PDA

View Full Version : wat is beter?



Jantje Poen
15 september 2009, 23:19
Nu schijnt het zo te zijn dat modulatie effekten (Chorus, flanger, delay) beter tot hun recht komen in de loop dan gewoon voor de input van de versterker.

Maar het worden dan wel meters aan kabels:

6,15 mtr voor de input (gitaar<3mtr>boost<15cm>overdrive<3mtr>versterker)

6,15 mtr in de loop (send<3mtr>delay<15cm>chrorus/flanger<3mtr>return)

Als ik alles gewoon voor de input gooi dan scheelt dat 6 mtr aan kabels.

Wordt het muzikale voordeel van de effektloop te gebruiken niet onderuit gehaald door het gebruik van extra 6mtr aan kabels?

FruscianteFan
15 september 2009, 23:44
Ik betwijfel het. Maar ik zou het sowieso geen voordeel noemen - het is waarschijnlijk gewoon anders. Ik heb overigens nooit met fx-loop gewerkt, maar wel met volgorde van drivepedalen en modulatie.

Probeer het gewoon. Als je alles toch voor de versterker gooit, heb je alvast een paar reservekabels (altijd handig).

iWishmaster
16 september 2009, 08:56
Als je een goede (gebufferde) effects loop hebt maken de extra kabels niet zoveel uit. Modulatie-effecten klinken 'anders' en veel mensen ervaren het als 'beter' omdat het natuurlijker klinkt. Ook zijn de knoppen (van de effecten) vaak beter af te regelen en kun je makkelijker subtiele of juist extreme effecten maken.

Is speel met 6m naar pedalboard, 3 meter naar versterker en dan nog 2x3meter voor de effectsloop. Ik merk wel iets van toneverschil in vergelijking met direct inpluggen, maar persoonlijk vind ik het de moeite waard.

Plant
16 september 2009, 12:14
Het zal wel kunnen, zolang je niet een eventuele distortion in de versterker zelf ook nog gebruikt na die modulatie effekten, want dat gaat niet fijn klinken.

Ik ga er ook vanuit dat de loop in de versterker een 'serie-loop' is (dus de signaalweg echt onderbreekt). Je kunt ook een 'parallel-loop' hebben waarbij een deel van het onbewerkte signaal ook doorgestuurd word en na de loop gemixt word met het signaal uit de effekten.

Een klankverschil zul je altijd hebben. Het zal b.v. al uitmaken of de loop in de versterker voor of na de toonregeling zit.

Proberen dus.

Wicked Willy
16 september 2009, 12:50
Ik heb alleen mijn delay in de loop van mijn versterker staan (serieel). Ik vind een phaser bijvoorbeeld lekkerder klinken 'voor' de versterker. Maar het ligt gewoon aan wat je zelf prettig vindt. Kwestie van uitproberen...

Mephistocles
16 september 2009, 12:54
Het is maar wat je wilt... Sommige mensen vinden het grappig om een wah voor hun zwaar overstuurde amp te zetten... Tsja, ik zet m liever op t eind. Maar bijv een phaser kan overstuurt soms best wel mooi klinken.

Let niet te veel op de kabels, dat geluidsverschil is een druppel op een gloeiende plaat als het gaat om de kwaliteit van effecten, volgorde van effecten, kwaliteit van de gitaar en kwaliteit van de versterker. Zoek de juiste verhouding.

Zo besteed ik bijvoorbeeld veel aandacht aan mn gitaar, kabels en effecten, maar het komt niet tot zn recht door mijn flutversterker. Aan de andere kant: ik hoef alleen mn versterker te vervangen voor een leuke gear.

Ik denk dat dit wel een verstandige volgorde is?

Mocht je geld en creativiteit over hebben... Die 3m van de send en 3 van de return kunnen ook ieder 15cm zijn. Dan stuur je ze aan via een floorboard.

Mephistocles
16 september 2009, 12:57
Proberen dus.

Ja dat is denk ik wat iedereen probeert te zeggen.

En hoor je geen verschil, dan ben je er denk ik nog niet klaar voor. Zoek dan een gitaarmaatje die je het een en het ander laat horen en leer even bij. En hoe beter je leert luisteren, des te meer je beseft dat je in die fase zit... Denk ik.

belfrink
16 september 2009, 15:15
Ik heb al mijn time based effecten in de loop staan er daar klinken ze gewoon vele malen lekkerder. Delay is naar mijn mening onbruikbaar buiten de loop om ;)

Mitch
18 september 2009, 22:25
Je gebruikt kabels van 3m en je maakt je zorgen over signaal verlies? :seriousf: Gebruik je oren in plaats van vooroodelen en internet mythes...
Sowieso, de loop is gebufferd, dus maak je daar maar helemaal gaan zorgen om tone suck. In principe kan elk effect vóór de pre amp staan, het hangt alleen af van hoeveel gain je van het drive kanaal gebruikt, zeker voor de delay. Maar dan nog, het kan soms prima klinken. In de Volgorde FAQ staat er ook het e.e.a. over.

the sure thing
19 september 2009, 09:52
En hoor je geen verschil, dan ben je er denk ik nog niet klaar voor. Zoek dan een gitaarmaatje die je het een en het ander laat horen en leer even bij. En hoe beter je leert luisteren, des te meer je beseft dat je in die fase zit... Denk ik. ....eeehhhh.... Dit is een klassiek voorbeeld van "aanpraten". Als je het verschil niet hoort, ga dan niet over op het gebruik van een FX loop. Of, ALS je een verschil hoort, beslis voor jou of het "de moeite" waard is.

Zelf heb ik het criterium: als ik LIVE op de buhne (tussen het andere bandgeweld) het verschil niet hoor, laat ik zoals het is. Zo vallen er heel wat IMHO onnodige investeringen af. Scheelt weer veel geld :)

Jantje Poen
20 september 2009, 21:04
Ik heb gewoon niet 4 kabels van 3 meter, ik kan het dus niet uitproberen. Om er achter te komen wat voor mij het beste is moet ik 2 goede (een beetje duur) kabels kopen. Ik vind dat al bij 1 pedaal er iets wordt ingeleverd aan toon. Ook lijkt mijn Chorus (Choralflange) bij de Hook voor de input minder effekt te geven, minder overtuigend, bij een andere versterker had ik dat bijv. niet.

Ik zal dus maar gewoon extra 2 goede moeten kopen, als het dan niets uitmaakt heb ik tenminste een paar reserve kabels.

Het antwoord van Mitch geeft me wel goede hoop, als de loop is gebuffered dan moet dat wel compenseren.

Bedankt voor jullie adviezen.

Jantje Poen
21 september 2009, 16:02
Net even uitgeprobeerd de Delay en de Chorus in de loop te plaatsen.

Het effekt signaal klinkt er beter door, metname de chorus. Het direkte signaal, dus met de effekten uitgeschakeld, klinkt minder, dunner en minder laag.

Als ik de chorus en de delay voor de input plaats is het effekt signaal weer minder, doffer en donkerder, en minder veel. Als de pedalen uit staan heb ik in ieder geval veel minder tonesuck dan wanneer ik ze de loop zet.

Dus het is de minst slechte optie kiezen, omdat ik maar weinig delay en chorus gebruik zet ik alles gewoon voor de input.

Zou het nog helpen wanneer ik toch de loop wil gebruiken er een buffer pedaal in te plaatsen, dus na de delay en chorus?

Lexvandoef
21 september 2009, 16:49
Net even uitgeprobeerd de Delay en de Chorus in de loop te plaatsen.

Het effekt signaal klinkt er beter door, metname de chorus. Het direkte signaal, dus met de effekten uitgeschakeld, klinkt minder, dunner en minder laag.

Als ik de chorus en de delay voor de input plaats is het effekt signaal weer minder, doffer en donkerder, en minder veel. Als de pedalen uit staan heb ik in ieder geval veel minder tonesuck dan wanneer ik ze de loop zet.

Dus het is de minst slechte optie kiezen, omdat ik maar weinig delay en chorus gebruik zet ik alles gewoon voor de input.

Zou het nog helpen wanneer ik toch de loop wil gebruiken er een buffer pedaal in te plaatsen, dus na de delay en chorus?

De loop in je HOOK is al gebufferd dmv een 12ax7 buisje, dus dat zou geen zin hebben.

Wat voor chorus en delay gebruik je? Zoals je het nu beschrijft klinkt het alsof de pedalen nogal veel tonesuck hebben als ze uit staan.
Wat je dan zou kunnen doen is de beide pedalen dmv een looperpedaal in de loop zetten, dan kan je ze volledig uit het signaalpad halen en is alles TB. Dan zou je geen verschil meer moeten horen.

Jantje Poen
21 september 2009, 20:29
De loop in je HOOK is al gebufferd dmv een 12ax7 buisje, dus dat zou geen zin hebben.

Wat voor chorus en delay gebruik je? Zoals je het nu beschrijft klinkt het alsof de pedalen nogal veel tonesuck hebben als ze uit staan.
Wat je dan zou kunnen doen is de beide pedalen dmv een looperpedaal in de loop zetten, dan kan je ze volledig uit het signaalpad halen en is alles TB. Dan zou je geen verschil meer moeten horen.

Welke 12AX7 is verantwoordelijk voor de buffer dan? Misschien moet ik die wel vervangen? Ik heb een Choralflange en een Carbon Copy. Zoals ik al zei is het signaal oké als ik alles voor de input zet, in de loop is het minder. Daarom mijn vermoeden dat de buffer beter zou moeten kunnen.

the sure thing
21 september 2009, 20:34
Welke 12AX7 is verantwoordelijk voor de buffer dan? Misschien moet ik die wel vervangen? Ik heb een Choralflange en een Carbon Copy. Zoals ik al zei is het signaal oké als ik alles voor de input zet, in de loop is het minder. Daarom mijn vermoeden dat de buffer beter zou moeten kunnen. aan je pedalen kan het iig niet liggen, die zijn OK.