PDA

View Full Version : Marshall modificatie



Simon Hans
15 september 2009, 09:14
Hallo allemaal,

Het volgende: ik speel op dit moment over een VOX CPH 50 (all valve). Deze verterker heeft twee kanalen: normal en high gain. Beide kanalen hebben een volume EN gain regeling zodat je beide kanalen van een zekere overdrive kunt voorzien. Handig want dan kun je heen en weer schakelen voor een solo etc.
Mijn Marshal (JCM 800, 100W) heeft ook twee kanalen: normal en boost. Alleen het boost kanaal bevat volume en gain voor het betere scheurwerk, maar het normale kanaal alleen een volumeregeling: is clean en blijft clean, tenzij je alles op 10 zet maar dat is VEEEEEEEEEL te hard:blast:.
Ik vroeg mij af of deze versterker zodanig te modificeren is zodat je ook het normale kanaal meer of minder overdrive kunt geven. Is dit technisch haalbaar (afgezien van de plaatsing van een extra potmeter) en zo ja, hoe?:makeup:
groetjes,

Simon

marc_o
15 september 2009, 09:16
Ik weet zeker dat zoiets technisch kan, maar ik denk dat je je eerder af moet vragen of het de kosten waard zijn voor die versterker en dat je e.e.a. makkelijker en vaak goedkoper (en wellicht mooier) kunt bereiken met een goede overdrive...bijvoorbeeld de Radial Bones london distortion...

Er zitten hier wel een aantal versterkerbouwers/verbouwers, dus die zullen zo wel reageren.

welkom trouwens, ik zie dat dit je eerste post is.

Simon Hans
15 september 2009, 09:21
Ik weet zeker dat zoiets technisch kan, maar ik
.............
welkom trouwens, ik zie dat dit je eerste post is.

Dank je, ik zal me nog wel even voorstellen op de geeigende plaats. Ik heb al een flink aantal distortions en/of overdrives gehoord, maar ik vind ze bijna nooit mooi. De overdrive van mijn VOX en Marshall bevallen eigenlijk het best....
Maar die Radial Bones ken ik nog niet. Makkelijk te krijgen?

groetjes, en bedankt voor je snelle reactie (gezellig):)

Simon

Henri H
15 september 2009, 09:30
Ook welkom :)
Als het gaat om de JCM 800 2210 (wat ik vermoed) dan zou ik deze zoveel mogelijk origineel houden, i.v.m. de waarde van de versterker, en met een pedaal gaan werken idd.

Wat je misschien zou kunnen (laten) doen, is een extra schakeling voor de pre-amp (direct na de input) maken en deze schakelbaar maken (ten koste van de interne reverb).
Deze schakeling zou je dan kunnen gebruiken om je overdrive/distortion pedaal te bypassen als je naar het boost kanaal schakelt.
Nadeel is wel dat je waarschijnlijk een extra input op je amp moet maken, en er dus geboord moet worden.
Ik heb de 50 W versie en heb de FX loop schakelbaar laten maken op die manier.
't Is maar een idee...

Tjebbe_Z
16 september 2009, 10:47
Ik heb zelf ook een marshall JCM 800 2210, en ik zet het cleane kanaal op 10, en de master volume heel erg laag(rond 1 of 2). Als je dan je boost kanaal ook op 10 zet en je zet de gain rond de 6/7 heb je net iets meer gas. Handig voor de solos, en handig voor de portemonnee.

Als je de master rond de 4/5 zet heb je wel echt een heerlijke sound!:D

Simon Hans
17 september 2009, 11:04
Ik heb zelf ook een marshall JCM 800 2210, en ik zet het cleane kanaal op 10, en de master volume heel erg laag(rond 1 of 2). Als je dan je boost kanaal ook op 10 zet en je zet de gain rond de 6/7 heb je net iets meer gas. Handig voor de solos, en handig voor de portemonnee.

Als je de master rond de 4/5 zet heb je wel echt een heerlijke sound!:D

Dank voor je tip!

:hippie:

Simon

marc_o
17 september 2009, 15:00
Dank je, ik zal me nog wel even voorstellen op de geeigende plaats. Ik heb al een flink aantal distortions en/of overdrives gehoord, maar ik vind ze bijna nooit mooi. De overdrive van mijn VOX en Marshall bevallen eigenlijk het best....
Maar die Radial Bones ken ik nog niet. Makkelijk te krijgen?

groetjes, en bedankt voor je snelle reactie (gezellig):)

Simon


Och, is volgens mij gewoon bij Feedback te krijgen, evenals de erg goede Barber Direct Drive, die een heel behoorlijke Marshall scheur heeft.
Wat ook kan is de Blackstar reeks qua pedalen. Marshall-sound met een buisje....aanrader.

big dooley
19 maart 2010, 17:41
weet je zeker, dat de juiste preamp buizen erin zitten?
het kan zijn, dat een vorige eigenaar een buis met lagere versterkingsgraad in V2 heeft geplaatst, dit zorgt ervoor, dat het normale kanaal langer clean blijft

in alle 5 de positie's horen normaliter ecc83's (12ax7) te zitten... ik denk zomaar, dat er een 12AT7 of een 12AU7 in V2 zit, afgaand op jouw klacht...

mijn mede-gitarist heeft ook zo'n top, en met zijn les paul krijgt hij met de volumeknop op 4 al vervorming... ik heb hem toendertijd een andere buis geadviseerd voor V2

chocorookie
20 maart 2010, 08:19
een ibanez TS8 of TS9 yum

Jan Buurman
20 maart 2010, 08:50
Ik heb een 4210 (50W combo versie)
Kijk inderdaad eerst eens naar de pre-amp buizen.
Ik doe het als volgt:
Het Cleane kanaal heeft een ietsiepietsie randje en mijn gain kanaal is bijna "vol gain".
Op mijn board heb ik een BluesPro staan. Hiermee kan ik kanaal 1 een lekkere medium gain geven en mijn gainkanaal een vette "Zakk Wylde" sound geven. Hierdoor heb ik dus in feite 4 gainstages.
Ik heb vele tubescreamers/overdrives hiervoor geprobeerd en voor mij is de BluesPro de duidelijke winnaar! De tegenstanders waren (zover ik mij kan herinneren) OCD, FatBoost, Xotic AC, ZW-44, GT-OD, Direct Drive,Keeley Java Boost, RetroSonic 808, Maxon 808, Subdecay Liquid Sunshine, Catalinbread Hyper Pak, Homebrew Germania44, Jauernig AtomicFetBoost... euhhhh.... verder weet ik het niet meer....

kila
23 maart 2010, 10:13
er is ook nog zoiets als een box waar je wel het maximale van je versterker krijgt maar van af een slaapkamer volume nivo.

movo.
23 maart 2010, 10:58
Ja, zoiets heet een attenuator. Wat bekende zijn; THD Hotplate, Weber, Ultimate Attenuator en nog vele meer. Helaas zijn ze vrij prijzig.

zjanke
23 maart 2010, 12:17
En kun je het volume wel knijpen, maar als je het knijpt tot op slaapkamerniveau dan verandert het je geluid wel. Het is een prima apparaat, maar geen wondermiddel!