PDA

View Full Version : MM Axis tegen Peavey wolfgang usa



Murdock
15 september 2009, 14:04
Onlangs een peavey wolfgang geprobeerd, en was behoorlijk onder de indruk,
nu zit ik er sterk aan te denken om de Axis weg te doen, ook omdat ik al
een mm evh heb.
Graag jullie mening

groetn

Braindead
15 september 2009, 20:34
Tja, je wilt dus een Axis inruilen voor een Wolfgang?
Smaken verschillen maar ik vind de Axis toch echt een stuk beter dan de Wolfgang. Ik kan me niet voorstellen zelf ooit een dergelijke move te maken maar als jij de Wolfgang beter vind dan de Axis zou ik zeggen, gewoon doen. Axis en Wolfgang vind ik wel een mooi voorbeeld trouwens van hoe een gitaar met zo goed als dezelfde specs toch heel anders kan zijn.

Erik70
15 september 2009, 20:45
Ergens wel mee eens, maarja... als je, zoals Murdock, in de luxe situatie zit om én de MM-axis én de MM-Evh te bezitten (die 99,999999% hetzelfde zijn) dan zou je de gok kunnen nemen om er eentje te wisselen voor een wolfje.

Krikkeden 1ste
15 september 2009, 21:12
Ik heb beiden, en moet toch, naar mijn bescheiden mening, in alle eerlijkheid zeggen dat de EBMM toch nog ietsje meer heeft dan de Wolf. Trouwens belachelijk dat er een tonepot op zit, ik had nooit verwacht dat Ed toegevingen zou doen in die zin...(ik maakte er 2 volume pots van om de toggle switch truck te kunnen doen...)
Zeker is dat de EBMM beter clean klinkt met een coil split. De Wolf met coil slpit klinkt dunner en er zit minder "sprankel" in...
De hums zouden nochtans zo goed als identiek moeten zijn.
De gewelfde top van de Wolf vind ik prettig aanvoelen. (= de Amerikaanse standard. De Amerikaanse Wolfgang special heeft een platte top, maar is qua hardware dezelfde met 1 volumeknop zonder birdseye maple neck weliswaar...)
Spijtig dat de EBMM een platte top heeft.
Qua hardware zijn ze zowat dezelfde behalve dat de Wolf een D-tuner heeft die overigens prima werkt, maar voor 54€ ook op de EBMM te installeren is.
Uitproberen is de boodschap denk ik. Vrienden die op bezoek komen zijn meestal heel enthousiast over de gitaren. Het zijn compacte ergonomische gitaartjes.

Het verschil tussen een EBMM EVH en een Axis is:
"The only differences between the Axis and the EVH signature are: The pickup switch was moved from the horn to down next to the volume knob; The axis also has a body bevel on the back, which the EVH does not; The neck width above the twelfth fret is also slightly wider on the AXIS. Pickups are the same as the EVH. Finally, The electronics routing on the AXIS is also a little different. If you look on the back of both and compare, the cavities are different. Other than that they are the same, same tone and feel. And the AXIS is much cheaper!"

interessante links:
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A%2F%2Fmuziek.marktplaats.nl%2 Fsnaarinstrumenten-gitaren-elektrisch%2F275288889-musicman-evh-1994-translucent-red.html

http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A%2F%2Fmuziek.marktplaats.nl%2 Fsnaarinstrumenten-gitaren-elektrisch%2F274718169-3x-peavey-wolfgang-usa-standard-deluxe-eddie-van-halen.html

Braindead
15 september 2009, 22:23
99,99999% hetzelfde dat klopt niet helemaal. Ik vind alleen al het verschil in neck tussen Axis en EVH al best wel groot. Tuurlijk is het verschil an zich klein maar het heeft wel meteen impact op de feel van de gitaar en bespeelbaarheid. Ik heb 2 MM Axissen waarvan 1 een van de eerste is en de neck van de EVH nog heeft. Speelt echt wel anders. Verder klinkt mijn ene Axis ook anders dan de andere, ja ik weet het , de meeste zullen het niet opmerken maar ik wel.
Aan de andere kant heb je (Erik70) wel gelijk aangezien hij een MM Axis en MM EVH hij eventueel de Axis weg kan doen maar ik zou het zelf niet doen. Mijn ervaring met de Wolfgang is gewoon minder. Hij ziet er wel top uit maar de feel maakt bij mij geen klik.

Maar hoe ervaar jij Murdock de verschillen tussen de Axis en de EVH?

Henri H
15 september 2009, 23:22
Van ruilen zou heel goed huilen kunnen komen in dit geval.
Maar als je het zeker weet, gewoon doen.

Murdock
16 september 2009, 11:17
inmiddels een nachtje over geslapen , als ik de Axis inruil , moet er
toch 300 euro bij,bovendien klinkt music man qua naam, heel anders dan peavey.
Denk dus dat de Peavey uiteindelijk weer minder opbrengt, als ik hem
ooit vd hand doe.

Erik70
16 september 2009, 17:10
Hoe een dag toch weer vol leermomenten kan zitten. Dat er dus kennelijk meerdere halstypes waren voor de Axis dat wist ik niet. Mijn Axis voelt (voor mij) helemaal hetzelfde aan als een EVH waar ik ook eens op gespeeld heb. Heb ik dan ook één van de eerste of zijn de verschillen gewoon erg klein?

Hoe het ook zij. Mijn Axis is iig een topper en gaat echt nooit meer uit mijn collectie. Ik ben overigens wel aan 't overwegen een pushpullpot er in te zetten om de elementen te splitten. Lijkt me een leuke, bruikbare en cosmetisch onzichtbare toevoeging.

Ik heb overigens ooit ook op een peavey gespeeld (echter geen amerikaan...). Ik weet niet hoeveel invloed "het land van herkomst" hier op had en smaak blijft natuurlijk ook persoonlijk. Maar ook ik vond het echt geeeen vergelijking met een MM.

Krikkeden 1ste
16 september 2009, 18:53
Ik heb overigens ooit ook op een peavey gespeeld (echter geen amerikaan...). Ik weet niet hoeveel invloed "het land van herkomst" hier op had en smaak blijft natuurlijk ook persoonlijk. Maar ook ik vond het echt geeeen vergelijking met een MM.

De Koreaanse Wolfgang is ook niet te vergelijken hoor...
Die arm trekt in de verste verte niet op een Amerikaanse Wolf...