PDA

View Full Version : Welke budget Les Paul beter ?



Brewskie
18 september 2009, 12:05
Ik ben benieuwd welke budget Les Paul jullie beter vinden. Op basis van specificaties, afwerking, of geluid.


Tokai Love Rock ALS48
http://www.tokai-guitars.co.uk/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=111&category_id=16&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=31
BODY Alder With Maple Cap, Maple Veneer Flamed Top or Quilted Top
NECK Canadian Maple Set-Neck
FINGERBOARD Rosewood
FRETS 22F
BRIDGE LS-VBK Bridge / LS-VTK Tailpiece
INLAY Dish
PICKUPS PAF-Vintage MK4~2
CONTROLS 2V.,2T., 3way Toggle SW
COLOUR CS,VF,BS,SR,SBL, STB,BB,GT

Vintage V100
http://www.jhs.co.uk/vintageelectric/v100tsb_05.jpg
Vintage V100 Series
Body: Mahogany
Top: V100CS Flame Maple
Neck: Mahogany – Set Neck
Fingerboard: Rosewood
Scale: 24.75"/ 628mm
Frets: 22
Neck Inlays: Pearloid Crown
Tuners: Wilkinson® Deluxe WJ44 Chrome (GT/ CS) Gold (TSB/ BB/ WR/ GDL)
Bridge: Tune-O-Matic
Pickups: V100TSB/BB/CS Wilkinson® Double Coil x 2 (N) MWVC (B)MWVC
V100GT Wilkinson® Stacked Ceramic x 2 (N) W90SK (B)W90SK V100WR Wilkinson® Mini Double Coil x 2 (N) WMC301 (B)WMC301
Hardware: Chrome (GT/ CS) Gold (TSB/ BB/ WR/ GDL)
Controls: 2 x Volume/ 2 x Tone/ 3-Way Toggle

Groet,
Brew

mrweird
18 september 2009, 12:10
Moeilijke keus.. Ik zou beide gaan proberen in een winkel als ik jouw was..
Kees Dee heeft ze allebei staan volgens mij bv.

lindstrom
18 september 2009, 12:10
Ik kies voor de Tokai, is kwa bespeelbaarheid net even beter en fijner afgewerkt.

Heb beide gitaren thuis gehad.

MarkV
18 september 2009, 12:11
Ik ben benieuwd welke budget Les Paul jullie beter vinden. Op basis van specificaties, afwerking, of geluid.


Tokai Love Rock ALS48
http://www.tokai-guitars.co.uk/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=111&category_id=16&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=31
BODY Alder With Maple Cap, Maple Veneer Flamed Top or Quilted Top
NECK Canadian Maple Set-Neck
FINGERBOARD Rosewood
FRETS 22F
BRIDGE LS-VBK Bridge / LS-VTK Tailpiece
INLAY Dish
PICKUPS PAF-Vintage MK4~2
CONTROLS 2V.,2T., 3way Toggle SW
COLOUR CS,VF,BS,SR,SBL, STB,BB,GT

Vintage V100
http://www.jhs.co.uk/vintageelectric/v100tsb_05.jpg
Vintage V100 Series
Body: Mahogany
Top: V100CS Flame Maple
Neck: Mahogany – Set Neck
Fingerboard: Rosewood
Scale: 24.75"/ 628mm
Frets: 22
Neck Inlays: Pearloid Crown
Tuners: Wilkinson® Deluxe WJ44 Chrome (GT/ CS) Gold (TSB/ BB/ WR/ GDL)
Bridge: Tune-O-Matic
Pickups: V100TSB/BB/CS Wilkinson® Double Coil x 2 (N) MWVC (B)MWVC
V100GT Wilkinson® Stacked Ceramic x 2 (N) W90SK (B)W90SK V100WR Wilkinson® Mini Double Coil x 2 (N) WMC301 (B)WMC301
Hardware: Chrome (GT/ CS) Gold (TSB/ BB/ WR/ GDL)
Controls: 2 x Volume/ 2 x Tone/ 3-Way Toggle

Groet,
Brew

Ik heb op geen van beide gespeeld, maar de Vintage heeft een Mahonie body ipv Alder bij de Tokai. Voor een LP is Mahonie toch wel aan te raden.

Nicks
18 september 2009, 12:12
Tokai heb ik persoonlijk totaal geen ervaring mee, Vintage gitaren zijn iig prima gitaren. En gezien Vintage ook laat zien waar ze de hardware vandaan halen gaat bij mij daar in eerste instantie de voorkeur naar (hoewel dit hoogstwaarschijnlijk ook een wij van WC-eend zal zijn. Het zou me niets verbazen als Vintage gewoon bij Wilkinson hoort).

Maar goed, het enige juiste advies is:
Probeer ze uit, desnoods in een plaatselijke winkel. Elk merk heeft rotte appels.

Ibanez666
18 september 2009, 12:24
Ik vind de Tokai in ieder geval een stuk mooier.

geert1976
18 september 2009, 12:28
Zou toch ook een Epi Les Paul proberen als ik jouw was:ok:

Kakihara
18 september 2009, 12:28
Afgaand op de specs lijkt de Vintage meer waar voor je geld te bieden, al is het mij nogal onduidelijk wat de Aziaten tegenwoordig allemaal onder mahonie verstaan. (Vroeger was het nogal vaak nato, tegenwoordig schijnt meranti vooral in trek te zijn)
Elzen hoeft niet noodzakelijk slecht te zijn voor een LP. Gewoon allebei eens proberen en zelf je gedacht opmaken.

macwilliams
18 september 2009, 12:29
De tokai is wel okay, ziet er beter uit maat de elementen klinken wat wolliger dan die van de vintage.
Tenminste bij de exemplaren dat ik vasthield in de winkel.

geert1976
18 september 2009, 12:31
Afgaand op de specs lijkt de Vintage meer waar voor je geld te bieden, al is het mij nogal onduidelijk wat de Aziaten tegenwoordig allemaal onder mahonie verstaan. (Vroeger was het nogal vaak nato, tegenwoordig schijnt meranti vooral in trek te zijn)
Elzen hoeft niet noodzakelijk slecht te zijn voor een LP. Gewoon allebei eens proberen en zelf je gedacht opmaken.

Maar met elzen krijg je voor mijn gevoel niet de donkere LP klank die je wellicht juist wel wilt, hij zal toch schriller klinken.

macwilliams
18 september 2009, 12:33
http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/DSC08937.jpghttp://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/DSC08936.jpg

http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/DSC08938.jpg

http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/DSC08941.jpghttp://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/DSC08942.jpg
Deze heb ik vastgehad

Dirkdewaard
18 september 2009, 13:14
Ik ben echt een fan van Tokai, maar ik zou ZEKER even een Epiphone proberen. :speed:

macwilliams
18 september 2009, 13:29
Is de epi niet duurder dan de vintage en de tokai?

Kakihara
18 september 2009, 13:34
Een andere mogelijkheid is misschien ook een London City Dakota, als je die kan vinden ?

E-J
18 september 2009, 13:37
Woon je een beetje in de buurt van Roermond? Bij Muzikaza (qua grootte vergelijkbaar met Feedback) hebben ze beide hangen.

Ik was daar een paar maanden geleden om héél veel Strats uit te proberen samen met een vriend. Na afloop (en m'n maat een Strat rijker) wilde ik de Vintage V100 Icon (Peter Green/Gary Moore ding) nog eens proberen. Ik was nog niet ingeplugd of een verkoper kwam al met die Tokai aanlopen... 'dit is een super gitaar' zei 'ie. 'Gelijk aan een Gibson Les Paul Standard!'

Smaken verschillen want ik vond de Tokai veel te donker, modderig en vooral DOF. Precies zoals... een Epiphone Les Paul! Hij speelde wel redelijk goed alleen wel zwaar. De drie keer zo dure 'Made In Japan' Tokai die er hing was al wat beter maar stiekem nog niet op het niveau van mijn Gibson vond ik... Wel zijn die Tokai's puik afgewerkt... heel netjes.

De Vintage V100 Icon deed het me echter... hoewel die een stuk goedkoper eruit ziet. Mooi gebalanceerd geluid, helder maar ook dik klinkend. Zitten puike pickups in. Hij speelde ook beter... echt een hele leuke gitaar voor het geld!

Dit is de Vintage.
http://nealsmusic.com/shop/images/uploads/vintage%20icon%20guitars/icon_lemondrop_1.jpg

En dit het origineel.
http://farm3.static.flickr.com/2432/3860664444_0183ea0a5e.jpg

macwilliams
18 september 2009, 14:35
Echt het enige lelijke aan de vintage vind ik die cutaway.
Verder mooi dingetje

Dirkdewaard
18 september 2009, 14:56
Is de epi niet duurder dan de vintage en de tokai?

Zwarte niet, flame topje wel.

lindstrom
18 september 2009, 15:02
Echt het enige lelijke aan de vintage vind ik die cutaway.
Verder mooi dingetje

inderdaad, doet het er net even van af :(

Brewskie
18 september 2009, 17:16
Ik heb op geen van beide gespeeld, maar de Vintage heeft een Mahonie body ipv Alder bij de Tokai. Voor een LP is Mahonie toch wel aan te raden.
Ivm de sustain, zeker. Wat is het verschil met 'Alder'-body en 'Maple'-neck ?


Elzen hoeft niet noodzakelijk slecht te zijn voor een LP. Gewoon allebei eens proberen en zelf je gedacht opmaken.


Maar met elzen krijg je voor mijn gevoel niet de donkere LP klank die je wellicht juist wel wilt, hij zal toch schriller klinken.
Tja, dat is wel een beetje de reden dat ik een Les Paul wil ZZ-top, Joe Bonamassa. Dat bijterige geluid zeg maar. Zou Elzen en Maple dat minder hebben ?


De tokai is wel okay, ziet er beter uit maat de elementen klinken wat wolliger dan die van de vintage.
Tenminste bij de exemplaren dat ik vasthield in de winkel.
Ik heb de Tokai al een keer bespeeld. Die leek wat scheller te zijn dan een Gibson LP, die ik ter vergelijk afwisselde. Of verwar ik het nou met de ES60 (ES335-kloon) van Tokai waar me dat zo opviel? Die klonkt heel blikkerig.



Deze heb ik vastgehad
Bedankt voor de plaatjes, macwilliams


Ik ben echt een fan van Tokai, maar ik zou ZEKER even een Epiphone proberen. :speed:
Waarom, Dirk ? ...zou je die Epi prefereren boven de Tokai en Vintage die ik voor ogen heb ? Wat waarom dan ? Een klein prijsverschil vind ik overigens niet zo'n probleem. Jammer dat ik die Vintage in Alkmaar nog niet heb kunnen bespelen. ;-)


Woon je een beetje in de buurt van Roermond?
Nee, ik woon in Heerhugowaard. Meer in de buurt bij Dijkman Alkmaar, zeg maar. Vandaar ook de knipoog naar Dirk. :-)


...speelde wel redelijk goed alleen wel zwaar.Speelde hij zwaar ? (de hals, ofzo ?), ...of weegt hij zwaar?


De drie keer zo dure 'Made In Japan' Tokai die er hing was al wat beter maar stiekem nog niet op het niveau van mijn Gibson vond ik... Wel zijn die Tokai's puik afgewerkt... heel netjes.
Die heb ik ook nog niet gezien in Alkmaar.



De Vintage V100 Icon deed het me echter... hoewel die een stuk goedkoper eruit ziet. Mooi gebalanceerd geluid, helder maar ook dik klinkend. Zitten puike pickups in. Hij speelde ook beter... echt een hele leuke gitaar voor het geld!
Tja, dan krijg je al weer een dilemma. Wil je een mooie of een 'player'. En daarnaast is de vraag of je met goede PAF's dat probleem bij de Tokai kunt opossen.


Echt het enige lelijke aan de vintage vind ik die cutaway.
Verder mooi dingetje
Vind ik ook. Veel te scherp. Maar zal dat niet de consessie zijn die ze moeten doen om geen rechtzaak van Gibson te krijgen ? En waarom Tokai dan niet ?

Aan jullie allen: bedankt voor jullie reactie. :lp:

E-J
18 september 2009, 17:41
Ik vond de MIK Tokai zwaar spelen. Als in moeilijk... als ik me goed herinner heeft de Tokai een '59 hals profiel, en de Vintage een '60s.

Voor dat bijterige geluid moet je gewoon low output (PAF achtige!) pickups hebben, 50's stijl bedrading en de toonpotmeter op 10. Joe Bonamassa heeft de toonpotmeters standaard op 5 staan, en draait ze bij als hij een agressiefer of donkerder geluid nodig heeft... :)

Voor ZZ Top/Joe Bonamassa... ik zou meteen zeggen de Vintage! Die heeft PAF achtige en kan lekker bijten, zonder schel te worden. De Tokai is een stuk donkerder.

Brewskie
18 september 2009, 18:00
Ik vond de MIK Tokai zwaar spelen. Als in moeilijk... als ik me goed herinner heeft de Tokai een '59 hals profiel, en de Vintage een '60s.

Voor dat bijterige geluid moet je gewoon low output (PAF achtige!) pickups hebben, 50's stijl bedrading en de toonpotmeter op 10. Joe Bonamassa heeft de toonpotmeters standaard op 5 staan, en draait ze bij als hij een agressiefer of donkerder geluid nodig heeft... :)

Voor ZZ Top/Joe Bonamassa... ik zou meteen zeggen de Vintage! Die heeft PAF achtige en kan lekker bijten, zonder schel te worden. De Tokai is een stuk donkerder.

Kijk, dat zijn de berichten die ik wil lezen. Bedankt voor de toelichting. Hoe weet jij trouwens dat Joe de tone-meters standaard op 5 heeft staan ?

Off topic: voor de liefhebbers: 29-09 DVD-release van Joe's optreden Royal Albert Hall.

E-J
18 september 2009, 18:11
Kijk, dat zijn de berichten die ik wil lezen. Bedankt voor de toelichting. Hoe weet jij trouwens dat Joe de tone-meters standaard op 5 heeft staan ?

Off topic: voor de liefhebbers: 29-09 DVD-release van Joe's optreden Royal Albert Hall.

Hij zei in een pre-show clinic (bron:Woodytone! (http://www.woodytone.com/2009/08/14/live-show-bonamassa-off-the-charts-good/)):


He said he keeps his guitars’ tone knobs on 5 so he can go up or down with them. He also never, or rarely, opens up the guitar with volume and tone knobs on 10.

Natuurlijk moet je uiteindelijk gewoon zelf de gitaren testen. Mijn bevinding is ook maar een mening, misschien vind jij het wel veel anders :)

Ezyduck
18 september 2009, 18:49
Ik ben erg geneigd om te zeggen: let op de houtsoort. Mahonie met maple top is samen met PAF's de Les Paultoon. Een goede gitaar is een goede gitaar, merk vind ik vooral voor doorverkoop van belang. Als je optreedt zijn het alleen gitaristen die op het merk letten en die staan dus te kijken ipv te luisteren.
(Als je gitaristen laat luisteren ipv kijken, dan ben je lekker bezig...;))

Dirkdewaard
18 september 2009, 18:57
Waarom, Dirk ? ...zou je die Epi prefereren boven de Tokai en Vintage die ik voor ogen heb ? Wat waarom dan ? Een klein prijsverschil vind ik overigens niet zo'n probleem. Jammer dat ik die Vintage in Alkmaar nog niet heb kunnen bespelen. ;-)

Die heb ik ook nog niet gezien in Alkmaar.


:

Je moet het gewoon zelf even proberen, er zit wel wat verschil in.
Over die Vintage/Tokai moet je even pmen ;)

pannekoek
18 september 2009, 19:24
ik heb persoonlijk niet zoveel ervaring met tokai's, maar wel ontzettend veel met vintage's.

vintage heeft echt hele gave gitaren maar helaas is de kwaliteit ervan niet altijd even goed. er zitten hele goede exemplaren tussen maar ook wat mindere.

je zou goed moeten testen en dan de beste uit je test moeten kiezen. dit zijn 2 erg aan elkaar gewaagde gitaren

bagheera
18 september 2009, 19:37
die tokai ziet er wel echt mooi uit.
De ervaring die ik heb met vintage is van ze te testen in de winkel.
Die wilkinson elementen zijn echt warm en vol van tone.
En duur zijn ze nu ook weer niet.
De tokais zijn beter afgewerkt en je kan er altijd gibson pu's ingooien, dan heb je nog een super axe

nickofzo
18 september 2009, 21:59
ik vond de halsen van verschillende tokai modellen een beetje ielig aanvoelen, ..dun en voor mij een niet echte bite, geluid zit wel snor.. zoals hierboven staat je kan er ook gewoon andere p-ups in gooien

jimihattricks
18 september 2009, 23:05
Tokai heb ik persoonlijk totaal geen ervaring mee, Vintage gitaren zijn iig prima gitaren. En gezien Vintage ook laat zien waar ze de hardware vandaan halen gaat bij mij daar in eerste instantie de voorkeur naar (hoewel dit hoogstwaarschijnlijk ook een wij van WC-eend zal zijn. Het zou me niets verbazen als Vintage gewoon bij Wilkinson hoort).

Maar goed, het enige juiste advies is:
Probeer ze uit, desnoods in een plaatselijke winkel. Elk merk heeft rotte appels.

dude.. Vintage is van Trev Wilkinson ;)

Hallie
18 september 2009, 23:15
Mischien niet waar je op zit te wachten...

Maar Epiphone heeft ook Redelijk goeie Budget les pauls.

Hallie
18 september 2009, 23:35
ik besef me net dat ik een paar pagina's gemist heb. dus als iemand dit al eerder heeft aangeraden...dan had ik dat dus niet hoeven doen.

Brewskie
18 september 2009, 23:45
Mischien niet waar je op zit te wachten...
Maar Epiphone heeft ook Redelijk goeie Budget les pauls.



ik besef me net dat ik een paar pagina's gemist heb. dus als iemand dit al eerder heeft aangeraden...dan had ik dat dus niet hoeven doen.

Geeft niet, Hallie. Maar wist je dat je ook je eigen post kunt editen ? ...dan hoef je geen nieuwe post in de thread te hangen :-)

Nagramoth
19 september 2009, 00:26
Ik heb - net als de topicstarter - hetzelfde dilemma gehad met de aanschaf van een goedkope SG-kloon. Zowel Tokai USG35 als Vintage VS6 lagen in de race, en uiteindelijk heb ik voor de Vintage gekozen.


vintage heeft echt hele gave gitaren maar helaas is de kwaliteit ervan niet altijd even goed. er zitten hele goede exemplaren tussen maar ook wat mindere.

Pannekoek heeft gelijk: Ik heb ze gezien met scheef geplaatste tuners, bramen op de hogere frets en toetsen die overduidelijk machinaal bewerkt zijn. Tokai is wat dat betreft een stuk consistenter. Maar als je een goed exemplaar weet te bemachtigen, dan wint Vintage het qua prijs/prestatie wat mij betreft met een halve straatlengte.

Bekijk het maar zo: nieuwe pups op een Tokai slaan ook weer een extra gat in je portemonnee, en dan is Tokai ineens een flink stukkie duurder dan Vintage. Die pups van Wilkinson schoppen kont, en die zijn bij de aanschafprijs inbegrepen !

Chocola
19 september 2009, 00:56
Tokai heb ik persoonlijk totaal geen ervaring mee, Vintage gitaren zijn iig prima gitaren. En gezien Vintage ook laat zien waar ze de hardware vandaan halen gaat bij mij daar in eerste instantie de voorkeur naar (hoewel dit hoogstwaarschijnlijk ook een wij van WC-eend zal zijn. Het zou me niets verbazen als Vintage gewoon bij Wilkinson hoort).

Maar goed, het enige juiste advies is:
Probeer ze uit, desnoods in een plaatselijke winkel. Elk merk heeft rotte appels.

Zowel Vintage als Wilkinson behoren tot het bedrijf JHS ;)

macwilliams
19 september 2009, 08:15
Inhakend op wat hier boven is gezegd;

Een oudere Koreaanse Epiphone is nog altijd beter dan de tokai, de vintage of zelfs de nieuwe (China) Epiphones. Dat is niet exemplarische toeval dat is over de hele linie zo!

Dimitri92
19 september 2009, 13:37
Zoek een mooi afgewerkte Vintage, geloof me. Je zult er geen spijt van krijgen! Die dingen hebben heerlijk warme sound en sustain! :supercool: ! Vintage over epiphone everyday:) tokai ken ik niet zo heel goed moet ik eerlijk zeggen.

Chocola
19 september 2009, 14:02
Als je een goed afgewerkte Vintage kan vinden (Nederland Muziek bijvoorbeeld, in Almere) zijn die echt het geld meer dan waard. Ik durf te wedden dat ze beter zijn dan die chinese epi's ;). Wilkinson maakt gewoon goede shit, en de elementen klinken lekker. In het begin hebben ze nogal de neiging om te ontstemmen, maardit veranderd naarmate je er veel op speelt (is natuurlijk altijd zo, maar vond het wel erg lang duren bij Vintage). Ik raad je trouwens aan om er andere tuners op te zetten, scheelt een hoop! Geldt overigens ook als je een Epiphone koopt...