PDA

View Full Version : Fender bassman



Hendriks
16 september 2009, 19:22
Even een snelle vraag , ik kan een Bassman ten 4x10 combo uit de jaren 70 kopen , in nette staat en goed werkend.
Wat is dit ongeveer waard , ik mag hem voor 500 overnemen?
Alvast bedankt

stonerdaf
16 september 2009, 22:00
500 is een nette prijs, als ie nog een beetje in goede en originele staat is.

PeeVee
17 september 2009, 14:56
€500 is een "normale" prijs, de Bassman Ten is de minst begeerlijke telg uit de Fender Bassman familie. Er zitten vier 16 Ohm speakers in; geven met bas een leuk Motown soundje, voor gitaar niet echt geschikt. Tel minimaal 4 x €50 - €100 voor vier nieuwe speakers (C10Q is prima prijs/kwaliteit optie).

Ik zou er liever 100 Euro bijleggen en uitkijken naar een Fender 75 (clean, als Twin Reverb) of een Fender 30 (helaas met raar channel switching circuit, minder power, compacter). Dat soort amps vind je rond de 500 a 600 Euro en heb je voor gitaar meer aan (b.v. reverb, goeie toonregeling met veel pull opties etc.).


Ik heb de mijne vorige jaar met veel moeite voor 450 kunnen verkopen.

j-op
19 september 2009, 20:43
Ik zou er liever 100 Euro bijleggen en uitkijken naar een Fender 75 (clean, als Twin Reverb) of een Fender 30 (helaas met raar channel switching circuit, minder power, compacter). Dat soort amps vind je rond de 500 a 600 Euro en heb je voor gitaar meer aan (b.v. reverb, goeie toonregeling met veel pull opties etc.).



Die 75's zijn inderdaad helemaal niet slecht, ik heb er zelf eentje uit 1980 met de 15'' speaker. Mooi clean, gaat loei- en loeihard (vanaf 3,5 begint mijn kamer te schudden) en werkt ook graag met pedaaltjes. Erg fijne versterker.

Toch is er één minpunt: hij weegt ongeveer evenveel als een kleine vrachtwagen. Toen ik die van mij voor de eerste keer wilde optillen dacht ik even dat hij aan de grond geschroefd stond. Dus als je een top kunt krijgen ipv de combo, doen!
:)

Edit: €600 lijkt me trouwens nogal aan de prijzige kant voor een 75 (sorry PeeVee). De mijne, bijna mint, was €350 in oktober vorig jaar. Ik denk dat je nú voor ongeveer €450 al behoorlijk in de richting moet kunnen komen.

jacky
19 september 2009, 21:52
5 a 600 euro doen ze wel afhankelijk van hoe netjes ze zijn

tis wat peevee zegt een matige gitaar amp (weinig gain) met een booster kom je wat verder

Over het gewicht tov een 75 zullen we het maar niet hebben hij is minstens even zwaar maar VEEL groter

Chris Winsemius
20 september 2009, 12:35
Qua gain te vergelijken met post '63 Tremolux of Bandmaster tops (qua sound niet) maar minder gain dan Fenders van boven de 20 Watt met reverb of post '65 Bassmans. Reageren wat lekkerder op pedaaltjes dan vele andere silverface Fenders.

Hendriks
20 september 2009, 13:09
Ik heb inmiddels van de deal afgezien , de voornaamste reden is eigenlijk dat ik hem te groot en te zwaar vind en geen reverb heeft, momenteel heb ik een jaren 70 Princeton in bruikleen en dat bevalt mij eigenlijk heel goed , het enigste wat ik nu mis is een reverb , dus ga ik eens kijken voor een Princeton met reverb of een ander kleine (1x10 of 1x12) Fender.

toneblo
20 september 2009, 13:14
...of holy grail?

PeeVee
23 september 2009, 20:54
Toch is er één minpunt: hij weegt ongeveer evenveel als een kleine vrachtwagen.
Dan heb je nog nooit een Twin Reverb of een Bassman 10 getild denk ik? Als je een Fender 75 met EV speaker hebt kan ik me er wel iets bij voorstellen, maar die met de gewone Fender speaker valt wel mee hoor. Is ook een handig formaatje trouwens.


De mijne, bijna mint, was €350 in oktober vorig jaar.
Dan heb je een superdeal want ik heb de mijne langer geleden voor aanzienlijk meer gekocht. €500 - €600 is een gangbare prijs. Mijne is geserviced incl. nieuwe JJ buizen, filtercaps etc. Voor €350 doe ik 'm zeker niet weg. €600 is ook maar een vraagprijs, daar is nog wel over te praten maar ruilen vind ik eigenlijk leuker. Bij inruil gaat iedereen vaak uit van de "hoofdprijs", zodoende.