PDA

View Full Version : Vervangen 12AX7 buis H&K Rotosphere



Aca Ilic
17 september 2009, 19:26
Heey guys,

heeft iemand toevallig tot nu toe deze buis in zijn H&K vervangen ? Ik ben benieuwd hoe het aan toe gaat, aangezien buis heel moeilijk bereikbaar is....

alvast bedankt voor reacties
grtz
Alex

guitaraddict
17 september 2009, 20:44
+1

Het is mij ook nog niet gelukt om het apparaat te demonteren en dan heb ik toch al heel wat uit elkaar gehaald.

Graag expertise .

Dirk_Hendrik
17 september 2009, 22:38
Hmmm,
De enige rotosphere die ik onder handen heb gehad was die van Jeroen van Hulsteijn. En dat herinner ik me niet als echt complex eigenlijk :???:

Wat in het demontageproces is precies 'lastig"?

Aca Ilic
17 september 2009, 23:06
Hmmm,
De enige rotosphere die ik onder handen heb gehad was die van Jeroen van Hulsteijn. En dat herinner ik me niet als echt complex eigenlijk :???:

Wat in het demontageproces is precies 'lastig"?

Hey Dirk,

ik weet dat zijkanten los gemaakt kunnen worden, maar met mijn grote handen, kom ik er niet in om buis makkelijk uit te kunnen halen.Verder als ik die glazen frontje eraf zou halen kom ik weer niet met mijn handen naar binnen. Verder is het zo'n draad over buis gespanen, dus de vragen genoeg denk ik. Hoe wordt het buisje uitgewipt, zonder dat er iets binnenin kapot gaat. Verder, waar zijn die witte trimpotjes voor ( het staat niks in gebruiksaanwijzing)?

Dirk_Hendrik
18 september 2009, 09:24
Ah, op die fiets.

Verder demonteren dus. Gezien de constructie is men bij H&K blijkbaar niet van mening dat die buis vervangen dient te worden.

Houd er ook rekening mee dat het ding op hoogspannig werkt er er dus restspanningen aanwezig kunnen zijn.

En waar die trimmers voor zijn? Als er niets over in de manual staat zijn het klaarblijkelijk fabrieksafstelpunten. Mijn persoonlijke menig is dat je er dus vanaf blijft. Anders markeer je hoe ze staan en probeer je 1 voor 1 wat het effect is

marc_o
18 september 2009, 09:36
Hoe lang kan zo'n restspanning blijven hangen?

cluseau
18 september 2009, 10:16
Hoe lang kan zo'n restspanning blijven hangen?

Heel lang. Hangt ook van de constructie af (bleeder resistors) en de capaciteit / conditie van de elko's.

Niet op standby zetten maar gewoon de stekker eruit trekken en lekker leeg spelen tot er geen geluid meer uitkomt. 99% kans dat hij ontladen is.

Frans

marc_o
18 september 2009, 13:10
heel lang.........ja............hebben we het over minuten, uren, dagen.....weken????

guitaraddict
18 september 2009, 17:06
Dit vond ik net door te zoeken met google , ga het nog eens proberen.

Zo'n elco kan evt enige tientallen volts vasthouden.


The tube was fairly easy to replace- I just had to remove both side panels of the unit, take off the clear plastic cover on the front, and pop out the old tube. Customer service walked me through it 'cause I was really nervous about screwing something up. No sweat, though. It was a pain taking out all the screws (4 for each side panel and 2 for the plastic cover), but I didn't mind too much.


Hier nog een link met info: http://clonewheel.ashbysolutions.com/reviews/rotorev.html

Alf

Dirk_Hendrik
18 september 2009, 18:18
Zo'n elko kan enige honderden volts vasthouden. Voor weken. Uiteraard, zoals cluseua al zegt, afhankelijk van de elko.

guitaraddict
18 september 2009, 18:50
Bedankt voor de waarschuwing Dirk hendrik ! (kan inderdaad als er geen bleederweerstand aanwezig is)

In dit geval kan dat raadzaam zijn om te weten. Je weet natuurlijk niet wat je vastpakt.Als je bij het demonteren per ongeluk een voedingsdraad aanraakt kan dit gevaarlijk zijn.

Bij amps waar ik aan ga sleutelen gebruik ik altijd een draad met een 1K weerstand om de restspanning af te voeren naar aarde.

guitaraddict
18 september 2009, 18:53
DH weet jij ook hoeveel mA de stroom dan zou kunnen bedragen ?

Ik heb ooit gelezen dat zelfs 35 a 40 mA al gevaarlijk kan zijn.

erwin_ve
18 september 2009, 21:45
Zo'n elko kan enige honderden volts vasthouden. Voor weken. Uiteraard, zoals cluseua al zegt, afhankelijk van de elko.

Bij mijn eigen fx bouwsel(buizen) heb ik gister even de spanning gemeten voordat ik het liet ontladen. Normaal was de spanning bij de voedings elco's 350v.
Na 2 weken niet gebruikt: 150 v. Dodelijk dus:soul:

guitaraddict
20 september 2009, 10:26
Gisteren heb ik mijn rotosphere nog eens open gemaakt en wat blijkt, het plexiglas raampje kan heel gemakkelijk verwijderd worden door 2 moertjes los te draaien (het boutje heeft een klein inbussleuteltje nodig )en daarna kun je de buis vervangen.

http://i291.photobucket.com/albums/ll291/snofal/HKRotosphere002sm.jpg

Ik heb de mijne gemeten : het is een selected (chinese)buis ( waarschijnlijk op ruis en microfonie) en hij was nog redelijk tot goed : de steilheid liet iets te wensen over maar dat kan ook vanaf het begin zo geweest zijn.

Wat betreft de voeding: er zitten 2 voedingelco's in ( 450 volt) maar de min kant zit naar buiten gericht dus er is weinig kans op aanraken van de plus.
Bovendien heb ik even gemeten . Als het apparaat aanstaat geeft hij een anodespanning van 235 volt en als je hem uitzet zakt binnen 5 tot 10 sec de spanning naar een paar volt en verder omlaag.

Dus veilig.

Succes , Alf


http://i291.photobucket.com/albums/ll291/snofal/HKRotospherecaps007small.jpg

Aca Ilic
20 september 2009, 11:33
Heey guitaraddict,

kei bedankt voor post man. Ik dacht altijd dat ik van zijkant naar binnen moest, maar nu is het duidelijk dat schermpje idd eraf moet. Ging die buis retainer makkelijk ervanaf?

guitaraddict
20 september 2009, 11:49
Ging die buis retainer makkelijk ervanaf?

Jawel geen probleem ! De buis zit vrij strak , voorzichtig los trekken.