PDA

View Full Version : hoge bijtonen



Chief
17 september 2009, 18:09
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn strat. Ik heb bij iedere snaar, bij een gefrette noot of open snaar het probleem dat er een hele irritante hoge bijtoon optreedt. Het is te vergelijken met geluid wat je hoort als je met een natte vinger over een wijnglas heen draait. Het is heel erg earpinching. Het probleem treedt op bij mijn pod, cube en laney vc30, dus het lijkt echt aan de gitaar te liggen.
Het komt ook voor op alle 3 de elementen en bij elke volume, dus het lijkt mij ook geen feedback.
Ik heb er volgens mij alles al gedaan om te checken waardoor het komt, maar ik kan het maar niet vinden. Hieronder even een opsomming:

- gekeken naar frettbuzz -> zadels omhoog
- gekeken naar topkom -> lijkt in orde, probleem treedt ook op bij gefrette noten dus mag in principe niet uitmaken
- tremolo holte vol gestopt met watten, kijken of het met de veren te maken had.
- gekeken naar kromming hals -> midden van hals 0,3 mm over gelaten, lijkt in orde
- scheel gezocht naar rammelende/resonerende onderdelen -> niets te vinden
- verschillende hoogtes elementen geprobeerd.

Hebben jullie nog tips waar ik eventueel naar kan kijken ?

Nicks
17 september 2009, 19:07
Versterker en kabel al gecontroleerd?

Plant
17 september 2009, 19:18
Tjonge jonge... hij schrijft toch "bij mijn pod, cube en laney vc30". Hoeveel moet hij er nog meer checken :???:

Klop eens achterop de hals en luister eens of je daar wat hoort? Rammelende trussrods (halspennen) schijnen nog wel eens voor te komen. Ik heb een dergelijk probleem gehad met een akoestische gitaar en heb me ook scheel gezocht.

Bij een Fender schijnt het nog niet eens de rod zelf te hoeven zijn, het kan ook alleen de 'bullit' zijn die apart is en los is gekomen, las ik laatst van een mede-forum gebruiker.

Fern
17 september 2009, 21:36
Hoor je het geluid ook als je zonder versterker speelt? Dus unplugged?
Kan het zijn dat er braampjes in het zadel van de brug zitten? Dat wil ook wel eens bijgeluiden geven.

Groet,
Fern

Eko
18 september 2009, 07:59
Maatje uit de band had dit met een tele. Ook alles gechecked en zelfs de amp naar de bouwer terug gebracht voor een check. Na verandering van kabel was het probleem opgelost. Miischien een idee?

Chief
18 september 2009, 08:28
Bedankt voor het meedenken alvast.

Ik heb inderdaad ook al een andere gitaarkabel geprobeerd. Zelfde euvel.

Volgens mij kunnen we alle "componenten" behalve de gitaar zelf uitsluiten.
Ik hoor het geluid namelijk ook akoustisch. Wel een heel stuk zachter omdat het uiteraard niet wordt versterkt maar je hoort het prima.

Het is enorm lastig om te lokaliseren waar het precies vandaan komt. Ik heb m'n oor al bij de tremolo gehad, boven aan de headstock enzo om te kijken of ik het dan beter hoor. Met m'n hand de tremolo veren vast houden, de zadels vasthouden, de veertjes van de zadels vasthouden. Lijkt allemaal niet te helpen.

Het enigste wat ik volgens mij nu heb ontdekt, is dat wanneer ik mijn oor op de hals leg, aan de kant waar de frets op zitten. Dus aan de voorkant zegmaar, lijkt het geluid het meest op te vallen. Het lijkt wel of het van binnenuit de hals komt.

Trussrod werkt overigens nog goed. Kan de kromming van de hals prima aanpassen.

Owja, ik zal ook eens kijken naar braampjes op de zadels. Ik heb deze tremolo alleen nog niet zo lang. Het is er eentje van guitarfetish.com, 9 maanden oud. Kan die dan al versleten zijn?

FruscianteFan
18 september 2009, 09:27
Ik noem maar een probleem waar ik zelf laatst mee zat: klinkt het een beetje als een sitar? Dan zou je de zadels bij moeten (laten) vijlen of schuren, op het punt dat de snaar eroverheen loopt.

Fern
18 september 2009, 09:32
Over de zadels:

Het kan zijn dat er een braampje zit, maar het kan ook zijn dat er juist een groefje in gevijld moet worden. Het zadel is waarschijnlijk een beetje rond. De snaar ligt dan te los op het zadel.

Het is iets wat vaker op een gitaar gebeurd en ik herken het van nieuwe bruggen die ik van tijd tot tijd installeer.

Ga naar een gitaartech met een set snaar vijltjes en vraag om een klein groefje. Niet te diep (zoals de topkam, want dat geeft ook weer bijgeluiden.

Ik hoop dat het je helpt.

Groet,
Fern

Chief
18 september 2009, 09:38
Ik noem maar een probleem waar ik zelf laatst mee zat: klinkt het een beetje als een sitar? Dan zou je de zadels bij moeten (laten) vijlen of schuren, op het punt dat de snaar eroverheen loopt.

Nee zo klinkt het niet. Het is het beste te beschrijven als wanneer je een glas wijn hebt met een beetje vloeistof erin natuurlijk en dan met je vinger over de rand van het glas draait. En dan een behoorlijk hoge toon.

rijsberman
18 september 2009, 09:44
Zijn je elementen (of één ervan) microfonisch?

Chief
18 september 2009, 09:53
Zijn je elementen (of één ervan) microfonisch?

Nou ik heb er last van op alle 3 de elementen. Te weten een Tonerider, GFS en Duncan SSL-5.

Lijkt mij vrij sterk dat ze alle 3 microfonisch zijn toch ?

lindstrom
18 september 2009, 09:59
Ik heb een probleem met mijn strat.


Eigen schuld dikke bult :soinnocent:

nee grapje, ik denk dat het de veren zijn van de trem die meetrillen

pimmedoris
18 september 2009, 10:09
Hij heeft de plek waar de veren zitten al opgevuld met watten om dat uit te sluiten...

lindstrom
18 september 2009, 10:13
Nou ik heb er last van op alle 3 de elementen. Te weten een Tonerider, GFS en Duncan SSL-5.

Lijkt mij vrij sterk dat ze alle 3 microfonisch zijn toch ?

kun je het geluid opnemen?

Chief
18 september 2009, 10:19
kun je het geluid opnemen?

Ja ik zal het vanmiddag even proberen via mijn pod.

Fern
18 september 2009, 10:37
Hoi,

Ik weet bijna zeker dat het aan je zadels ligt.

Ga met je gitaar naar een goede reparateur.

Groet,
Fern

barno
18 september 2009, 10:43
druk es met vinger op de snaar vlak achter zadel, druk dus de snaar feller op het zadel. Als het aan het zadel ligt, zou het dan minder of weg moeten zijn.

Chief
18 september 2009, 12:19
druk es met vinger op de snaar vlak achter zadel, druk dus de snaar feller op het zadel. Als het aan het zadel ligt, zou het dan minder of weg moeten zijn. Lijkt ook niet te helpen.

Ik heb hier een geluidssample:

http://www.vinnert.8s.nl/muziek/


Mogelijk dat je het op wat volume moet afspelen. Let niet op de normale klank van de noot, maar op het earpinching geluid wat ernaast optreedt. Bij mij slaat het gelijk op m'n trommelvlies.

jutter
18 september 2009, 12:26
Lijkt mij de manier van aanslaan. Onlangs andere plectrums gekocht?

Plant
18 september 2009, 12:38
Het enigste wat ik volgens mij nu heb ontdekt, is dat wanneer ik mijn oor op de hals leg, aan de kant waar de frets op zitten. Dus aan de voorkant zegmaar, lijkt het geluid het meest op te vallen. Het lijkt wel of het van binnenuit de hals komt.

Trussrod werkt overigens nog goed. Kan de kromming van de hals prima aanpassen.

Zoals ik al schreef, ga er maar vanuit dat het je trussrod is. Deze kan prima af te stellen zijn, dat zegt niks over rammelen.

Bij mij ontstond het geluid nadat ik de gitaar 2dehands had gekocht en de hals moest bijstellen omdat ik dikkere snaren gebruik dan de vorige eigenaar.
Het bijstellen werkte prima, maar na een paar dagen hoorde ik een 'zingend' geluid achter de noten doorklinken. Ik zoeken :???: Toen stootte per ik ongeluk een keer achter tegen de hals en toen hoorde ik het ook (akoestisch). Snaren gedempt en eens achterop de hals kloppen: bingo!

Toen heb ik de halspen net een fraktie losser (aandraaien had immers het probleem veroorzaakt) gedraaid, zo dat de halskromming nog goed bleef en toen was het verschijnsel weg. Ik heb de gitaar nu 5 jaar en nooit meer problemen gehad.

Chief
18 september 2009, 13:10
Zoals ik al schreef, ga er maar vanuit dat het je trussrod is. Deze kan prima af te stellen zijn, dat zegt niks over rammelen.

Bij mij ontstond het geluid nadat ik de gitaar 2dehands had gekocht en de hals moest bijstellen omdat ik dikkere snaren gebruik dan de vorige eigenaar.
Het bijstellen werkte prima, maar na een paar dagen hoorde ik een 'zingend' geluid achter de noten doorklinken. Ik zoeken :???: Toen stootte per ik ongeluk een keer achter tegen de hals en toen hoorde ik het ook (akoestisch). Snaren gedempt en eens achterop de hals kloppen: bingo!

Toen heb ik de halspen net een fraktie losser (aandraaien had immers het probleem veroorzaakt) gedraaid, zo dat de halskromming nog goed bleef en toen was het verschijnsel weg. Ik heb de gitaar nu 5 jaar en nooit meer problemen gehad.

Jullie horen dus wel goed het vervelende bijgeluid wat ik bedoel ?

Als ik achterop mijn hals klop hoor een soort galm geluid, niet echt die hoge toon. Lijkt me eerder door de snaren te komen, ookal demp ik ze.

Ik heb hier nog een hals liggen, maar zonder snaren erop. En die geeft gewoon een doffe "plok".

jutter
18 september 2009, 13:21
Gleufjes van de topkam niet te breed?

snaarplukker
18 september 2009, 13:34
Ik heb dat "meezingen" ook als ik 5e fret vand B-snaar speel. Door de frequentie van die noot gaat mijn open A-snaar meetrillen. Het stopt ook als ik de A-snaar mute. Het heeft niks met de trusrod te maken want als ik B-4 of B-6 speel heb ik dat "meezingen" niet.

Plant
18 september 2009, 13:44
Ik heb dat "meezingen" ook als ik 5e fret vand B-snaar speel. Door de frequentie van die noot gaat mijn open A-snaar meetrillen. Het stopt ook als ik de A-snaar mute. Het heeft niks met de trusrod te maken want als ik B-4 of B-6 speel heb ik dat "meezingen" niet.

"..... bij iedere snaar, bij een gefrette noot of open snaar het probleem dat er een hele irritante hoge bijtoon optreedt.", schrijft hij.

Da's wel iets meer dan een meetrillend snaartje.

En hij schrijft over een galmend geluid als hij achterop de hals klopt met snaren gedempt. Bij mij was dat toen meer een soort resonerend fel doorklinkend toontje, maar meer dan een dof plokje zou het toch niet moeten zijn. Zijn tremveren e.d. heeft hij al gedempt. Ik heb hier net nog op 2 gitaarhalzen geklopt: 'Plok'. Meer niet.

Chief
18 september 2009, 13:51
"..... bij iedere snaar, bij een gefrette noot of open snaar het probleem dat er een hele irritante hoge bijtoon optreedt.", schrijft hij.

Da's wel iets meer dan een meetrillend snaartje.

En hij schrijft over een galmend geluid als hij achterop de hals klopt met snaren gedempt. Bij mij was dat toen meer een soort resonerend fel doorklinkend toontje, maar meer dan een dof plokje zou het toch niet moeten zijn. Zijn tremveren e.d. heeft hij al gedempt. Ik heb hier net nog op 2 gitaarhalzen geklopt: 'Plok'. Meer niet.

Ja ik had al eens geprobeerd om een noot aan te slaan met alle overige snaren gedempt. Dan is het er nog steeds.

Ik ga zo naar Rockpalace. Hopen dat daar iemand het meteen herkent.

Chief
18 september 2009, 16:49
Nou het blijkt dus aan mijn oren te liggen.
Ik heb er 2 medewerkers van rockpalace naar laten luisteren over volgens mij een AC30. Ik vond sommige noten niet om aan te horen, terwijl die gasten niks raars opmerkten.

Toen maar gevraagd of ze een andere gitaar dan eens aan mij wilden laten horen en die klonk in mijn oren net zo kut, haha

Blijkbaar heb ik op de een of andere manier nogal last van bepaalde frequenties of iets dergelijks.

Bedankt voor jullie hulp, maar blijkbaar is er geen probleem.

Nicks
18 september 2009, 16:57
Nou het blijkt dus aan mijn oren te liggen.
Ik heb er 2 medewerkers van rockpalace naar laten luisteren over volgens mij een AC30. Ik vond sommige noten niet om aan te horen, terwijl die gasten niks raars opmerkten.

Toen maar gevraagd of ze een andere gitaar dan eens aan mij wilden laten horen en die klonk in mijn oren net zo kut, haha

Blijkbaar heb ik op de een of andere manier nogal last van bepaalde frequenties of iets dergelijks.

Bedankt voor jullie hulp, maar blijkbaar is er geen probleem.

Bekijk het vanaf de zonnige kant, heel veel gitaristen denken vaak dingen te horen die er niet zijn ;)
maar heb je misschien een keer ergens gestaan waar het geluid te hard ging? of vaak last van oorontstekingen?

Plant
18 september 2009, 17:03
Ik heb er 2 medewerkers van rockpalace naar laten luisteren over volgens mij een AC30. Ik vond sommige noten niet om aan te horen, terwijl die gasten niks raars opmerkten.

Had je die gitaar daar soms gekocht? Dan zou ik als winkelier ook dat antwoord geven :soinnocent::seriousf:

Toch vreemd.
Wanneer merkte je het (of dacht je te merken) dat er een bijgeluid was? Heb je al die spullen al een tijdje? Je zou toch denken dat er iets veranderd moet zijn waardoor het je ineens opviel...

Enfin... we zullen het misschien nooit weten :???: Niet op proberen te letten dan maar.

Plant
18 september 2009, 17:06
Bekijk het vanaf de zonnige kant, heel veel gitaristen denken vaak dingen te horen die er niet zijn ;)

Nu je het zegt... horen jullie ook die stemmen als je een muziekwinkel binnenstapt :sssh: "koooopen.....koooooooopen" :stop:

Chief
18 september 2009, 17:52
Bekijk het vanaf de zonnige kant, heel veel gitaristen denken vaak dingen te horen die er niet zijn ;)
maar heb je misschien een keer ergens gestaan waar het geluid te hard ging? of vaak last van oorontstekingen?

Niet dat ik weet. Ik heb ook nog nooit oorontsteking gehad.

Ik weet ook zeker dat de winkelmensen mij niet nepten, want ik had ook mijn vriendin mee en die hoorde het irritante hoge geluid ook al niet.

Maarja ik hoorde het bij mijn gitaar en een willekeurige gitaar die ze van de plank af pakten.

Overigens heb ik mijn gitaar daar niet gekocht. Is een partscaster met allerlei onderdelen van Ebay enzo. Ze vonden hem wel fantastisch klinken :seriousf:

FruscianteFan
18 september 2009, 17:56
Ik hoorde in je demo eigenlijk ook al niets vreemds.