PDA

View Full Version : Tips voor "JCM 800-achtige" 2x12" combo?



HaroldA
16 september 2009, 23:51
Dames, Heren,

Ik ben tegenwoordig weer enig gitarist in ons muziekgezelschap en moet dus mijn geluid wat gaan verbreden en ik wil dit met een 2e versterker gaan doen.

Mijn main amp is een Marshall '78 JMP 2203 (zodra hij terug is van de buizendokter) en ik heb ook nog een '80 JMP 2204 en een '82 JCM888 2204. Ik heb ook een JCM 800 1960A cab met G12-65's en een '78 1960B met oude green/blackbacks.

Ik gebruik een overdrive/booster om van een crunchende versterker naar full drive te gaan en heb een volume pedaal om "clean" te spelen.

Ik heb alleen niet echt veel zin om 2 halfstacks mee te zeulen naar ieder optreden dus ik had het volgende bedacht:


+-----------+
[ 2203 top ]
+-----------+
[ ]
[2x12" combo]
[ ]
+-----------+
[ ]
[ ]
[ 1960B ]
[ ]
[ ]
+-----------+
o o


Ik heb deze opstelling vandaag geprobeerd met een (witte) '82 JCM 800 4010 1x12" combo en het is inderdaad een stuk vetter, maar misschien lijkt de voicing toch net iets te veel op mijn JMP top, ook al is die wat donkerder en wat minder schreeuwerig als een JCM 800.

En dan nu mijn vraag: wie heeft er tips voor een Marshall JCM 800-achtige 2x12" combo?

* (Liefst) enkelkanaals buizen combo
* lekker simpel
* de controls moeten aan de voorkant zitten (anders kan ik er geen top op zetten).
* budget: er gaat dan een top weg, dus 500-900 Euro
* 2e hands en zo mogelijk ook met wat "mojo" ;)
* 50-100 watt

Ik ben niet zo van de "moderne" spullen zoals de JVM, TSL en DSL (hebben ook te veel knoppen ;))...


Edit:
Voor de compleetheid mijn huidige setup:

Gibson SG -> Diamond J-Drive mk3 (gain op 9-10 uur, volume op 2-3 uur) -> Amp(s)

E-J
17 september 2009, 11:06
Hoi Harald,

Toffe gear!

Enkel... ik snap één zaakje niet. Je wilt niet de JCM 800 combo gebruiken daar deze qua voicing te veel lijkt op je JMP 2203. Ben je dan wel op zoek naar een JCM 800 achtige? Of bedoel je gewoon een buizencombo van dezelfde maat, die niet per se een Marshall hoeft te zijn, maar wel een goed clean moet hebben?

Ik zou eerlijk gezegd kijken voor een Marshall JMP combo (geen mastervolume), (dus een 1987/1959 in combovorm) maar die heeft de controls weer op de bovenkant zitten dacht ik...

Ik ben benieuwd.

groetjes,
Emiel

E-J
17 september 2009, 11:11
Of als ik het verkeerd heb begrepen... één versterker donkerder afstellen, en de andere iets treblier...

Jan Buurman
17 september 2009, 11:11
Moet je het geluid niet letterlijk gaan verbreden? Dus de stack aan de ene kant van het podium en de combo aan de andere kant. Ik denk dat dat een erg vol geluid op het podium gaat op leveren.
Of misschien één top met links én rechts een cabinet. Moet je eens kijken hoe vet dat kan worden!!!

HaroldA
17 september 2009, 11:26
Enkel... ik snap één zaakje niet. Je wilt niet de JCM 800 combo gebruiken daar deze qua voicing te veel lijkt op je JMP 2203. Ben je dan wel op zoek naar een JCM 800 achtige? Of bedoel je gewoon een buizencombo van dezelfde maat, die niet per se een Marshall hoeft te zijn, maar wel een goed clean moet hebben?

Je hebt 'm! Ik zoek dus een mogelijk alternatief voor een JCM 800 combo. Het geluid uit de enkelkanaals JCM800's (en de JMP MV's) vind ik geweldig, alleen ben ik benieuwd of er ook alternatieven in die hoek te vinden zijn.

Een lekkere crunchy versterker dus met genoeg ballen dus...


Ik zou eerlijk gezegd kijken voor een Marshall JMP combo (geen mastervolume), (dus een 1987/1959 in combovorm) maar die heeft de controls weer op de bovenkant zitten dacht ik...


Een JMP combo heeft de controls inderdaad aan de bovenkant... Dus die kunnen we helaas doorstrepen.


Of als ik het verkeerd heb begrepen... één versterker donkerder afstellen, en de andere iets treblier...

Is een optie. Zo heb ik ook aan verschillende speakers gedacht. BV V30's in de combo en de greenbacks aan de JMP top.


Moet je het geluid niet letterlijk gaan verbreden? Dus de stack aan de ene kant van het podium en de combo aan de andere kant. Ik denk dat dat een erg vol geluid op het podium gaat op leveren.
Of misschien één top met links én rechts een cabinet. Moet je eens kijken hoe vet dat kan worden!!!

Ja, maar... Het gaat mij er niet om hoe het op het podium klinkt. Het moet gewoon goed uitversterkt kunnen worden en ook uit het midden gepand kunnen worden om de boel wat minder mono te krijgen.

Henri H
17 september 2009, 11:59
.....
Ik heb deze opstelling vandaag geprobeerd met een (witte) '82 JCM 800 4010 1x12" combo ....


......Zo heb ik ook aan verschillende speakers gedacht. BV V30's in de combo .....Dat zou dan één V30 speaker gaan worden?! ;)
Misschien is het een idee om een 2e speakerkast te gebruiken met een lichte delay (2ms.) op één van die 2?
Hoe dat technisch moet heb ik geen idee van maar in de studio doen ze dat ook vaak op die manier.

Een ander idee: Om een slecht voorbeeld te nemen, Yngwie Malmsteen gebruikt(e) 3 full stacks met verschillende EQ-settings. Dus in jouw geval een JCM 800 combo met je JMP en daar dan een goeie mix van maken, maar ik begrijp dat je liever een iets anders gevoicde combo erbij wilt.
Geen idee welke dat zou moeten zijn, misschien een Fender Hotrod achtige? :chicken:

HaroldA
17 september 2009, 12:12
Dat zou dan één V30 speaker gaan worden?! ;)

Dat was een combootje die in de repetitieruimte staat. 1x12" geeft te weinig druk om tegen de 4x12" op te boksen. 2x12" lijkt me dus beter. Ook is een 1x12"-er te smal om er fatsoenlijk een JMP top op te zetten.


Misschien is het een idee om een 2e speakerkast te gebruiken met een lichte delay (2ms.) op één van die 2?
Hoe dat technisch moet heb ik geen idee van maar in de studio doen ze dat ook vaak op die manier.

Een ander idee: Om een slecht voorbeeld te nemen, Yngwie Malmsteen gebruikt(e) 3 full stacks met verschillende EQ-settings. Dus in jouw geval een JCM 800 combo met je JMP en daar dan een goeie mix van maken, maar ik begrijp dat je liever een iets anders gevoicde combo erbij wilt.
Geen idee welke dat zou moeten zijn, misschien een Fender Hotrod achtige? :chicken:

Ik ben niet kapot van het stoeien met delays... Wat ik ervan gelezen heb is dat je dan ook het beste een paar cents kunt pitch shiften en dat zou het allemaal veel te veel "trukendoos-achtig" maken. Des te simpeler, des te beter!

Een Fender Hotrod-achtige versterker zou kunnen, maar helaas stoppen de daar ook weer de controls bovenop. :mad:

Helaas speelt iedereen op Youtube met single coils en een dikke bak galm over deze combootjes, dus echt een idee van hoe hij boosted met een SG (of LP) zou klinken heb ik nou ook weer niet...

interessander
17 september 2009, 12:20
Als de sound op zich je al bevalt en je wil wat breder klinken dan zou een 2x12 met een losse eindtrap (eventueel ingebouwd) ook een idee zijn. Misschien wel met 6L6 buizen als tegenhanger van de EL34, een peavey 60/60 zou goed kunnen.
Mesa had vroeger bijvoorbeeld de simul sattelites, 60 W buizen eindtrap en een 1x12 EV speaker om door te lussen.

Henri H
17 september 2009, 12:26
Het meest simpele is, om een extra speakerkast te gebruiken en de geluidsman vragen er een "brede vette" sound van te maken.

Wat die Hotrod betreft, had ik me idd vergist wat die knoppen betreft.
Wat dacht je van een Koch Powertone 2x12? (http://link.marktplaats.nl/279530545).
Ik heb de head versie 's getest, dat ding klinkt VET! :rockon:
Alleen de mojo-factor......

HaroldA
17 september 2009, 12:33
Als de sound op zich je al bevalt en je wil wat breder klinken dan zou een 2x12 met een losse eindtrap (eventueel ingebouwd) ook een idee zijn. Misschien wel met 6L6 buizen als tegenhanger van de EL34, een peavey 60/60 zou goed kunnen.
Mesa had vroeger bijvoorbeeld de simul sattelites, 60 W buizen eindtrap en een 1x12 EV speaker om door te lussen.

Ai... Mesa, losse eindtrap? Ik denk niet dat dat is wat ik wil...

Mesa's ben ik echt niet kapot van, zeker de EQ is mij veel te "gevaarlijk". Een losse eindtrap gaat ook een beetje tegen mijn "inprikken en gaan" principe in. Een 19" inch rack zit ik al helemaal niet op te wachten. (heb ik al eens gehad, zie ook sig)


Het meest simpele is, om een extra speakerkast te gebruiken en de geluidsman vragen er een "brede vette" sound van te maken.

Ik wil juist iets minder meeslepen dan 2 tops en 2 4x12"-ers... 1 top, 1 combo en een 1960B zou voldoende moeten zijn. Vaak is er ook wel een 1960A of B beschikbaar die ik zou kunnen gebruiken (van 1 v/d andere bands bijvoorbeeld) dus dan volstaat een top en een combo.

En als het erg klein blijkt te zijn hoef ik alleen m'n combo mee te nemen!


Wat die Hotrod betreft, had ik me idd vergist wat die knoppen betreft.
Wat dacht je van een Koch Powertone 2x12? (http://link.marktplaats.nl/279530545).
Ik heb de head versie 's getest, dat ding klinkt VET! :rockon:
Alleen de mojo-factor......

Tsja. Koch... Ik weet niet of ik deze een keer geprobeerd heb maar alles wat ik van koch tot nu toe gehoord heb vind ik een beetje saai en netjes. 100% anders dan mijn JCM800 en/of JMP's in ieder geval.

Hij gaat ook buiten mijn budget vallen. (is al 900,- op geboden)

Henri H
17 september 2009, 12:43
De powertone (head) die ik gehoord heb klonk allesbehalve "netjes", vette rauwe crunch/distortion kwam eruit, echt goed.
Een groot nadeel vond ik dat de beide OD kanalen een gezamenlijke EQ hadden maar dat is voor jou waarschijnlijk geen probleem.

Wat die extra speakerkast betreft, ik bedoelde 1 amp (de JMP) + 2 speakerkasten (2x12 combo's zijn loeizwaar, ik spreek uit ervaring) en die door de geluidsman laten pannen evt. met verschillende EQ's of een delay b.v.

Edit: oh ja, dat er al €900,- op is geboden zegt natuurlijk niks.

interessander
17 september 2009, 13:01
Ik bedoelde niet dat je een mesa moet kopen, maar ik denk dat de combinatie van een El34 en 6L6 eindtrap wel goed uit kan vallen, vandaar de peavey.
Peavey heeft overigens ook de Deuce, een hybride combo met een buizeneindtrap (4x 6l6), als je die enkel als poweramp en speakerkast gebruikt dan zou dat prima kunnen werken.

Ik zie je pre-amp al een hele tijd te koop staan inderdaad, jammer, maar misschien is het goed inruilmateriaal voor een mooie combo.

De koch powertone die ik heb gehoord had een fizzy distortion sound en staat naar mijn idee ook lijnrecht tegenover een JCM 800 bijvoorbeeld.

Heeft london city vroeger ook geen combo's gemaakt, of waren die ook enkel met de controls bovenop?

HaroldA
17 september 2009, 13:21
Ik bedoelde niet dat je een mesa moet kopen, maar ik denk dat de combinatie van een El34 en 6L6 eindtrap wel goed uit kan vallen, vandaar de peavey.
Peavey heeft overigens ook de Deuce, een hybride combo met een buizeneindtrap (4x 6l6), als je die enkel als poweramp en speakerkast gebruikt dan zou dat prima kunnen werken.

Leuk idee, maar wat ik lees over de Deuce is inderdaad dat de preamp slecht is: "The overdrive is horrid. I have never used it in public. It's embarrasing and brittle."

Te veel verbouwen is ook niet echt mijn plan.


De koch powertone die ik heb gehoord had een fizzy distortion sound en staat naar mijn idee ook lijnrecht tegenover een JCM 800 bijvoorbeeld.

Zo staan ze ook in mijn geheugen, maar dat kan inmiddels al wel vertroebeld zijn!


Heeft london city vroeger ook geen combo's gemaakt, of waren die ook enkel met de controls bovenop?

Ik kan ze nog niet vinden iig...


Tot nu toe is een 4104 nog steeds het beste plan! ;)

interessander
17 september 2009, 13:24
Leuk idee, maar wat ik lees over de Deuce is inderdaad dat de preamp slecht is: "The overdrive is horrid. I have never used it in public. It's embarrasing and brittle."

Te veel verbouwen is ook niet echt mijn plan.


Haha een embarassing overdrive! Maar ik bedoel niet dat je hem moet verbouwen he, je kunt je marshall gewoon slaven naar de eindtrap van de peavey, dan heb je niks te maken met de transistor voorversterker.

HaroldA
17 september 2009, 13:27
Haha een embarassing overdrive! Maar ik bedoel niet dat je hem moet verbouwen he, je kunt je marshall gewoon slaven naar de eindtrap van de peavey, dan heb je niks te maken met de transistor voorversterker.

Dat klinkt al beter, maar dan heb je toch ook helemaal geen bas/mid/treble/presence control?

Henri H
17 september 2009, 13:29
'k Vind het wel een slim idee van Sander.

Hier nog even een linkje naar de high gain shootout waar de powertone head getest wordt: http://www.youtube.com/watch?v=Ct6GB6hT_mM
Vanaf 1:23 min. begint de powertone II head.
Niks niet fizzy, best wel JCM 800-achtig vind ik, maar toch ook weer anders.

De meeste "mojo" heeft inderdaad zo'n JCM 800 4104 (50 W. éénkanaals?).

HaroldA
17 september 2009, 13:34
Hier nog even een linkje naar de high gain shootout waar de powertone head getest wordt: http://www.youtube.com/watch?v=Ct6GB6hT_mM
Vanaf 1:23 min. begint de powertone II head.
Niks niet fizzy, best wel JCM 800-achtig vind ik, maar toch ook weer anders.

Jammer dat er allemaal mensen doorheen aan het praten zijn :mad:.

Het was zo veel fijner geweest als de camera aan dat mengpaneeltje had gehangen... :makeup:

Maar on topic: natuurlijk was er veel te veel gain ingedraaid maar hij klinkt toch wel veel fizzy'er dan een JCM800/JMP hoor! (het kan natuurlijk ook aan de camera/ruimte/youtube liggen)


De meeste "mojo" heeft inderdaad zo'n JCM 800 4104 (50 W. éénkanaals?).

Jep! :rockon:

Mijn spiekbriefje: http://grailtone.com/guitar-tone-articles/marshall-jcm800.html

interessander
17 september 2009, 13:41
Dat klinkt al beter, maar dan heb je toch ook helemaal geen bas/mid/treble/presence control?

Daar zeg je me wat, zo te zien heeft de Deuce enkel een mastervolume en geen post-eq controls zoals presence of resonance.

Mijn complimenten trouwens voor de prachtige ASCII-art stack!

HaroldA
17 september 2009, 13:45
Daar zeg je me wat, zo te zien heeft de Deuce enkel een mastervolume en geen post-eq controls zoals presence of resonance.

Mijn complimenten trouwens voor de prachtige ASCII-art stack!

Goed he? Ik zat nog te twijfelen over de plaatsing v/d wieltjes maar dit klopt wel ongeveer dacht ik. :seriousf:

Ach ja, het maakt mijn verhaal wel een stuk duidelijker...

iWishmaster
17 september 2009, 15:48
Combo's met mojo? Eerste 2 dingen die mij tebinnen schieten zijn een Peavey 5150 en Vox AC30. Maar dat zijn alletwee voicings waar je van moet houden en die bar weinig op een JCM800 lijken. Wil je een Marshall(-sound) als toevoeging, of echt een ander geluid? Ik denk dat het laatste een breder / vetter totaalplaatje oplevert, maar het kan wel het karakter van je geluid veranderen (wat je waarschijnlijk niet wilt).

En 2 heads op 1 cabinet aansluiten? Evt. 2 greenbacks voor de ene en 2 65's voor de andere?

HaroldA
17 september 2009, 16:23
Combo's met mojo? Eerste 2 dingen die mij tebinnen schieten zijn een Peavey 5150 en Vox AC30. Maar dat zijn alletwee voicings waar je van moet houden en die bar weinig op een JCM800 lijken.

De 5150 is mij te modern/korrelig. AC30 klinkt wel ok maar is volgens mij veel te duur.

Die combo's hebben overigens ook beiden de controls aan de boven/achterkant...


Wil je een Marshall(-sound) als toevoeging, of echt een ander geluid? Ik denk dat het laatste een breder / vetter totaalplaatje oplevert, maar het kan wel het karakter van je geluid veranderen (wat je waarschijnlijk niet wilt).

Ik ben tevreden met het geluid wat ik nu heb, alleen als enig gitarist in een band waar het om pompende gitaren draait is het net wat te "mono". Ik zou dus een combo erbij willen hebben wat mijn gitaargeluid aanvult maar niet heel erg veranderd.


En 2 heads op 1 cabinet aansluiten? Evt. 2 greenbacks voor de ene en 2 65's voor de andere?

Hmmm... Dan zou ik een scheidingswand in m'n cab moeten maken. En als ik dan ooit weer mono wil spelen over dat cabinet moet die wand er weer uit. Ik zou dan ook nooit over andere cabs kunnen spelen dan mijn eigen...


Verder hebben we nog Engl en Bogner maar die passen ook helemaal niet bij mij...


Gelukkig heb ik nog een hele tijd voor ik weer op de planken sta met mijn band. Ik zal binnenkort mijn beide 2204 topjes te koop zetten met als opmerking dat ik ze ook wel wil ruilen tegen een 4104 (met bijbetaling)...



Bedankt voor de suggesties en als iemand nog iets te binnen schiet: melden! :ok:

Kim Wilson
17 september 2009, 16:25
Een vette Twin Reverb? Die heeft de knoppen wel mooi voorop. :)

HaroldA
17 september 2009, 16:27
Een vette Twin Reverb? Die heeft de knoppen wel mooi voorop. :)

Blijft die niet veel te lang clean?

Kim Wilson
17 september 2009, 16:30
Ja, dat misschien wel. Een PPI MV zou uitkomst kunnen bieden.

Een Vibrolux (2x10) kan ook nog, Vibroverb, Super Reverb (4x10), die gaan iets eerder opbreken. Maar die zijn ook weer duurder.

iWishmaster
17 september 2009, 16:32
Ik denk trouwens dat een head+cab en combo evenveel sjouwen is als 2 heads en 2 cabs. Even heel simpel gezegd, als je met zn 2en bent:

Cab samen sjouwen (1x lopen)
Combo samen sjouwen (1x lopen)
Head kun je alleen (1x lopen)

Cab 1 samen sjouwen (1x lopen)
Cab 2 samen sjouwen (1x lopen)
2 heads kun je alleen sjouwen (1x lopen)

Evenveel gedoe, alleen moet het wel allemaal in je auto passen. Anders zou ik toch blijven kijken naar een Marshall combo inderdaad. JCM800, Silver Jubilee (zeldzaam) of wellicht een tweedehands Marshall Vintage Modern. Vind ik één van de beste moderne Marshalls: is het proberen waard! Nieuw geloof ik ~1100 euro, dus tweedehands wel voor 700-800 te vinden.

HaroldA
17 september 2009, 16:38
2 heads kun je alleen sjouwen (1x lopen)
2x20KG? Hmmm... Ik denk niet dat dat lukt ;)


Evenveel gedoe, alleen moet het wel allemaal in je auto passen. Anders zou ik toch blijven kijken naar een Marshall combo inderdaad. JCM800, Silver Jubilee (zeldzaam) of wellicht een tweedehands Marshall Vintage Modern. Vind ik één van de beste moderne Marshalls: is het proberen waard! Nieuw geloof ik ~1100 euro, dus tweedehands wel voor 700-800 te vinden.

Er staat een Silver Jubilee 2558 2x12" op MP, maar die verkoper wil er minimaal 1100,- voor hebben. Een Marshall 2266C Vintage Modern (2x12" combo) schijnt heel erg op te knappen van een trafowissel, maar dat maakt het wel weer een duur geintje...

Shortlist: 4104, 2558, 2266C (aflopend op voorkeur)

Chris Winsemius
17 september 2009, 16:59
Ja, dat misschien wel. Een PPI MV zou uitkomst kunnen bieden.

Een Vibrolux (2x10) kan ook nog, Vibroverb, Super Reverb (4x10), die gaan iets eerder opbreken. Maar die zijn ook weer duurder.

Totaal andere sound dan 2203/2204s in welke vorm dan ook....

HaroldA
17 september 2009, 17:05
Totaal andere sound dan 2203/2204s in welke vorm dan ook....

He Chris, ik zat al op jou te wachten ;)

Heb jij nog tips of is hier eigenlijk alles al genoemd?

Chris Winsemius
17 september 2009, 17:08
He Chris, ik zat al op jou te wachten ;)

Heb jij nog tips of is hier eigenlijk alles al genoemd?

Vroege JCM800 2x12" 100 Watt combo.......

anders: top scoren en 'n cabinet (laten maken), weet alleen niet of dat zo "off the shelf" te krijgen is en dan staan de aanduidingen op het frontpaneel wel op z'n kop...

HaroldA
17 september 2009, 17:20
Vroege JCM800 2x12" 100 Watt combo.......

anders: top scoren en 'n cabinet (laten maken), weet alleen niet of dat zo "off the shelf" te krijgen is en dan staan de aanduidingen op het frontpaneel wel op z'n kop...

Een 100 watt combo naast mijn 100 watt JMP 2203 is misschien wat overdreven ;)

Topjes heb ik wel al genoeg! ;) Ik heb er inderdaad ook aan gedacht weer een oude 1936 cab (oid) te kopen, de baffle er uit te slopen en daar mijn JCM888 2204 ondersteboven in te hangen met een nieuwe baffle en 3/4 (of minder) open back...

Voordeel: ik kan mijn eigen volledig gereviseerde JCM888 (met PPIMV) gebruiken.
Nadeel: ik zou een goed cabinet moeten slopen en een aantal uur werk er in moeten steken om de top goed te plaatsen. Er moet dan eigenlijk ook wel een andere faceplate op...


Het zou ook zo maar kunnen dat als ik een 4104 zou kopen die naar JCM888 specs laat verbouwen ;)

iWishmaster
17 september 2009, 18:06
2x20KG? Hmmm... Ik denk niet dat dat lukt ;)

Mwah, je moet niet 2 trappen op en af, maar van de auto naar de kroeg moet lukken. Maar 'tis geen pretje, dat klopt.


Er staat een Silver Jubilee 2558 2x12" op MP, maar die verkoper wil er minimaal 1100,- voor hebben. Een Marshall 2266C Vintage Modern (2x12" combo) schijnt heel erg op te knappen van een trafowissel, maar dat maakt het wel weer een duur geintje...

Shortlist: 4104, 2558, 2266C (aflopend op voorkeur)

Ik wist niet dat jubilee combo's ook zo duur waren (de heads wel). Ik vond persoonlijk de Vintage Modern één van de best klinkende marshalls. Sowieso beter dan de DSL/TSL/JVM etc. Heb je 'em al eens gehoord (zonder trafo-wissel)? Anders sowieso even proberen. Maar als je verzot bent op de JCM800 sound, moet je gewoon een JCM800 combo kopen natuurlijk. Dan wat variëren met andere speakers, andere settings, open/closed back, misschien een hele lichte delay gebruiken voor 1 van de 2 amps (evt. met een 100% Wet mix). Voor beide een ander distortion pedaal zetten (of hetzelfde pedaal van 2 outputs voorzien en wat filters maken). De mogelijkheden zijn eindeloos ...

the sure thing
18 september 2009, 08:56
Ik zou, als je een JCM 800 liefhebber bent, voor de VintageModern gaan. Daar kan je alle verschillende JCM800 sounds met gemak uit halen. Ik blijf het een geweldige rock-versterker vinden. Alleen jammer dat ie maar 1-kanaals is. Maar hij is wel veelzijdig instelbaar!

HaroldA
18 september 2009, 10:52
Mwah, je moet niet 2 trappen op en af, maar van de auto naar de kroeg moet lukken. Maar 'tis geen pretje, dat klopt.


Ik had zeker ook nog niet vermeld dat ik m'n tops eigenlijk nooit zonder flightcase vervoer?


Ik zou, als je een JCM 800 liefhebber bent, voor de VintageModern gaan. Daar kan je alle verschillende JCM800 sounds met gemak uit halen. Ik blijf het een geweldige rock-versterker vinden. Alleen jammer dat ie maar 1-kanaals is. Maar hij is wel veelzijdig instelbaar!

Waarom is 1 kanaal niet genoeg? 0, dat zou pas te weinig zijn... ;)

Helaas zijn de 2ehands VM's nog een beetje dun gezaaid maar ik zal m'n ogen open houden! Ik weet trouwens niet eens wat voor speakers er in de VM combo zitten... :???:

Gelukkig hebben we Google ;)


Edit:
http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=226775

iWishmaster
18 september 2009, 11:00
Heads in een flightcase zijn niet te tillen inderdaad.

In de VM combo zitten greenback-achtige (reïsseu's misschien?), net als in het VM cabinet. Ik vond ze niet zo heel fijn eigenlijk: niet echt strak en een beetje 'stijf'. Moeilijk uit te leggen.

HaroldA
18 september 2009, 11:03
In de VM combo zitten greenback-achtige (reïsseu's misschien?), net als in het VM cabinet. Ik vond ze niet zo heel fijn eigenlijk: niet echt strak en een beetje 'stijf'. Moeilijk uit te leggen.

Toch lees ik er allemaal goede dingen over... Het enige echt negatieve wat ik er over lees is de lelijke paarse kleur van de VM serie. :seriousf:

Celestion G12C 25 watt greenbacks (Made in China)

iWishmaster
18 september 2009, 11:18
Toch lees ik er allemaal goede dingen over... Het enige echt negatieve wat ik er over lees is de lelijke paarse kleur van de VM serie. :seriousf:

Celestion G12C 25 watt greenbacks (Made in China)

Ik kan me wel wat voorstellen bij wat ik lees. Maar het past niet bij de muziek die ik maak, dat zal het zijn. Ik wil een strak, helder en rond geluid. Een combinatie die ik nog niet gevonden heb overigens (V30's kruisen met G12-65's zou fijn zijn). V30's komen het dichtste in de buurt, maar zijn af en toe wat 'krasserig'. Hangt ook sterk van de versterker af natuurlijk.

Anyway: Vintage Modern lijkt me een goede optie voor jou, sowieso even proberen. In de 'modern' stand heb je ook geen distortion pedaal meer nodig denk ik: dat heeft meer dan genoeg gain!

HaroldA
18 september 2009, 11:24
Anyway: Vintage Modern lijkt me een goede optie voor jou, sowieso even proberen. In de 'modern' stand heb je ook geen distortion pedaal meer nodig denk ik: dat heeft meer dan genoeg gain!

Als ik de kans krijg zal ik deze zeker een keer proberen! Maar ik zal mijn pedalboard er niet voor aan de kant gooien omdat ik 'm samen met m'n JMP top zal gaan gebruiken. De JMP heeft niet genoeg gain dus die moet ik toch met een OD/booster aansturen.

Schakelen tussen clean/crunch/OD moet ook geen tapdance worden...

Beide amps moeten dus een beetje hetzelfde reageren op 1 OD/booster en lekker op kunnen schonen dmv mijn volume pedaal om nog wat 'cleanish' dingen te kunnen doen...

iWishmaster
18 september 2009, 11:28
Je kunt de Vintage Modern footswitch integreren in je volume-pedaal / distortion loop (met een 3DPDT switch). die schakelt een gain boost van clean-ish ('vintage') naar flinke drive ('modern').

HaroldA
18 september 2009, 11:41
Je kunt de Vintage Modern footswitch integreren in je volume-pedaal / distortion loop (met een 3DPDT switch). die schakelt een gain boost van clean-ish ('vintage') naar flinke drive ('modern').

Neh. Leuk idee, maar mij te veel trucage... Ik wil max 1 kabel tussen mijn pedalboard en m'n amps hebben.

En trouwens: ik gebruik nu al een 3PDT om samen met een volume potmeter m'n Diamond drive uit de keten te halen. ;) Een dubbele looper dus met in loop A mijn drive en B een volume potmeter. Om ook nog een kanaal te wisselen zal dat een 4PDT moeten worden, maar dan kan ik nog steeds alleen maar crunch/OD schakelen met m'n volume pedaal en niet clean/(crunch of OD) zoals ik met de JMP kan.

Als ik namelijk m'n drive zelf uit zet heb ik een lekkere Marshall crunch (preamp op 6-7).

De "modern" stand op de VM zal ik dus alleen gebruiken als ik geen zin heb om m'n pedalboard aan te sluiten, maar dan heb ik ook geen delay, phaser en tremolo...


Mijn 4-kanalige 1 kanaals top:
Clean: volume pedaal op 'groen' (500k potmeter ong. half open)
Crunch: volume pedaal op 'rood' (vol volume)
OD: volume pedaal op 'rood' en Diamond J-Drive aan (Decimator zit post OD dmv insert in m'n drive)
Extra veel OD: boost op de J-Drive erbij! (pre OD clean boost)

http://img.sait.nl/gitaarnet/board/2009-08_2.jpg

HaroldA
22 september 2009, 15:08
Nog een vraagje voor de kenners:

Zou ik het binnenwerk van mijn JCM 888 2204 top in een 4104 combo over kunnen zetten? (mits van ongeveer hetzelfde bouwjaar en dus beiden verticale inputs) Of zijn de componenten helemaal anders geplaatst in de combo vs top?

iWishmaster
22 september 2009, 18:48
Zoek eens rond op internet: er zijn wel mensen die van een combo een head hebben gemaakt. Moet andersom ook kunnen dan, maar of het de moeite waard is weet ik niet.

interessander
23 september 2009, 16:59
http://link.marktplaats.nl/281751476 Is dat wat voor je?

EDIT: oja vergeten, controls mochten niet bovenop!

HaroldA
23 september 2009, 17:07
http://link.marktplaats.nl/281751476 Is dat wat voor je?

EDIT: oja vergeten, controls mochten niet bovenop!

Dat en ik ga 'm combineren met m'n JMP top en dan zouden ze waarschijnlijk veel te veel op elkaar gaan lijken.


Zoek eens rond op internet: er zijn wel mensen die van een combo een head hebben gemaakt. Moet andersom ook kunnen dan, maar of het de moeite waard is weet ik niet.

Ik heb inderdaad gezocht naar lege combo's maar die zijn er niet of niet te betalen (indien nieuw)...

Het overzetten van de guts van mijn '82 2204 in een 4104 is tot nu toe mijn beste idee geweest. (of een 2266C of een 2558 SJ)

interessander
28 september 2009, 14:53
Deze dan: http://link.marktplaats.nl/283012799

Die EVM's kunnen er uit, brengt ook nog aardig wat op...

the sure thing
28 september 2009, 14:59
Deze dan: http://link.marktplaats.nl/283012799

Die EVM's kunnen er uit, brengt ook nog aardig wat op...Ja, leuk bakkie. Wel ff checken of de originele trafo's er nog in zitten! Speakers idd eruit pleuren en greenbacks/G-65 erin... Yummie!

HaroldA
28 september 2009, 15:13
Ja, leuk bakkie. Wel ff checken of de originele trafo's er nog in zitten! Speakers idd eruit pleuren en greenbacks/G-65 erin... Yummie!

:cheerup::grouphug::lovelove::ok:

Vanavond haal ik 'm op!

interessander
28 september 2009, 15:14
Eind goed al goed!

HaroldA
28 september 2009, 15:23
Mocht de advertentie verwijderd worden hier nog een plaatje van het plaatje: :lovelove:

http://img.sait.nl/gitaarnet/4104.jpg

the sure thing
28 september 2009, 15:48
Gefeliciteerd! Mooi hoor, die kleur wit. Snel andere speakers erin pleuren!

HaroldA
28 september 2009, 15:50
Gefeliciteerd! Mooi hoor, die kleur wit. Snel andere speakers erin pleuren!

Eerst natuurlijk uitgebreid testen! Daarna kunnen er altijd nog oude G12-65's of V30's in... :cheerup:

HaroldA
28 september 2009, 22:01
Hij is thuis!!!

En wat is ie zwaar! 38 KG schoon aan de haak... :chicken:

Morgen lekker mee naar de repetitie zeulen en dan zsm handvatten aan de zijkant monteren!

the sure thing
28 september 2009, 22:21
En wat is ie zwaar! 38 KG schoon aan de haak... :chicken:

WTF!?!?! Ik ben blij dat ik die fase voorbij ben :)

HaroldA
28 september 2009, 22:38
WTF!?!?! Ik ben blij dat ik die fase voorbij ben :)

Ach, ik heb een steekwagentje...

Ik heb er trouwens ook 2 Tesla EL32L's en 2 ITT EL34 buizen bij gekregen en er zitten naast de originele trafo's nu 2 Siemens EL34's in.

De preampbuisjes zijn niet echt meer leesbaar: 1 Philips en 2 "???OLA???"'

HaroldA
28 september 2009, 23:22
Oja: de speakers wegen ook 8.6KG/st...

Volledige specs van de EVM 12L (http://www.usspeaker.com/evm%2012L-1.htm)

Henri H
28 september 2009, 23:26
WTF :o 300W p/stuk !!!

HaroldA
28 september 2009, 23:32
WTF :o 300W p/stuk !!!

Jep. En blijkbaar ook zeer geliefd bij bassisten... Ik hoor het morgen wel...

Rinze
29 september 2009, 07:39
Ghehe, ik heb een Kitty Hawk combo gehasd met 1 12 inch EV. Klein en schattig, tot mensen probeerden hem op te tillen :eek:. Ik vond hem beter klinken over de speakers van mijn Marshall kast, was toch niet zo kapot van het EV-geluid.

HaroldA
29 september 2009, 09:49
Ghehe, ik heb een Kitty Hawk combo gehasd met 1 12 inch EV. Klein en schattig, tot mensen probeerden hem op te tillen :eek:. Ik vond hem beter klinken over de speakers van mijn Marshall kast, was toch niet zo kapot van het EV-geluid.

Vanavond kan ik de speakers alleen vergelijken met een 1960A cabinet met G12T-75's. Als die al beter klinken gaan ze er snel uit ;)

Ik ben een beetje bang dat de EV speakers niet echt high gain speakers zijn, zeker omdat bassisten er ook goed mee kunnen werken...

interessander
29 september 2009, 09:54
Dat heeft niet zo veel met elkaar te maken, ik denk dat bassisten er mee werken omdat ze zoveel vermogen hebben en niet snel vervormen.

Qua high gain zit het wel goed aangezien de EVM's veelvuldig in oude Mesa Boogie cabs gebruikt worden. En ik ben geen fan van de beste man maar Zakk Wylde heeft zijn eigen versie van deze speaker.

Henri H
29 september 2009, 10:03
Ik ben zeer benieuwd hoe die combi JMP/JCM 800 gaat klinken, zie je kans om een simpele opname (evt, met taperecorder o.i.d.) te maken?
Het lijkt mij de ultieme sound. :mmmm: :rockon: :harmony:

HaroldA
29 september 2009, 10:13
Ik ben zeer benieuwd hoe die combi JMP/JCM 800 gaat klinken, zie je kans om een simpele opname (evt, met taperecorder o.i.d.) te maken?

Het is vandaag de laatste repetitie voor ik 3 weken naar Thailand ga maar ik zal kijken wat ik kan doen!

HaroldA
30 september 2009, 12:40
Ik ben zeer benieuwd hoe die combi JMP/JCM 800 gaat klinken, zie je kans om een simpele opname (evt, met taperecorder o.i.d.) te maken?

Helaas heb ik geen opnames meer kunnen maken.

De speakers gaan er ook uit. Het is wel een beetje een appels/peren verhaal, maar met een 1960B geladen met G12-T75's kreeg ik wel een gave sound uit het combootje maar met de 12L speakers helemaal niet. Ook zijn ze eigenlijk veel te zwaar voor in een 2x12" combo. (38KG!!!)

Ik kan me wel voorstellen dat er een enorme markt voor dit soort speakers is, maar ik hou persoonlijk veel meer van Celestions heb ik gemerkt...

HaroldA
23 oktober 2009, 15:49
Zo, de voorlaatste dag in Thailand is aangebroken dus het is weer tijd om plannen te maken ;)

Ik heb al een ruildeal voor de 12L speakers tegen Engelse V30's. Ik ga volgende week dus de combo uitrusten met 1 V30 en 1 oude G12-65. Ook ga ik wat rotzooien met oude preampbuisjes die ik nog thuis heb liggen.

Ik ga ook 2 Marshall handvatten bestellen om 'm wat draagbaarder te maken. :ok:


Vraagje: heeft het nut om de baffle beter vast te zetten? Of heeft dat helemaal geen zin omdat hij toch een (half) open back heeft?

JTB
23 oktober 2009, 16:07
Een 12L ruilen voor een V30? Is u gek? Mocht het niet doorgaan heb ik eventueel wel interesse in die speakers.

Baffle goed monteren heeft altijd nut, omgeacht of hij open of closed is. De baffle verbind de speaker met de rest van de kast en dat klinkt heel anders zonder dat die verbinding goed is.

HaroldA
26 oktober 2009, 09:49
Een 12L ruilen voor een V30? Is u gek?

Ik krijg er ook wat geld bij, dus heel erg gek ben ik niet! ;) (wel een beetje, geloof ik)

Nu zit de baffle met een paar (6?) schroeven vast. Het lijkt me wel handig om de baffle nog ooit te kunnen demonteren, dus ik zal wel wat aluminium hoekprofielen in de hoeken zetten met (een flink aantal) schroeven. Ik kan me voorstellen dat hout beter is, maar dat kan ook wel makkelijk gaan splijten lijkt mij...

Henri H
26 oktober 2009, 10:03
..... Ik kan me voorstellen dat hout beter is, maar dat kan ook wel makkelijk gaan splijten lijkt mij...Even voorboren, en niet te kleine houten blokjes/latjes nemen.
De baffle is de frontplaat? :noob:

JTB
26 oktober 2009, 10:37
Baffle is idd de frontplaat. Lijmen heeft toch de voorkeur hier, meer contactoppervlak en het kan nooit gaan rammelen.Afhankelijk van hoe je speaker monteert hoeft de baffle nooit meer los.

HaroldA
26 oktober 2009, 14:07
Baffle is idd de frontplaat. Lijmen heeft toch de voorkeur hier, meer contactoppervlak en het kan nooit gaan rammelen.Afhankelijk van hoe je speaker monteert hoeft de baffle nooit meer los.

Ja, maar... Het speakerdoek zit om de baffle heen en lijmen wordt dan moeilijk. Het lijkt me dan beter om latten te gebruiken maar dan moet ik eerst kijken of daar wel ruimte voor is.

Maar eerst even m'n koffer uitpakken, we zijn vanmorgen pas terug gekomen uit Thailand... :supercool:

HaroldA
9 november 2009, 10:43
Ik heb mijn preamp vraag toch maar in een eigen topic gezet: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=129024

toneblo
9 november 2009, 17:07
Met een vaste baffle ben je wel wat laag kwijt....

HaroldA
9 november 2009, 17:16
Met een vaste baffle ben je wel wat laag kwijt....

Zou je uit kunnen leggen hoe dat komt? Er gaan overigens waarschijnlijk G12-65 speakers in, dus laag zou er genoeg moeten zijn!

HaroldA
17 november 2009, 23:38
De Engelse V30's zijn binnen en zitten al in m'n combootje geschroefd. Op standje 0.1 geeft het toch al wel een redelijk geluid en dat had ik niet verwacht van V30's...

Volgende week gaat 'ie mee naar de repetitie en dan zal ik 'm er eens flink van langs geven!

Eerst nog ff thuis met preamp buisjes spelen... :cheerup: