PDA

View Full Version : beetje hulp voor een beginneling



free
16 september 2009, 18:39
Hallo,

Graag een beetje raad met mijn aankoop..
Zoek een elektrische gitaar, die ook een akoestische klank bezit.... maar af en toe ook eens :punk: :blast:
budget 1000€...

heb hier wel al gelezen dat yamaha pacifica al een goede keuze zou zijn

Alvast bedankt

nickofzo
16 september 2009, 18:50
ja, yamaha pacifica is een zeergoede gitaar, maar of je er nou echt goed mee kan scheuren .. heb ik men twijfels over, er zitten wel single coil elementen in..

al weet ik niet hoe hard je wilt scheuren en hoe acoestisch je wilt klinken..

welke muziek heb je nou echt voor ogen?

Kay-hogenkamp
16 september 2009, 18:52
Epiphone of Gibson lijkt je dat iets.
Ik heb zelf een Epiphone Special II en een Fender Stratocaster die zijn ongeveer 200 euro of iets duurder, ligt eraan waar je ze koopt.
Dan heb je nog 700 of 800 euro over en koop je daar een mooie buizenversterker van Marshall.

Tada.

RS-Rik
16 september 2009, 18:53
nouja daar ken je weer n hotrails in douwen. Dan heb je een pacifica voor 800 euro, 80 euro voor de hotrails en nog eens 120 euro voor een strap en andere toebehoren. Misschien een pedaaltje als je nog harder wilt scheuren.


Moet er trouwes ook een versterker bij?

Kay-hogenkamp
16 september 2009, 18:55
Ik speel Hardrock/metal;)

En dat kan best op een Fender of op een Epiphone.

Kay-hogenkamp
16 september 2009, 18:56
En een Gibson is dan weer iets meer voor Rock met een randje;)

Plant
16 september 2009, 19:01
1000€... voor een beginneling :???: Of is dat inclusief versterker?

Ik heb ooit een Yamaha Pacifica 112 gekocht toen die net op de markt kwam (1994?). Een Strat model met een humbucker bij de brug. Prima ding als je de tremolo buiten beschouwing laat (vintage trem). Ik heb de nut en de stringtree nog laten vervangen voor Graphtech, maar dat helpt niet afdoende tegen ontstemmen.
Toen ik deze heb verkocht heb ik nog een 2dehands Pacifica 402 gehad, een wat luxere Telecaster model (flamed top) met single coils. Fantastisch ding!

Ik speel niet veel elektrisch meer, dus ook deze is verkocht... maar ik vind ze best goed.

Beide gitaren zaten overigens ver onder jouw budget! Toendertijd elk ƒ 700.- (Guldens!), dus dat is in Euro's nu plm. € 320,- . Maar er waren ook duurdere versies.

Misschien een huidig Pacifica model met vaste brug en voor :blast: een humbucker bij de brug? En een vette amp natuurlijk!

Succes!

Kakihara
16 september 2009, 19:01
Parker P38 (http://www.marktnet.nl/Parker-P38-electrische-gitaar-4519150.htm), dan hou je ook nog wat over voor een deftige (buizen)amp.

johnv
16 september 2009, 22:04
Hallo,

Graag een beetje raad met mijn aankoop..
Zoek een elektrische gitaar, die ook een akoestische klank bezit.... maar af en toe ook eens :punk: :blast:
budget 1000€...

heb hier wel al gelezen dat yamaha pacifica al een goede keuze zou zijn

Alvast bedankt

Zie allemaal tips voor gitaren met solid body ....
Als het ook akoestisch moet klinken zou ik meer tips voor semi-hollow of een hollow gitaar verwachten :dontgeti:

Ibanez artcore bijvoorbeeld :soul:

Chocola
16 september 2009, 22:26
Nja hollowbody + metal? Is dat wel een slimmecombinatie?

Plant
16 september 2009, 22:26
Zie allemaal tips voor gitaren met solid body ....
Als het ook akoestisch moet klinken zou ik meer tips voor semi-hollow of een hollow gitaar verwachten :dontgeti:

Ibanez artcore bijvoorbeeld :soul:

Dat komt omdat hij zelf over de Yamaha Pacifica begint. Da's solid body.

Maar idd... semi akoestisch kan zeker. Mijn eerste serieuze gitaar was de Epiphone Sheraton II. Door het massieve blok door de body kun je daar prima mee :blast: zonder feedback.

nickofzo
16 september 2009, 22:28
ik denk dat hollow body met metal nogal feedback gaat geven...
maar kan aan mij liggen:P

ccc
16 september 2009, 22:45
Zoek iets met een piezobrug..
Keuze zat !

Midwolda
16 september 2009, 22:55
Met een (semi)hollow kun je best lekker uit je dak gaan hoor... zie een Keith Richards of een Brian Setzer.
Artcore's bieden erg veel waar voor hun geld, als je een goede vindt heb je daar jaaaaren lol aan.
Meer de akoestische kant op: dan een dikkere body en geen sustainblok.
Meer de elektrische kant op: dan een dunnere body en wel een sustainblok.

Een Parker kan ook, met de piezo's onder de brug.
Of een Variax. Of een Thinline.
't Ligt er maar net aan welk geluid je zoekt.

FruscianteFan
16 september 2009, 22:58
Ik vermoed eerlijk gezegd dat de topicstarter met 'akoestisch' 'clean' bedoelt. Maar ik kan me vergissen.

geert1976
16 september 2009, 23:12
Met een (semi)hollow kun je best lekker uit je dak gaan hoor... zie een Keith Richards of een Brian Setzer.
Artcore's bieden erg veel waar voor hun geld, als je een goede vindt heb je daar jaaaaren lol aan.
Meer de akoestische kant op: dan een dikkere body en geen sustainblok.
Meer de elektrische kant op: dan een dunnere body en wel een sustainblok.

Een Parker kan ook, met de piezo's onder de brug.
Of een Variax. Of een Thinline.
't Ligt er maar net aan welk geluid je zoekt.

Een Variax voor metall:???: dat is bij mij niet opgekomen, ik heb zo'n ding staan (zie mijn sig), ga dat morgen eens proberen... metall op een variax:dontgeti:

Midwolda
16 september 2009, 23:45
Wie heeft het over metal dan? :???:

(ps misschien bedenk jij morgen wel hèt geluid voor 2010 :D )

free
16 september 2009, 23:50
Ik bezit voorlopig een faylon studio 2 versterker

Mijn muziek in akoestische bedoel ik ongeveer :
Nothing Else Matters/ metallica
Tears in heaven/ Eric Clapton

Voor het hardere werk, de vroegere metallica

wil een gitaar waar ik jaren plezier aan heb en wil daar gerust wat geld aan besteden..
daarom jullie hulpgraag

geert1976
16 september 2009, 23:58
Wie heeft het over metal dan? :???:

(ps misschien bedenk jij morgen wel hèt geluid voor 2010 :D )

Sorry...:makeup:

Ik zal het nieuwe geluid niet bedenken denk ik, met die Varax heb je veel mogelijkheden dat wel;)

Plant
17 september 2009, 00:38
Ik bezit voorlopig een faylon studio 2 versterker

Mijn muziek in akoestische bedoel ik ongeveer :
Nothing Else Matters/ metallica
Tears in heaven/ Eric Clapton

Voor het hardere werk, de vroegere metallica

wil een gitaar waar ik jaren plezier aan heb en wil daar gerust wat geld aan besteden..
daarom jullie hulpgraag

Dat ga je niet allemaal uit 1 gitaar halen.

De begeleiding van 'Nothing else matters' (en dan bedoel ik niet de orkest uitvoering maar de 'Black Album' uitvoering) is op een clean klinkende elektrische gitaar (ESP?) gedaan.

Tears in heaven bij mijn weten op een nylonsnarige akoestische gitaar.

Het hardere werk van Metallica... Kill 'em all :blast: Ride the lightning :blast: Master of puppets :blast: Justice for all :blast:
Ik ken m'n klassiekers. Maar alles uit 1 gitaar :???:

Rooker
17 september 2009, 00:45
Nou, dat is toch al een mooi budget... Daar kun je wat mee. Je zou eens een Fender Highway One strat ( echte USA) kunnen proberen. Mooie zwart-witte met een groote 70's headstock. Denk dat je daar al heel vrolijk van wordt. En wil je dan later wat meer "scheur" laat je er een mooie singlecoillook humbucker in bouwen. Je hoeft dan tenslotte geen nieuwe gitaar want je hebt al een echte USA:cheerup:. Wel alteid ff testen he, zitten altijd rotte appels tussen... Zelfs bij Fender.
Suc6

free
17 september 2009, 09:59
Dat ga je niet allemaal uit 1 gitaar halen.

De begeleiding van 'Nothing else matters' (en dan bedoel ik niet de orkest uitvoering maar de 'Black Album' uitvoering) is op een clean klinkende elektrische gitaar (ESP?) gedaan.

Tears in heaven bij mijn weten op een nylonsnarige akoestische gitaar.

Het hardere werk van Metallica... Kill 'em all :blast: Ride the lightning :blast: Master of puppets :blast: Justice for all :blast:
Ik ken m'n klassiekers. Maar alles uit 1 gitaar :???:

Het hoeft zeker niet zo perfect te zijn als de akoestische, maar ik wil de liedjes af en doe eens spelen op de elektrische gitaar

Ik weet dat niet of alles uit een gitaar kan komen, daarom vraag ik raad aan jullie

M Kactus
17 september 2009, 10:19
Maar de vraag blijft: Is het budget voor gitaar + versterker, of alleen voor je gitaar ? Want voor een gitaar alleen is het een heftig bedrag voor een beginner. Een goede gitaar is altijd leuk, maar omdat je toch verschillende dingen aanhaalt, lijkt het me dat je nog een beetje op zoek bent naar jouw geluid. Is het dan niet beter om een gitaar uit het goedkopere segment te halen om te weten te komen of je nu hollowbody, strat of LP wilt ?

Maar goed. Een goede clean & rockgitaar vind ik de Sterling By Music Man Axis. Da's de vervanger van OLP, die een goedkopere Music Man maakte. Die OLP's waren erg goed, en ik ga ervan uit dat het met die Sterling ook wel snor zit.
http://images6.thomann.de/pics/prod/232445.jpg

Ik moest eigenlijk ook meteen denken aan een hollowbody. Die hoeven niet noodzakelijk te gaan feedbacken bij meer gain. Het is opletten, maar daar is goed mee te werken, hoor. Kijk maar naar QOTSA en Black Light Burns. Daarover gesproken, de signature van Wes Borland is misschien iets ?
http://www.yamaha.com/yamahavgn/Images/Guitars/Product/Main/P_cv820WB.jpg
Een wat goedkopere hollowbody is de Epiphone Dot en de Hagstrom Viking. Beiden geschikt voor een stevig potje rocken en met een voller clean.

En dan heb je nog de gitaren met een piezo in de brug. Ibanez had vroeger erg leuke Sabres (de Ibanez S1220, als ik me niet vergis) met piezo-uitgang, en ook een RG (dat was ook een signature gitaar van Wes Borland). Dat geeft een écht akoestisch geluid, hoewel het door de dunnere metalen snaren toch wat te wensen over laat. Maar "echter" akoestisch ga je niet vinden dan piezo.

En dan als laatste, als ik zo vrij mag zijn: Ik denk dat je gewoon een veelzijdige gitaar moet zoeken. Eentje met een H-S-S, waar je veel geluiden uit kunt halen. Dan je techniek en oor ontwikkelen, zodat je weet wat je wilt en daarna voor een uitblinker in het genre gaan. Of zeg ik nu iets doms ?

bat
17 september 2009, 10:31
De begeleiding van 'Nothing else matters' (en dan bedoel ik niet de orkest uitvoering maar de 'Black Album' uitvoering) is op een clean klinkende elektrische gitaar (ESP?) gedaan.
Nee hoor, daar is een steelstring akoestische gitaar aan te pas gekomen. Voor dat nummer is sowieso een shitload aan verschillende gitaren gebruikt (voor die twang met tremelo die je her en der hoort is bijvoorbeeld speciaal een Gretsch White Falcon de studio ingesleept).

Ik denk dat de topicstarter inderdaad het meest heeft aan een veelzijdige HSS gitaar, daar kom je alle kanten al een heel eind mee op. Gewoon een goed gesorteerde muziekwinkel binnenstappen en alle gitaren met een dergelijke configuratie proberen.

free
17 september 2009, 10:44
Maar de vraag blijft: Is het budget voor gitaar + versterker, of alleen voor je gitaar ? Want voor een gitaar alleen is het een heftig bedrag voor een beginner. Een goede gitaar is altijd leuk, maar omdat je toch verschillende dingen aanhaalt, lijkt het me dat je nog een beetje op zoek bent naar jouw geluid. Is het dan niet beter om een gitaar uit het goedkopere segment te halen om te weten te komen of je nu hollowbody, strat of LP wilt ?

Maar goed. Een goede clean & rockgitaar vind ik de Sterling By Music Man Axis. Da's de vervanger van OLP, die een goedkopere Music Man maakte. Die OLP's waren erg goed, en ik ga ervan uit dat het met die Sterling ook wel snor zit.
http://images6.thomann.de/pics/prod/232445.jpg

Ik moest eigenlijk ook meteen denken aan een hollowbody. Die hoeven niet noodzakelijk te gaan feedbacken bij meer gain. Het is opletten, maar daar is goed mee te werken, hoor. Kijk maar naar QOTSA en Black Light Burns. Daarover gesproken, de signature van Wes Borland is misschien iets ?
http://www.yamaha.com/yamahavgn/Images/Guitars/Product/Main/P_cv820WB.jpg
Een wat goedkopere hollowbody is de Epiphone Dot en de Hagstrom Viking. Beiden geschikt voor een stevig potje rocken en met een voller clean.

En dan heb je nog de gitaren met een piezo in de brug. Ibanez had vroeger erg leuke Sabres (de Ibanez S1220, als ik me niet vergis) met piezo-uitgang, en ook een RG (dat was ook een signature gitaar van Wes Borland). Dat geeft een écht akoestisch geluid, hoewel het door de dunnere metalen snaren toch wat te wensen over laat. Maar "echter" akoestisch ga je niet vinden dan piezo.

En dan als laatste, als ik zo vrij mag zijn: Ik denk dat je gewoon een veelzijdige gitaar moet zoeken. Eentje met een H-S-S, waar je veel geluiden uit kunt halen. Dan je techniek en oor ontwikkelen, zodat je weet wat je wilt en daarna voor een uitblinker in het genre gaan. Of zeg ik nu iets doms ?

hoi,

voor zeg je zeker niets dom, goede raad kan ik zeker gebruiken
Ik noteer al de gitaren die jullie mij aanraden en vervolgens gaan testen in een musicstore.

ps: een vertserker bezit ik al,faylon studio 2 mini

Mad mind
17 september 2009, 10:49
Wat denken jullie van een Fender 72' thinline (mim). Dan heeft hij een semi-hollowbody en humbuckers. Misschien niet ZO geschikt voor metal, maar volgens mij kan je uit bijna elke gitaar metal halen :p. De prijs ligt als ik me niet vergis rond de €700 nieuw.

Veel succes!

macwilliams
17 september 2009, 10:50
Ik bezit voorlopig een faylon studio 2 versterker

Mijn muziek in akoestische bedoel ik ongeveer :
Nothing Else Matters/ metallica
Tears in heaven/ Eric Clapton

Voor het hardere werk, de vroegere metallica

wil een gitaar waar ik jaren plezier aan heb en wil daar gerust wat geld aan besteden..
daarom jullie hulpgraag

Gibson LP studio

free
17 september 2009, 10:50
Nee hoor, daar is een steelstring akoestische gitaar aan te pas gekomen. Voor dat nummer is sowieso een shitload aan verschillende gitaren gebruikt (voor die twang met tremelo die je her en der hoort is bijvoorbeeld speciaal een Gretsch White Falcon de studio ingesleept).

Ik denk dat de topicstarter inderdaad het meest heeft aan een veelzijdige HSS gitaar, daar kom je alle kanten al een heel eind mee op. Gewoon een goed gesorteerde muziekwinkel binnenstappen en alle gitaren met een dergelijke configuratie proberen.

Ik ga vrijdag naar een musicsore, en een hss gitaar zal men eerst vraag zijn.
Nu weet toch al wat ik moet vragen ...thanks

free
17 september 2009, 11:31
Gibson LP studio

dit lijkt wel iets voor mij, morgen testen

macwilliams
17 september 2009, 11:32
Echt waar?
Zoek een tweedehandse LP studio met ebben toets!!

zal ik er een aanwijzen?

free
17 september 2009, 11:36
Echt waar?
Zoek een tweedehandse LP studio met ebben toets!!

zal ik er een aanwijzen?



dat mag:rockon:

macwilliams
17 september 2009, 11:39
Jij hebt PM

@ spam filter
(no worries ik verkoop de mijne nooit)

geert1976
17 september 2009, 12:15
Echt waar?
Zoek een tweedehandse LP studio met ebben toets!!

zal ik er een aanwijzen?

het antwoord is bij voorbaat al nee:soinnocent:

macwilliams
17 september 2009, 12:24
Hoe bedoel je dat Geert?

free
17 september 2009, 12:33
Hoe bedoel je dat Geert?

ben ook nieuwsgierig....

Kay-hogenkamp
17 september 2009, 12:43
Nou heb je al een moooi gitaartje in gedachten?
:punk::punk::punk::punk::punk::punk::punk:

Plant
17 september 2009, 13:15
Nee hoor, daar is een steelstring akoestische gitaar aan te pas gekomen. Voor dat nummer is sowieso een shitload aan verschillende gitaren gebruikt (voor die twang met tremelo die je her en der hoort is bijvoorbeeld speciaal een Gretsch White Falcon de studio ingesleept).

Nu je het zegt, die White Falcon was zelfs in de clip te zien (hoeft niet te betekenen dat ie dan ook echt bij de opname gebruikt is, maar het klinkt er wel naar). Dat van die steelstring akoestische wist ik dan weer niet. Zit die soms alleen in het intro bij die gedubbelde partij? De rest klinkt toch vrij elektrisch.

Maar het feit blijft.... uit 1 gitaar ga je niet alles halen.

free
17 september 2009, 13:35
Nou heb je al een moooi gitaartje in gedachten?
:punk::punk::punk::punk::punk::punk::punk:

jazeker, die Gibson LP studio spreekt mij wel aan
Heb op youtube eens naar de klank geluisterd

bat
17 september 2009, 13:41
Nu je het zegt, die White Falcon was zelfs in de clip te zien (hoeft niet te betekenen dat ie dan ook echt bij de opname gebruikt is, maar het klinkt er wel naar). Dat van die steelstring akoestische wist ik dan weer niet. Zit die soms alleen in het intro bij die gedubbelde partij? De rest klinkt toch vrij elektrisch.

Maar het feit blijft.... uit 1 gitaar ga je niet alles halen.
Zoek op Youtube even op A Year And A Half In The Life Of Metallica. Is de documentaire over de opname van dit album. Ze gebruikten heeeeeeeel erg veel verschillende gitaren.

In de clip zijn een paar beelden uit die documentaire gebruikt.

geert1976
17 september 2009, 14:40
Hoe bedoel je dat Geert?

Dat die van mij niet te koop is;):seriousf:

macwilliams
17 september 2009, 14:52
Dat die van mij niet te koop is;):seriousf:

:cheerup::cheerup:!!Verkoop hem aan mij!!:cheerup::cheerup:














geintje:seriousf: