PDA

View Full Version : pickup expert



Nash
2 april 2003, 22:37
Hoi,
Heeft er iemand ECHT verstand van pickups. Ik heb nu een Patrick Eggle Berlin P met 2 Joe Barden two-tone humbuckers. Ik vind het geluid eigenlijk net niet 'edgy' genoeg, net te weinig pit. Bij de gitaarzaak zeiden ze echter dat het niet veel scherper geeft dan deze pickups. Iemand enig idee of dit echt klopt? Ik ken wel de evolutions van Dimarzio en de ZBS80s van Bartolini maar ik weet dus niet of dat veel zal verbeteren. Help!

urezna
3 april 2003, 08:30
Nou ik kan je zeggen dat DiMArzio Evolutions wel degelijk een hoop pit hebben, maar de jouwe ken ik niet, dus lastig te vergelijken. Misschien kun je op internet terug vinden hoeveel output de jouweq geeft? op de site van Dimarzio kun je dat nl ook terug vinden. Vaak geeft een pick-up met hogere output meer pit...
Succes!

Lacrymosa
3 april 2003, 09:11
Mischien een Gibson 500T
is een super element.

of een JB van seymour duncan
of idd Evo's, heb ik ook in mn ESP zitten, maar ik neem aan dat je naar een open 'bite' op zoek ben, en dat zijn Evo;s niet echt, zijn wat ronder kwa hoog

CheerS!!

Ohzoso
3 april 2003, 09:41
Gibson 500T idd.Het pittigste element dat ik ooit heb gehad.Optioneel is ook de DiMarzio PAF Pro.Deze is iets minder dan de 500T maar leent zich beter voor het heaviere werk(bij gebruik met veel distortion).

JV
3 april 2003, 10:22
de paf pro's vind ik nou niet echt voor het echte scheurwerk. blijft toch een beetje smooth. niet echt wat hij zoekt denk ik

Mithrandir
3 april 2003, 10:40
Gibson 500T al the way, geweldige sound, aggresief en met pit. Heb alleen weinig vergelijk behalve de stock pu's uit mijn epi :smile: Maar ik ben zelf erg blij met die 500T in mijn SG, het is natuurlijk wel een Humbucker voor in de brugpositie.

<edit>waarom schrijf ik humbucker met een hoofdletter??? Ach ja, hij klinkt Goddelijk</edit>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mithrandir op 2003-04-03 10:42 ]</font>

gerrekat
3 april 2003, 11:10
Een Paf voor het zware werk, dacht het niet, lage output, meer voor vintage sound!

Voor zware werk heb je op passief gebied eigenlijk maar een paar keuzes!

DiMarzio X2N (hoogste output van DiMarzio)
DiMarzio Super Distortion (midrangy old school metal, killer distortion!)
DiMarzio Evo (moderate output, meer veelzijdig, minder GAIN! hou er niet zo van)

Seymour Duncan Invader (hoogste output van SD, vette scheur denk aan metallica's MOP album!)
seymour Duncan JB (iets minder output, wat veelzijdiger, vind hem niet zo)
Seymour Duncan Dimebucker (vette output, strakke metal sound!!! zie BL L500, daar is het een DURE kopie van)

Bill Lawrence L 500 L (de vintage versie van de XL iets minder output killer voor old school metal (iron maiden etc!))

Bill Lawrence L 500 XL (hottere versie van de L 500 L, perfekte strakke heldere sound, hog output, denk Dimebag van pantera!)

Zijn eigenlijk allemaal wel aan te raden, is een kwestie van smaak, maar qua helderheid/strakheid vind ik de L 500 XL met kop en schouders boven de rest uitsteken, en geloof me ik heb ze allemaal in huis (op de Evo en JB na die heb ik verkocht!))

Lacrymosa
3 april 2003, 13:52
Das echt volkome bullshit
je kan ook met een lage output een goede scheur krijgen

je moet alleen de gain uit je versterker halen

en we hadden et niet over een PAF, maar over een Paf Pro, die is juist gemaakt voor een mooie scheur.

het ligt er volkome aan wat voor hout je gitaar is en wat voor scheur je wil hebben.

Maar voor een open scheur zijn er aardig wat dingen te krijgen

toevallig heb ik ervaring met de Evo's, maar ook met een 500XL.

Ook vin ik de passieve hummers van jackson ook super klinken, maar die zijn iets wat dun in het laag
er mist dus iets aan warmte
daarom wil ik er een 500T van gibson in gaan doen

CheerS!!

Ohzoso
3 april 2003, 15:09
Lacrymosa, ur damn right!!speelt die gerrekat soms over een National 10Watt uit de wehkamp ofzo??? :wink:

Bins
3 april 2003, 16:58
Nee, hij speelt over een ENGL powerball geloof ik. Ik weet niet of ze die hebben bij de Wehkamp :grin:

Negative K3 fan
3 april 2003, 18:59
Op 2003-04-03 15:09, schreef Ohzoso:
Lacrymosa, ur damn right!!speelt die gerrekat soms over een National 10Watt uit de wehkamp ofzo??? :wink:


gerrekat heeft een amp die jijw aarschijnlijk in je dromen bespeelt...

en aan lacrymosa> ik dacht dat er duncan designed elementen in jacksons zaten? of is dat alleen bij de nieuwe modellen?

Ohzoso
3 april 2003, 19:08
Op 2003-04-03 18:59, schreef Negative K3 fan:


Op 2003-04-03 15:09, schreef Ohzoso:
Lacrymosa, ur damn right!!speelt die gerrekat soms over een National 10Watt uit de wehkamp ofzo??? &lt;IMG SRC="/forum/phpBB/images/smiles/icon_wink.gif">


gerrekat heeft een amp die jijw aarschijnlijk in je dromen bespeelt...



inderdaad...WAARSCHIJNLIJK!!
THE HOLY GRAIL, MARSHALL 1959SLP 100W, RULES!!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ohzoso op 2003-04-03 19:13 ]</font>

Horus
3 april 2003, 19:42
Als je geluid nou echt scherp moet zijn, moet je dan niet eigenlijk een single coil kopen?

Negative K3 fan
3 april 2003, 20:53
Op 2003-04-03 19:42, schreef Horus:
Als je geluid nou echt scherp moet zijn, moet je dan niet eigenlijk een single coil kopen?


Single coils zijn wel scherp, maar ze scheuren niet echt lekker omdat ze zo weinig mids hebben en lage output etc. Misschien is een p90 wat?

Lacrymosa
4 april 2003, 09:10
Ik denkt toch echt dat je het beste voor een: JB, Fred of Paf Pro kan gaan

&lt;offtopic>Niet in alle jacksons zitten SD designed, maar ik heb ook geen jackson, ik heb een charvel, en die is uit 94 en toen zaten er zeker geen SD designed in&lt;/offtopic>

CheerS!!

Ohzoso
4 april 2003, 09:31
Om even bij de topicstarter terug te komen:
de Dragon2 PU`s van PRS liggen akelig kort in de buurt van de 496R&amp;500T (ceramic)van Gibson.Als je nu verstandig bent ga je naar n zaak waar je die elementen achterelkaar kunt testen, dus Dragon2(PRS),500T(Gibson LesPaul Classic) en PAF Pro(Ibanez JEM).
Mijn advies: doe dit testen met een clean geluid, dan hoor je de accenten beter!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ohzoso op 2003-04-04 10:15 ]</font>

gerrekat
4 april 2003, 09:33
HAHAHAH, ja ik heb een Yamaha 15watt SS practise amp en een vantage LP copy!

Maar anyway, je kan best een mooie scheur uit een PAF krijgen, maar dan praten we meer over een rock of Blues scheur.

Ze missen de bite die High output PU's hebben, niet dat dat slecht of goed is, is maar net wat je zoekt.

Voor metal zou ik nooit van mijn leven een PAF gebruiken! en ik speel nu eenmaal metal.

Mijn Yamaha SS combootje heeft niet zoveel gain hoor!HAHAHAHAHAA

Droffie
4 april 2003, 12:40
Precies Gerrekat.
Ik denk dat er vaak verwarring is over scheurgeluid.
Er zijn zo veel verschillende soorten scheur. De BB V's op mijn Standard scheuren als de tering. Maar of ze veer hele zware metal geschikt zijn betwijfel ik.
Het zelfde geldt voor PAF's denk ik.

Nash
4 april 2003, 13:25
Ik hoef ook niet echt een metalgeluid te hebben maar ik wil wel lekker kunnen scheuren. Mijn spel klinkt sowieso al niet metal. De 500T is in ieder geval niets voor mij. Iemand ervaring met EMG of Bartolini?

shredneck
5 april 2003, 00:24
jawel. emg's heb ik op dit moment in mij LP standard, de Zakk Wylde set(81+85), goede pickups maar toch niet geheel geschikt voor de LP vind ik.Emg heeft een eigen klank, prima voor distorted geluiden, maar wat minder voor clean, clean klinkt nogal klinisch vergeleken bij een seth lover of antiquity van seymour d.

Voor "tone" zou ik persoonlijk geen emg nemen, uberhaupt geen aktief systeem.

Wil je metal spelen, dan is dit setje erg goed, maar zoals ik al zei voor een mooie zingende "tone"....neh.

Die emg's gaan er binnenkort ook uit, ik schakel over op een setje seth lovers en dan prop ik die emgs in een inferieure scheurbak, een ibanez of zo.


Succes met je ,best moeilijke, keuze!

SN.