PDA

View Full Version : Humbucker in strat



razormen
16 september 2009, 22:01
Hey,

Ik heb een seymor duncan pearly gates gekocht om in mijn strat te bouwen. Daarom een vraagje over het inbouwen van deze humbucker.
Ik wil de potmeters vervangen door drie anderen: 1x log 250k, 1 x lin 250k en 1 x lin 500k. Moet ik verder nog wat veranderen, weerstandjes , kabels, etc?

Als ik push/pull doe wat moet ik dan doen?

Het is een mex strat is het raadzaam om de schakelaar te vervangen door een US model of maakt dat geen moer uit?

Tnx

Chocola
16 september 2009, 22:08
tjek seymour duncan sheets

razormen
16 september 2009, 23:07
Ja die zie ik voor me maar moet er wat op de pots gesoldeerd (conden)?worden en dan met name de 500k pot?

Di Stefano
16 september 2009, 23:28
De tonepots moeten een condensator hebben. Je kan trouwens enkel de 2e tonepot vervangen door de 500K. De andere zitten al standaard in een strat.

Yoshida
17 september 2009, 11:17
De 500k tonepot moet inderdaad een condensator hebben; dit werkt vergelijkbaar met een volumepot. Maar in plaats van dat het volledige signaal naar de aarde word weggevloeid worden de hoge pieken eruit gefilterd.
Zo uit mn hoofd zit achter een single coil een relatief zwakke 250k pot die vrij adequaat de heldere tonen eruit filtert met een .44 condensator (capacitor of cap) en een humbucker filtert de hoge tonen eruit met een 500k pot en een .22 condensator. De juiste informatie staat ook in die schema's omschreven en de winkel waar je de humbucker hebt gekocht moet hier ook advies over kunnen geven.

razormen
17 september 2009, 23:53
Hey, Tnx voor de info en hulp, ik kan nu echt verder!
Ik heb een seymor duncan pearly gates 2hands gekocht en ik heb nog twee 69cs singles liggen.
Ik wil mijn slagplaat orgineel houden dus daar ga ik niets aan doen.
Ik heb een nieuwe slagplaat besteld HSS. Nieuwe tonepots 250k, 500k lin en 250 log(alle USA). Ik heb voor beide pots een top condensator (47&0.22) en 2vellen alu folie( voor de body + plaat). Een USA switch maakt het compleet.
Is koper tape raadzaam?

Yoshida
18 september 2009, 08:42
Hey, Tnx voor de info en hulp, ik kan nu echt verder!
Ik heb een seymor duncan pearly gates 2hands gekocht en ik heb nog twee 69cs singles liggen.
Ik wil mijn slagplaat orgineel houden dus daar ga ik niets aan doen.
Ik heb een nieuwe slagplaat besteld HSS. Nieuwe tonepots 250k, 500k lin en 250 log(alle USA). Ik heb voor beide pots een top condensator (47&0.22) en 2vellen alu folie( voor de body + plaat). Een USA switch maakt het compleet.
Is koper tape raadzaam?

Koper tape heeft naar mijn idee betere geleiding dan een vel alu folie dat je ergens overheen doet om 't vers te houden, als je dat bedoelt. Echter zelf heb ik uit kostenoverwegingen zilverkleurig shieldingfolie met een plakzijde gebruikt. Kijk eerst of het control gedeelte op de slagplaat niet met shieldingverf is bespoten, bij mij was dit wel het geval.

razormen
23 september 2009, 22:24
Nee het is alu shielding tape besteld bij de tone factory.
Ik heb trouwens een mim strat van 2002. Hij is sunburst en zo te zien(tekening hout) lijkt het mij wel alder te zijn. Hij zit wel behoorlijk in de blanke lak.
Als ik hem blank maak met een paar dunne lagen blanke(doffe) lak krijg ik toch een betere toon of niet.
De hout tekening ziet er wel goed uit trouwens!!

Yoshida
24 september 2009, 08:44
Het effect van de lak op de body is slechts één van de factoren die het geluid bepalen, en als je het mij vraagt minder bepalend dan het type brug dat je gebruikt of de leeftijd van de snaren.
Een goede filler of sealer is wel aan te bevelen, met name omdat dit ook bepalend is voor de droogtijd van de lak en de hoeveelheid die je erop spuit. In veel gevallen kan Rustin's Grainfiller de tekening accentueren. Dat lijkt in eerste instantie niet zo, maar wanneer de lak erop zit (celluloselak?) word de tekening een stuk dieper.

razormen
24 september 2009, 13:07
Ja dat weet ik maar er zit een vintage brug op en dat is de sound die ik ambieer. Ik ben beginnend bouwer maar gevorderd gitarist dus met die snaren zit wel snor.
Wat is de beste manier om die bestaande lak te verwijderen?

Mvg,
André