PDA

View Full Version : Bridge/neck spacing



Jan Buurman
17 september 2009, 17:35
Ik heb vanuit de USA een element over laten komen. Ik ging voor een pick-up met Bridge spacing. Nu is hij eindelijk binnen en blijkt het er één met een Neck spacing te zijn. Balen natuurlijk. Ik probeer nog even te achterhalen of het mijn eigen schuld is of niet. Terug sturen en een ander op laten sturen gaat volgens mij veel geld kosten...

Dus: Is het een erg groot probleem om een element met neck spacing op de bridge positie te monteren? Of gaat dat een bepaald verlies opleveren? Ik heb zelf het idee dat het nauwelijks iets uit maakt. Aan de andere kant: waarom maken ze de elementen dan met 2 spacings (3 incl. de trembuckers)?

Plant
17 september 2009, 17:53
Ik heb vanuit de USA een element over laten komen. Ik ging voor een pick-up met Bridge spacing. Nu is hij eindelijk binnen en blijkt het er één met een Neck spacing te zijn. Balen natuurlijk. Ik probeer nog even te achterhalen of het mijn eigen schuld is of niet. Terug sturen en een ander op laten sturen gaat volgens mij veel geld kosten...

Dus: Is het een erg groot probleem om een element met neck spacing op de bridge positie te monteren? Of gaat dat een bepaald verlies opleveren? Ik heb zelf het idee dat het nauwelijks iets uit maakt. Aan de andere kant: waarom maken ze de elementen dan met 2 spacings (3 incl. de trembuckers)?

:???: Bedoel je niet F-spacing?

Tja, kijk even of de snaren redelijk over de pooltjes lopen en dat niet de buitenste snaren echt langs de pooltjes gaan. Het magnetisch veld is toch wel wat ruimer hoor, dat stopt niet meteen naast een pooltje.
Ik heb ook ooit een DiMarzio Dual sound humbucker gehad die zo te zien eigenlijk F-spaced had moeten zijn. De buitenste snaren liepen nog net over de pooltjes en niet mooi er allemaal midden overheen, maar geluid- / balansproblemen heeft dat nooit gegeven.

Jan Buurman
17 september 2009, 18:42
Nee, ik bedoel geen f-spacing. Veel elementen heb je in Bridge- en in Neck-spacing.
Het gekke is dat de Seymour Duncan SH-5 (het element in kwestie) altijd als brug element wordt aangeraden maar alleen in de N uitvoering geleverd lijkt te worden. Zover ik heb kunnen terugvinden tenminste...

Apenzoon
17 september 2009, 19:02
Volgens mij het enige verschil tussen nek en brug een verschil in output. De snaren zitten toch over de hele gitaar min of meer even ver van elkaar af? Van de verschillende spacing heb ik nog niet eerder gehoord.

Jan Buurman
17 september 2009, 19:05
Check de spacing bij een Gibson maar eens bij een 498T (Bridge) en de 490R (Neck) zoals die origineel in bijv in de SG Std zitten. Daar zit echt verschil tussen!

Jan Buurman
17 september 2009, 19:08
Ik heb intussen nog gezocht. De N uit SDSH-5 N zal van Nickel zijn. Ik vermoed dat Seymour Duncan maar twee spacings maakt n.l. "gewoon" en "Trembucker".
Wel vreemd om een bridge pick-up een neck spacing te geven.
Het zal voor de sound dan wel niet uitmaken...

Apenzoon
17 september 2009, 19:16
De topkam is inderdaad smaller dan de brug dus wat dat betreft is er wel een verschil in afstand met de snaren. Maar is het echt zo'n gigantisch verschil dan? Het lijkt mij een kwestie van millimeters.

Jan Buurman
17 september 2009, 19:31
Het verschil is vrij klein en verwacht eigenlijk geen echte problemen maar waarom Gibson dan wel verschillende spacings maakt en Seymour Duncan niet....??? Vandaar de vraag ook eigenlijk: maakt de spacing veel uit?

barno
18 september 2009, 00:20
maakt niet zoveel uit, al is het visueel mooier als alles mooi uitgelijnd onder snaren uitkomt. Ik heb gibson P90's in een strat, zit je met zelfde probleem, maar is niet hoorbaar.

FruscianteFan
18 september 2009, 01:23
maakt niet zoveel uit, al is het visueel mooier als alles mooi uitgelijnd onder snaren uitkomt. Ik heb gibson P90's in een strat, zit je met zelfde probleem, maar is niet hoorbaar.Vreemd. Ik heb een P90 in een Superstrat (F-spaced, geloof ik) en daar is er best een hoorbaar verschil in output per snaar. Ik heb het pooltje van de hoge E omhooggeschroefd om het te compenseren.

jimihattricks
18 september 2009, 09:26
wat voor gitaar moetie in..?

strat > had je beter f-spaced kunnen kiezen
lp-achtig > moet passen

Het verschil in string-spacing tussen brug en nek is op een strat zodanig dat je het best bij de brug voor een f-spaced humbucker kunt gaan en bij de nek voor eentje met gewone polepiece afstanden

Maar, zoals gezegd, duw maar eens een snaar op op een strat, dan zul je zien dat hij ergens tussen twee polepieces in eindigt, en toch hoor je m..