PDA

View Full Version : Snaar blijft achter fret haken



Hedge
17 september 2009, 22:51
Ik heb hier een gitaar liggen waar de snaar achter de fret blijft haken. De fretten zijn net wat aan de smalle kant (gebonden toets) en sluiten niet helemaal netjes aan op de toets aan de uiteinden. De hoge E glijdt daardoor regelmatig van de fretten en haakt dan achter de fret.
Heeft iemand hier een oplossing voor?

Noid
17 september 2009, 23:03
Ik ga er vanuit dat de frethoogte wel goed is? Dan heeft het namelijk geen nut om de fret dieper in de hals te slaan.

Als de frethoogte dus goed is, zou je de ruimte tussen het fretboard en de onderkant van de fret op kunnen vullen door er secondenlijm tussen te druppelen (druppeltje, op laten drogen, weer een druppeltje etc totdat het gat helemaal dicht is, en dan met wat schuurpapier/nage;vijltje oid de overtollige lijm wegvijlen
).

Hedge
18 september 2009, 08:54
Secondelijm zou een goede oplossing kunnen zijn.

Ik had zelf zitten denken aan het lijmen van de uiteinden van de fretten. En dat dan proberen te klemmen, maar dan moet ik idd de toets weer vlakken en opnieuw de fretten crownen. Dat is te veel werk.

Hoewel het niet heel duidelijk te zien is, nog even een foto van de situatie. De hoge E is van de toets "gelopen" en zit achter een fret vast.
http://i473.photobucket.com/albums/rr99/misterguitarman/2009-09-18007.jpg

stijnkenens
18 september 2009, 09:54
Weet je zeker dat de fret hoogte goed is?
Als de fret na het vlakken is los gekomen, zou ze te hoog moeten zijn, als ze al los zat, zou ze ook te hoog moeten zijn, want tijdens het vlakken duw je ze in, en wipt nadien terug omhoog.

Ik zou zeggen: secondenlijm onder de fret laten lopen, en aandrukken met een stokje, nadien secondenlijm wegschrapen en klaar.
Opvullen met secondenlijm zie ik niet zitten als degelijk alternatief...


s

Hedge
18 september 2009, 11:25
Frethoogte is moeilijk in te schatten of deze goed is. De hals loopt iets bol waardoor het moeilijk/niet te zien is. Morgen eerst maar eens de spanning van de halspen halen. Zal dan meteen kijken of de fret zich in de slot laat drukken.

Cocobolo
18 september 2009, 11:32
Ik denk ook dat secondenlijm mogelijk de oplossing is, maar misschien ook nog even controleren of de snaar net iets te dicht langs de rand van de hals loopt? Eventueel een nieuwe nut erop en de hoge E een heeeel klein beetje opschuiven?

Hedge
18 september 2009, 11:50
Ik denk ook dat secondenlijm mogelijk de oplossing is, maar misschien ook nog even controleren of de snaar net iets te dicht langs de rand van de hals loopt? Eventueel een nieuwe nut erop en de hoge E een heeeel klein beetje opschuiven?

Dat ga ik in ieder geval doen. Wat mis is met deze gitaar, dat de fretten aan de korte kant zijn. Ze dekken de binding niet volledig af. Daarnaast lopen ze al vrij snel schuin af.

snaarplukker
18 september 2009, 12:57
Probeer maar eerst je hals iewat hol te zetten i.p.v. bol.;)

Hedge
20 september 2009, 14:06
Gisteren heb ik de halspen versteld. Gelukkig reageerde de hals daar goed op. Dus deze staat nu een beetje hol.
De fretten nog eens goed bekeken en tot de conclusie gekomen dat deze er gewoon nooit goed in hebben gezeten. Vlakke fretten in een bolle toets. Onder de fretten lijm gepropt (gewoon titebond, ik heb geen secondelijm) en de fretten goed in de slot gehamerd. Nu sluit de fret goed aan en ik verwacht dat het euvel verholpen is. Ik heb nog niet gekeken met een rij, maar ik vrees dat ik de fretten wel moet gaan vlakken.