PDA

View Full Version : Wanneer ben je "rijp" genoeg voor een band



GuitarN00B007
16 september 2009, 07:08
en wat komt er allemaal bij kijken??

Hallo,

Ik speel nu 2 jaar gitaar vindt mezelf nog steeds een beginner, kan 4 liedjes spelen (ben veel met techniek bezig geweest en een tijdje gestopt). Ik speel weleens in het musicon in Den Haag mee met de band van mijn gitaarleraar.
Ooit zou ik graag een band willen :) wanneer ben je daar rijp genoeg voor? Wat komt er allemaal bij kijken... Het is niet zo oh ff 3 mensen zoeken en liedjes leren en klaar.. waar moet je allemaal op letten etc? Wil graag een coverbandje :P
Ik kan dit ook aan mijn gitaarleraar vragen natuurlijk maar iedere keer vergee ik het hahah nu schiet het me (s morgensvroeg :eek:) te binnen

Kay-hogenkamp
16 september 2009, 07:23
Nou je zou eerst eens op zoek moeten gaan naar een Drummer,Bassist en een 2de gitarist en als je het mooi vindt eventueel nog een pianist.

Daarna moeten jullie een goede oefenruimte vinden, en daarna gewoon eerst heel veel oefenen(Ik raad je aan in het begin 2 avonden in de week).

Nou dan heb je het begin erop zitten(Dat duurt zo'n 6 maanden).
Dan ga je kijken of jullie de kwaliteiten hebben om een optreden te doen.

Als je nog op school zit kan je naar je directeur gaan met ze'n 4e en dan stel je het voor en dan krijg je vanzelf wel antwoord.

Als je niet mag optreden op school huur je gewoon iets af, bijvoorbeeld een gymzaal waar 25 tot 100 mensen of meer in kunnen.

En dat als maar door.

GuitarN00B007
16 september 2009, 07:29
Nou je zou eerst eens op zoek moeten gaan naar een Drummer,Bassist en een 2de gitarist en als je het mooi vindt eventueel nog een pianist.

Daarna moeten jullie een goede oefenruimte vinden, en daarna gewoon eerst heel veel oefenen(Ik raad je aan in het begin 2 avonden in de week).

Nou dan heb je het begin erop zitten(Dat duurt zo'n 6 maanden).
Dan ga je kijken of jullie de kwaliteiten hebben om een optreden te doen.

Als je nog op school zit kan je naar je directeur gaan met ze'n 4e en dan stel je het voor en dan krijg je vanzelf wel antwoord.

Als je niet mag optreden op school huur je gewoon iets af, bijvoorbeeld een gymzaal waar 25 tot 100 mensen of meer in kunnen.

En dat als maar door.

Oke dat is een begin ;) maar wil graag een zanger/zangeres ;) die moet toch ook bepaalde nummers kunnen "halen" ? Ik wil verschillende soorten covers doen van black sabbath tot red hot chili peppers tot iron maiden lol

Kay-hogenkamp
16 september 2009, 08:05
Dan leg je die ook vast:)

GuitarN00B007
16 september 2009, 08:51
Dan leg je die ook vast:)

:seriousf:... duhh maar zo makkelijk is dat allemaal toch niet?? zoals i kal eerder zei oh ff paar mensen optrommelen liedjes leren klaar.. ?

speedmusic
16 september 2009, 08:54
waar is toch die tijd gebleven dat elk jeugdhonk wel een muziekavond had met live-bands. Fantastisch om te netwerken, bandjes te bekijken en muzikanten te strikken voor je eigen band.

GuitarN00B007
16 september 2009, 09:03
ik ben vaak te vinden in het musicon in Den Haag komen ook veel bandjes en jam sessies etc.. maar ik weet niet of ik rijo genoeg ben voor al in een band te spelen...

FruscianteFan
16 september 2009, 09:28
Ik heb de indruk dat Kay sterk zijn eigen ervaring vertelt. Geen probleem, natuurlijk daar hebben we zeker wat aan.

Vooral belangrijk is dat je muzikanten vindt waar je het mee kunt vinden, en die ongeveer even ervaren zijn als jij. Als ze beter zijn dan jij, is het goed omdat je ervan kunt leren, maar je hebt ook kans dat ze geen zin hebben in iemand die nog veel meer moet leren.

Waar je in een band vooral op moet letten, is dat het niet meer alleen om jouw kunsten gaat. Je maakt samen iets, je zet jezelf niet te hard (je bandleden kunnen beter zeggen of je hard genoeg of te hard staat dan jij) en luistert naar en let op je bandleden.

bat
16 september 2009, 12:24
Ik kan dit ook aan mijn gitaarleraar vragen natuurlijk maar iedere keer vergee ik het hahah nu schiet het me (s morgensvroeg :eek:) te binnen
Dat is eigenlijk al een heel goede gedachte, vooral omdat de kans aanwezig is dat hij zelf of via connecties wel weet of er meerdere mensen een bandje willen beginnen die ook bij je passen qua ervaring. Dat zou al heel wat schelen, want inderdaad: een bandje zoeken is best lastig.

Rijp zijn voor een band... Qua techniek ben je naar mijn mening al rijp als je de basis onder de knie hebt. Aangezien je al zo nu en dan meespeelt met de band van je gitaarleraar, vind hij je wat dat betreft blijkbaar al goed genoeg. En zelf ben je er volgens mij ook wel aan toe, gezien je vragen. Bovendien: als je nu al begint met in bandje spelen, doe je meteen ervaring op in samenspelen en als bonus gaat je techniek meestal ook veel sneller vooruit (je doet het immers niet alleen meer voor jezelf en je gitaarleraar).

Kortom: gewoon de stoute schoenen aantrekken als je mensen tegenkomt die ook ongeveer zo lang bezig zijn als jij en vragen of ze misschien zin hebben om eens samen te spelen.

Voor het anecdotische gehalte: het heeft destijds ongeveer twee jaar geduurd van het moment dat ik met een vriend het idee besprak om een band te beginnen en onze eerste oefensessie met de band die daaruit voortgekomen is. In die tijd was het zoeken naar gschikte mensen, een viaviakennis die net bezig was met drummen vinden en overtuigen om met ons te gaan spelen en een andere vriend zo enthousiast maken met ons gezeur over een bandje dat ie besloot om dan maar bas te gaan spelen. Ons niveau toen we daadwerkelijk begonnen met de band? Ik speelde iets meer dan twee jaar gitaar en kon een paar liedjes, maar had geen les, onze drummer had wel les en speelde ook ongeveer zo lang, onze bassist had net de dag voor de eerste oefensessie zijn bas gekocht, net zoals de later aangehaakte tweede gitarist een week of twee voordat hij mee ging spelen zijn eerste gitaar kocht... Ons eerste optreden was een half jaar later (op school, echt een hele leuke manier om aan optredens te komen), de eerste demo een jaar later en die werd best wel enthousiast ontvangen.

Rinze
16 september 2009, 12:49
Hoe eerder je in een band gaat spelen hoe beter lijkt mij.

Jij moet niet alleen rijp voor een band zijn, de band moet ook rijp zijn voor jou. Oftewel: zoek mensen van je eigen niveau of liefst iets beter. Dan kun je je aan elkaar optrekken en samen leren samenspelen.

Want dat is wat je in een band leert: samenspelen met anderen. En daar gaat het in een band ook om. Het is niet zo belangrijk hoe goed je technisch precies bent, als je niet kunt luisteren heb je er geen reet aan. Luisteren, maat houden, timing, groove, communicatie, daar draait het om.

edje kadetje
16 september 2009, 13:58
:seriousf:... duhh maar zo makkelijk is dat allemaal toch niet?? zoals i kal eerder zei oh ff paar mensen optrommelen liedjes leren klaar.. ?

Ja hoor zo makkelijk is het.

Nou ja ... even mensen zoeken die:
ongeveer hetzelfde niveau hebben
ongeveer dezelfde muziek leuk vinden om te spelen
min of meer in de buurt wonen
op dezelfde momenten kunnen repeteren
ongeveer dezelfde ambities hebben
een beetje hebbelijk zijn
een beetje redelijke aparatuur hebben
die niet te grote ego's hebben

en ook:
oefenruimte

En ten slotte, vanaf dag één ben je er klaar voor. Het is zo leuk en zo inspirerend dat je e rniet vroeg genoeg aan kan beginnen.

GuitarN00B007
16 september 2009, 17:15
bedankt voor alle reacties! :D hier kan ik wel wat mee.. ik ben zelf altijd zo onzeker dat moet ik afleren... vandaar dat ik d8 dat ik niet rijp genoeg voor een band zou zijn.. maar idd als ik af en toe mee kan spelen met de band van mijn gitaarleraar ben ik dat dus wel :P

hieronder een filmpje van een nummer van mij met de band, mijn gitaarleraar speelt hier ook mee.... ik ben rechts voor jullie ;) en alle snelle dingentjes tussendoor.. tja dat doet mijn gitaarleraar haha

http://www.youtube.com/watch?v=A8r43NaC8bE

Kay-hogenkamp
17 september 2009, 12:59
Lol filmpje.

GuitarN00B007
17 september 2009, 18:55
:dontgeti: dankje? :)

rudolf
21 september 2009, 14:52
Ja hoor zo makkelijk is het.

Nou ja ... even mensen zoeken die:
ongeveer hetzelfde niveau hebben
ongeveer dezelfde muziek leuk vinden om te spelen
min of meer in de buurt wonen
op dezelfde momenten kunnen repeteren
ongeveer dezelfde ambities hebben
een beetje hebbelijk zijn
een beetje redelijke aparatuur hebben
die niet te grote ego's hebben

en ook:
oefenruimte

En ten slotte, vanaf dag één ben je er klaar voor. Het is zo leuk en zo inspirerend dat je e rniet vroeg genoeg aan kan beginnen.

eensch! Ik speel nog maar kort gitaar. 6 maanden. Maar opzich de basis gaat heel aardig. Samen met 2 vrienden die ook nog maar net zijn begonnen (1 jaar bas, 4 maanden drum), gewoon begonnen met samen te spelen in de oefenruimte van m'n pa z'n bandje. Vriend erbij gehaald die wel durfde te zingen. Das in het begin misschien wel belangrijker dan zuiver kunnen zingen.

Geeft echt een kick als je na een paar keer merkt dat je opeens een liedje foutloos kunt spelen samen en het ook echt leuk klinkt. Sindsdien ben ik verslaafd ;)

VanMeekeren
21 september 2009, 15:41
Geeft echt een kick als je na een paar keer merkt dat je opeens een liedje foutloos kunt spelen samen en het ook echt leuk klinkt. Sindsdien ben ik verslaafd ;)

Bleef het altijd maar zo! :makeup:

Helaas komen er verder op de weg ook optredens. En uiteindelijk krijgen de meeste mensen dan onenigheid over geld en dergelijke. Apparatuur is ineens niet meer goed. Die ene zijn geluid is niet meer goed. Die kan ineens niet meer repeteren op dat moment.

Je krijgt altijd gebliksem in bands.

Maar aan het eind van de rit, ben je toch blij dat je alles mee hebt mogen maken!


Van Meekeren

Hiro
22 september 2009, 13:04
ik speel net een jaar, en degene waar ikgitaarles van krijg heeft mij gevraagd om met hun een band te beginnen, wat ik eigenlijk meteen heb aangenomen. en we spelen/schrijven nu een paar maanden met veel plezier samen

Maar het ligt meer aan jezelf wanneer je rijp bent dan een bepaalde tijd, ik krijg van sommige mensen te horen dat ik na een jaar meer techniek en spel bezit dan hun na 3 jaar, dus dat is per persoon verschillend.

Ga gewoon spelen op een jamsessie hier in helmond is er iedere eerste woensdag van de maand open podium in de stad, dat is te gek om samen te jammen en contacten te leggen.
Gewoon proberen, je kan er alleen maar van leren.

bass-man-kevin
31 oktober 2009, 13:05
Ik wil verschillende soorten covers doen van black sabbath tot red hot chili peppers tot iron maiden

dat wordt nog best lastig die combi's zoals iron maiden als je in het begin van the number of the beast die schreeuw hebt dat moet je wel kunnen, en de drummer en bassist moeten ook op het niveu zitten dat ze de snelle nummers goed mee kunnen spelen.:punk:

Markie577
5 november 2009, 01:04
Ik speel nu ook ongeveer 2 jaar(met lange pauzes tussendoor) en ben recentelijk bij een workshop bandje gaan spelen. Deze muzikanten zijn alle 4 van een hoger niveau dan ik, en ik moet zeggen dat ik hiervan een stuk sneller beter wordt. Dus wat ik aanraad is om met muzikanten van een hoger niveau te gaan spelen :ok: