PDA

View Full Version : Filter voor cabinet



Pé.
17 september 2009, 17:59
Heuj!


Ik heb een basstackje bestaande uit een BA410 en een (losse) EV 15L. Nou is die 4x10" niet geweldig met de allerlaagste tonen (op de losse E loopt hij al te bladderen), vandaar de 15L eronder.

Maar nou wil ik eigenlijk een frequentiefiltertje voor de speakers pleuren. Een lowcut tot 200 Hz ofzoiets dergelijks. Ik kan niet echt veel nuttige info vinden hierover, het gaat vaak over een lowpass tot 200 Hz of een highpass vanaf 3 of 4k. Ik wil een mid en highpass!

Is dit mogelijk? Of loop ik gewoon te zeuren? Ben niet bang om te solderen! ;)


Pé.

Chris Winsemius
17 september 2009, 18:01
Is wel mogelijk.

Wat is de impedantie van die 4x10"?

edit: en het vermogen v/d amp?

Pé.
17 september 2009, 22:38
De impedantie is in principe 4 ohm, maar ik ga er een schakelaar in bouwen om 2 speakers uit te kunnen zetten zodat het een 8-ohms cabinet wordt. Ik heb niet alle 4 de speakers nodig voor het hoog en die 15L beukt wel het laag er door..

De versterker is een oude Pearl transistor bak, Bassman 135 kloon. 250W op 4 ohm.

Chris Winsemius
17 september 2009, 22:45
voor 4 ohm:

200uF/>100V cap

(neem twee elko's van 470uF/63V anti-serieel, dus minnen aan elkaar solderen en dan de plussen als condensator-aansluitpunten, niets verder aan de minnen solderen)

deze "cap" tussen de amp en de 4x10" cab

als je 8 ohm gebruikt:
100uF/>100V cap

twee 220uF/63V elko's op bovenstaande manier aansluiten

PS/NB: dit is 'n goedkope/botte bijl methode ;)
maar het haalt iig. wat sublaag weg

succes en laat even weten hoe het bevalt

Pé.
17 september 2009, 23:02
Hee Chris,


Dank je voor je snelle antwoord! Maaaarr... zou jij voor mij een simpel schematje willen maken hoe het er ongeveer uit ziet? Ik heb wel ongeveer in gedachten wat je bedoelt, maar voor de zekerheid....


Alvast bedankt!

Chris Winsemius
17 september 2009, 23:05
ik ga aan de gang, ff tekenen en inscannen, +/- 10 minuten (als kat Max niet constant op m'n buro blijft zitten ;) )

Chris Winsemius
17 september 2009, 23:14
Hopelijk is dit te volgen, symbool elko zul je wel herkennen, let op de plussen en minnen.

Voor de montage v/d elko's (als de test goed is gebleken) naderhand is het verstandig te zorgen dat die elko's mechaniscg goed vast zitten (lijm, tyraps, etc.) zodat de soldeerverbindingen niet mechanisch worden belast of de elko's alleen via hun draden ergens aan hangen....

http://i486.photobucket.com/albums/rr228/ChrisWinsemius/PEschema.jpg

Pé.
17 september 2009, 23:19
Aahh kijk nou wordt het duidelijk! Waar ging dat 200/100 uF idee over? Dat was me namelijk niet helemaal duidelijk..

Chris Winsemius
17 september 2009, 23:33
Aahh kijk nou wordt het duidelijk! Waar ging dat 200/100 uF idee over? Dat was me namelijk niet helemaal duidelijk..

hoogdoorlaatfilter

je wilt 'n mindere hoeveelheid laagdoorgeven naar die 4x10-kast. een condensator of elko in serie met het signaal zorgt voor minder laag beneden 'n bepaalde frequentie en is afhankelijk v/d weerstand die tussen de uitgang v/d elko en de massa zit.

met de volgende formule kun je dan de condensatorwaarde berekenen:

C = 1 / (2 x PI x f x R)

f weet je (200 Hz), R is voor het gemak de speakerimpedantie (4 of 8 ohm, onderste regel op de tekening bij de elko-waardes moet trouwens voor 8 ohm zijn, 8tje vergeten zag ik net...), PI=3,141592654 (ff uit m'n hoofd) dus kun je de capaciteit (aantal Farads) berekenen.

waarom elko's: normale condensatoren zijn amper te krijgen in die waardes en werkspanningen. worden dus elko's maar die hebben 'n plus en 'n min en je moet puur wisselspanning verwerken zonder duidelijke/vastliggende spanningsverschillen tussen in- en uitgang v/d condensator.
twee elko's op die manier in serie maken het geheel "non polair", als je twee condensatoren van dezelfde waarde in serie zet wordt de totale waarde van die "nieuwe condensator" de helft v/d waarde van 1tje.

Pé.
18 september 2009, 00:21
Maar is het dan ook mogelijk om een bipolaire elco ertussen te gooien? Of geeft dat weer een heel ander probleem?


Sorry voor alle (irritante?) vragen, maar wil gewoon een beetje zeker zijn van de zaak voordat ik de zooi opblaas ;)

Chris Winsemius
18 september 2009, 20:29
Maar is het dan ook mogelijk om een bipolaire elco ertussen te gooien? Of geeft dat weer een heel ander probleem?


(veel) duurder en misschien niet in die waarde/werkspanning te krijgen

PS ga qua werkspanning zo hoog mogelijk, liefst minimaal 100V





Sorry voor alle (irritante?) vragen, maar wil gewoon een beetje zeker zijn van de zaak voordat ik de zooi opblaas ;)

No problem!

Desnoods wil ik kijken waar wat te vinden is, mail me anders ff.

Pé.
19 september 2009, 13:32
Is dit (http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=454187) dan iets? Ik weet dat okaphone vrij prijzig is, maar het is de enige leverancier van dat soort goederen in de buurt van Groningen..

Ik ben van plan dit in te bouwen in het 15" cabinet, voor de parallelle uitgang. Dit leek mij het handigste, omdat het 4x10 cabinet dan alsnog wel los te gebruiken is, en ik geen gedonder heb met 4-ohm of 8-ohm icm het filter.

Of is dat alsnog niet handig?

schwalbe
19 september 2009, 15:07
Ik weet het niet zeker hoor, maar ik denk dat het laag-af filter voor beide kasten gaat werken als het het parallel zet en dat wil je niet. Ik vind 1,45 ook helemaal niet duur: de laatste keer dat ik naar zoiets keek was ik veel meer kwijt. Maar dat waren ook spullen met veel lagere toleranties...

Pé.
22 september 2009, 23:34
Hoezo zou dat werken op beide kasten?

Ik heb de ingang, deze is zowel direct verbonden met de 15L als de thru-aansluiting. Als ik deze verbinding van de thru onderbreek, en hier dat filter tussen zet en op deze aansluiting de 4x10 aansluit, dan kan dat toch nooit effect hebben op die 15L? Althans, net zo veel als wanneer ik hem in het 4x10 cabinet inbouw?

Of zie ik dat nou verkeerd?

Chris Winsemius
22 september 2009, 23:54
Dat filter moet voor de 4x10, de 15" moet dus direct aan de amp aangesloten worden en de 4x10 via dat filter.

Pé.
23 september 2009, 16:51
Ja dat was mijn bedoeling ook, de 15" heeft namelijk wel een doorlink uitgang, de 4x10 niet. En als ik die 2 samen gebruik zal ik toch altijd 2 van de 4 speakers uitzetten, zodat hij 8 ohm wordt.

Ik ga wel even prutsen, als ik er niet uit kom meld ik me wel weer! ;)

schwalbe
24 september 2009, 07:52
Eh... de verschillende luidsprekeruitgangen op een versterker zijn intern toch in 99% van de gevallen parallel doorgelust? - zodat intern en extern doorlussen hetzelfde is?

Pé.
24 september 2009, 15:08
Euhm ja dat klopt, ware het niet dat mijn Pearl PB-7100 maar 1 speakeruitgang heeft..

Schema zou dan als volgt zijn:

Pearl -> 15L -> Filter -> 4x10"

Dan laat ik de verbinding tussen de 15L ingang en doorlus uitgang via dat filter lopen..

Of ik dat filter nou inbouw in die 4x10 of dat ik hem voor de uitgang van de 15L zet maakt toch geen drol uit? Dan heb ik geen gedonder met het 4 en 8 ohm verhaal van de 4x10..

Ik zou zelfs nog het filter in een speakerkabel kunnen drukken, als ik daar genoeg ruimte voor heb..