PDA

View Full Version : Polijstmachine



Ike57
16 september 2009, 13:04
Vanaf 21 september heeft Lidl een polijstmachine in de aanbieding voor Euro 19,99.

Zie hier de aanbieding (http://www.lidl.nl/nl/home.nsf/pages/c.o.20090921.p.Polijstmachine)

Ik vraag me af of zo'n apparaat, dat normaal wordt gebruikt voor het polijsten van de laklaag van auto's etc., handig kan zijn voor het polijsten van gitaren. Voor de prijs zou je het, denk ik, niet hoeven te laten (?)

barno
16 september 2009, 13:08
wow interessant
kan iemand beoordelen of dit wat is?

DarknessAwaits
16 september 2009, 13:18
Volgens mij is dit wel ongeveer de doorsnee prijs voor zo'n machine. Zelf heb ik er ook eentje (voor m'n auto), zou best kunnen werken voor gitaar maar nooit geprobeerd.

niekb
16 september 2009, 13:25
Een paar weken terug waren ze bij de Aldi te koop dacht ik.
Ik heb er nog aan gedacht om er een te kopen maar er gaat niets boven handwerk... Volgens mij moet je wel oppassen dat het niet te warm wordt.

Brent Ray Vaughan
16 september 2009, 17:28
Ik heb ook zoiets, maar dan van de Hubo. Heb het ook eens getest op een gitaar en dat was serieus terleurstellend. Het is gewoon een veel te log ding en moeilijk hanteerbaar op kleinere oppervlaktes (bijv. gitaar)

Ik gebruik een schijfje met van die stoffen flappen voor op een boor (vraag me niet hoe het heet) en dat werkt super voor gitaar. En kost ook maar een 7 €.

Fern
16 september 2009, 19:47
Hoi,
Pas op met dit soort polijst machines, meestal draaien ze te snel. Dan brand de polijst als het ware in de lak.
Let dus op!

Groet
Fern

Marcel61
17 september 2009, 03:42
Hoi,
Pas op met dit soort polijst machines, meestal draaien ze te snel. Dan brand de polijst als het ware in de lak.
Let dus op!

Groet
Fern

...en als je gaat poetsen: zorg dat je werk vastgeklemt is. Zo'n ding lanceerd je body als je even niet uitkijkt!

thijser
17 september 2009, 09:39
heb ook een keer gebruikt, maar werkt voor geen meter. en het klopt wat marcel zegt. klem de gitaar! voor je het weet is het een FLYING V ;)

Sanderltd
17 september 2009, 09:52
Ik heb mijn zelfbouw gitaar ermee gepolijst. Dat lukte voor de voor- en achterzijde van de gitaar heel goed moet ik zeggen. Maar het is inderdaad heel belangrijk dat je de gitaar goed vastklemt alvorens te beginnen.
De zijkanten van de gitaar zijn echter heel moeilijk met deze machine te polijsten omdat het inderdaad een vrij log ding kan zijn.

Ike57
17 september 2009, 09:52
Geen strak plan dus, zo'n machine.
Dat is in ieder geval goed om te weten.

Het zal dus beter zijn om iets te investeren in lappenschijven voor op de (kolom)boormachine. Zoiets als dit (http://www.gerritse.nl/Toebehoren_boren_zagen_slijpen_en_tappen/Schuurmaterialen/Polijstmaterialen/)

Thanks :ok:

fred dons
17 september 2009, 10:16
de kracht cq het toerental van deze machine is te laag om een nieuwe lak tepolijsten (ik heb het helaas geprobeerd) , dus weinig kans dat je door de lak heen brand (naast het feit dat hij te lomp in gebruik is)
het makkelijkst voor acryl en cellulose zijn de polijstschuimkoppen (o/a stewmac) voor op de boormachine, daar heb je ook kans dat je te snel gaat en de lak te warm wordt maar dat is een kwestie van niet te lang op 1 plek blijven polijsten, nb met name acryl wordt behoorlijk zacht door warmte veroorzaak door het polijsten dus voorzichtig na het polijsten met scherpe cq harde voorwerpen.

een makkelijke techniek is de boormachine (met variabel toerental) vast te klemmen in een werkbank en deze dan als stationaire polijstmachine te gebruiken, doe wel rustig met de polijstpasta (ik doe die op de gitaar en niet op de polijstkop) omdat je hele werkruimte ondergespetterd kan worden :D

Marcel61
17 september 2009, 18:45
een makkelijke techniek is de boormachine (met variabel toerental) vast te klemmen in een werkbank en deze dan als stationaire polijstmachine te gebruiken, doe wel rustig met de polijstpasta (ik doe die op de gitaar en niet op de polijstkop) omdat je hele werkruimte ondergespetterd kan worden :D

Klopt Fred, en dan nog wat: als je waar je werkt met zo'n onding ook nog eens andere gitaren hebt liggen of hangen en deze zijn volgespettert dan zitten ze onder de vettige siliconen spatten (dat zit namelijk in Commandant polijstpasta) wat prachtige kraters geeft als je 1 van je gitaren wil gaan lakken! Scherm daarom je polijst / werkgebied goed af (met bv grote stukken golf karton), of nog beter: polijst nooit waar je gitaren hebt hangen die gelakt moeten worden!!! Doe het in een aparte ruimte!

O ja, en draag een schort en was altijd je handen na het polijsten. Anders pak je weer een gitaar...met alle gevolgen van dien.

Fern
17 september 2009, 18:56
Hoi,

Het toerental staat meestal op de polijstpasta.
Neem polijstmiddel van 3M.

En een echte polijstmachine draait langzaam, en heeft een "slow start"


... klem de gitaar! voor je het weet is het een FLYING V ;)
Dat is natuurlijk WEL een mooie manier om custom V's te bouwen...!

Ahum.

Groet,
Fern

aaronstonebeat
17 september 2009, 19:55
Ik heb een tijdje terug een polijstvacht gekocht voor om zo'n schijf in de boormachine. Ik heb er nog geen gitaar mee gedaan maar wel andere dingen. Zeker op een machine met variabel toerental werkt het in ieder geval gericht en gedoseerd.

fred dons
18 september 2009, 08:38
Klopt Fred, en dan nog wat: als je waar je werkt met zo'n onding ook nog eens andere gitaren hebt liggen of hangen en deze zijn volgespettert dan zitten ze onder de vettige siliconen spatten (dat zit namelijk in Commandant polijstpasta) wat prachtige kraters geeft als je 1 van je gitaren wil gaan lakken! Scherm daarom je polijst / werkgebied goed af (met bv grote stukken golf karton), of nog beter: polijst nooit waar je gitaren hebt hangen die gelakt moeten worden!!! Doe het in een aparte ruimte!

O ja, en draag een schort en was altijd je handen na het polijsten. Anders pak je weer een gitaar...met alle gevolgen van dien.

Commandant 4 is siliconenvrij maar het is inderdaad een slechte ondergrond voor nieuwe lakken dus wat Marcel zegt :D
(en je vingers worden mooi zwart als je direct daarna gitaar gaat spelen)

En ik ben het eens met Fern, met een "echte" polijstmachine begin je langzaam waardoor je die spetter problemen niet hebt maar dat is wel een investering die je niet direkt doet als je 1 gitaar per jaar zou lakken

Marcel61
18 september 2009, 23:14
Ah, kijk aan. Ik word oud...in 'mijn tijd' zat er wel siliconen in :ok: (Wie kopt 'm in?).

fredjuh
18 september 2009, 23:42
http://www.cartoonstock.com/lowres/rjo0122l.jpg

Marcel61
19 september 2009, 01:09
......:crazyhappy: :lovelove: !!!