PDA

View Full Version : Irritant "getik" bij riffs met palmmutes



Riezz
16 september 2009, 21:00
Wie kan mij helpen? Ik ben bezig om de nummers die onze metalband heeft geschreven op te nemen in cubase. Uiteraard bevatten die nummers veel riffs met palmmutes. Bij elke aanslag die ik maak, komt er een irritante tik doorheen. Bij gewone aangeslagen akkoorden is de tik er niet.Ik speel over een line6 pod met een fernandes gitaar met een EMG 85 element.

Er werd me aangeraden om met een rubberen plektrum te spelen, maar ook dit hielp niet. Wie kan mij hierbij helpen, want ik wordt een beetje getikt van het getik!

Alvast bedankt!

Fenderwim
16 september 2009, 23:52
Je hebt waarschijnlijk je compressor aan staan op de pod met een een hoge ratio.

Verder moet je wat minder drukken met je handpalm en niet helemaal bovenop de brug maar net iets ervoor.

Groeten

Wim

Megadeth22
17 september 2009, 00:14
Misschien dat je met je plectrum de pickup raakt (dat doe ik in ieder geval soms, en dan hoor je een tik) maar voor de rest zou ik het niet weten..

Rinze
17 september 2009, 09:37
Overstuur je de ingang van de pod niet? Gaat het cliplampje aan? Ik heb net een X3 gekocht en met mijn passieve elementen overstuur ik de ingang al. Ik kan dat zien omdat ik dan een onbewerkt signaal (meteen vanaf de ingang) opneem via de usb-aansluiting en dan gaat de meter al op rood, met name bij palmmuting gecombineerd met pinches. Enige oplossing was bij mij het omlaagdraaien van het element. Heb het vroeger met de POD 2.0 ook gehad.

interessander
17 september 2009, 09:40
Dat kan goed inderdaad, een 85 heeft behoorlijk wat output.
Ik heb dit probleem overigens zelf niet met mijn RG met een EMG 85 (met een toneport)

Kun je anders een stukje opnemen met het getik, zodat het duidelijker is wat er precies mis is?

Riezz
17 september 2009, 12:30
Bedankt voor alle reacties. Ik heb geprobeerd om de "tik" eruit te krijgen door wat te experimeteren met de compressor en de noisegate. Helaas gaf dit geen resultaat. Ik heb ook al geprobeerd om mijn element lager te zetten, maar dit hielp ook niet. Ik raak ook niet met mijn plektrum het element.

Zou het ook aan het soort snaren kunnen liggen?

Ik zit er ook aan te denken om een x3 aan te schaffen, maar ik vraag me dan af of mij probleem dan is opgelost. Ook vraag ik me af of het geluid van de X3 veel beter als dat van de pod 2.0.

Wat kan je eigenlijk allemaal met een Toneport doen? Zit er in dit apparaat ook een vette metaldistortion?

Als ik vanavond thuis ben, zal ik ff een opname proberen te posten!

flitslicht
17 september 2009, 13:47
Het aantal ms van je Asio driver staat misschien te laag ingesteld. Als je dan teveel sporen gebruikt kan je computer het niet meer bijhouden.

STW
17 september 2009, 14:39
en als je wat laag er uitdraait op je pod?
want bij palmmutes komen er vaak veel meer lage frequenties door (is ook een kwestie van je speltechniek) die de boel kunnen laten clippen

Arvoitus
20 september 2009, 23:38
Djent :soinnocent: ?