PDA

View Full Version : Bassman's



hugo123
16 september 2009, 19:32
Hallo, ik zit erg te gassen op een Fender Bassman, maar nou zie ik allemaal verschillende versies, kan iemand mij misschien de verschillen in de versies (zoals blackface, silverface, etc) uitleggen? Ook heb ik gehoord dat ze het niet zo lekker doen met high-output humbuckers, klopt dit? Is er nog iets anders wat ik moet weten? Zo heb ik ook gehoord, dat ze heel erg keiskeurig zijn wat speakers betreft, klopt dit, of is dit niet echt waar??


Bij voorbaat dank!!

Erikt
17 september 2009, 00:43
Ik zou zeggen; maak er geen woorden aan vuil. Test er een, met je eigen gitaar. En je bent om, of je vind het kut.

Chris Winsemius
17 september 2009, 12:25
Gewoon zo veel mogelijk Bassman tops + cabs testen....

Eerste blackface Bassman versie (AA864) is de cleanste, vanaf de AB165 blackface versie krijg je wat meer gain en compressie op het rechterkanaal. Silverfaces (50 Watt modellen) hebben ook dat circuit maar klinken wat minder sprankelend in het hoog.

Nog 1 extra opmerking: de eerste Marshalls zijn gebasseerd op de laatste tweed Bassman versie (4x10" combo), niet op deze, of blonde, tops.

hugo123
17 september 2009, 16:42
Waar kan ik nou weer een bassman testen?? Die worden toch niet meer gemaakt?

Eko
17 september 2009, 17:21
Het ligt er aan welke je bedoelt. Je hebt de Bassmans zoals iedereen kent van de Rockabilly style muziek , met de losse top en speakerskast er onder , en je hebt de `59 Bassman reissues. Dat zijn de combo`s met de 4 x 10 opstelling.
Van de eerste versies zijn inderdaad wat variaties te koop. Zelfs een Vintage Modified die gewoon te testen is bij bv Feedback of Nederland Muziek. Van de reissues , met de 4 x 10 , zijn er sinds begin jaren 90 versies op de markt.
Uiteraard zijn er van de oude Bassman`s enorme fans en mensen die er niets aan vinden. Ook kun je uren leuteren over de beste speakers bij een amp. Beter is je eigen oren te vertrouwen en een amp gewoon gaan testen.
Veel boutique merken , zoals mijn fabrikant Marble , bouwen amps die op het schema van de oude Fenders zijn gebaseerd. Marshall deed niet anders toen hij begon , maar ook merken als Kendrick , Holland en nog een hele rits bouwen ze nog steeds. Dat is meer voor mensen die het geluid van de oude amps mooi vinden en niet de onbetrouwbaarheid die soms bij oude amps hoort.
De boutique merken rekenen geen kleine prijsjes . Een Fender Bassman reissue kun je makkelijk onder de 1000 euries gebruikt kopen. Een echte blonde Bassman uit de jaren 60 ben je snel 2000 of meer kwijt. Een silverface zal minder doen , maar een boutique versie van de 4 x 10 , zoals mijn Roadking , kost je al snel 2000-2500,-.