PDA

View Full Version : 74' er Jazzbas bromvrij maken



groovieguitarguus
16 september 2009, 22:26
Misschien al genoeg over geschreven.... maar hoe krijg je een 74' er Jazzbas zo stil mogelijk zonder nieuwe elementen etc.?
Ik moet namelijk klussen aan de basgitaar van onze bassist (zelf ben ik gitarist) dus niet zo bekend in de materie van de Jazzbas.

gr. Guus

Chris Winsemius
17 september 2009, 12:28
Als de elementen nu stock zijn zou je weinig brom moeten hebben als de volume-regelaars op dezelfde stand of voluit staan; 1 v/d PUs is RWRP tov. de andere.

Shielding is 'n mogelijkheid maar heeft invloed op de hoogweergave en de vintage-waarde van deze bas.

Check ook de uitgangsjack op goed contact en hoe de aarding is gedaan (oa. brug naar aarde toe/etc.).

Nielsje
17 september 2009, 17:12
Volume knop dichtdraaien, of niet inpluggen! :ok:

groovieguitarguus
4 oktober 2009, 21:47
In de uitsparing zit een stuk 'shielding' waar ook draden op gesoldeerd zijn.
Is dit normaal?

Verder heb ik een extra draad van de brug naar potmeter getrokken.
De bestaande draad was geoxideerd en ging naar een dun koperen plaatje onder de brug.
Lijkt nu goed te werken...
@ Chris W: Als ik idd beide elementen voluit draai heb ik de minste brom. Humbucker effect?

Zie deze 'link' voor de foto: http://picasaweb.google.com/GroovieGuus/Diversen4Okt?locked=true#5388827548322612722


http://picasaweb.google.com/GroovieGuus/Diversen4Okt?locked=true#5388827548322612722

Mr.Fingers
4 oktober 2009, 23:38
Ja, is op de 74-er Precision hier ook het geval, ik heb alleen een "groundplate" in m'n elementcavity. Beide elementen staat parallel geschakeld (echte humbucker is serie), maar ze zullen waarschijnlijk "reverse wound-reverse polarity" zijn, zodat als je beide elementen gebruikt, je een humbuckend effect krijgt.

groovieguitarguus
11 oktober 2009, 10:30
Gisteren optreden gehad en onze bassist was helemaal happy!

De aardedraad van brugelement naar de brug (weet niet of deze origineel is, een kaal stuk draad, klem tussen brug en body) was gecorrodeerd. Deze roestvrij gemaakt en ook de onderzijde van de brug iets opgeschuurd.
Tevens heb ik een extra draad van brug naar potmeter getrokken.
Helemaal top zo...

De bas is trouwens een '75-er met Maple neck

Thanx