PDA

View Full Version : posts editten



gitaarmeneer
18 september 2009, 11:29
Het lijkt of ik mijn eigen berichten niet meer kan bewerken.
Wat is er aan de hand?

macwilliams
18 september 2009, 11:30
Na 24 uur bedenktijd kun je niet meer wijzigen. Lang zat toch?

pimmetje
18 september 2009, 11:44
Yep... je hebt 24 uur om te ontnuchteren en eventueel geraaskal aan te passen :D.

gitaarmeneer
9 oktober 2009, 13:57
Yep... je hebt 24 uur om te ontnuchteren en eventueel geraaskal aan te passen :D.

Nou ja het lijkt me vooral lastig voor de forummoderators. Een topic is namelijk een creatie van de auteur en daarmee per definitie ook zijn eigendom. De auteur moet dus vrijelijk over zijn topic kunnen beschikken. Dus als iemand na 24 uur zijn topic wil wijzigen of verwijderen en dat niet zelf kan doen zijn de beheerders van het forum verplicht om dit alsnog te doen, mocht de auteur dit willen. Dus dat is veel extra werk voor de moderators. Als de moderators tenminste geen inbreuk willen maken op auteursrechten.

Dus het is aan de auteur of hij zijn topic aanpast.

Daarnaast zijn er goede redenenen om een topic aan te passen. Zo heb ik bijvoorbeeld geregeld topics gedaan met analyse van jazzstandards, en steeds als ik een nieuw inzicht aan de hoofdtopic wilde toevoegen wijzig ik mijn topic. Daarnaast ook om foutjes er uit te halen. Bijvoorbeeld komt wel eens voor dat je per ongeluk een B akkoord schrijft terwijl je een Bb bedoelt. Soms kom je daar pas veel later achter.

Don Capo
9 oktober 2009, 14:03
Ja, je kan er natuurlijk een verschrikkelijk punt van maken, en ik vind het fijn dat je aan de Moderatoren denkt, maar als je even aangeeft welke post je wilt veranderen is dat geen enkel probleem voor de moderator in kwestie. Zo vaak komt het namelijk niet voor.

Het eigendomsrecht kan je over soebatten, of dat wenselijk in dit specifieke topic betwijfel ik. Laten we het erop houden dat hier de regels gelden van dit forum. Dat lijkt me vaker van toepassing en sluit een hoop gesoebat uit.

soup
9 oktober 2009, 14:15
Ik vind het ook overdreven maar goed.


Waarom is het er eigenlijk?

gitaarmeneer
9 oktober 2009, 14:24
Ja, je kan er natuurlijk een verschrikkelijk punt van maken, en ik vind het fijn dat je aan de Moderatoren denkt, maar als je even aangeeft welke post je wilt veranderen is dat geen enkel probleem voor de moderator in kwestie. Zo vaak komt het namelijk niet voor.


Ik verander voortdurend posts. Soms is het zoiets stoms als een spelfoutje, of iets dat ik denk: hee dat zeg ik krom. Of als ik denk: ik wil er iets aan toevoegen.



Laten we het erop houden dat hier de regels gelden van dit forum.


Als het je ontgaan is: mijn suggestie is overduidelijk om het hier niet op te houden. Dit forum bestaat bij de gratie van de topics die leden maken. Die topics zijn eigendom van die leden. Leden mogen daar vrij over beschikken. Aldus de nederlandse wet.



Het eigendomsrecht kan je over soebatten, of dat wenselijk in dit specifieke topic betwijfel ik.


Volgens mij geeft het feit dat ik dit specefieke topic opstart over dit specefieke onderwerp al aan dat ik het specefiek wenselijk vind om over mijn eigen topics te kunnen beschikken.

Bovendien: de regels van de wet zijn sterker dan regels van dit forum. Als regels van dit forum in strijd zijn met de wet, dan zijn die regels daarmee nietig.

Ik vraag me af of het wenselijk is dat gitaarnet inbreuk maakt op auteursrecht van haar leden. Dit lijkt me niet de bedoeling.

Daarnaast werkt het ook nog eens niet : het met behulp van dwang proberen te onderdrukken van 'gesoebat' werkt *altijd* averechts.

Kijk maar bijvoorbeeld naar jouw autoritaire dictoriale reactie op mijn topic. Lost dat iets op? Nee, precies je lokt er alleen maar "gesoebat" mee uit.

budje
9 oktober 2009, 14:27
auteursrechten? over mijn gezwets hier? Daar kan de BUMA nog een puntje aan zuigen zeg :dontgeti:

Don Capo
9 oktober 2009, 14:39
Wanneer mijn post autoritair overkomt bied ik daarvoor mijn welgemeende excuses aan. Ik probeerde echter je alleen maar te helpen. Ik zie niet in waarom je er zo'n punt van maakt. Ik bied je toch aan om jouw posts te veranderen?

Dat de regels van de Nederlandse wet boven de regels van dit forum uitstijgen is mij bekend. Wij hebben hier volgens mij een heel schappelijk liberaal forum waar veel kan en veel mag. Sommige instellingen waaronder deze zijn, weloverwogen, ingesteld op basis van ervaringen uit het verleden. Daar mag je het niet mee eens zijn, dat is je goed recht.

Om dan toch even een autoritair tintje aan mijn post te geven. Ik stel voor dat je een eventueel verdere discussie hierover per PM laat plaats vinden. Je mening is bekend, onze (als in het team van moderatoren) ook.

pimmetje
9 oktober 2009, 15:23
Ik verander voortdurend posts. Soms is het zoiets stoms als een spelfoutje, of iets dat ik denk: hee dat zeg ik krom. Of als ik denk: ik wil er iets aan toevoegen.Je hebt 24 uur om je spelling te controleren en om iets toe te voegen. Voor het overgrote deel is dat meer dan genoeg. Als je na een langere tijd dan 24 uur iets toe wilt voegen, kan je misschien een nieuwe post proberen?
Als je dat onoverzichtelijk vindt, omdat er dan andermans posts tussen jouw eerste post en de toevoeging staan, is er wellicht juist des te meer reden om je post niet aan te passen; er is immers op gereageerd in de staat waarin je 'm 24 uur geleden of langer hebt gepost. Dan kan je reacties van anderen met je correctie/toevoeging plots onzinnig maken...
Mocht er echt even iets gecorrigeerd moeten worden, kan je gewoon ff een mod hierover PM'en.


Bovendien: de regels van de wet zijn sterker dan regels van dit forum. Als regels van dit forum in strijd zijn met de wet, dan zijn die regels daarmee nietig.

Ik vraag me af of het wenselijk is dat gitaarnet inbreuk maakt op auteursrecht van haar leden. Dit lijkt me niet de bedoeling.Het is nog maar de (een) vraag of een reactie op het forum onder auteursrecht valt. Auteursrecht handelt volgens mij meer op het gebied van ongeoorloofd wijzigen en verspreiden van andermans auteurswerk. Zodra je hier post, stem je in met de verspreiding en eventuele knip-acties van mensen die je post quoten en met evt mod-acties ten aanzien van jouw post.

Je hebt wel gelijk: ALS de regels van dit forum in strijd zijn met de wet, dan zijn ze idd nietig. Alleen zijn ze dus niet zo maar in strijd met de wet omdat jij dat denkt.

Overigens is voorafgaand aan deze beperking op bewerken al een enorme discussie hierover geweest in Algemeen, waarin ook het punt van auteursrecht aan de orde is geweest...
Misschien een idee om die even na te zoeken voordat we die discussie hier feitelijk kopieren.

j3r03n
10 oktober 2009, 03:30
Volgens mij geeft het feit dat ik dit specefieke topic opstart over dit specefieke onderwerp al aan dat ik het specefiek wenselijk vind om over mijn eigen topics te kunnen beschikken.

Als we dan toch gaan mierenneuken (want dat is het doel van dit topic ondertussen): het is 'specifiek.' 3x

DeiDRagonas
10 oktober 2009, 11:38
Nja mierenneuken... Gitaarmeneer heeft wel gelijk natuurlijk. Ik weet dat die discussie kortgeleden gevoerd is, maar laat ik toch even advocaat van de duivel spelen nu.

Die 24-uurs regel is enkel ingesteld omdat er in t verleden mensen zijn geweest die hun posts begonnen te verwijderen.. Verder heeft deze regel alleen maar nadelen. En zelfs het verwijderen van je eigen posts moet gewoon kunnen vind ik, want het is imo precies zoals Gitaarmeneer zegt... Ik ben de auteur, dus ik mag wijzigen en verwijderen wat ik wil.

In de praktijk heb ik echter nog nooit last van deze maatregel gehad.

Ik denk dat het ligt aan het huidige mod-cultuurtje. De mods zijn, behalve best sympatieke mensen, af en toe een beetje over-ijverig. Behalve het dictatoriale randje soms gaat ie best lekker op t forum toch?

:ok:

rijsberman
10 oktober 2009, 11:52
Je hebt als auteur beschikkingsrecht over je publicaties, dat is waar. Maar dat houdt vooral in dat je mag beslissen over de wijze van (her-)publicatie. Je publicaties aanpassen terugtrekken kan niet zomaar onder de bestaande wet.

Zou toch gek zijn, als bijv. een journalist na publicatie van een maandblad bedenkt dat hij zijn tekst liever anders had gewild en een hele oplage laat aanpassen.

Je publiceert hier, wetende dat dat consequenties heeft. Die aanvaard je door te publiceren. Eén ervan is dat je 24 uur hebt om aan te passen. Uit deze discussie blijkt dat je daar ten volle van op de hoogte bent.

Wijziging van dat soort regels zou er, als je het ver doorvoert, in principe toe moeten leiden, dat die wijzigingen netjes vooraf gepubliceerd worden en dat men de kans krijgt zichzelf en zijn zieleroerselen terug te trekken. Maar met name dat laatste lijkt me wat ver voeren.

j3r03n
10 oktober 2009, 13:21
Misschien dwingt de 24 uursregel je ertoe om eerst na te denken voordat je iets post? Aangezien de meeste mensen nu toch wel van die regel weten, kan men er op die manier ook rekening mee houden. Als je het uiteindelijk toch van gedachte verandert, kun je dat altijd je mening herzien d.m.v. een nieuwe post. Als uiterste redmiddel zou je nog een moderator kunnen vragen iets te wijzigen, maar dat lijkt me meestal overbodig. (Misschien alleen als er nuttige informatie in een openingspost gezet moet worden)

Het verwijderen van posts lijkt me de mist goede oplossing, zeker wanneer de discussie omtrent die post al aan de gang is. Ik ben het al eens eerder tegen gekomen: reacties op een post die verwijderd was. Weg leesbaarheid. Weg informatieve waarde van het topic.

kenx
14 oktober 2009, 20:27
Misschien dwingt de 24 uursregel je ertoe om eerst na te denken voordat je iets post? Aangezien de meeste mensen nu toch wel van die regel weten, kan men er op die manier ook rekening mee houden. Als je het uiteindelijk toch van gedachte verandert, kun je dat altijd je mening herzien d.m.v. een nieuwe post. Als uiterste redmiddel zou je nog een moderator kunnen vragen iets te wijzigen, maar dat lijkt me meestal overbodig. (Misschien alleen als er nuttige informatie in een openingspost gezet moet worden)

Helemaal waar wat je daar zegt, ben het volledig eens met je!

gitaarmeneer
25 november 2009, 19:13
Hee ik zie veel zinnige reacties hier. Bedankt daarvoor. Misschien stem ik idd in met de regels van dit forum door hier te posten. Echter als die regels veranderen nadat ik een topic hier gepost hebt, lijkt me dat de regels ten tijde van mijn publicatie van toepassing zijn, en niet hoe deze naderhand veranderd zijn.

Hoe dan ook. Ik vind het geen fijn idee dat ik mijn eigen topics na 24 uur niet meer kan wijzigen of verwijderen. Ik wil daar graag zelf over beschikken. Ik denk dat dit voor mij en anderen wel een reden kan zijn om hier minder (uitgebreid) te posten.

Ik steek vaak veel tijd in topics, en merk dat ik kieskeuriger wordt waar ik ze publiceer. Op mijn eigen blog of forum krijg ik misschien minder reacties omdat mijn community minder groot is, alleen ja, ik denk dat veel mensen zich niet realiseren dat zo'n forum als dit ook eigenaars heeft, en die profiteren van alle content en traffic die de leden voor hen gratis creeeren. Dus daarom ben ik altijd verbaasd als moderatoren zich ondemocratisch opstellen, want zo'n forum als dit is alleen maar zo leuk als het is door een reden: de content die de leden creeeren. Ik vind in dit licht een dienstbare rol voor een moderator de enige juiste. En wellich logish dat het slecht kan zijn voor de sfeer als leden ineens zonder overleg rechten worden ontzegt m.b.t. tot hun eigen publicaties.

Hier zal ik het bij laten. Goed forum verder ;-)

bert k
25 november 2009, 20:17
Die discussie is al uitgebreid gevoerd hier. Maar aan je post te zien ben je ook niet echt geïnteresseerd in discussie. Dus we nemen je mening voor kennisgeving aan en ik wens je verder het beste.

highflyers
25 november 2009, 20:42
ik vind de 24 uur ook niet echt handig omdat het vaak leid to dubbel post in de zin van iemand post iets en er is geen reactie op geweest maar je wilt nog iets toevoegen of veranderen dan is het wel nadelig. ook voor mensen die bijvoorbeeld interessante lessen/FAQ's maken is het lastig om elke keer een mod te vragen om iets te updaten.
maar het zou wel een goed besluit zijn om de mods toch nog iets te doen te geven. gezien het feit dat me dit forum redelijk vrij is en ook rustig.

Don Capo
25 november 2009, 21:04
Om dan toch maar iets te doen te hebben gooi ik deze op slot.

Gitaarmeneer: Je punt is duidelijk en ik respecteer je volwassen manier van reageren. Zoals al verteld; we gaan geen veranderen aanbrengen in de regels aangaande het editten van topics en verdere discussie hierover in dit specifieke topic lijkt me overbodig.