PDA

View Full Version : Brom bij aanraken



SEAL
16 september 2009, 18:52
Salute,
ik heb zoals sommigen onder uwen reeds weten, een gitaar met zelfgemaakte humbuckers in elkaar gezet.
Nu is het probleem, dat ik een zoem/ruis/brom(wat is het verschil) hoor, als ik de snaren, tremolo, switch of dergelijke niet aanraak. Als ik een van deze dingen wel aanraak, is het geluid weg, of iig zo weinig dat ik het nauwelijks hoor.

hoe moet ik dit oplossen?

(de gitaar is nauwelijks geshield, als dat wat moge uitmaken)

Plant
16 september 2009, 19:04
De versterker op een wandcontactdoos met randaarde aansluiten :ok:

Jilles
16 september 2009, 19:52
Brug aarden?

Chocola
16 september 2009, 22:09
aardennnnnnnnnn

walberg
17 september 2009, 12:00
Ook bij aarden kan een brom ontstaan als de draden in een lus aangesloten zijn. Let daar even op.

Plant
17 september 2009, 13:08
Ook bij aarden kan een brom ontstaan als de draden in een lus aangesloten zijn. Let daar even op.

Aardlus. Maar dan stopt de brom niet zodra je de metalen hardware beetpakt. Dit is een typisch gevalletje randaarde.

RoelTM
17 september 2009, 15:33
De versterker op een wandcontactdoos met randaarde aansluiten :ok:
Is dat 'lipje' van de randaarde eigenlijk ook ergens op aangesloten?

Yoshida
17 september 2009, 16:01
Is dat 'lipje' van de randaarde eigenlijk ook ergens op aangesloten?

Ja volgens mij op een koperen staaf onder je fundering, die weer in contact staat met het grondwater.

SEAL
17 september 2009, 17:03
goed, het probleem is dus randaarde.
ik heb effe gekeken, maar mijn versterker staat toch echt heel mooi aangesloten op een geaard stopcontact. Moet ik nu een koperen buis de grond in hameren? of zijn er nog andere dingen waar het aan kan liggen?

barno
17 september 2009, 17:20
goed, het probleem is dus randaarde.
ik heb effe gekeken, maar mijn versterker staat toch echt heel mooi aangesloten op een geaard stopcontact. Moet ik nu een koperen buis de grond in hameren? of zijn er nog andere dingen waar het aan kan liggen?

er is hier al enkele keren gevraagd of je brug goed geaard is.

Plant
17 september 2009, 17:39
goed, het probleem is dus randaarde.
ik heb effe gekeken, maar mijn versterker staat toch echt heel mooi aangesloten op een geaard stopcontact. Moet ik nu een koperen buis de grond in hameren? of zijn er nog andere dingen waar het aan kan liggen?

Het stopcontact ziet er geaard uit.... maar is deze dat ook echt :???:
Ik heb hier in de muren in kamers ook stopcontacten die wel de aardelip hebben maar waar geen geel/groene draad aan zit. Daar kwam ik achter doordat ik hetzelfde probleem had en er eens een losgeschroefd had.
Het ziet er geaard uit... maar het is het stiekum toch niet.

Ik neem aan dat het toch door een erkend bedrijf is aangelegd.
Het zal dus blijkbaar wel mogen, al vind ik het misleidend en niet veilig als je erop rekent dat het wel geaard is.

Yoshida
17 september 2009, 18:15
Het stopcontact ziet er geaard uit.... maar is deze dat ook echt :???:
Ik heb hier in de muren in kamers ook stopcontacten die wel de aardelip hebben maar waar geen geel/groene draad aan zit. Daar kwam ik achter doordat ik hetzelfde probleem had en er eens een losgeschroefd had.
Het ziet er geaard uit... maar het is het stiekum toch niet.

Ik neem aan dat het toch door een erkend bedrijf is aangelegd.
Het zal dus blijkbaar wel mogen, al vind ik het misleidend en niet veilig als je erop rekent dat het wel geaard is.

Dat is echt een grove blunder, ik werk in de woningbouw en ken vanuit de projecten niks anders dan geaarde stopcontacten.
In mijn eigen duplex (jaren '50) heb ik echter alleen een geaard stopcontact in de keuken, eentje voor de wasmachine aansluiting en eentje in de slaapkamer en that's it. Alles nog op 1.5 meter hoog ook.
Maar goed we zijn hier niet om over woningen te praten; tenzij je radiator kunststof verbindingsstukken heeft zou het in theorie moeten werken om je versterker op een geaard stekkerblok te zetten en daarvan een ander lipje te verbinden met een kaal gedeelte van je CV leiding (buis die van of naar radiator loopt). Je centrale verwarmingssysteem móet immers geaard zijn.

SEAL
17 september 2009, 19:15
Mijn brug is goed geaard, ten eerste, is ie gesoldeerd met een draadje. Ten tweede, ik heb het probleem ook als ik de pupswitch aanraak. Dus zal het probleem wel ergens met de randaarde te maken hebben.

Heb nu ook een verlengsnoer van een keukencontact naar de versterker gesleept. Nog steeds hetzelfde probleem. Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat mijn keuken gerandaard is.

als het echt storend wordt, ga ik de aarde idd op mijn CV aansluiten...

Oude huizen zijn leuk, maar veilige elektriciteit kennen ze blijkbaar niet :S

hoewel het met die onveiligheid ook wel meevalt, dacht ik...

snaarplukker
17 september 2009, 20:41
Salute,
ik heb zoals sommigen onder uwen reeds weten, een gitaar met zelfgemaakte humbuckers in elkaar gezet.
Heb je er ook metalen grondplaten of behuizing aanzitten en aangesloten op aarde?

SEAL
17 september 2009, 20:45
waar dat nodig was wel ja...

aaronstonebeat
17 september 2009, 20:54
Heb je ook de bodemplaat van de elementen geaard (indien van metaal, en eventuele kapjes)?

SEAL
17 september 2009, 21:08
Leuke aan mijn elementen is, ik heb een humbucker die geaard kan worden.
En ze zitten met ducttape vastgemaakt


waar Punk toch allemaal niet goed voor is ^^


ps: hij is geaard

SEAL
19 september 2009, 12:55
wat mij vandaag opviel, is dat als ik de gitaar dichter bij mijn Verwarming neerzet, de brom harder wordt:S

altoproxima
28 september 2009, 11:36
Hallo,


Kleine vraag, je versterker is dus niet geaard volgens wat ik hier lees. Heb je al geprobeerd een beetje verf van een verwarmingsleiding te doen en te verbinden met een metalen deel (chassis) van je versterker door middel van een koperen draad en wat tape ?

Als dat je probleem niet verhelpt, kijk dan je kabel eens na, 't zou kunnen dat je kabel gewoon slecht is.

Nog een zaak dat dient vermeden te worden is je versterker plaatsen in de buurt van gestuurde voedingen (computers schermen etc), dimmers en TL verlichting. Met een scope (oscilloscoop), kan je het signaal bekijken en misschien de bron achterhalen, laat dit wel doen door iemand die ervaring heeft met een scope.

ThaBluesBreaker
30 september 2009, 20:53
wat mij vandaag opviel, is dat als ik de gitaar dichter bij mijn Verwarming neerzet, de brom harder wordt:S

Doet onze kat ook altijd.

Kan alleen maar positief zijn :ok: