maar ik zag dat je weer een ESP hebt aangeboden op gitaarmarkt, en er dit keer extra duidelijk bij hebt gezet GEEN LTD!!! :wink:

Mwahhaha :smile:

jules
8 april 2003, 14:23
dat is raar normaal zet je de hals toch holler als je last hebt van fretbuzz of niet ?

jules
8 april 2003, 14:31
ja wat is het nou als ik tegen de klok in draai dus naar links gaat de hals krommer staan en als ik met de klok mee draai dan word de hals toch rechter of niet ???

Ohzoso
8 april 2003, 15:52
I LOVE THIS TOPIC!!!:)

JackDanielz
8 april 2003, 17:06
Hallo

Als je de trekstang afstand kleiner maakt gaat hij dan recht of krom staan????
Volgens mij gaat hij dan krom staan of hol
Want je maakt de stang zegmaar kleiner.
Dus als je snaren aanlopen moet je hem hol zetten dit hoeft niet! maar ik hou er over op je kunt het het beste laten doen als je het niet aan zou durven.

greetzz jack

moretel
8 april 2003, 17:47
Ik hou er nog niet over op,
heb net De Gitaar van Ralph Denver doorgebladerd en daar staat het zoals ik zei.
De trekstang dient om zeg maar tegengas te geven aan de snaren die er net als in een boog de neiging hebben om de boel krom te trekken, in de boog gewenst en op de gitaar met mate.

Neem een pijl en boog en stop een stang in de boog, wat gebeurt er als je hem korter maakt ? en wat als je hem langer maakt ?
Met logisch denken kom je er ook.

Ik zal dat andere verwarring scheppende artikel dan ook van de site verwijderen.
De foute dus die rechtsom draait voor het holler worden.

Holbollinksrechts, tis jammer dat carnaval al is geweest anders had ik er een nummertje van gemaakt :smile:

JackDanielz
8 april 2003, 18:52
hey hey

1 ding vergeet je dat hout werkt door warmte en kou dus als je hals dan rechter gaat staan is de spannig niet goed dan draai je de schroef naar rechts!!!!!! om hem holle te krijgen
Leuk voorbeeld van de pijl en boog als je de boog aan gaat spannen is hij krom
Dus stel je voor det het touw van de pijl en boog de stelschroef is dan maak je het touw dus korter dan gaat hij krom staan
Haal je het touw weg hou je een recht stukje hout over of heb ik het nu weer mis
Zo moet je het ook zien met de schroef als je een schroef in het hout zal draaien draai je rechtsom dan gaat de schroef in het hout afstand is dan klein en de hals gaat krom staan

greetzz jack

moretel
8 april 2003, 20:46
Je hebt het mis,

nu zijn er de volgende mogelijkheden :

Of je fles Jack Daniels is ondertussen leeg
of je bent gewoon dom
of je zit me in de maling te nemen

Haal maar lekker de snaar van de boog en haal dan ook de snaren van je gitaar en vervang die door een trekstang.

pimmetje
8 april 2003, 21:14
Ik geloof dat mr Daniels niet graag z'n ongelijk toegeeft. Ik wilde met z'n gitarenverhaal nog best een eind met 'm meegaan... 't kan per gitaar best verschillen. Iedere regel heeft z'n uitzonderingen en over 't aantal daarvan valt in dit geval te twisten.

De manier waarop hij echter met de boog-analogie aan de slag ging, maakt de rest van 't betoog van die vierkante fles wel heel ongeloofwaardig.

... En daarbij liegt hij zich te barsten over gitaren die hij verkoopt :grin:.

JackDanielz
9 april 2003, 00:06
okee het is leuk geweest ik doe het op mijn manier.
ow ja pimmetje wat weet jij van mijn gitaren?? lullo ik heb er meer dan jullie bijelkaar
Ga gewoon lekker naar de guitar winkel als je hem af wilt stellen en vraag het dan niet


don't like my i q fuh-q

greetzz jackdanielzzzzzzzz

alhambra
9 april 2003, 09:14
Helaas helaas jack je hebt maar aan 1 ding gelijk en dat is dat Pim een lullo is maar dat is oud nieuws en daar hebben we jouw niet voor nodig.
Trouwens wat loop je nu te zeuren over "Ga gewoon lekker naar de guitar winkel als je hem af wilt stellen en vraag het dan niet" volgens mij vroegen Pim en Moretel er helemaal niet na.
Verder is het erg fin voor je dat je zoveel gitaren hebt maar wat heb je eraan als je ze allemaal verkeerd afsteld en je niemand kan vinden om met je te spelen, tenminste ik kan me niet voorstellen dat iemand met jouw instelling ook maar iemand kan vinden die dat wil.

Verder is het me nu wel duidelijk waar ESP voor staat.

Extreme Sick Person.

Barret Wallace
10 april 2003, 11:27
Op 2003-04-09 09:14, schreef alhambra:


Verder is het me nu wel duidelijk waar ESP voor staat.

Extreme Sick Person.


HAHAHAHA :lol:

TCDH
24 mei 2011, 10:04
Als ik dan ook nog ten overvloede wat mag toevoegen:

voor het vastdraaien van schroeven geld in het algemeen: 'Lefty loosy righty tighty'.

Als men een truss-rod aandraait naar rechts dan vergroot deze de spanning in tegenovergestelde richting als waarin de snaren spanning uitoefenen. als je naar links draait verlaag je deze spanning waardoor de snaren de hals nu meer naar zich toe kunnen trekken.
de 'juiste' afstelling is een balans in snaarhoogte bij de topkam, hoogte van de brug, en de kromming van de hals.

Dit was ook de strekking van de meeste tips maar dat was ondertussen niet meer te volgen door alle bomen in het bos.

Voor het afstellen zelf geld zoals voor zoveel dingen in het leven: niet moeilijk 'just do it'

P.S. Voor de mensen die toch nog een afsteller zoeken in amsterdam e.o.:

- fernsguitars.nl te A'dam (afstellen €45,-)
- alphenaar muziek te Haarlem (vrijbl. offerte)
- gitaargarage.nl te A'dam (afstellen €25,-)
die laatste ga ik zelf binnenkort heen dan zal ik meteen laten weten of 't wat is...

Allen zijn profs heb ik begrepen...

Bert Gitaar
24 mei 2011, 10:16
Als ik dan ook nog ten overvloede wat mag toevoegen

Nou, dat is gelukt op een topic met laatste datum 10-04-2003
Ik denk best wel dat ze er blij mee zullen zijn. Na 8 jaar...............

Kingfisher
24 mei 2011, 10:22
http://i5.photobucket.com/albums/y179/fatmanstratman/Stuff/ZombieThread.jpg

arnoldtims
24 mei 2011, 10:37
Die 3 millimeter moet 0.3 zijn hoop ik want anders stel ik mijn hals veel te plat.
Daar zit echt geen 3millimeter tussen hoor. een beetje fretbuzz vind ik niet erg, ik houd gewoon van een lekker licht spelende gitaar en dat lukt niet met 3millimeter

Bert Gitaar
24 mei 2011, 11:10
http://i5.photobucket.com/albums/y179/fatmanstratman/Stuff/ZombieThread.jpg

Inderdaad er komt geen einde aan zo.
Dit moet een van de allereerste topics zijn.

(hoe kan dit nu vinden of openen als pag. 1525 niet verder terug gaan dan 17-03-2004)

De V
24 mei 2011, 11:41
(hoe kan dit nu vinden of openen als pag. 1525 niet verder terug gaan dan 17-03-2004)
De zoekmachine hee. ;)

Men voegen nog een beetje 'kennis van zaken' toe, wat 'drang om te reageren', een vleugje onoplettendheid en tada!
Men hebbe één bump. ;)

arnoldtims
24 mei 2011, 16:00
De zoekmachine hee. ;)

Men voegen nog een beetje 'kennis van zaken' toe, wat 'drang om te reageren', een vleugje onoplettendheid en tada!
Men hebbe één bump. ;)

Dam precies zoals jij zegt. ik heb verdorie een reactie gegeven op en post uit 2003.
Zal dan wel geen reactie terug krijgen lol

Ronald.ZaZ
24 mei 2011, 16:17
0 Vrienden
JackDanielz heeft nog geen vrienden gemaakt

whehehe

Bert Gitaar
24 mei 2011, 16:20
0 Vrienden
JackDanielz heeft nog geen vrienden gemaakt

whehehe

Zitten we hier op hyves ofzo?

Fiendish
24 mei 2011, 16:27
Als ik dan ook nog ten overvloede wat mag toevoegen:

voor het vastdraaien van schroeven geld in het algemeen: 'Lefty loosy righty tighty'.

Als men een truss-rod aandraait naar rechts dan vergroot deze de spanning in tegenovergestelde richting als waarin de snaren spanning uitoefenen. als je naar links draait verlaag je deze spanning waardoor de snaren de hals nu meer naar zich toe kunnen trekken.
de 'juiste' afstelling is een balans in snaarhoogte bij de topkam, hoogte van de brug, en de kromming van de hals.

Dit was ook de strekking van de meeste tips maar dat was ondertussen niet meer te volgen door alle bomen in het bos.

Voor het afstellen zelf geld zoals voor zoveel dingen in het leven: niet moeilijk 'just do it'

P.S. Voor de mensen die toch nog een afsteller zoeken in amsterdam e.o.:

- fernsguitars.nl te A'dam (afstellen €45,-)
- alphenaar muziek te Haarlem (vrijbl. offerte)
- gitaargarage.nl te A'dam (afstellen €25,-)
die laatste ga ik zelf binnenkort heen dan zal ik meteen laten weten of 't wat is...

Allen zijn profs heb ik begrepen...

Thread necromancy +3 :seriousf: