PDA

View Full Version : Flamenco - Farruca



VHsologitarist
17 september 2009, 21:53
Door de post van Azafran kreeg ik weer kriebels om wat op te nemen,
weer lekker kort :P
http://flamenco.ferrybrouwer.com/farruca.mp3

Gr
Fer

pasqual
17 september 2009, 22:56
oké Fer,

ik als flamenco noob kan je niets vertellen over timing en orginaliteit, maar ik kan je wel vertellen dat je goed gitaar speelt;) en een lekkere sound hebt.

speel je ook wel eens electrisch? daar ben ik wel eens benieuwd naar.

groeten Pasqual.

DTmaster
18 september 2009, 01:14
wederom van wereldklasse maar mischien vind de meesters van de flamengo het wel niks..

IK VIND HET SUPER!!!!!!


OLE!

Guitarfreak
18 september 2009, 01:22
Ik ben niet thuis in de wereld van de flamenco, maar wat ik wel weet is dat dit ontzettend goed klinkt!

Heerlijk!

Azafrán
18 september 2009, 15:35
Muy bien! Muy flamenco! Otra por favor, sigue.

Goeie sound, goed opgenomen, (wat voor gitaar is dat? vroeg ik me af) Lekker gespeeld, zonder meer.

Azafrán

Don Capo
18 september 2009, 15:40
Zo jammer dat je steeds van die korte stukjes plaats Fer. Ik voel hem erg goed, zo hem graag wat langer horen. Top weer!

VHsologitarist
18 september 2009, 22:08
Bedankt voor de reacties!

pasqual:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik nu vrijwel bijna geen elektrisch meer speel. Het laatste wat ik gespeeld heb en zelf gecomponeerd is een stukje van een half jaar geleden:
http://www.ferrybrouwer.com/portfolio_src/src/sounds/audiodesign.mp3
Dit was toen een opdrachtje voor school waarin ik 5 basisemoties moest laten horen (had m ook al hier gepost)

Guitarfreak/DTmaster:
Thnx, als ik het zelf terug luister hoor ik toch wel veel timings fouten. Wereldclasse is het niet hoor maar cker leuk om als compliment te horen.

Azafran:
Onze flamenco goeroe, ik heb je maar ff gehoord en ben nu al fan van je!
De gitaar is een Conde Hermanos, ben er zelf ook erg tevreden over (het is echt een gitaar naar mijn hart). Opname is een macbookie build-in microfoon.

Don Capo:
Thieske :) hoessie?
Thnx voor de comment buddy! Maar hoezo steeds korte stukkies? Die La Cartuja die ik had gepost was toch best redelijk lang, en de Alegrias ook. Volgende post van me, speciaal voor jou, zal ik een heel nummer posten (je weet al welke => Czardas de Monti)

gr
Fer

Mathidal
19 september 2009, 00:05
Fijne opname. Ik vroeg me af:

Gebruik je de traditie-gewone versie van de flamenco-gitaar (niet verwarren met klassieke gitaar mensen, er zitten verschillen in!!) of gebruik je de nieuwe generaties ontwerpen*?

* Zoals deze:
http://www.godinguitars.com/godinmultnylonseriesp.htm

Klinkt vrij strak, maar ik ben geen kenner. Flamenco gaat ver boven mijn eigen niveau. :p (en gezien ik ritmisch geen krak ben...)

Azafrán
19 september 2009, 01:19
He Mathidal,

Bij die gitaren gaat bij mij w.b. flamenco niet echt meteen een belletje rinkelen....hoe kom je hier aan/bij?

Nieuw topic misschien?


Azafrán

Mathidal
19 september 2009, 01:22
Was specifiek op jou bedoeld. Ik heb eens een paar keer opnames van dat soort gitaren gehoord en ik vond het er een beetje naar klinken, maar ja, wie ben ik op te denken dat het die mogelijk was?

Ik bedacht dat het eenvoudiger was om flamenco te spelen op de gitaren op die site, en gezien je spel kon dat mogelijk zijn. ;)

Stratman70
19 september 2009, 12:14
Hey Ferry,
Petje af wederom!

Dat stukje electriek over de 5 basis-emoties is meer mijn ding natuurlijk en vind ik geniaal!
Jammer dat je de electrische gitaar wat minder ter hand neemt.

VHsologitarist
19 september 2009, 14:42
thnx Stratman,

Met flamenco kan ik mijn expressie beter uiten. Flamenco is een 'way of life' met voor mij een iets grotere uitdaging dan 'elektrisch' spelen in de rock/jazz scčne. Dit alles bepaald dat ik meer tijd in flamenco spelen steek.
Maar zo nu en dan,pak ik de elektrische gitaar wel eens op en dan merk ik hoe simpel het spelen is op zo'n elektrische gitaar (althans de stukken die ik erop speel).

Mathidal
19 september 2009, 18:16
thnx Stratman,

Met flamenco kan ik mijn expressie beter uiten. Flamenco is een 'way of life' met voor mij een iets grotere uitdaging dan 'elektrisch' spelen in de rock/jazz scčne. Dit alles bepaald dat ik meer tijd in flamenco spelen steek.
Maar zo nu en dan,pak ik de elektrische gitaar wel eens op en dan merk ik hoe simpel het spelen is op zo'n elektrische gitaar (althans de stukken die ik erop speel).


Elektrische gitaar is niet altijd zo zaligmakend, zeker niet als je de dunnere snaren niet gewend ben. Ik heb veel zitten vloeken in het begin, toen ik overschakelde. :p

VHsologitarist
20 september 2009, 11:39
...zeker niet als je de dunnere snaren niet gewend ben.
Das gewoon een kwestie van wennen. Elektrisch spelen heeft ook zo zo'n charmes, en kan ook erg zaligmakend zijn. Zelf ben ik wel gewend aan elektrisch spelen en kan daar ook goed mijn weg in vinden. Tis gewoon een andere wereld.

Don Capo
20 september 2009, 13:50
Bedankt voor de reacties!


Don Capo:
Thieske :) hoessie?
Thnx voor de comment buddy! Maar hoezo steeds korte stukkies? Die La Cartuja die ik had gepost was toch best redelijk lang, en de Alegrias ook. Volgende post van me, speciaal voor jou, zal ik een heel nummer posten (je weet al welke => Czardas de Monti)

gr
Fer

Ja, dat is ook zo. Vond dit stukje alleen weer zo fantastisch klinken dat ik het jammer vond dat er niet meer van opstond.

Ik wacht in spanning af!

Ik post hier voorlopig geen stukjes meer, mij te zwaar vergelijkingsmateriaal van jou en azafran ;)

VHsologitarist
20 september 2009, 14:28
Ja, dat is ook zo. Vond dit stukje alleen weer zo fantastisch klinken dat ik het jammer vond dat er niet meer van opstond.

Ik wacht in spanning af!

Ik post hier voorlopig geen stukjes meer, mij te zwaar vergelijkingsmateriaal van jou en azafran ;)


hey thijs,

als ik hetzelfde als jou zou denken, zou ik ook niets posten. Als ik mij vergelijk met Azafran ben ik ook niets, maar het is toch leuk om je muziek met andere te delen, ongeacht niveau ervan. En daarnaast doe je jezelf ten onder, je bent veel beter dan jezelf denkt.

Don Capo
21 september 2009, 22:39
Thanks fer! Natuurlijk, het geeft ook niet, maar ik schaam me dat ik de laatste twee jaren zo weinig eraan gedaan heb. Alles wat ik nu speel klinkt echt super bagger. Geen nagels meer, mijn gitaar verkocht, gestopt met les.... Ik mis het zo verschrikkelijk. Helemaal als ik jou stukjes hoor en je progressie zie in je spel, en die stukjes van Azafran.

Maar goed, nog twee jaar studeren, dan mezelf een echt mooie gitaar kado doen, dan laat ik er eentje bouwen in Spanje denk ik, en direct lessen gaan volgen bij mijn oude docent. Dat houdt me, gitaartechnisch gezien, op de been. Tot zover mijn relaas... Ik word er emotioneel van :(

(heeft er ook mee te maken dat ik al veertien uur achter elkaar op school heb gezeten vandaag, dan gaat niks meer lekker...)

Mathidal
21 september 2009, 23:38
Thanks fer! Natuurlijk, het geeft ook niet, maar ik schaam me dat ik de laatste twee jaren zo weinig eraan gedaan heb. Alles wat ik nu speel klinkt echt super bagger. Geen nagels meer, mijn gitaar verkocht, gestopt met les.... Ik mis het zo verschrikkelijk. Helemaal als ik jou stukjes hoor en je progressie zie in je spel, en die stukjes van Azafran.

Maar goed, nog twee jaar studeren, dan mezelf een echt mooie gitaar kado doen, dan laat ik er eentje bouwen in Spanje denk ik, en direct lessen gaan volgen bij mijn oude docent. Dat houdt me, gitaartechnisch gezien, op de been. Tot zover mijn relaas... Ik word er emotioneel van :(

(heeft er ook mee te maken dat ik al veertien uur achter elkaar op school heb gezeten vandaag, dan gaat niks meer lekker...)

Troost je met de gedachte dat een gitaar herpakken en terug spelen al sneller leert dan de eerste keer spelen. :)

Vijf minuten gitaar spelen op een dag is ook wel voldoende, het gaat hem er ook om dat je plezier maakt.

Als ik om drie uur s'nachts realiseer dat ik NIET heb kunnen oefenen vanwege drukte, pak ik hem er ook even (unplugged) erbij om wat te spelen. :lp:

VHsologitarist
22 september 2009, 07:38
Tja, weet je. Ik hoef er geen moeite voor te doen om zin te krijgen in spelen of tijd er voor vrij te maken. Het is voor mij een uitlaatklep waardoor je momenteel alle zorgen vergeet. Ik heb het ook echt nodig. Speel elke dag al heb ik 11 uur gewerkt op een dag. Hierdoor heb ik dan soms ook weleens ruzie met mijn vriendin die dan vind dat ik te weinig tijd aan haar schenk. De één zuipt zich klem in het weekend en de ander speelt gitaar.
Toen je dus zei dat je je gitaar had verkocht en je nagels kort hebt geknipt, kon ik dat niet geloven. Dat je geen les meer volgt snap ik, maar muziek maken geeft jezelf toch innerlijke rust die je dan zo aan de kant zet.
De oefeningen zijn inderdaad niet altijd leuk, vooral als het even niet wil. Zit je bijvoorbeeld picado oefeningen te doen, struikel je steeds bij dezelfde noot. Maar de momenten dat het weer wel goed gaat, geeft dat je een kick. Wel is bepalend op wat voor gitaar je speelt. Mijn gitaar voorheen was echt een klote gitaar, ik speelde niet super veel, want dat instrument gaf mij niet de kick. Nu ik mijn Conde heb klinkt elke aanslag super vet en geeft dat een echte kick. Op zo'n gitaar klink je als muzikant ineens een stuk beter en verlang je zodra je m weer in de koffer doet om hem de volgende dag weer te bespelen. Thijs, dat is wat jij ook nodig hebt! Een goede gitaar. Die zijn er erg veel hoor.
Als ik jou was zou ik gewoon een paar keer Casa Benelly in DenHaag of Guitara Buena in Amsterdam bezoeken en daar een paar gitaren uitproberen (ookal heb je het geld er niet voor). Elke gitaar klinkt namelijk anders (en ja ... ook dezelfde modellen, een Conde Hermanos A28 klinkt weer heel anders als een andere Conde Hermanos A28).

Mathidal
22 september 2009, 18:12
Wat was picado ook al weer? xD

VHsologitarist
22 september 2009, 19:42
Soort van alternate picking (toonladders spelen) alles aanslaan afwisselend met de wijs- en middelvinger (i en m).

Mathidal
22 september 2009, 22:13
Met steun bedoel je?

Nu ik je toch aan het lijntje heb: mag dat eigenlijk wel, je vingernagel als een soort plectrum gebruiken en zo langs twee kanten aanslaan? x)

VHsologitarist
23 september 2009, 00:09
Niveau daalt ;)
Kijk dit is de techniek:
http://www.youtube.com/watch?v=6hBg2hJjEec

Mathidal
23 september 2009, 00:15
Ik dacht dat je de basnoten niet met andere vingers dan je duim spelen? Ach, da's enkel theorie. :D

VHsologitarist
23 september 2009, 07:29
Ik dacht dat je de basnoten niet met andere vingers dan je duim spelen? Ach, da's enkel theorie. :D

Niet met picado, afgezien de techniek alzapua kun je anders niet zo snel zijn met de duim, vandaar.

Don Capo
23 september 2009, 08:46
Tja, weet je. Ik hoef er geen moeite voor te doen om zin te krijgen in spelen of tijd er voor vrij te maken. Het is voor mij een uitlaatklep waardoor je momenteel alle zorgen vergeet. Ik heb het ook echt nodig. Speel elke dag al heb ik 11 uur gewerkt op een dag. Hierdoor heb ik dan soms ook weleens ruzie met mijn vriendin die dan vind dat ik te weinig tijd aan haar schenk. De één zuipt zich klem in het weekend en de ander speelt gitaar.
Toen je dus zei dat je je gitaar had verkocht en je nagels kort hebt geknipt, kon ik dat niet geloven. Dat je geen les meer volgt snap ik, maar muziek maken geeft jezelf toch innerlijke rust die je dan zo aan de kant zet.
De oefeningen zijn inderdaad niet altijd leuk, vooral als het even niet wil. Zit je bijvoorbeeld picado oefeningen te doen, struikel je steeds bij dezelfde noot. Maar de momenten dat het weer wel goed gaat, geeft dat je een kick. Wel is bepalend op wat voor gitaar je speelt. Mijn gitaar voorheen was echt een klote gitaar, ik speelde niet super veel, want dat instrument gaf mij niet de kick. Nu ik mijn Conde heb klinkt elke aanslag super vet en geeft dat een echte kick. Op zo'n gitaar klink je als muzikant ineens een stuk beter en verlang je zodra je m weer in de koffer doet om hem de volgende dag weer te bespelen. Thijs, dat is wat jij ook nodig hebt! Een goede gitaar. Die zijn er erg veel hoor.
Als ik jou was zou ik gewoon een paar keer Casa Benelly in DenHaag of Guitara Buena in Amsterdam bezoeken en daar een paar gitaren uitproberen (ookal heb je het geld er niet voor). Elke gitaar klinkt namelijk anders (en ja ... ook dezelfde modellen, een Conde Hermanos A28 klinkt weer heel anders als een andere Conde Hermanos A28).

Ik snap wat je zegt, ik zal je proberen uit te leggen waarom ik zo resoluut gestopt ben met, fanatiek, spelen. Passies. Dat is eigenlijk het toverwoord in deze. Ik heb drie jaar geleden besloten om een langgekoesterde wens van mijzelf, een opleiding afronden zodat ik voor de klas kan staan, in vervulling te laten gaan. Flamenco nam een groot deel van mijn leven in beslag, ik was er elke dag mee bezig. Naast het volgen van les oefende ik me het apezuur en drank, at en sliep ik alles wat met flamenco te maken had. Ik heb duidelijk de overweging gemaakt om me eerst te richten op mijn opleiding, aangezien ik deze wel zag als mijn laatste kans om nog iets van mijn leven te maken in professionele zin. Ik was destijds 28 en naast mijn passie voor gitaarspelen vervulde ik baantjes waar ik geen enkele vorm van voldoening uit haalde.

mijn talent voor gitaarspelen was niet zo groot dat ik daar ooit mijn beroep van zou kunnen maken. Op een gegeven moment in je leven besluit je na te gaan denken over kinderen, ouder worden. Voor mij was het volgen van deze opleiding de start voor dit alles. Over anderhalf jaar hoop ik klaar te zijn en ligt de basis er. Ik heb besloten om mijn andere passie neer te leggen om mij volledig te kunnen richten op school, en hoezeer ik het ook mis, ik sta nog steeds achter deze beslisssing. Na de opleiding ga ik het weer oppakken en hoop de verloren jaren enigszins in te kunnen halen. Het verkopen van mijn gitaar (welke overigens nou ook niet echt een toprange gitaar te noemen was) en het afknippen van mijn nagels was een symbolisch gebaar. Het afsluiten van een periode.

Zo, en dat alles op de woensdagmorgen.... Ik ga maar weer eens een koffie inschenken!

Mathidal
23 september 2009, 14:02
mijn talent voor gitaarspelen was niet zo groot dat ik daar ooit mijn beroep van zou kunnen maken. Op een gegeven moment in je leven besluit je na te gaan denken over kinderen, ouder worden.

Ik denk dat het grootste deel van de muzikanten op dit forum (inclusief mijzelf) er niet hoofdzakelijk hun beroep van maken. Ikzelf speel in een bandje als hobbyist, wat zelfverrijkend is. Goed ben je niet, dat moet je worden.

Trouwens lijkt het me een gift om je kinderen ook muziek te zien spelen, te zien groeien, te zien evolueren. Dan kun je het beste het voorbeeld geven aan de kids. :hippie:

Dat is nog de énige reden waarom ik nog kids zou willen. :D

VHsologitarist
24 september 2009, 00:44
Ja thijs,
ik begrijp je gedeeltelijk. Tuurlijk als je passie iets teveel tijd in beslag neemt, moet je daar een halt toe roepen, maar je kunt toch ook matigen. Een passie tijdelijk stop zetten klinkt erg jammer in mijn oren. Maar goed, als jij daar achter staat is het goed, toch?
Hoop dat je weer snel weer eens iets post! Altijd leuk!

Gr
Fer

Pais
4 oktober 2009, 22:37
Het is al een wat ouder topic, maar ik wil toch nog even kwijt dat ik het een heel mooi stukje vind Ferry! Mooie toon heb je, zeker weten. Besteed je veel aandacht en tijd aan techniek?


Ik herken het verhaal van Don wel. Ik ben ook een tijd zo obsessief met de flamenco bezig geweest, dat ik nergens anders meer over na wilde denken, en dat is niet goed voor je.
Ik heb toen bewust wat afstand van de muziek gedaan. Deze zomer heb ik weinig gespeeld en probeer het nu weer op te voeren.

Sinds kort volg ik lessen bij John Fillmore en dat valt wel heel positief uit. Maar techniek techniek techniek. Ik krijg eindelijk eens goed op mn kop dat mijn toon veel te timide en zwak is. Dan kun je wel bezig met ingewikkelde falsetas en al die toestanden, maar mijn basis is gewoon slecht en dat is wel even confronterend.

Azafrán
5 oktober 2009, 14:37
@Mathidal,

Dat is een melodisch loopje mimimimimi, vallende aanslag. Vergelijk de term riff.


Wat gitaar betreft: Ik zou Conde niet blind vertrouwen. Er zijn hele dure en slechte Condes. De goede Condes zijn meestal al weg voordat ze in de export worden gegooid. De markt is i.h.a. zwaar verpest wat dat betreft. Amerikanen die tien of twintig topgitaren tegelijk weghaalden bij de oude Gerundino...hij weigerde later gelukkig. (VH heeft mazzel met de zijne, die klinkt goed, hoewel ik de prijs niet ken)
Vicente Carrillo is voor mij echt the place to be...Casasimarro, ongeveer 2 1/2 uur rijden vanaf Valencia Aeropuerto (met af en toe spectaculair landschap) Topkwaliteit tegen een prijs die in verhouding zeer laag is. Hij bouwt gitaren voor alle grote jongens. PdL, Tomatito, Juan Cańizares (+zijn broertje), Duquende, Vicente Amigo, en ga zo maar door. Zelfs Keith Richard heeft er een! Een vliegticket kost geen drol, en het avontuur is des te mooier. Je kunt hem gewoon mailen via zijn site.

En trouwens....VH heeft gelijk@ Don Capo...gewoon blijven publiceren a.u.b. anders doe ik het ook niet meer.... ;)

Groet,

Azafrán

VHsologitarist
11 oktober 2009, 19:46
Pais bedankt!
Ik besteed best veel tijd aan techniek omdat dit bepalend is voor de basis. En mijn techniek is ook nog steeds ruk. Wel weet ik dat er voor bepaalde technieken standaarden zijn, maar er niet 1 goede manier voor is. Dit is lang waar ik aan twijfelde bijvoorbeeld met de picado. Zo dacht ik, moet ik mijn hand nu verder naar achteren houden of verder naar voren...
En ik kan het verhaal van Azafran alleen maar bevestigen wanneer het aankomt op merk Conde gitaren. Zo heb ik het goedkoopste model EF-4. Samen met mijn tweelingbroer zijn we naar casabenelly gegaan en dezelfde model van Conde gekocht. Zijn gitaar klinkt ronduit echt klote. We wisselen om de maand af en inderdaad: Zijn geluid is niet te vergelijken met dezelfde Conde model die ik heb. Ik heb zelf erg geluk gehad en jammer dat deze wereld zo verneukt is. Hoe het zit met de kwaliteit als je een model 'Domingo Esteso' van Conde op de site van Conde besteld weet niet, maar de tip van Azafran is goud waard! Thanx Azafran voor mijn volgende flamenco gitaar ga ik dus echt naar de bouwer om de export afdankertjes voor te zijn.

meul
12 oktober 2009, 10:32
He Fer,

dit heb ik even gemist, tof gedaan weer, ik kan niet oordelen over de techniek maar ik heb het idee dat je wat soepeler bent gaan klinken sinds de eerste tryouts van je hier op GN. jammer dat op het einde er ineens een valse (cis?) doorzit. maar goed, het is ook maar een tetsje toch?

gr,
jan

VHsologitarist
12 oktober 2009, 12:35
Hey Jan bedankt,

Die valse Cis was mij nog niet opgevallen. Het mineur akkoord is op de 10 positie gespeeld en klinkt vandaar niet zo heel zuiver inderdaad ;) Knap gehoor jij!
En idd alles wat ik post zijn testjes.. Ben een simpele hobby gitaristje he ;)

Sonno
12 oktober 2009, 20:34
Je hebt mij in ieder geval een volle 45 seconden vermaakt. Echt super knap. Ja ik hoor soms idd. wat stroevigheden in je techniek (ik doe het je niet na) maar dat stukje vanaf 0:26 doe je qua techniek hartstikke netjes. Chapeau!

Gr. Sonno

VHsologitarist
13 oktober 2009, 17:56
Je hebt mij in ieder geval een volle 45 seconden vermaakt. Echt super knap. Ja ik hoor soms idd. wat stroevigheden in je techniek (ik doe het je niet na) maar dat stukje vanaf 0:26 doe je qua techniek hartstikke netjes. Chapeau!

Gr. Sonno

Thnx Sonno,

Technisch moet ik idd erg veel bijschaven en gaat soms momenteel erg stroef. Dat stukje op 0:26 heet Alzapua en is qua techniek niet echt moeilijk, daarom gaat me dat wat makkelijker af. Ik zal blijven oefenen en hopelijk dat in de toekomst wat soepeler speel.